LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • Nyheder
  • Presse, høringssvar og udtalelser
  • Udtalelser
  • LFS' uddybende kommentarer til artiklen fra Berlingske,: ´Der er behov for selvransagelse blandt pædagoger (maj 2012)
 

Sidemenu

  • LFS ser med stor bekymring på den nye SVM-regering
     
  • Udtalelse fra repræsentantskabsmøde 2022: Ny regering skal vælge en socialt retfærdig økonomisk politik
     
  • Udtalelse fra LFS-repræsentantskabsmøde 2022: Rekrutteringskaos æder den pædagogiske kvalitet råt
     
  • Udtalelse fra LFS-repræsentantskabsmøde 2022 vedrørende vikarbureauer på det pædagogiske felt
     
  • Åbent brev til politikerne i Børne- og Ungdomsudvalget 24.3.2022
     
  • Udtalelse 9.11.2021: Kære kommunalpolitikere. Handicappede har også stemmer
     
  • Tryghed for alle lønmodtagere (april 2021)
     
  • Husk os på specialområdet - fælles udtalelse fra LFS, DS, SL (februar 2021)
     
  • Brev til Borgerrepræsentationen: Hvis flere selvejende daginstitutioner er svaret, hvad er så problemet? (december 2020)
     
  • TR-møder aflyst frem til marts 2021 (december 2020)
     
  • Kære Mette Frederiksen. Stop den stigende pensionsalder. 68 er mere end nok (november 2020)
     
  • Udtalelse: LFS holder med alle – og mest med børnene (marts 2020)
     
  • Brev til økonomiudvalget fra faggruppeudvalget på handicapområdet (september 2019)
     
  • Appel til Økonomiudvalget i København fra specialbestyrelsen (september 2019)
     
  • Pinligt 1000-dagesprogram for udsatte børn (august 2018)
     
  • Københavns socialudvalg: Det sociale område har brug for et økonomisk løft (april 2018)
     
  • Kære politikere i København: Slip jeres kæpheste, og stå sammen om de svageste (april 2018)
     
  • Fri os for fagchauvinisme. Udtalelse fra dagplejeområdet (november 2017)
     
  • Vi ønsker forsøg med 30 timers arbejdsuge i Københavns kommune (oktober 2017)
     
  • Udtalelse fra LFS Special: Støtte til socialrådgiverne på Lærkevej (september 2017)
     
  • LFS bakker op om Jan Hoby (juli 2017)
     
  • Udtalelse fra LFS Almen: Svag dagtilbudaftale (juni 2017)
     
  • Åbent brev til Borgerrepræsentationen (april 2017)
     
  • Klage fra UCC - og svar (marts 2017)
     
  • Udtalelse fra Repræsentantskabet 26.11.2016: Afprøv 30 timers uge (november 2016)
     
  • Notat fra faggruppeudvalget for de pædagogiske bemandede legepladser (november 2016)
     
  • Åbent brev fra LFS til alle folketingsmedlemmer (maj 2016)
     
  • LFS-repræsentantskab udtaler: Ulighedens høje pris (november 2014)
     
  • Børneområdet har holdt nok for; udtalelse fra LFS, BUPL og KFO (august 2014)
     
  • LFS hovedbestyrelse om øv-dage (juni 2013)
     
  • LFS dagplejebestyrelsen: Stem på et oplyst grundlag (april 2013)
     
  • LFS specialbestyrelsen: Stem på et oplyst grundlag! (april 2013)
     
  • LFS almenbestyrelsen: Stem først, når du har været til medlemsmøde i LFS (april 2013)
     
  • LFS og Lærerforeningen: Åbent brev til borgmestre: En lang sveder til børnene (december 2012)
     
  • Faglig udtalelse: Regeringen skal levere resultater - dagpengeproblemerne skal løses (december 2012)
     
  • Fagforeninger udtaler: Der er en anden vej ud af krisen (juni 2012)
     
