LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS politik
  • LFS' alternativ til Professionsstrategi
  • December 2006: LFS-udtalelse: En profession på vej
 

Sidemenu

  • LFS & den pædagogiske kerneydelse
     
  • LFS Nyt, interview med Jan Hoby om artiklen fra den 30. april 2012
     
  • LFS' uddybende kommentarer til artiklen fra Berlingske, den 30. april 2012, ´Der er behov for selvransagelse blandt pædagoger´
     
  • Uddybende artikler - debaterende artikler
     
  • Visioner for den pædagogiske faglighed - vedtaget på LFS-repræsentantskabsmøde 2008
     
  • Kritik af professionsstrategi
     
  • Grønbog -antaster til en hvidbog - om professionsstrategi
     
  • LFS-debatoplæg: En profession på vej
     
  • BUPL: Professionsudvikling
     
  • December 2006: LFS-udtalelse: En profession på vej
     
21.6.2011  | Almen  Dagplejen  Special  
  
 

LFSs repræsentantskabsmøde 1.3. december 2006 har vedtaget følgende udtalelse: 

Udtalelse: En profession på vej

LFS' hovedbestyrelse har udsendt debatoplægget: "En profession på vej ? strategi for en styrkelse af den pædagogiske faglighed".

LFS' repræsentantskab har besluttet, at organisationen frem til repræsentantskabsmødet i 2008 sætter den pædagogiske faglig­hed og profession til debat blandt vore medlemmer. LFS ønsker samtidig at indgå i konstruktive diskussioner i FOA, med vore søsterorganisationer BUPL, SL samt PLS og øvrige faglige organisationer og samarbejdsparter om udviklingen af det samlede pædagogiske område.

Den pædagogiske verden står over for en række store udfordringer. De pædagogiske institutioner og tilbud bliver i stigende grad vurderet på, hvilke resultater de kan levere. Arbejdsgiverne skærper styringen med kontrakt- og resultatstyring, udviklings- og kvalitetsstyring, pædagogiske læreplaner mv.

LFS er kritisk overfor de tendenser, der er ti tiden på, at alt kan måles og vejes. God pædagogik kan ikke sættes på formel. LFS er uenig i, at man opnår bedre forhold for ansatte, børn, unge og brugere i de pædagogiske institutioner og tilbud ved kun at kontrollere, måle og styre.

For LFS handler pædagogik om processer, relationer og dannelse ? og ikke kun om at tilfredsstille politikernes behov for synlige resultater.

LFS mener, at en væsentlig forudsætning for at hæve kvaliteten på det pædagogiske område er fokus og handlinger målrettet et bedre fysisk og psykisk arbejdsmiljø og tilførsel af flere ressourcer. LFS mener, den pædagogiske professionalisme styrkes gennem inklusion og mangfoldighed i de faglige og menneskelige kompetencer i de pædagogiske institutioner og tilbud. Der er brug for en styrkelse og kvalitetsudvikling af den pædagogiske grund-, efter- og videreuddannelse samt lederuddannelse.

LFS mener, der er behov for at samle alle ansatte på pædagogområdet ? ikke kun de uddannede. En profession, der kan arbejde for større respekt, mere slagkraft og ikke mindst retten til at selv at tage de vigtigste beslutninger i det pædagogiske felt.

LFS mener, at den fagpolitiske vision om ét pædagogisk enhedsforbund fortsat er aktu­el. Fagbevægelsen og dets medlemmer har aldrig vundet ved fagchauvinisme og splittelse mellem forskellige organisationer.

Respekten for det pædagogiske felt kan ikke reduceres til et enøjet spørgsmål om uddannelse.

LFS håber og tror, at vi, ved at gå konstruktivt ind i debatten om den pædagogiske fag­lighed og profession, kan give et positivt bidrag til, at enhed og sammenhold videre­udvikles mellem alle faglige organisationer på det pædagogiske område ? og at anerkendelsen af det pædagogiske arbejde styrkes.

Forslagsstiller: Hovedbestyrelsen.

Enstemmigt vedtaget

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/6581 Loadtid: 0.034 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/6581 Loadtid: 0.034 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/6581 Loadtid: 0.034 sek.
Download logo