Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Pressemeddelelse fra Dansk Magisterforening og PLS::
10. maj 2012
Studerende og undervisere: Godt med øget fokus på pædagoguddannelsen
Der er mange gode takter i den nyligt offentliggjorte evaluering af pædagoguddannelsen. Både studerende og undervisere hilser signalet om at fokusere mere på pædagoguddannelsen velkommen – men husker på, at det er vigtigt at bruge dem i udmøntningen.
Nu er den længe ventede evaluering for pædagoguddannelsen kommet. Både studerende og undervisere ser det som et positivt signal, at der fokuseres mere på pædagoguddannelsen. Og ikke mindst, at der investeres både ressourcer og interesser i uddannelsen er noget begge parter hilser velkommen. Evalueringen lægger op til at uddannelsen skal være både professions-, udviklings- og forskningsbaseret.
Hvad tiden efter evalueringen vil bringe er endnu uvist, men både undervisere og studerende ønsker at huske ministeren på at bruge dem, der arbejder med - og på - pædagoguddannelsen i hverdagen.
Hans Beksgaard, der er formand for professionshøjskolelærerne i Dansk Magisterforening (DM) udtaler: ”Når man skal til at udmønte intentionerne, så er det vigtigt, at man anvender undervisernes professionelle indsigt eksempelvis i forhold til kompetencemålene. Og tilsvarende skal man i dialog med de studerende om det løft, der skal være i undervisningen”.
Det kan Kathrine Bødker Tegllund, som er faglig sekretær i Pædagogstuderendes Landssammenslutning – PLS, fuldt tilslutte sig og supplerer: ”Det er de studerende og underviserne, som er eksperterne i pædagoguddannelsen, og det skal udnyttes. Vi ønsker begge den bedst mulige pædagoguddannelse og det får vi kun, hvis vi bliver inddraget i selve udmøntningen.”
Både DM og PLS ser frem til det videre arbejde med pædagoguddannelsen – og er begge klar til at trække i arbejdstøjet.
Rapporten samt supplerende materialer kan hentes via følgende link: http://www.pls.dk/uddannelsen/10-anbefalinger (link er ikke længere aktivt, red.)