LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2010erne
  • 2012
  • Blad nr. 4
  • 10 bud på fremtidens pædagoguddannelse
 

Sidemenu

  • Leder
     
  • Hele bladet som pdf fil
     
  • Småt nyt
     
  • Problematiske dobbeltansættelser
     
  • Afbureaukratiseringsprojekt
     
  • Afbureaukratiseringesprojekt: Et sporskifte
     
  • Afbureaukratiseringsprojekt: Den pædagogiske resource
     
  • Borgmester tar tømmerne
     
  • Tillidsvalgt i 10 år
     
  • Tour de Amager
     
  • 10 bud på fremtidens pædagoguddannelse
     
  • Æseløret
     
  • Debat: Privat dagpleje - kommunal dagpleje. Forretning eller fællesskab
     
  • Debat: Dyre varer - mere økologi: Indkøbsaftalerne er en fælles udfordring
     
  • Unge har altid begået fejltagelser
     
  • De er stadig mine venner
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
26.3.2012  | Almen  Dagplejen  Special  
  
 

10 bud på fremtidens pædagoguddannelse

Tekst: Kathrine Bødker Tegllund, faglig sekretær i PLS

I PLS har de ti bud på hvordan den danske pædagoguddannelse bliver verdens bedste.

Hvordan ser fremtidens pædagoguddannelse ud? Det er det spørgsmål, som mange af os, der beskæftiger os med uddannelse, har stillet os selv, vores medlemmer og medstuderende gennem det sidste års tid. Pædagoguddannelsen er nemlig (igen) taget op til evaluering og revision i Uddannelsesministeriet.

I skrivende stund går mange af os med særlig interesse for uddannelsen og venter på, hvad uddannelsesminister Morten Østergaard og resten af regeringen vælger at gøre med vores uddannelse.

Vi har i PLS ti bud på, hvordan vores uddannelse bliver verdens bedste pædagoguddannelse. Jeg vil i det følgende præsentere dem:

1. Afskaf de lønnede praktikker

Det er svært at få tid til læring og faglig sparring i de lønnede praktikker, fordi de studerende er ”fanget” mellem ansættelsesmæssige og studiemæssige krav. PLS ønsker at det bliver uddannelsen, der kommer i fokus i praktikkerne, så de kan blive et læringsrum, hvor den studerende har metodefrihed og autonomi til at fokusere på det uddannelsesmæssige. Derfor anbefaler vi at alle praktikperioderne gøres SU-finansierede, og at de pædagogstuderende tages ud af normeringen i praktikkerne.

2. National garanti på minimum 20 timer om ugen

Vi anbefaler at undervisningstimetallet på pædagoguddannelsen hæves, og de pædagogstuderende sikres minimum 20 timer om ugen, uanset hvor i landet man læser til pædagog.

3. Ret til overførsel af SU tillæg i de lønnede praktikker

Vi vil at de lønnede praktikker afskaffes hurtigst muligt, men nogle forhold under de lønnede praktikker er så kritisable, at de skal ændres nu! Når pædagogstuderende, der har tillæg til deres SU, går i lønnet praktik, går de markant ned i indkomst.

Der sker dermed en uheldig differentiering, som gør at alle studerende ikke har lige mulighed for gennemførelse.
Derfor anbefaler vi at studerende med særlige økonomiske tillæg til studiet skal have mulighed for at beholde tillægget, når de skal i praktik.

4. Ret til to timers vejledning pr. uge i praktikkerne

Det er vores klare anbefaling at de pædagogstuderende i praktik skal have krav på minimum to timers vejledning om ugen, af uddannede praktikvejledere. På den måde sikres der tid og rum til fordybelse og faglig sparring

5. To timers individuel personlig og faglig vejledning om måneden på studiet

Et vigtigt element i pædagoguddannelsen er den individuelle faglige og personlige vejledning, da denne er med til at fastholde de studerende på uddannelsen og give dem et tilhørsforhold til uddannelsesstedet.

Derfor anbefaler vi at alle studerende sikres muligheden for to timers individuel faglig og personlig vejledning om måneden udover de af os anbefalede mindst 20 timers undervisning om ugen på uddannelsesstedet.

6. Sikring af regional uddannelsesdækning

Vi anbefaler at de lokale pædagoguddannelser skal sikres for fremtiden, sådan at de lokale traditioner og udtryksformer fastholdes ved lokale uddannelsesmiljøer.

7. Linjefagene tilføres flere midler, og alle linjefag udbydes på samtlige uddannelsessteder

Det er vores klare anbefaling at de kreative fag opprioriteres, tilføres flere midler og indtænkes i alle elementer i uddannelsen.
Desuden at alle linjefag udbydes på samtlige uddannelsessteder.

8. Styrkelse af specialiseringen i den nuværende generalistuddannelse

Vi anbefaler at pædagoguddannelsen fastholdes som en generalistuddannelse, men der inden for rammen af generalistuddannelsen sker en generelt faglig opprioritering af specialiseringsmulighederne.

9. De økonomiske midler til pædagoguddannelsen øremærkes til uddannelsen

Det er nødvendigt og vores anbefaling at den økonomi, der gives til pædagoguddannelsen på professionshøjskolerne, direkte øremærkes til uddannelsen af pædagoger, og at der skabes større gennemsigtighed i forhold til Professionshøjskolernes økonomi.

10. Generel styrkelse af pædagoguddannelsen

Pædagoguddannelsens taxametertilskud er for lavt og bør øges. Vi anbefaler samtidig at alle regler og bestemmelser for pædagoguddannelsen samles i bekendtgørelsen, så overenskomsten ikke er styrende for praktikkerne.
Det er vigtigt at vi kigger fremad og bruger denne mulighed som vi har nu for at skabe fremtidens pædagoguddannelse.

For mig er det en uddannelse, hvor det er udviklingsmæssige, læringsmæssige og didaktiske hensyn, der styrer uddannelsens retning, og ikke økonomiske hensyn. Det vil sige en uddannelse, hvor vi studerende kan få undervisningstimer, vejledning og praktikker, som gør os så kvalificerede som muligt, og som sikrer det bedst mulige læringsrum for os. Derudover er det PLS’ mål at vi får en pædagoguddannelse, der fordrer kritisk dannelse og stillingtagen til vores uddannelse, fag og til det samfund, vi lever i. Vi skal være i stand til at forholde os kritiske til det bestående samfund, vi skal turde udfordre det bestående samfund.

Vigtigst af alt, så vil vi i PLS have en pædagoguddannelse, hvor de barrierer der er for at vi alle har de samme muligheder på uddannelsen, fjernes, så alle har lige adgange og lige muligheder for at gennemføre pædagoguddannelsen!

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/7405 Loadtid: 0.044 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/7405 Loadtid: 0.044 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/7405 Loadtid: 0.044 sek.
Download logo