LFS’ alternativ til Professionsstrategi
Vores faglighed skal kendes på en mangfoldighed af kvalifikationer og kompetencer.
Det pædagogiske arbejde kræver mange forskellige kompetencer og kvalifikationer. Det pædagogiske personales særlige viden er kompleks og mangfoldig. Denne viden gør det pædagogiske personale i stand til at navigere i komplekse sammenhænge og at kunne skabe, deltage i og vedligeholde samspil, samt tage valg og ansvar.
Faglige kompetencer erhverves gennem uddannelse, erfaringer og løbende udvikling af og i praksis. Børns udbytte af den pædagogiske relation hænger nøje sammen med den faglighed, der er mulighed for at skabe indenfor det pædagogiske felt, den enkelte klynge og den enkelte institution.
Det er derfor vi vægter et pædagogisk videns- og uddannelsesbaseret arbejdsfællesskab. Dette skaber en professionel kultur på arbejdspladsen, hvor der kontinuerligt sker faglig sparring, vidensudvikling og sidemandsoplæring blandt alle medarbejdere. Det gør vores medlemmer i stand til at udøve praksis, planlægge praksis samt reflektere over praksis.
Det er ikke i modsætning til at vi skal kunne begrunde, beskrive, drøfte og vurdere vores handling på baggrund af generaliserede erfaringer, viden og indsigt. Dette gør os netop i stand til at kunne spejle vores praksis i relevant teori for at udvikle, kvalificere og berige praksis.