  • LFS' uddybende kommentarer til artiklen fra Berlingske,: ´Der er behov for selvransagelse blandt pædagoger (maj 2012)
     
  • LFS-brev til børne- og undervisningsministeren om dagplejen (februar 2012)
     
  • LFS-ledere og TR udtaler: Bevar Københavns fritidshjem og klubber under dagtilbudsloven (juni 2011)
     
  • TR-støtte til de 5 berørte KKFOer (maj 2011)
     
  • Faglig udtalelse: Gør Løkkes efterlønsraket til en nytårsfuser (januar 2011)
     
  • LFS-ledere/TR udtaler: Budget i balance uden serviceforringelser! (august 2009)
     
  • LFS-kommentarer til Skole- og institutionsledernes psykiske arbejdsmiljø (februar 2009)
     
  • Udtalelse leder og TR på fritidshjems/klubområdet: Vi har gode bud på udvikllingen (februar 2008)
     
  • Udtalelse fra TR/ledere: Børne- og Ungdomsforvaltningen indfører stalinistisk kontrol af forældre og pædagoger (december 2007)
     
  • Udtalelse fra TR-møde: Afviser forliget om Fremtidens institutioner og skoler (august 2007)
     
  • LFS-repræsentantskab: Udtalelse: En profession på vej (december 2006)
     
  • Leder/TR-udtalelse: Uhørt at klubber og børn skal betale (december 2006)
     
  • Ledere og TR udtaler: Ja til pædagogisk udvikling - nej til forringelser (maj 2006)
     
  • LFS: Omlægning af støttepædagogområdet (august 2005)
     
  • Leder/TR-udtalelse: Vippeordning (januar 2005)
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
2.5.2012  | Almen  Dagplejen  Special  
  
 

LFS’ uddybende kommentarer til artiklen fra Berlingske, den 30. april 2012:

”Der er behov for selvransagelse blandt pædagoger”

2.5.2012

Kvalitet af arbejdet kræver kvalitet i arbejdet

LFS har i ”Visioner for den pædagogiske faglighed” (2008) beskrevet LFS’ visioner for det pædagogiske felt. Allerede dengang havde vi en høj erkendelse af at visioner ikke er nok, de skal følges op af handlinger, der sikrer at visionerne realiseres til glæde for børn, unge og brugere.

Det er derfor ikke personlige fornærmelser vi oplever i disse dage, men faglige udfordringer. Vi har, uanset hvor ubehageligt det kan forekomme, som professionelle et stort etisk, moralsk og fagligt ansvar for at gå ind i kritikken og ikke vige udenom. Professionelle har et ansvar, uanset normeringer, nedskæringer eller andre forhold, der gør hverdagen svær. LFS mener at offentlige ansatte er nødt til at forholde sig til faglig og saglig kritik ellers risikere vi selv at åbne op for en tiltagende privatisering og markedsgørelse.

Vi vil og kan til stadighed udvikle den pædagogiske faglighed og praksis, men det kræver refleksion og selvransagelse. Vi skal ikke hige efter retfærdiggørelse og synliggørelse af egen eksistens og status, sådan som vi har set det med en overflod af dokumentation og administration, på bekostning af formålet og meningen med det pædagogiske arbejde.

Det er det LFS i mange sammenhænge har kaldt, at børnetiden kannibaliseres.
Udviklingstendenserne indenfor den nyliberale og markedsgjorte dagsorden, kan man tydeligt kan se i politikernes og arbejdsgivernes krav om effektivitet, kontrakt-, effekt-, resultat- og målstyring af de kommunale institutioner og tilbud. Vi er gået fra faglig kulturel kapital, til en markedsgjort faglig kapital – det er lige præcis heri umyndiggørelsen består.

