LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • Nyheder
  • Presse, høringssvar og udtalelser
  • Høringssvar
  • Høringssvar 2011- 2012
  • LFS-høringssvar: Tidlig indsats- og inklusionspakke (september 2011)
 

Sidemenu

  • LFS-høringssvar: Styrket samarbejde mellem skoler, institutioner og klubber (november 2012)
     
  • LFS-høringssvar: Budgetmodel for tildeling af sociale normeringer 0-13 år (november 2012)
     
  • LFS-høringssvar: Målsætninger og budgetmodel på klubområdet (november 2012)
     
  • LFS-høringssvar: Kvalitetsmodel - akkreditering, voksenområdet (maj 2012)
     
  • LFS-høringssvar: Strategiplan 2012-2014: Børn og unge (specialområdet) (april 2012)
     
  • LFS-høringssvar: Justering af kriterier for tildeling af social kompensation (november 2011)
     
  • LFS-høringssvar: Ny budgetmodel for døgnåbne daginstitutioner (november 2011)
     
  • Høringssvar vedr. revision af budgetmodel på specialfritidshjem, klubber og basisgrupper (oktober 2011)
     
  • LFS-høringssvar: Tidlig indsats- og inklusionspakke (september 2011)
     
  • LFS` høringssvar på: Rapport om udvikling af dagtilbud til borgere med handicap
     
  • LFS-høringsssvar til integrationsindsats (maj 2011)
     
  • KFO-høringssvar til integrationsindsats (maj 2011)
     
  • LFS-høringssvar vedr. fremtidige dialogformer på folkeskole-, fritidsinstitutions- og klubområdet (februar 2011)
     
  • LFS-ledersektions høringssvar: Forældreindflydelse i ny institutionsstruktur (februar 2011)
     
  • LFS-høringssvar: Forældreindflydelse i ny institutionsstruktur (januar 2011)
     
  • LFS-høringssvar: Omdannelse af 4 fritidshjem til KKFO (januar 2011)
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
3.10.2011  | Almen  
  
 

Til:
Børne- og Ungdomsudvalget
Att: Politisk økonomisk sekretariat
Rådhuset

København den 30. september 2011

Høringssvar vedr. Tidlig indsats- og inklusionspakke.

LFS synes, at der med specialreform 2.0 er blevet et sammenhængende og visionært bud på fremtidens udfordringer i arbejdet med børn og unge med særlige behov. LFS deler derfor hovedsporet i specialreform 2.0 og vil derfor kun bidrage med et par forslag til kommende emner, som vil kunne understøtte arbejdet med inklusion, anerkendelse og udviklingen af børns kulturproduktion.

Genstart samtænkningen

Faglig opjustering af samtænkningsaftalen med fokus på, at understøtte børns potentialer, narrative begær og selvfornemmelse. Samtænkning skal være medudviklende af børns kulturelle fællesskaber.
Samtænkning skal øge børns sociale, kulturelle og sproglige kapital. Samtænkning skal have inklusion som målsætning og dermed medvirke til at udvide normalitetsbegrebet. Samtænkning skal understøtte det som fritidspædagogikken og didaktikken, pædagogerne og lærerne ikke, hver for sig, kan lykkes med.

LFS foreslår, at der tages initiativ til at samle interessenterne omkring samtænkningen, så arbejdet med at lave en faglig opjustering og oprustning omkring de professionelle indsats i samtænkningen afspejler intensionerne i specialreform 2.0

Visionsdebat om fremtidens specialundervisning

Flere pædagoger må betyde en justering af den faglige og didaktiske forståelse af det, der sker på specialskolerne. LFS er tilhængere af, at vende specialundervisningen på hovedet.
Når man betragter specialpædagogisk praksis i disse år, synes det, som om spørgsmålet om diagnoser, særlige teknologier og metoder er blevet det primære, mens spørgsmålet om elevernes almene dannelse i bedste fald er blevet det sekundære.

Men det forholder sig omvendt: Skolens specialundervisning er en pædagogisk praksis, og derfor er den først og fremmest et spørgsmål om at bidrage til elevernes almene dannelse, livslæring og livsduelighed. Som følge af tidens diagnosticerende tendenser må specialundervisningen derfor vendes på hovedet, for igen at vende pædagogisk rigtigt.

LFS foreslår, at Børne- og ungdomsudvalget igangsætter en visions- og indholdsdiskussion om fremtidens specialundervisning. LFS foreslår ligeledes at BUF ansøger om fritagelse fra de elementer i folkeskolelovgivningen, som er en barriere for at lykkes med en ny målsætning.

Inklusionskoordinator som forandringsagenter

LFS foreslår der igangsættes en debat i mellem interessenterne om Inklusionskoordinatorernes opgave, funktion og rolle.
Inklusionskoordinatoren har formået at igangsætte forandringsprocesser og dynamikker, som den pædagogiske og didaktiske praksis har nydt godt af. Koordinatorerne har ageret forandring, og medvirket til  pædagogiske og didaktiske forstyrrelser, som har skabt en nødvendig forandringskultur både indad, nedad og udad i Børne- og Ungdomsforvaltningen.

LFS er blevet klogere på, at det er væsentlig at fastholde og udvikle funktionen Inklusionskoordinator, da denne funktion, modsat andre, ikke er en konsultativ funktion men en forandringsfunktion med fingrene i den pædagogiske og didaktiske muld.

Med venlig hilsen
plv
Næstformand, Jan Hoby

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/6962 Loadtid: 0.042 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/6962 Loadtid: 0.042 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/6962 Loadtid: 0.042 sek.
Download logo