Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Til
Københavns kommune
Børne- og Ungdomsudvalget
14. november 2012
Høringssvar vedr. styrket samarbejde mellem skoler, institutioner og klubber (2012-98771)
LFS er yderst tilfreds med forslaget om et styrket samarbejde mellem skoler, institutioner og klubber. Det har derfor også afgørende betydning, at der kontinuerligt, både politisk og forvaltningsmæssigt, følges op og gøres status på de nye visioner.
I forbindelse med implementeringen af forslaget og fremadrettet er der nogle grundlæggende vilkår det er nødvendigt at arbejde mere med og træffe beslutninger omkring, så de optimale vilkår for samarbejdet kan være til stede. Disse forhold er nærmere beskrevet nedenfor.
Handlevejledning
Børne- og Ungdomsforvaltning og Socialforvaltningen har udarbejdet en handlevejledning for tidlig indsats ”Når du er bekymret for et barn” www.kk.dk/bekymret.
Vi er i øvrigt bekendt med, at der herudover er formuleret flere vejledninger omhandlende overdragelse af viden om børn og unge. Disse vejledninger foreslår vi redigeret, sammenskrevet og tilført relevant viden, der kan understøtte det styrkede og almene samarbejde mellem lærerne og de pædagogiske medarbejdere. Denne handlevejledning vil herefter kunne indgå som en aktiv del af implementeringsfasen og fremadrettet, i forbindelse med det nye fokus på at prioritere samarbejdet mellem skoler, institutioner og klubber
Budgetmodel
De ressourcer som fritidshjemmene har til rådighed i regi af samtænkningen fastholdes. Men som LFS har nævnt i tidligere høringssvar, er Fritids- og Juniorklubbernes vilkår for at kunne indgå i et styrket samarbejde ikke modsvaret af ressourcer hertil, da dette ikke er indtænkt som en grundlæggende præmis i budgetmodellen.
Se i øvrigt LFS’s høringssvar vedr. Klubfællesskaber og Budgetmodel på Ungdomsklubområdet.
Fælles inde- og udearealer
Københavns kommunes renoveringer og nybyggeri af skoler og institutioner indtænker en målrettet indretning af fælles lokaler og fælles udearealer, der udover grupperum og undervisningslokale til institutionen og skolen, blandt andet kan anvendes både af den enkelte enhed eller der kan foregå fælles aktiviteter. Vi finder det generelt positivt, at brug af kommunens lokaler optimeres frem for de står tomme i dele af dagen.
LFS har dog i stigende omfang erfaret, at der kan opstå samarbejdsproblemer, når der ikke er afstemt klare gensidige forventninger til indretning og brug af blandt andet fælleslokaler. Vores erfaringer er også, at det først er når problemerne er opstået og evt. eskaleret, at der tages fat om mulige løsninger.
For at forebygge disse situationer forslår LFS, at der centralt indgås aftale om en ramme for samarbejdsaftale omkring brug af fælleslokaler og udearealer, som man efterfølgende lokalt udarbejder egne retningslinjer indenfor.
Vedlagt bilag ved dette høringssvar, med Forslag til ramme for samarbejdsaftale omkring brug af fælles inde- og udearealer på skoler og institutioner (bilaget kan hentes her (pdf)).
Med venlig hilsen
p.o.v.
Næstformand, Jan Hoby