Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
SOF
Att: Henrik Dencher
Bernstorffsgade 17.3
1592 Kbh. V
18-03-2008
LFS høringssvar til MR Børns oplæg om ny centerstruktur
LFS er enig med SOF i, at der er behov for en omstilling af den indsats, der i dag tilbydes børn, unge og familier med særlige behov, da der på flere områder er behov for at udvikle og forbedre de eksisterende tilbud, herunder sikre mere fagligt og økonomisk bæredygtige institutioner.
En centerstruktur, kan være en rigtig ramme at etablere for en sådan ny indsats, der medtager det bedste fra de nuværende tilbud - og der laves meget godt socialpædagogisk arbejde i dag, og en nytænkning af den del af indsatsen, hvor det går knapt så godt.
Opdelingen af indsatsen over for børnene, de unge og deres forældre, er i dag ofte splittet op på mange forskellige aktører, hvilket gør det vanskeligere at arbejde målrettet, systematisk og samordnet, hvorfor indsatsen ikke altid har den optimale effekt.
Børnefamiliesager kræver sammenhæng i indsatsen.
Vi mener at komplicerede problemstillinger, bedst løses i enkle organisationer.
Der er behov for at udvikle nye måder at arbejde på, samt sikre strukturelle rammer for den fremtidige indsats, der fremmer muligheden for større sammenhæng i indsatsen, herunder særlig differentierede og fleksible tilbud, der matcher det enkelte barns/unges behov. En indsats der i mange tilfælde bør være mere nærmiljøorienteret, og i sit udgangspunkt omfatte såvel børnene, de unge som deres forældre.
En ny organisering af tilbuddene i centre, bør således indeholde flere nye elementer end i dag - f.eks. muligheden for at centrene kan tilbyde mere sammenhængende forløb, og f.eks. familiebehandling i centerregi, medens barnet er anbragt, ligesom der skal sættes fokus ressourcerne til undervisningen - såvel på de dagbehandlende ? som døgnbehandlende interne skoler.
Det foreliggende oplæg, lægger desværre - som vi ser det, ikke op til en ny og mere visionær indsats ? selvom der etableres større enheder(centre), og derved på et strukturelt plan bliver færre aktører.
Vi finder, at den foreslåede centerdannelse, på den ene side er ret mekanisk i sin opbygning - forebyggende og rådgivende institutioner i deres egne centre, og dag- og døgnbehandlende institutioner i deres centre. Muligheden for at tænke nyt, og skabe nye samarbejdsrelationer mellem forebyggende/opsøgende/rådgivende institutioner og de dag- og døgnbehandlende institutioner forbigås herved.
På den anden side, er modellen nærmest anarkistisk/ "lad os se hvad der sker agtig", idet det virker som om, man lader op til halvdelen af de dag- og døgnbehandlende institutioner(de selvejende), selv definerer og finde ud af, hvilke andre institutioner de ønsker at samarbejde med - og under hvilke rammer(modeller) samarbejdet skal finde sted.
De selvejende institutioner får på denne måde, nærmest større indflydelse på såvel centerstrukturen som konsekvenserne af den - end forvaltningen gør.
Spørgsmålet om det selvejende områdes status, fylder således alt for meget i debatten om forskellige konstruktioner, i forhold til de faglige hensyn.
LFS har i følgegruppen problematiseret og advaret imod, at etablere flere centre med samme målgrupper (et kommunalt og et selvejende). For det første vil en sådan model, bryde med et af formålene med etablering af centrene -sikring af mere entydig visitering, og for det andet vil den derved opståede konkurrencesituation anbringelsescentrene imellem, risikerer at medfører en mindre interesse for at vidensdele med ?konkurrenterne?.
Vi undrer os over, at det ikke er lykkedes, at få socialcentrene ordentlig med i debatten, hvad vi finder vigtigt, da indsatsen på institutionerne(og fremover centre), jo finansieres og aftales med socialcentrene.
Netop defineringen af, hvilke tilbud der er behov for at udvikle, og i hvilken retning, burde være taget grundigere i starten af processen, i tæt dialog mellem alle aktørerne på området.
