Siden efteråret 2006 har LFS holdt en række møder med udgangspunkt i debatoplægget "En profession på vej - strategi for en styrkelse af den pædagogiske faglighed". Konklusioner og temaer fra disse møder er nedskrevet i nedenstående foreløbige sammenfatning.
Debatten er ikke slut, tværtimod: Alle er meget velkomne til at ytre sig om emnet og gerne her på lfs.dk.
Det gøres ved at skrive indlæg i "Debatten" som du finder øvest på vores hjemmeside.
Grønbog - antaster til hvidbog
Diverse møder, drøftelser og opsamlinger rummer antaster til en hvidbog.
Navn og fokus: LFS skal formulere "visioner for fagligheden"
Arbejdskonferencen samt møder med tillidsrepræsentanter, medlemmer og arbejdsgruppen peger på at LFS´ professionsdokument skal være et visionsdokument, hvilket betyder, at det ikke skal tænkes som et værn, eller et magtredskab rettet mod andre faggrupper/foreninger m.m.
Et visionspapir skal formulere det LFS opfatter som vigtigt (og nødvendigt) i forbindelse med det pædagogiske arbejde nu og i fremtiden.
Form for visionspapir dokumentet: enkel og overskuelighed
Derudover ønskede deltagerne på arbejdskonferencen at professionsdokumentet var enkelt, og gerne formuleret i statements eller i ?pinde-form?.
Indhold i visionspapiret / struktur / niveauer i visionspapiret:
Niveauer kan evt. tænkes formuleret som spørgsmål, som man kan stille sig i forbindelse med pædagogisk arbejde.
Disse kan evt. danne basis for en struktur i visionsdokumentet.
Visionspapiret kan, på baggrund af drøftelser i diverse foraer struktureres ud fra følgende omdrejningspunkter:
- Kernen i det pædagogiske arbejde ? det vi vil kendes på / det centrale for os
- Opgaver der understøtter pædagogisk arbejde
- Måden vi løfter kernen (det almen menneskelige på) det særlige ved os
- Faglighed ? det der skal til for at vi kan løfte opgaven
- Vilkår og rammebetingelser ? det der skal til helt konkret for at vi kan løfte kernen
0. Intro
LFS visioner for fagligheden (og det pædagogiske arbejde?) definerer det vi vil kendes på, det vi tilstræber og det vi kæmper for.
De medarbejdere/ansatte der arbejder indenfor det pædagogiske arbejdsfelt varetager en almen menneskelig aktivitet, som foregår overalt, hvor børn og voksne er tilstede, men det bliver til noget særlig når bliver et offentligt arbejde.
Pædagogisk arbejde dækker over et møde mellem mennesker, og det ?at ville noget med nogen? i en social og kulturel sammenhæng. Det omhandler blandt andet relationer, samspil, omsorg, fællesskab, socialisering, forebyggelse.
Mødet med børn, brugere, beboere m.fl., og det at ville noget med andre i et offentligt rum er afhængig af, at en række opgaver løftes i og udenfor institutionens rammer.
Det drejer sig om opgaver der er:
- relateret til børn, beboere m.m. og institutionensdrift ? planer, dokumentation, indkøb, lokaler - rammer inde og ude, budget, ansættelser, rengøring
- samarbejde internt og eksternt ? netværk, institutionssamarbejde.
Måden hvorpå det pædagogisk personale griber ind, det som de konkret foretager sig, og de omstændigheder, hvorunder det foregår, er det særegne som LFS ønsker kendetegner dets medlemmer og de vilkår det bør være.
Det indebærer blandt andet anerkendelse, medbestemmelse, rummelighed og professionalitet.
LFSs medlemmer varetager en almen menneskelig opgave på en pædagogisk og professionel måde, og kæmper for en tilgang til pædagogisk arbejde der baserer sig på et demokratisk og humanistisk grundlag frem for økonomiske og markedsrelaterede forståelser.
1. Kernen i det pædagogiske arbejde ? det vi vil kendes på / det centrale for os
- Omdrejningspunktet er mennesket -barnet, brugeren, beboeren
At skabe og støtte relationer og samspil:
- se og skabe relationer respektfulde møder mellem ligeværdige mennesker
- fokus på selvværd, selvstændighed
- styrke fællesskaber ? gruppeprocesser
At skabe udvikling i trygge og omsorgsfulde rammer:
- evnen til bevidst at håndtere samspillet mellem mennesker med ærlighed og nærvær.
- se det andet menneske og handle på det
- være tilstede og være opsøgende
At støtte og skabe livsduelighed:
- støtte barnets/brugerens/beboerens autonomi og evne til livsmestring - livslæring
- se barnets/brugerens/beboerens behov og handle på det - sørge for at de kan gøre det det vil
At skabe og støtte forpligtende og betydende fællesskabet:
- socialisering dvs. individet i fællesskabet ? individet i samfundet
- dannelse og læringsprocesser (udvikle barnets sociale kompetencer)
- medudvikler af demokratiske og solidariske mennesker.
