Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Til:
Børne- og Ungdomsudvalget
Att: Politisk økonomisk sekretariat
Rådhuset
København den 30. september 2011
Høringssvar vedr. Tidlig indsats- og inklusionspakke.
LFS synes, at der med specialreform 2.0 er blevet et sammenhængende og visionært bud på fremtidens udfordringer i arbejdet med børn og unge med særlige behov. LFS deler derfor hovedsporet i specialreform 2.0 og vil derfor kun bidrage med et par forslag til kommende emner, som vil kunne understøtte arbejdet med inklusion, anerkendelse og udviklingen af børns kulturproduktion.
Genstart samtænkningen
Faglig opjustering af samtænkningsaftalen med fokus på, at understøtte børns potentialer, narrative begær og selvfornemmelse. Samtænkning skal være medudviklende af børns kulturelle fællesskaber.
Samtænkning skal øge børns sociale, kulturelle og sproglige kapital. Samtænkning skal have inklusion som målsætning og dermed medvirke til at udvide normalitetsbegrebet. Samtænkning skal understøtte det som fritidspædagogikken og didaktikken, pædagogerne og lærerne ikke, hver for sig, kan lykkes med.
LFS foreslår, at der tages initiativ til at samle interessenterne omkring samtænkningen, så arbejdet med at lave en faglig opjustering og oprustning omkring de professionelle indsats i samtænkningen afspejler intensionerne i specialreform 2.0
Visionsdebat om fremtidens specialundervisning
Flere pædagoger må betyde en justering af den faglige og didaktiske forståelse af det, der sker på specialskolerne. LFS er tilhængere af, at vende specialundervisningen på hovedet.
Når man betragter specialpædagogisk praksis i disse år, synes det, som om spørgsmålet om diagnoser, særlige teknologier og metoder er blevet det primære, mens spørgsmålet om elevernes almene dannelse i bedste fald er blevet det sekundære.
Men det forholder sig omvendt: Skolens specialundervisning er en pædagogisk praksis, og derfor er den først og fremmest et spørgsmål om at bidrage til elevernes almene dannelse, livslæring og livsduelighed. Som følge af tidens diagnosticerende tendenser må specialundervisningen derfor vendes på hovedet, for igen at vende pædagogisk rigtigt.
LFS foreslår, at Børne- og ungdomsudvalget igangsætter en visions- og indholdsdiskussion om fremtidens specialundervisning. LFS foreslår ligeledes at BUF ansøger om fritagelse fra de elementer i folkeskolelovgivningen, som er en barriere for at lykkes med en ny målsætning.
Inklusionskoordinator som forandringsagenter
LFS foreslår der igangsættes en debat i mellem interessenterne om Inklusionskoordinatorernes opgave, funktion og rolle.
Inklusionskoordinatoren har formået at igangsætte forandringsprocesser og dynamikker, som den pædagogiske og didaktiske praksis har nydt godt af. Koordinatorerne har ageret forandring, og medvirket til pædagogiske og didaktiske forstyrrelser, som har skabt en nødvendig forandringskultur både indad, nedad og udad i Børne- og Ungdomsforvaltningen.
LFS er blevet klogere på, at det er væsentlig at fastholde og udvikle funktionen Inklusionskoordinator, da denne funktion, modsat andre, ikke er en konsultativ funktion men en forandringsfunktion med fingrene i den pædagogiske og didaktiske muld.
Med venlig hilsen
plv
Næstformand, Jan Hoby