Ligeledes burde erfaringer og den nyeste viden omkring anbringelsesområdet her i landet og f.eks. i de øvrige nordiske lande (f.eks. centerdannelsen i Oslo), have været inddraget i den indledende fase af processen.
I disse tider, hvor der kræves vidensbaseret socialt arbejde ? bør man også arbejde med vidensbaserede omlægninger.
LFS har endvidere følgende bemærkninger til MR Børns oplæg:
Ledelseskompetence
Det er vor opfattelse, at det vil være muligt at etablerer centre med kommunale centerledere, hvori også selvejende institutioner kan indgå. Der indgås driftaftaler og evt. supplerende samarbejdsaftaler. Det skal sikres at de enkelte institutioners egenart bibeholdes, men udvikles som samlet del af centerets tilbudsvifte.
Økonomi/budgetmodel
LFS finder principielt at budgetmodellen(bestiller/udfører) bør afskaffes, således at fokus i samarbejdet flyttes fra økonomi til faglige vurderinger.
Såfremt budgetmodellen fastholdes, er vi opmærksom på, at der nødvendigvis må åbnes op for en mere fleksibel prisfastsættelse. Vi skal dog fastholde, at det nødvendigvis fortsat må sikres, at en evt. konkurrence selvejende/kommunal imellem, ikke også udvides til at omfatte prisen for anbringelsen.
LFS er bekymrede for, at etableringen af en centerledelsesfunktion, kan indebærer nedskæringer på de enkelte institutioner, der kommer til at gå ud over det socialpædagogiske arbejde, f.eks. hvis mellemlederstillinger nedlægges. Det er vor opfattelse at der er behov for en styrkelse af den socialfaglige ledelse, også nede på afdelingsniveau. Vi vil også mene at den etablerede stabsfunktion, "hen ad vejen" vil få opgaver der "skal binde centeret sammen" - og at disse opgaver også vil medfører træk af ressourcer fra den enkelte institution. Nye opgaver - som f.eks. øget anvendelse af vidensopsamling, dokumentation m.v. - må også tilfører centrene ekstra midler.
Vi skal derfor foreslå at priserne reguleres - således at centrene ikke fødes med nedskæringslignende tiltag.
Medarbejdervilkår
Vi er enige i at medarbejderne er ansat på den enkelte institution. I det omfang at det er nødvendigt at etablere en højere grad af fleksibilitet blandt medarbejderne, mener vi dette skal reguleres gennem aftaler mellem forvaltningen og de faglige organisationer.
Umiddelbart er det ikke vor opfattelse, at der er behov for etablering af særlige ?flyverkorps? eller lignende. Det må være op til de enkelte centre, f.eks. at etablerer fælles vikarkorps.
Medarbejderindflydelse
Der er iværksat en proces hvor de faglige organisationer og forvaltningen i fællesskab fastlægger de nye rammer for partssamarbejdet.
LFS ønsker at blive repræsenteret i ansættelsesudvalgene for de nye centerledere, bla. fordi det må forventes, at der vil være en del interne ansøgere, hvilket vanskeliggør processen for såvel lederne som medarbejderrepræsentanterne
Økonomi til proces.
Det er vor opfattelse, at skal fusioner/sammenlægninger lykkes, er det altafgørende at medarbejderne føler ejerskab og ansvar for opbygning af de nye centre. Skal centrene kunne etablerer nye mere differentierede og fleksible tilbud, skal medarbejdernes kompetencer i spil - centerstrukturen er ikke kun en ledelsesreform.
Der skal derfor også i etableringsfasen (efteråret 08), gives mulighed for at opstarte processen og udvikle en centeridentitet - herunder f.eks. afklare centerets fælles værdier, fremtidige lærings- og sociale kulturskabende aktiviteter m.v.. Der bør afsættes økonomi hertil.
NY Centermodel
I forbindelse med høringsrunden, er det blevet klarlagt, at der i store træk er tilfredshed med strukturforslaget fra de forebyggende/rådgivende institutioner, medens der til gengæld er stor utilfredshed med forslaget på det dag- og døgnbehandlende område. Denne utilfredshed bunder i flere forhold.