- pædagogisk arbejde er en dannelsesproces, hvor børn og unge skal kende forskel på ?det rigtige? og ?forkerte?, såsom antiracisme, solidaritet, slå overfor ikke slå, kønsundertrykkelse overfor ligestilling.
At se på og handle på baggrund af alle aspekter - helheder
At støtte inklusion - trivsel - rummelighed:
- møde barnet/brugeren/beboeren på dets præmisser og dets udviklingstrin (niveau)
- optimere barnets/brugerens/beboerens udvikling
- forebyggelse
- integration til det omliggende samfund
- arbejde med konflikthåndtering og sociale spilleregler
2. Opgaver der understøtter pædagogisk arbejde
Skabelse af et roligt og hjemligt miljø:
- indretning
- indkøb
Skriftlighed:
- planer
- logbøger, barnets bog m.m.
Samarbejde:
- personalesamarbejde
- forældresamarbejde
- tværfagligt samarbejde
Sparring:
- kollegial sparring
- evaluering
3. Måden vi løfter kernen (det almen menneskelige på) det særlige ved os
Skabelse ad en pædagogisk kultur på arbejdspladsen:
- en professionel kultur ? fokus på arbejdet på guldet
- pædagogisk kultur der oplærer de ufaglærte
- bruge hinandens kompetencer i personalegruppen
- alle er socialt ansvarlige
- man bruger sig selv hele tiden
- man ser sig som rollemodel
- man motivere og inspirere
- man diskutere nuancer hele tiden
Arbejdet baserer sig på et etisk fundament - fælles grundværdier:
- tolerant og positivt livssyn
- anerkendelse og nærvær og empati
- tillid til barnet/brugeren/beboeren og fokus på dets rettigheder
- engagement - lyst og glæde ? at ville noget med nogen - begejstring (varme og kærlige)
- kropslighed og langsommelighed
Man handler i konteksten og forsøger at være socialt og kulturelt afstemt
Arbejdet baserer sig på kreativitet:
- få ting til at hænge sammen ? ryste noget ud af ærmet dvs.
- blæksprutter
- alsidige
- omstillingsparate
- nysgerrige
- navigere i kaos
- spontanitet
4. Faglighed ? det der skal til for at vi kan løfte opgaven
(kvalifikationer som understøtter det pædagogiske arbejde)
Professionalitet og mestring:
- pædagogisk uddannelsesbaseret
- skelne mellem mig selv og den anden - bevidsthed ? selvindsigt
- vi er specialister på forskellige dele
- indsigt og viden om ?kernen?
- viden om brugergrupper
- viden om faglige redskaber
- arbejde på baggrund af intentioner og fokus på processer
Videnskabelighed:
- refleksivitet ift. måden man praktiserer på
- begrundelse, beskrive handling på baggrund af generaliserede erfaringer
- teorikobling ?kobling mellem teori og praksis - at kunne spejle praksis i teori
- kobling til lov, reglement samt almen samfundskundskab
Være undersøgende og undrende:
- søgende på alt: aktuelle ting, gå ind i relationen og løsninger
Være ansvarlig:
- i forhold til barn/bruger ? det man har lært ? holde sig selv i gang
Have mod og turde modstand:
- at tude sætte sig selv i spil
- at sætte sin faglighed - diskussion og kritiske overvejelser, i spil
- civil ulydighed - modstand
- sund skepsis - at tage valg ? bevidst stillingtagen
- proaktiv ? offensiv ? selvrefleksivitet
Tænke og handle på baggrund af mangfoldighed:
- værdsætte mangfoldighed - inklusions tænkning
- rumme det urummelige
Evne til at samarbejde /udannelse
- kommunikation ? retorik - italesættelse
- skabe en fælles platform
- tryghed og afstemning mellem forskellige perspektiver
5. Vilkår og rammebetingelser ? det der skal til helt konkret for at vi kan løfte kernen
Gode arbejdsforhold det vil sige:
- normeringer der giver tid til kernen, barn, bruger, skriftlighed andre opgaver
- løn, dvs. bedre løn ? højstatusløn, vikardækning
- psykiske rammer ? godt arbejdsmiljø og børnemiljø
- fysiske rammer - kvadratmeter, støj
- æstetisk miljø ? indretning, ergonomiske midler
Uddannelse:
- tid til faglighed = mulighed for efter- og videreuddannelse
- udannelse på arbejdsstedet = faglig kultur
- ny pædagoguddannelse
- Supervision og sparring - af professionelle og leder og kolleger
Ledelse og organisation:
- kommunikation med medarbejder ud fra demokratitankegang
- synlig og nærværende ledelse i dagligdagen
- ledelse afsæt i pædagogisk faglighed dvs. pædagogudddanelse
- pædagogisk faglighed + mulighed for lederuddannelse og ledelsesudvikling
Decentralisering af den pædagogiske udvikling:
- metodefrihed
- autonomi
- personale med til at definere mål, retning, rammer, handling (tid til dette)
- indflydelse på eget arbejde ? større definitionsmagt