LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2010erne
  • 2011
  • Blad nr. 11
  • Kommentar: Løft af daginstitutionerne
 

Sidemenu

  • Leder
     
  • Hele bladet som pdf fil
     
  • Småt nyt
     
  • Et rimeligt godt forlig
     
  • En hård proces
     
  • Alderspension er ikke fredet
     
  • Arbejdsmiljø i aktion
     
  • Årsmøde 2011 - specialområdet: Stramninger
     
  • Årsmøde 2011- dagplejeområdet: Presset dagpleje
     
  • Årsmøde 2011 - almenområdet:: Udfordringer
     
  • Årsmøde 2011: Det kører med os
     
  • Småt nyt
     
  • Æseløret
     
  • Kommentar: Pædagoger skal ind i de københavnske folkeskoler
     
  • Kommentar: Løft af daginstitutionerne
     
  • Svar til LFS - fra KLF
     
  • Nyt fra seniorklubben
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
5.10.2011  | Almen  
  
 

Kommentar:

Løft af daginstitutionerne

Af Trine Schaltz og Marialise Rømer, medlemmer af Borgerrepræsentationen for SF

Der bliver talt og skrevet meget om skoler og skolebørn.
Det er bestemt også et vigtigt område, men vi skal passe på at institutionsområdet ikke bliver overset i vores iver efter at skabe en bedre folkeskole. For sagen er jo lige præcis den, at vi ikke får en bedre folkeskole hvis ikke kvaliteten i institutionerne følger med. Tingene hænger sammen. Derfor er det på tide at vi går institutionsområdet efter i sømmene og giver det et løft, dér hvor det trænger.

I København har vi allerede gjort meget for at få gode institutioner. Vi har indført sociale normeringer, så daginstitutioner med mange børn med sociale udfordringer har bedre normeringer. Vi har sprogscreening af børn med sproglige problemer og efterfølgende indsats med sprogstimulering.

Vi har fokus på at sætte tidligt ind med blandt andet bistand fra socialrådgivere i forhold til børn med sociale vanskeligheder.
Og vi har afsat penge til flere støttetimer til klubbørn.

Alle sammen er det tiltag, som gavner børnene og løfter vores område, men SF vil mere end som så. Vi mener det er tid til at gå et skridt videre.
Det handler om at skabe bedre sammenhæng i børns liv.

Vi skal i langt højere grad end vi gør i dag se på helheden i børnenes liv og skabe en sammenhæng mellem familien, barnet, skolen, daginstitutionen og fritidstilbuddet. Vi skal sikre, at børnene får den ballast i vuggestue og børnehave, der gør at de som 6-årige er mentalt, socialt og udviklingsmæssigt klar til at starte i skole. Vi skal give dem en meningsfuld og værdifuld fritid i fritidshjem og klubber, hvor de bliver set og hørt, stimuleret og udviklet.

For os at se kan vi med fordel udnytte, at vi for første gang i mange år har fået samlet hele det pædagogiske område fra 0-23 år i klynger. Det giver os en naturlig ramme om at udvikle den pædagogiske praksis på tværs af alder og kulturer. Samtidig har den nye klyngestruktur betydet mange forandringer og nye procedurer. Det er derfor også oplagt at samle op på erfaringerne og lægge nogle linjer for, hvordan klyngestrukturen bruges bedst muligt til mest mulig gavn for børnene og de unge.

SF vil derfor have igangsat et udviklingsarbejde, hvor klyngeledere, pædagogiske ledere, pædagoger, forældre og eksperter kan diskutere og komme med anbefalinger til, hvordan vi kan løfte institutionsområdet yderligere.

Der skal med andre ord nedsættes et decideret kvalitetsudvalg, som skal drøfte en række centrale spørgsmål:
Hvad er det gode børneliv og ungeliv? Hvordan kan vi bedst muligt løfte målsætningen om at inkludere flere børn i almindelige institutioner? Hvordan kan vi lette overgangen fra børnehave til skole og fritidshjem? Hvordan kan vi støtte fritidshjem, klubber og ungehuse i arbejdet med at skabe institutioner som udvikler børn og unge fra barndommen til den, for mange, udfordrende teenagetid, frem til voksenlivet?

Kvalitetsudvalgets anbefalinger skal derefter bearbejdes politisk, så vi med institutionsområdets egne folk og eksperter i ryggen, kan give området det løft det har behov for.

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/6986 Loadtid: 0.047 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/6986 Loadtid: 0.047 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/6986 Loadtid: 0.047 sek.
Download logo