LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2010erne
  • 2012
  • Blad nr. 6
  • Leder
 

Sidemenu

  • Leder
     
  • Hele bladet som pdf fil
     
  • Vi skal være både krtiske og selvkritiske
     
  • Inklusion: Pædagogens blik
     
  • Inklusion: Skolepædagogen aflaster og sparrer med lærerne
     
  • Mønsterbrud stiller krav til efterskolerne
     
  • Småt Nyt
     
  • Hvordan ser polikerne i Borgerrepræsentationen de næste år for området for børn og unge?
     
  • At vokse i eget hus
     
  • Sang, musik og faglighed
     
  • Debat: Respektløshed
     
  • Debat: Fritager dårlige normeringer pædagoger for ansvar?
     
  • Æseløret
     
  • Ny fællestillidsrepræsentant på specialområdet
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
11.5.2012  | Special  
  
 

Leder:

Af: Helle Vibeke Haslund, medlem af forretningsudvalget

Lad os styrke den lokale læring og vidensopsamling!

De faglige organisationer LFS, SL og Socialrådgiverforeningen har i fællesskab udarbejdet et høringssvar til Socialforvaltningens forslag til ny strategiplan for udvikling af arbejdet med udsatte børn, unge og deres forældre. Forslaget skal ses som en revision af 2010 strategiplanen og indeholder flere positive elementer, som de faglige organisationer kan tilslutte sig.

Det er dog en stor svaghed, at forvaltningen ikke inddrager medarbejdere og børn, unge og forældre meget mere i processen med at udvikle planen – det kunne give mere kvalitet i planen, samt større ejerskab. Der er således for meget ”skrivebord” i strategiplanen, som derfor ikke rigtig forholder sig til det dygtige arbejde, der i dag udføres i centerfællesskaberne og børnefamilieenhederne.

Når det er sagt, skal det dog også siges, at den nye strategiplan på flere områder sætter den rigtige dagsorden for den kommende indsats.

Der skal fremover fokuseres mere på de udsatte børn og unges skolegang, samt sikre de unge en bedre overgang til voksenlivet. Begge fokuspunkter, som de faglige organisationer tidligere har peget på skulle opprioriteres. Vi finder dog ikke at de initiativer og forslag, der er nævnt i planen, kan løfte opgaven ordentligt. Vi foreslår en mere ambitiøs indsats – herunder at der sættes flere penge af.

Et andet vigtigt område handler om, hvordan de mange indsatser i højere grad tilrettelægges på baggrund af viden; opsamlet og systematiseret i de konkrete tilbud og institutioner, som kommunen driver.

Derfor kan de faglige organisationer fuldt ud tilslutte sig følgende citat fra strategiplanen: ”Børneområdet har et fortløbende behov for at få produceret mere forskningsbaseret viden om vores egen praksis. Et element i det er børneområdets egne vidensmiljøer i henholdsvis centerfællesskaberne og børnefamilieenhederne, der løbende producerer solid og anvendelig viden til gavn for børneområdet.”

Fordi denne viden, opsamlet i den konkrete kontekst hvori den socialpædagogiske indsats finder sted, giver det bedste grundlag for en videreudvikling af indsatsen. Denne viden, der i høj grad er direkte tilgængelig og brugbar, bliver selvfølgelig brugt i det daglige på det enkelte tilbud eller i den enkelte enhed, men den kan bruges bedre end i dag.

Vi opfordrer derfor til, at centerfællesskaberne og børnefamilieenhederne får mulighed for at opsamle og bruge denne viden bedre end i dag, men vi mener ikke, at det nu udrullede ”forandringskompas” er et anvendeligt redskab til det. Der skal anvendes et andet lærings- og evalueringskoncept, f.eks. med inspiration fra det store tyske forskningsprojekt om ”den virkningsorienterede ungeindsats” og det tidligere gennemførte KIA projekt.

Vi har derfor konkret stillet forslag om at strategiplanen ændres, sådan at Socialforvaltningen etablerer et egentligt videnscenter på området for udsatte børn, unge og deres familier. Centeret skal funderes i centerfællesskaberne, i børnefamilieenhederne og forvaltningen, og det skal etableres og styres i tæt dialog med praktikkerne.

Strategiplanen skal behandles i Socialudvalget den 13. juni 2012. Vi forventer at politikerne sikrer at videnscenteret bliver realiseret, til gavn for de udsatte børn, unge og deres familier.

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/7519 Loadtid: 0.042 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/7519 Loadtid: 0.042 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/7519 Loadtid: 0.042 sek.
Download logo