Mennesket i centrum

LFS kæmper for et solidarisk og demokratisk velfærdssamfund, hvor alle mennesker anerkendes og opfattes som medborgere, og hvor det pædagogiske arbejde baseres på et demokratisk og humanistisk grundlag. Vi sætter mennesket i centrum, og det betyder, at vi vægter den reflekterede pædagogiske relation som nøglen til udvikling af det pædagogiske område.

LFS ønsker at sætte mål for velfærden, fællesskabet og mennesket med den intention at styrke kvaliteten i det pædagogiske arbejde, samt sikre en demokratisk udvikling af den offentlige sektor. ”Visioner for den pædagogiske faglighed” formulerer det, som LFS opfatter som vigtigt og nødvendigt i forbindelse med det pædagogiske arbejde nu og i fremtiden.

LFS ønsker til enhver tid at styrke den pædagogiske professionalitet og det pædagogiske områdes autonomi gennem præcisering af det, vi vil kendes på og det, som LFS til stadighed vil kæmpe for. LFS ønsker at fremme, styrke og udvikle solidariske faglige fællesskaber, der kan udvikle et demokratisk og lighedsorienteret velfærdssamfund.

Det er lige præcis her vi adskiller os fra mange andres udgangspunkt.

Vores faglighed skal kendes på en mangfoldighed af kvalifikationer og kompetencer

Det pædagogiske arbejde kræver mange forskellige kompetencer og kvalifikationer. Det pædagogiske personales særlige viden er kompleks og mangfoldig. Denne viden gør det pædagogiske personale i stand til at navigere i komplekse sammenhænge og at kunne skabe, deltage i og vedligeholde samspil, samt tage valg og ansvar.

Faglige kompetencer erhverves gennem uddannelse, erfaringer og løbende udvikling af og i praksis. Børns udbytte af den pædagogiske relation hænger nøje sammen med den faglighed, der er mulighed for at skabe indenfor det pædagogiske felt, den enkelte klynge og den enkelte institution.

Det er derfor vi vægter et pædagogisk videns- og uddannelsesbaseret arbejdsfællesskab. Dette skaber en professionel kultur på arbejdspladsen, hvor der kontinuerligt sker faglig sparring, vidensudvikling og sidemandsoplæring blandt alle medarbejdere. Det gør vores medlemmer i stand til at udøve praksis, planlægge praksis samt reflektere over praksis.

Det er ikke i modsætning til at vi skal kunne begrunde, beskrive, drøfte og vurdere vores handling på baggrund af generaliserede erfaringer, viden og indsigt. Dette gør os netop i stand til at kunne spejle vores praksis i relevant teori for at udvikle, kvalificere og berige praksis.

Som faglig organisation er det naturligt, at vi sammen med vores medlemmer tør sætte os selv i spil, være kritiske og udvise sund skepsis i forhold til tilsyneladende fastslåede sandheder og løsninger. Vi tør sammen yde modstand, tage valg og bevidst stillingtagen. Ligesom vi er kritiske overfor alle former for standardisering, ensretning og kommercialisering af den pædagogiske praksis. Sammen har vi derfor besluttet at være undersøgende og undrende på alt, hvad angår relationer og løsninger - hvorfor indholdet i alt det ovenstående er vedtaget i LFS’ kompetente og demokratiske forsamlinger, ligesom dialog og diskussioner trives side om side med disse beslutninger.

Helheden består af mange elementer

Det pædagogiske arbejde handler både om værdier og mål og om arbejdsvilkår. Udfoldelsen af den pædagogiske faglighed er tæt forbundet med, hvor mange ressourcer politikkerne investerer i området, men i særdeleshed hvordan ressourcerne forvaltes. Kvaliteten af en relation er afhængig af den omverden og de rammer, relationen udspiller sig i. Kvalitet af arbejdet kræver kvalitet i arbejdet. Derfor er autonomi, myndighed, økonomi, normeringer, rammer, arbejdsmiljø, ledelse og uddannelse vigtige elementer i udførelsen af det pædagogiske arbejde.

