Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Svar på:
Lærere angriber pædagogers faglighed
26.8.2011
KLF (Københavns Lærerforening) retter i deres nyeste fagblad KK (Københavns Kommuneskole) nr.12, 24.august 2011, et helt uhørt og uartigt angreb på Københavns kommunes pædagoger på byens specialskoler og på landets pædagoger.
Årsagen er, at der i forbindelse med den politiske aftale om specialreformen 2.0, er foreslået at 10% af speciallærerne erstattes af pædagogiske personale fra skoleåret 2013/14 og 20% fra skoleåret 2014/15. I stedet for at rejse deres berettiget kritik af nedskæringerne mod politikerne, som har vedtaget "specialreformen 2.0", så vælger KLF at angribe LFS (Landsforeningen for Socialpædagoger) og LFS' medlemmer som er ansat på specialskolerne i København.
KLF udtaler: "Bliver planen ovenfor med udskiftning af lærere med pædagoger på specialundervisningsområdet ført ud i livet, så kommer de to faggrupper til at stå i et ulige forhold: kvalificerede lærere over for ukvalificerede pædagoger!"
Jeg er uforstående overfor KLF's bredside mod pædagogerne på de københavnske specialskoler.
For det første: LFS har ikke et udestående med KLF eller lærerne på byens specialskoler.
For det andet: Er det ikke LFS der har besluttet, at der skal være færre lærere på specialskolerne, det er politikerne!
For det tredje: LFS støtter ikke politikernes nedskæringer på lærerstillinger, hverken på specialskoler eller folkeskoler.
For det fjerde: Det pædagogiske personale på de københavnske specialskoler er dybt kvalificeret og har indgående specialpædagogisk viden når det kommer til at arbejde med børn med særlige behov.
For det femte: Det pædagogiske personale spiller en afgørende rolle i in-house opkvalificeringen af deres læreruddannede kolleger, f.eks. når det kommer til unge med udviklingshæmning og autisme.
LFS er enig med KLF og DLF om, at pædagoger ikke kan eller skal stå for undervisning i hverken Folkeskolen, heldagsskolen eller på specialskoler. Lærere varetager den didaktiske opgave og mestrer den undervisningsmæssige diversitet og differentiering. Det pædagogiske personale mestrer den sociale og relationsmæssige diversitet og differentiering med fokus på livsduelighed og livslæring.
Så afsiger KLF formanden for det første en kollektiv dom over 60.000 pædagogers faglighed.
Vi skal have tværfagligt fokus på at styrke børn med særlig behovs livsduelighed og livslæring. Det er den diskussion LFS har rejst i forbindelse med forhandlingerne omkring specialreformen 2.0.
LFS vil ikke deltage i mudderkastning med KLF. LFS håber derimod at det pædagogiske personale og lærerne på de københavnske specialskoler tager til genmæle og afviser KLF's unuancerede og usaglige angreb på pædagogerne og deres faglighed.