Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
NOTAT
14-02-2008
Sagsnr.
2007-72895
Dokumentnr.
2007-423607
Forslag til ny organisations/ledelsesstruktur på psykiatriområdet
Nærværende forslag omfatter de socialpsykiatriske bocentre/bosteder.
Forslaget omfatter ikke botilbuddene i socialcentrenes regi. Der er ikke tale om selvstændige ?institutioner?, men om små enheder forankret i voksenteamene, og personalet udgår fra voksenteamene. Der skal evt. fremadrettet arbejdes med strategier for dette område i andet regi. Forslaget omfatter heller ikke samværs- og aktivitetsstederne, der er forankret lokalt i socialcentrene/voksenteamene.
Forslaget omfatter dermed de socialpsykiatriske bocentre/bosteder, incl. satellitter:
Lindegården (Roskilde)
Thorupgården (København N) (selvejende)
Hedelund (Greve)
Ringbo (Bagsværd)
Sundbygård (København S)
Stubberupgård (Borup)
Pensionatet Mette Marie (Vanløse) (selvejende) (foreslås dog ikke at indgå i centerstrukturen)
Skt. Annæ Hjem (København S)/Sundbyhus (København S)/Lygten (København NV).
1. Hovedpunkter i et konkret forslag til ny organisering på psykiatriområdet
Set i lyset af den nuværende struktur, hvor området er domineret af store bocentre, sammenholdt med den kommende struktur på bo-området på lidt længere sigt, opstilles der en plan på kort sigt og på længere sigt.
1.1. Plan på kort sigt
På kort sigt foreslås det:
- De 5 store bocentre opretholdes som selvstændige enheder. Det drejer sig om Thorupgården (selvejende), Sundbygård, Hedelund, Lindegården og Ringbo.
- Det mindre bosted Stubberupgård ved Borup lægges organisatorisk under Bocentret Lindegården i Roskilde. Baggrunden for denne ændring er: Også i den fremtidige centerstruktur på længere sigt opretholdes Lindegården som selvstændigt center. Set i relation til de geografiske forhold kan Lindegården være et naturligt center for bostedet Stubberupgård.
- De 3 mindre bosteder Sundbyhus/Skt. Annæ Hjem/Lygten etableres som et center med en centerleder og 3 afdelingsledere. De 3 bosteder er allerede nu samlet i samme organisatoriske enhed med fælles leder. På sigt, når centerstrukturen implementeres som led i planen på længere sigt, genovervejes dette centers struktur. Til en start etableres centret på Skt. Annæ Hjem, men dette kan ændres, når centerstrukturen udbygges på lang sigt.
- Pensionatet Mette Marie opretholdes som selvstændigt bosted. Bostedet er en selvejende institution under Fonden Mariehjemmene. Bostedet er dermed forankret i en anden organisatorisk sammenhæng, og præget af Fonden Mariehjemmens grundholdninger og profil. Københavns Kommune har ikke driftsoverenskomst med Pensiontatet Mette Marie, men har en aftale kom køb af pladser. Dermed adskiller Mette Marie sig væsentligt fra kommunens øvrige bocentre/bosteder, herunder andre selvejende institutioner.
1.2. Plan på længere sigt
I takt med udbygningen samles botilbuddene i centre. Bocentrene Thorupgården og Sundbygård vil være naturlige centre i en fremtidig struktur i København. Herudover er der Bocenter Skt. Annæ Hjem, der implementeres som led i planen på kort sigt. Hertil kommer bocentrene uden for København. Centerstrukturen kunne se sådan ud:
Centerstruktur i København:
Center Thorupgården | Omfatter Thorupgården, Tranehavegård og x fremtidige bosteder |
Center Sundbygård | Omfatter Sundbygård, Dannebrogsgade, satellit i Urbanplanen og x fremtidige bosteder |
Center Skt. Annæ Hjem* | Omfatter Skt. Annæ Hjem, Sundbyhus, Lygten og x fremtidige bosteder |
* Centerstrukturen/placeringen skal genovervejes ifm. implementeringen af planen på længere sigt.
Udenfor centerstruktur: Pensionatet Mette Marie.
Centerstruktur uden for København:
Center Lindegården | Omfatter Lindegården, Holme, Stubberupgård. |
Bocentrene Hedelund og Ringbo opretholdes som selvstændige bocentre.
I takt med udbygningen tages stilling til nye bosteders placering i centerstrukturen, bl.a. i relation til geografiske forhold og målgruppe. Når udbygningen er gennemført genovervejes centerstrukturen og principperne heri.
Centrene ledes af en centerchef og en souschef. Hvert botilbud ledes af en afdelingsleder, som refererer til centerchefen (ledertitlerne skal fastsættes efter nærmmere overvejelser, evt. på tværs i forvaltningen).