Men vi skal kunne indgå i diskussioner af disse elementer uden altid at benævne dem alle – selv når diskussionerne kan synes meget forsimplede og unuancerede, skal vi være nysgerrige, spontane, alsidige, samt have viljen til at navigere i kaos og håndtere kritik professionelt. Bare vi aldrig glemmer at få helheden med igen.
Det har eksempelvis budgetdiskussionerne i de senere år vist nødvendigheden af.

LFS stiller kontinuerligt krav om økonomi og normeringer, om tid og viden i forbindelse med diverse opgaver, om en løn der vidner om det betydningsfulde samfundsmæssige arbejde vi udfører, om gode psykiske rammer, et godt arbejdsmiljø og et godt børnemiljø (færre børn pr. voksen og mindre børnegruppestørrelser, sådan som LFS har arbejdet for ifm. sociale normeringer og det arbejde, der pågår i pædagogisk kvalitetsudvalg), om optimale fysiske rammer i form af kvadratmeter, indeklima m.m. og om æstetiske miljøer, hvad angår indretning og ergonomiske midler.

En anden grundforudsætning er at have tid til og mulighed for at udvikle og kvalificere vores faglighed via grund-, efter- og videreuddannelse. Gode lederuddannelser, en god pædagogisk uddannelse og kurser, der ikke tager afsæt i markedets logikker. Men som kvalificerer og styrker den enkelte pædagogiske medarbejders muligheder for at indgå i udviklende relationer og samarbejde om opgaveløsningen.

Vi er allerede godt på vej. Klyngerne har været med til at hæve overliggeren, bl.a. via et fælles blik på egen og andres pædagogiske praksis. Klyngerne er tænkt som dynamo for udvikling af velfærdsinstitutioner, der er kendetegnet ved mangfoldighed, demokrati, samt øget pædagogisk autonomi og myndiggørelse.

Synet af det unikke individ og den faglige autonomi er hinandens gensidige forudsætninger. Institutionerne har definitionsmagt, fortolkningsret og handlefrihed i forhold til, hvad der er god pædagogik, og hvordan en institution skal drives, organiseres og ledes. Men det forudsætter demokratisk medindflydelse og medbestemmelse på eget arbejde, samt på betingelserne for arbejdet, hvis vi skal kunne bevare en professionel autonomi, metodefrihed og flertydighed. Der er mange veje til den gode pædagogiske relation – men det skal give mening på alle niveauer. Vi skal kort sagt kunne forklare og forsvare den pædagogiske faglighed.

Pædagogik er også politik

LFS’ ”Visioner for den pædagogiske faglighed” er samtidig et fagpolitisk fundament for at kunne navigere i og udenfor institutionerne. Det danner afsæt for de prioriteringer, valg og løsninger som søges i praksis samt i diverse politiske fora.

Uanset hvor LFS gør sin indflydelse gældende bl.a. ved at indgå i arbejdsgrupper som eksempelvis ”regelsanering- og afbureaukratisering”, ”arbejdsmiljø-pionérprojektet”, ”velfærdsledelse”, eller det igangværende ”pædagogiske kvalitetsudvalg”, er dette pejlemærkerne vi sigter efter.

På vegne af LFS’ Forretningsudvalg
Britt Petersen, formand og Jan Hoby, næstformand

Læs også:
”Visioner for den pædagogiske faglighed” (2008)

Tema: LFS' alternativ til Professionsstrategi

Jan Hoby kommer også gerne ud:
Jan Hoby stiller gerne op til personalemøder i klynger og enheder for at forklare, uddybe og nuancere sine synspunkter fra interviewet fra Berlingske
mail: jaho@foa.dk
Mobil: 3094 8142

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/7493 Loadtid: 0.076 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/7493 Loadtid: 0.076 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/7493 Loadtid: 0.076 sek.
Download logo