Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Til:
Københavns kommune
Børne- og Ungdomsudvalget
14. november 2011
Vedr. ny budgetmodel for døgnåbne daginstitutioner
LFS har følgende kommentar til forslag til ny budgetmodel for døgnåbne daginstitutioner.
Siden oprettelsen, af den døgnåbne daginstitution Vartov i 1996, har den forvaltningsmæssige beslutning været at det alene var pædagoger der kunne varetage aften og natdelen.
Det betyder, at Vartov har langt flere pædagoger ansat og at disse har indrettet privatliv efter at skulle arbejde i døgnarbejde, hele året rundt. Der er rullende vagtplan, så de samme ansatte dækker såvel den ”almindelige dagdel” som aften/nat/weekenddel.
Vartov har oparbejdet et underskud, gennem de sidste 4-5 år, der primært er begrundet i den forvaltningsmæssige beslutning om ansættelse af pædagoger i aften/natdelen og fordi personaleomsætningen i Vartov har været meget lille.
At personaleomsætningen har været meget lille, er jo godt og tryghedsskabende i forhold til børn og forældre, men i forhold til økonomi er det et problem, idet erfarent personale har mere i løn end gennemsnitslønnen kan matche.
Det er derfor ikke i orden, at sammenligne budgetunderskuddet på Vartov med øvrige daginstitutioner og dermed gøre det til et ”klyngeproblem” – forvaltningen har kendt problemstillingen med underskuddet, og årsagen hertil, i flere år – derfor skal den øvrige del af klyngen/pædagogiske enheder ikke reducere i personaleressourcerne til børn, begrundet i dette forhold.
Det er simpelt hen ikke rimeligt, at kombinationen af udelukkende pædagoger i natdelen - manglende omsætning i personalegruppen - sikkerhedsbestemmelsen om 2 på arbejde i natdelen - skal hentes ind, via besparelser på den almindelige daginstitution i Vartov, samt de øvrige pædagogiske enheder i klyngen. Samtidigt er det et faktum, at besparelsen ikke kan hentes ind, via personalereduktion, i aften/natdelen.
Vartovs ansatte er alle erfarne pædagoger (samt 3 erfarne pædagogmedhjælpere) og derfor vil en politisk beslutning om overgang til gennemsnitsløn, samt ændring i personalesammensætningen, ramme særlig hårdt.
For at kunne overholde et fremtidigt budget, som der er lagt op til i budgetmodelforslaget, vil Vartov dels skulle afskedige pædagoger - teknisk søge at få omplaceret pædagoger til andre institutioner - alene for at ændre personalesammensætningen, så den matcher ansættelse af 67,5 % pædagoger og 32,5 % pædagogmedhjælpere.
Men Vartov vil også skulle afskedige - teknisk søge omplaceret - flere pædagoger, end den ændrede fordeling lægger op til. Dette alene fordi det pædagogiske personale ikke søger væk fra institutionen og dermed ”vokser sig ud af gennemsnitsløn”. Dette sammenholdt med, at der skal være 3 medarbejdere på arbejde mellem 17-21 og der skal være 2 medarbejdere fra 21-07, betyder i realiteten at der alene kan ”skæres” på den almindelige daginstitutionsdel.
Når der er et sikkerhedskrav om et bestemt antal personaler, så er man nødt til at betale den faktiske lønudgift til personalet varigt, i en budgetmodel – ellers er alternativet, at hver gang personalet stiger i løn, så skal der reduceres i personaleudgifterne, og vel og mærket ikke reduceres i aften/natdelen på grund af sikkerhedskravet, men på den almindelige dagdel af Vartov.
Den fulde omkostning og betalingen bliver derfor pålagt dagdelen, både for den manglende mulighed for at indhente besparelsen på natdelen, samt for dagdelen. Således er f.eks. optjening af afspadsering for arbejde mellem 17-06 for pædagoger, indhentet via besparelser på dagdelen i Vartov, selvom timerne ensidigt er optjent i aften/natdelen.
Selve det, at bygge budgetmodellen op som ”byggeklodser” er fornuftigt nok, men der er bare nogle af ”klodserne”, der er nødt til at være tilkoblet en særlig budgetbevilling for de personaleudgifter, der overstiger gennemsnitsløn.
Vi skal anbefale:
At udskiftningen af pædagoger, sker ved naturlig afgang i Vartov
At der varigt er økonomisk kompensation for de særlige udgifter, der er forbundet med normeringstallet på aften/natdelen
At underskuddet i Vartov, ikke pålægges dagdelen i Vartov og de øvrige pædagogiske enheder i klyngen.
At der indledes drøftelser, med henblik på at afklare om det overhovedet giver mening at Vartov er en klyngeinstitution, eller om det giver mere mening at holde Vartov, for sig selv, som by dækkende institution med særlige opgaver. Begrundelsen herfor er, at for det første er Vartov ikke en institution med lokalpladsopskrivning, men en institution med by dækkende opskrivning, hvor behovet for natpasning er kriteriet for opskrivning.
Dernæst er det en meget begrænset del af Vartovs administration der kan lægges i Klyngen, hvilket også kan ses af budgetforslaget om særlig tildeling af 10 ekstra administrationstimer til administration af aften/natdelen. Tilbage er, for lidt samhørighed med de øvrige enheder i klyngen til at det, efter vores opfattelse, giver den helt store mening.
Med venlig hilsen
Britt Petersen
formand for Landsforeningen for Socialpædagoger