LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • Nyheder
  • Nyhedsformidling
  • Nyhedsarkiv
  • Nyheder fra 2011
  • LFS' svar på: Lærere angriber pædagogers faglighed (august 2011)
 

Sidemenu

  • LFS dømt i arbejdsretten (2011)
    LFS - pressemeddelelse
     
    Presseklip om arbejdsretsdommen
     
    Spontane reaktioner i vores Debatten
     
    Solidarisk støtte til LFS i forbindelse med boden
     
  • Enhedslisten: Legepladsen skal bevares (oktober 2011)
     
  • Tillidsfolk møder regeringens parlamentariske grundlag (oktober 2011)
     
  • Historien om vippen, overliggeren og hegnspælen (oktober 2011)
     
  • Kritisk Debat: Politisk pædagogik - et spørgsmål om perfektion eller relation (december 2011)
     
  • Kritik af hippiepædagogik (oktober 2011)
     
  • FOA vil gå rettens vej om efterløn (oktober 2011)
     
  • Spilleregler - for samarbejdet mellem frivillige og professionelle (september 2011)
     
  • Kom med input til debatten på MIT BUF: Hvordan løfter vi folkeskolen i København? (oktober 2011)
     
  • FOA på gaden for efterløn (september 2011)
     
  • FOA: Velfærden skal ind i valgkampen (september 2011)
     
  • LFS' svar på: Lærere angriber pædagogers faglighed (august 2011)
     
  • PLS-pressemeddelelse: Flere studerende skal betyde flere timer (august 2011)
     
  • Presseklip: LFS: Didaktik har ikke patent på læring (juli 2011)
     
  • OA-undersøgelse: Enhedsomkostningerne i dagplejen (juli 2007)
     
  • Notat om udviklingen i daginstitutionernes bemanding de sidste 25 år (2011)
     
  • 26.6.: FOA-undersøgelse: Mindre tid til børnene (juni 2011)
     
  • Leder/TR-møde - almenområdet: Kommunens økonomi i 2012 (juni 2011)
     
  • LOs TR-pris 2011 (juni 2011)
     
  • Et forsvar for legen - en opgave for venstrefløjen (april 2011)
     
  • Specialområdet laver konkurrence for medlemmerne (marts 2011)
     
  • LFS: Som en tyv om natten - økonomiaftalen mellem regeringen og KL (juni 2011)
     
  • Presseklip: Lukkedage i daginstittutioner (juni 2011)
     
  • FOA: En deprimerende kommuneaftale (juni 2011)
     
  • HK og DS: Manglende rettidig omhu - tilbagebetaling af 55 mill. (december 2010)
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
26.8.2011  | Almen  Special  
  
 

Svar på:

Lærere angriber pædagogers faglighed

26.8.2011

KLF (Københavns Lærerforening) retter i deres nyeste fagblad KK (Københavns Kommuneskole) nr.12, 24.august 2011, et helt uhørt og uartigt angreb på Københavns kommunes pædagoger på byens specialskoler og på landets pædagoger.

Årsagen er, at der i forbindelse med den politiske aftale om specialreformen 2.0, er foreslået at 10% af speciallærerne erstattes af pædagogiske personale fra skoleåret 2013/14 og 20% fra skoleåret 2014/15. I stedet for at rejse deres berettiget kritik af nedskæringerne mod politikerne, som har vedtaget "specialreformen 2.0", så vælger KLF at angribe LFS (Landsforeningen for Socialpædagoger) og LFS' medlemmer som er ansat på specialskolerne i København.

KLF udtaler: "Bliver planen ovenfor med udskiftning af lærere med pædagoger på specialundervisningsområdet ført ud i livet, så kommer de to faggrupper til at stå i et ulige forhold: kvalificerede lærere over for ukvalificerede pædagoger!"

Med denne udtalelse bliver et generelt angreb på pædagogers faglighed slået an. KLF fortsætter: "Er de (pædagoger) kvalificeret til specialundervisningen? Nix, det er de ikke. I årevis er der ikke blevet uddannet specialpædagoger. Ingen af LFS' medlemmer er kvalificeret til at varetage de opgaver."

Jeg er uforstående overfor KLF's bredside mod pædagogerne på de københavnske specialskoler.

For det første: LFS har ikke et udestående med KLF eller lærerne på byens specialskoler.

For det andet: Er det ikke LFS der har besluttet, at der skal være færre lærere på specialskolerne, det er politikerne!

For det tredje: LFS støtter ikke politikernes nedskæringer på lærerstillinger, hverken på specialskoler eller folkeskoler.

For det fjerde: Det pædagogiske personale på de københavnske specialskoler er dybt kvalificeret og har indgående specialpædagogisk viden når det kommer til at arbejde med børn med særlige behov.

For det femte: Det pædagogiske personale spiller en afgørende rolle i in-house opkvalificeringen af deres læreruddannede kolleger, f.eks. når det kommer til unge med udviklingshæmning og autisme.

LFS er enig med KLF og DLF om, at pædagoger ikke kan eller skal stå for undervisning i hverken Folkeskolen, heldagsskolen eller på specialskoler. Lærere varetager den didaktiske opgave og mestrer den undervisningsmæssige diversitet og differentiering. Det pædagogiske personale mestrer den sociale og relationsmæssige diversitet og differentiering med fokus på livsduelighed og livslæring.

Når KLF formand Jan Trojaborg udtaler: "politikerne mener, at pædagogerne skulle være bedre til at tage sig af det sociale, relationerne og omsorgen. Men vi er nu ikke specielt imponerede over det, og jeg synes, at efter de aktuelle rapporter om det pædagogiske arbejde i vuggestuer og børnehaver, så ser jeg ikke lyset her."

Så afsiger KLF formanden for det første en kollektiv dom over 60.000 pædagogers faglighed.

For det andet, så fejllæser han den aktuelle forskning på dagtilbudsområdet.
For det tredje, bringer han KLF i samme båd som socialministeren og hendes helt ude i hampen angreb på "hippiepædagogikken".
Meget kan man forvente af politikere, men at en fagforening og en fagforeningsformand nedværdiger sig til den slags frontal angreb og retorik er uacceptabelt.
LFS deltagere gerne sammen med KLF, lærerne, politikerne og pædagoger i en diskussion om at "vende specialundervisningen på hovedet". Vores fælles vision burde være at gøre op med specialundervisning som et spørgsmål om diagnoser, særlige teknologier og metoder.
Vi skal have tværfagligt fokus på at styrke børn med særlig behovs livsduelighed og livslæring. Det er den diskussion LFS har rejst i forbindelse med forhandlingerne omkring specialreformen 2.0.

LFS vil ikke deltage i mudderkastning med KLF. LFS håber derimod at det pædagogiske personale og lærerne på de københavnske specialskoler tager til genmæle og afviser KLF's unuancerede og usaglige angreb på pædagogerne og deres faglighed.

Fagbevægelsen skal ikke slås om krummerne fra KL, Kommunernes og Regeringens bord. Vi skal slås sammen for en bedre offentlig sektor, hvor lærere og det pædagogiske personale har de bedste betingelser for at udfolde deres fagligheder for at give alle børn de bedste udviklingsmuligheder og understøtte deres begær på livet.
Med venlig hilsen
Jan Hoby, næstformand i LFS (Landsforeningen for Socialpædagoger)

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/6862 Loadtid: 0.036 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/6862 Loadtid: 0.036 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/6862 Loadtid: 0.036 sek.
Download logo