Ledelsesstrukturen må dog konkret vurderes i forhold til bostedernes størrelse m.v. Der skal f.eks. ikke være egentlige afdelingsledere for eventuelle kommende botilbud med en meget begrænset størrelse. Omvendt er der behov for mere end to "ledelseslag" på nogle bosteder.
På hvert center placeres en udviklingsafdeling, der dækker hele centret. Endvidere samles en række af de administrative funktioner for hele centret.
De udviklingsmæssige og administrative funktioner etableres som stabsfunktioner på den enhed, hvor centerledelsen er placeret og refererer til centerledelsen. Enkelte administrative funktioner varetages på de enkelte bosteder.
Baggrund og formål hermed er følgende:
- På længere sigt vil de enkelte bosteder ikke have en størrelse, der tilsiger, at der kan etableres selvstændige administrative og udviklingsmæssige stabsfunktioner.
- Herudover kan der være stordriftsfordele, mindre sårbarhed ved fravær, bedre mulighed for koordineret faglig og metodemæssig udvikling af bostederne samt bedre muligheder for personalet for faglig udvikling og sparring samt specialisering.
- Det ønskes at etablere udviklingsafdelinger, der kan varetage opgaver internt i centret, herunder opgaver på tværs af bostederne i centret.
- Det ønskes også at etablere en struktur, der giver bedre mulighed for dialog, sparring og koordinering med centrale udviklingsinitiativer, med afsæt i den praksisnære viden i centret.
Der skal foretages en nærmere analyse af de konkrete (stordrifts)fordele, der vil kunne opnås ved en samling af funktionerne.
Der skal endvidere foretages en undersøgelse af de overenskomstmæssige bindinger set i relation til at de nuværende medarbejdere geografisk er spredt over et større område, inden en sådan reorganisering iværksættes.
2. Niveauernes kompetence og ledelse
Mål- og Rammekontoret er overordnet ansvarlig for centrene. Det gælder økonomi og faglighed.
Kontoret udmelder til centrene:
- de årlige budgetter
- de politisk vedtagne og administrativt fastlagte faglige mål
Kontoret følger op på budgetter på centerniveau, derudover på de faglige mål på det nødvendige detailniveau.
MR-kontoret er ansvarligt, men delegerer ansvar for økonomi og faglighed til centerchefen i overensstemmelse med de økonomiske og faglige styringsmodeller der anvendes på området.
Delegeringen sker gennem:
- årlige udmeldinger af mål og budget
- resultatkontrakt
Opfølgningen og styringen sker bl.a. gennem
- mus-samtaler
- høj kadence i møder mellem MR kontor og centerchef(er)
Samarbejdet mellem MR kontor og centerchef har karakter af et partnerskab, der også er forpligtet udover de ekspliciterede krav i kontrakt og udmeldinger. Det betyder en forpligtelse af centerchefen til selvstændigt at tænke løsninger og skabe sammenhæng og en forpligtelse af MR kontoret til fleksibelt at skabe de bedst mulige arbejdsvilkår for centerchefen.
Centret er én enhed. Det gælder de brugerrettede ydelser, økonomi og personaleansvar. Det er således centerchefen, som er ansvarlig for det samlede budget, personale (herunder ansættelser og afskedigelser) og resultaterne af det brugerrettede arbejde.
Centerchefen delegerer ansvar til de lokale ledere. Det gælder den daglige drift med en økonomisk ramme, personaleledelse og den løbende tilpasning og udvikling af ydelserne. Centerchefen kan ? ud fra helhedshensyn eller ved diskrepans mellem lokal ledelse og udmeldinger ? tage beslutninger, der griber ind i det uddelegerede ansvar.
Målet er, at den lokale afdeling yder en selvstændig løsning af de brugerrettede opgaver indenfor den udmeldte ramme.
Centerchefen har personaleansvar i forhold til de lokale ledere (ansættelser, afskedigelser, mus-samtaler).
2.1. Centrets opgaver og ansvar
- Budget og regnskab for det samlede center
- "Fagligt regnskab" for det samlede center (overblik over belægning, faglige problemer, ændringer i målgruppen)
- Overordnede, tværgående og strategiske udviklingsopgaver i centrets regi
- Personaleledelse af lokale ledere
- Ansættelser og afskedigelser, efter indstilling fra afdelinger
- Fælles kompetenceudvikling i det omfang, det er relevant
- Intern visitation/pladsanvisning og medfølgende ressourceallokering Visitationskompetencen bibeholdes i MR regi, idet den videre pladsanvisning inden for det enkelte center varetages af centerledelsen.
Se bilagene her:
Bilag 1 Nuværende organisering (inkl. kommende udbygning og modernisering). NB. Holme overføres pr. 1.1. 2008 til Lindegården.
Bilag 2 Forslag til fremtidig organisering (geografisk placering af eksisterende bocentre og bosteder)