LFSs repræsentantskabsmøde 1.3. december 2006 har vedtaget følgende udtalelse:
Udtalelse: En profession på vej
LFS' hovedbestyrelse har udsendt debatoplægget: "En profession på vej ? strategi for en styrkelse af den pædagogiske faglighed".
LFS' repræsentantskab har besluttet, at organisationen frem til repræsentantskabsmødet i 2008 sætter den pædagogiske faglighed og profession til debat blandt vore medlemmer. LFS ønsker samtidig at indgå i konstruktive diskussioner i FOA, med vore søsterorganisationer BUPL, SL samt PLS og øvrige faglige organisationer og samarbejdsparter om udviklingen af det samlede pædagogiske område.
Den pædagogiske verden står over for en række store udfordringer. De pædagogiske institutioner og tilbud bliver i stigende grad vurderet på, hvilke resultater de kan levere. Arbejdsgiverne skærper styringen med kontrakt- og resultatstyring, udviklings- og kvalitetsstyring, pædagogiske læreplaner mv.
LFS er kritisk overfor de tendenser, der er ti tiden på, at alt kan måles og vejes. God pædagogik kan ikke sættes på formel. LFS er uenig i, at man opnår bedre forhold for ansatte, børn, unge og brugere i de pædagogiske institutioner og tilbud ved kun at kontrollere, måle og styre.
For LFS handler pædagogik om processer, relationer og dannelse ? og ikke kun om at tilfredsstille politikernes behov for synlige resultater.
LFS mener, at en væsentlig forudsætning for at hæve kvaliteten på det pædagogiske område er fokus og handlinger målrettet et bedre fysisk og psykisk arbejdsmiljø og tilførsel af flere ressourcer. LFS mener, den pædagogiske professionalisme styrkes gennem inklusion og mangfoldighed i de faglige og menneskelige kompetencer i de pædagogiske institutioner og tilbud. Der er brug for en styrkelse og kvalitetsudvikling af den pædagogiske grund-, efter- og videreuddannelse samt lederuddannelse.
LFS mener, der er behov for at samle alle ansatte på pædagogområdet ? ikke kun de uddannede. En profession, der kan arbejde for større respekt, mere slagkraft og ikke mindst retten til at selv at tage de vigtigste beslutninger i det pædagogiske felt.
LFS mener, at den fagpolitiske vision om ét pædagogisk enhedsforbund fortsat er aktuel. Fagbevægelsen og dets medlemmer har aldrig vundet ved fagchauvinisme og splittelse mellem forskellige organisationer.
Respekten for det pædagogiske felt kan ikke reduceres til et enøjet spørgsmål om uddannelse.
LFS håber og tror, at vi, ved at gå konstruktivt ind i debatten om den pædagogiske faglighed og profession, kan give et positivt bidrag til, at enhed og sammenhold videreudvikles mellem alle faglige organisationer på det pædagogiske område ? og at anerkendelsen af det pædagogiske arbejde styrkes.
Forslagsstiller: Hovedbestyrelsen.
Enstemmigt vedtaget