Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Hvad er pædagogisk kvalitet, og hvordan får vi mere af det? De spørgsmål har været udgangspunktet for et halvt års arbejde i Pædagogisk Kvalitetsudvalg – nedsat af børne- og ungdomsborgmester i København, Anne Vang. På en stor konference senere i dag fremlægger Kvalitetsudvalget sine anbefalinger til, hvordan det pædagogiske arbejde styrkes i hovedstadens daginstitutioner.
Pjece, som beskriver anbefalinger i overordnede vendinger (pdf).
Pressemeddelelse fra Københavns kommune / BUF
23-08-2012
Refleksion, ledelse og forskning skal sikre høj kvalitet i de københavnske daginstitutioner
Der skal skrues op for den pædagogiske refleksion, ledelsen skal styrkes, flere forskere skal tilknyttes byens vuggestuer og børnehaver, og så skal daginstitutioner med mange udsatte børn sikres ekstra midler. Sådan lyder det fra Pædagogisk Kvalitetsudvalg, der i dag fremlægger sine anbefalinger til, hvordan kvaliteten hæves i hovedstadens daginstitutioner.
Hvad er pædagogisk kvalitet, og hvordan får vi mere af det? De spørgsmål har været udgangspunktet for et halvt års arbejde i Pædagogisk Kvalitetsudvalg, som i dag fremlægger sine anbefalinger til, hvordan det pædagogiske arbejde styrkes i hovedstadens daginstitutioner.
For bordenden sidder børne- og ungdomsborgmester Anne Vang (S), der ser frem til at føre anbefalingerne ud i livet.
- Det har været et privilegium, at det udelukkende har handlet om kvalitet og ikke besparelser. Og med så mange dygtige praktikere i udvalget er der kommet et katalog af forslag, som børnene i byens vuggestuer, børnehaver og fritidshjem vil kunne mærke, siger Anne Vang.
Fokus på chancelighed
Pædagogisk Kvalitetsudvalg anbefaler blandt andet, at København øger midlerne til daginstitutioner med mange socialt udsatte børn og unge, så der er råd til at styrke den pædagogiske indsats og sikre de nødvendige ekstra voksne.
Derudover skal de københavnske pædagoger og daginstitutionsledere i langt højere grad i gang med at reflektere over deres arbejde. Derfor anbefaler Pædagogisk Kvalitetsudvalg, at personalet i byens daginstitutioner får mulighed for at afholde pædagogiske dage, og at der i hver enkelt daginstitution sættes fokus på de pædagogiske metoder. For der findes et utal af forskellige pædagogiske metoder. Det vigtige er, at alle byens institutioner er bevidste om, hvad de gør, mener Anne Vang.
- Jeg besøgte for nylig en institution, hvor alle børnene havde en farve, og når pædagogerne havde talt med barnet, så satte de en magnet med barnets farve op på en tavle. På den måde kunne de i slutningen af dagen se, om der var nogle børn, der var blevet overset. Det er en måde at tænke positiv voksenkontakt, men det virker måske ikke alle steder. Derfor går jeg heller ikke ud og indkøber magneter til 600 institutioner. De skal nemlig selv vælge, hvordan de vil gøre det. Vi skal væk fra regel- og kontrolhelvedet, og i stedet skal vi have refleksion over arbejdet samt metodefrihed til at vælge det, der virker bedst i hver enkelt institution, siger Anne Vang.
Janne Schirmer, der er klyngeleder i København og medlem af Pædagogisk Kvalitetsudvalg glæder sig over, at der med anbefalingerne endelig er kommet en tydelig politisk retning i København:
- Det har utroligt stor betydning, at politikerne i København nu har sat en klar retning for det pædagogiske arbejde. Nu er det ikke blot et lovkatalog, vi arbejder ud fra i København - vi har rent faktisk fået sat ord på, hvad kvalitet er for os i København, siger Janne Schirmer.
Næstformand i LFS og medlem af Pædagogisk Kvalitetsudvalg, Jan Hoby, er glad for de endelige anbefalinger:
- De gør op med mange års ”one-size-fits-all”-logikken, og med fokus på gejst, refleksion og mening i den pædagogiske hverdag er rammen sat for et pædagogisk forår. Alle børn skal have en chance gennem styrkelse af relationer, leg og børns kulturfælleskaber, siger Jan Hoby.
Viden om, hvad der virker
I dag effektforskes der overraskende lidt på børneområdet. Derfor er det småt med viden om, hvilke indsatser der rent faktisk virker – særligt i forhold til socialt udsatte børn. Er det for eksempel flere uddannede pædagoger på stuen, der rykker? Eller er det mindre børnegrupper? Gør et dagligt sundt måltid mad i institutionerne en forskel? Eller er det noget helt fjerde?
Derfor anbefaler Pædagogisk Kvalitetsudvalg, at der i langt højere grad tilknyttes forskning til de enkelte daginstitutioner og indsatser, og at de mange gode erfaringer i langt højere grad bredes ud til resten af byen.
Sidst, men ikke mindst skal der sættes fokus på god ledelse. Pædagogisk Kvalitetsudvalg anbefaler helt konkret, at arbejdet med at spotte og udvikle ledelsestalenter på daginstitutionsområdet styrkes, og at der etableres en række netværk, hvor både nye og erfarne ledere kan sparre med hinanden.
Børne- og ungdomsborgmester Anne Vang tager nu anbefalingerne med videre til budgetforhandlingerne til september, hvor der skal findes penge til at finansiere forandringerne.
Yderligere oplysninger:
Kontakt til børne- og ungdomsborgmester Anne Vang via pressemedarbejder Pernille Isaksen, 26774086
Pjece, som beskriver anbefalinger i overordnede vendinger (pdf).