Vi vil dog pege på vigtigheden af:
- At der er behov for mere dialog om sammensætningen af centrene, inden MR Børn lægger sig fast på en ny struktur. Vi ser derfor frem til afholdelse af et kommende følgegruppemøde, herunder at der afsættes noget mere tid til et sådant møde, end der plejer.
- At en ny struktur fastsættes på baggrund af faglige kriterier, og ikke ejermæssige forhold.
- At der etableres centre, med relativt afgrænsede målgrupper, for at sikre bedre visitering, volumen og dermed udviklingsmuligheder.
- At centrene skal bæres af en evaluerings- og læringskultur, der bygger videre på KIA projektets erfaringer.
At det sikres at centrenes etablering, ikke går ud over de enkelte institutioners tilbud til børnene/de unge. Herunder skal der særlig være opmærksomhed på betydningen af lokal socialfaglig ledelse. Det er derfor vor opfattelse, at priserne pr. plads nødvendigvis må reguleres, i sammenhæng med at de også bliver mere fleksible.
LFS vil på den baggrund, fremlægge et nyt forslag til en fremtidig organisering af institutionerne i centre, et forslag der dog primært omfatter de dag- og døgnbehandlende institutioner. Forslaget stilles, med henblik på at forsøge at samle området i et fælles fagligt udspil, der primært tager udgangspunkt i opgaveløsningen. Af tidsmæssige grunde, er forslaget ikke blevet drøftet bredt set, men vi opfatter at det ligger i tråd med mange af de tilkendegivelser, der f.eks. blev fremlagt på høringerne.
Forslaget tager udgangspunkt i følgende kriterier:
- målgrupper, der giver stærkere faglige fællesskaber
- bedre mulighed for at etablerer differentierede og fleksible udviklingsforløb
- bedre visiteringsmuligheder
- bedre samarbejdsmuligheder med socialcentrene
- bedre dialog muligheder med forvaltningen om strategisk mål og udvikling
- geografiske hensyn
Samlet set vil modellen indebærer, at alle centre sammensættes efter faglige kriterier(fælles målgruppe), der giver bedre mulighed for faglig kvalitet og udvikling, bedre muligheder for etablering af differentierede/fleksible forløb, en mere entydig visitering (akut,dag,special, ung eller børn) og dermed også bedre mulighed for at udvikle et tættere samarbejde med socialcentrene om de konkrete behov, og forvaltningen i forhold til den strategiske udvikling af området. Endelig forsøger opdelingen i børnecentrene at minimerer det geografiske aspekt.
Der etableres følgende centre(de selvejende institutioner med fed):
Akutcenter
Består af følgende institutioner:
Frederiksholm akut institution
Lundtoftegade Akut
Døgnkontakten
Kløvermarken
Center for specialinstitutioner
Består af følgende institutioner:
Ertedeto
Solhuset
Kokkedal
Tølløse
Center for Dagbehandling
Består af følgende institutioner:
Adashøj
Frederikshøj
Arildsgården
Solbakken
Center for Unge
Består af følgende institutioner:
Sønderbro
Den lille ny
Seden Enggaard
Lundtoftegade(ikke akut delen)
Brydes Alle
Hjulmagerstien
Rymarksvænge
Bodilsminde
Center for Børn Nord
Består af følgende institutioner:
Skodsborg
Solliden
Jac. Mic.
Josephine Schneider
Donekrogen
Egelundshuset
Center for Børn Syd
Består af følgende institutioner:
Glostrup
Kastaniegården
Spanager
Emdrupgård
Orøstrand
Solhjem
Wibrandtsvej/Suhmsgade placeres i Psykolog og familiecenteret. Det skal samtidig fastlægges, at dette nye center, får til opgave at uddanne medarbejdere på anbringelsescentrene til også at udfører familiebehandling ? der hvor det giver mening, som et samlet element i anbringelsestilbuddet.
Modellen indebærer, at akutinstitutionerne samles i eget center. Deres opgave er forskellig fra de andre anbringelses-/behandlingssteder, og det giver fagligt optimale muligheder at samle dem i et center. Såfremt opholdet på en af Akutcenterets institutioner, medfører en videre anbringelse på et af de andre centre, vil det i et vist omfang være muligt at centeret deltager i visitering, overdragelse m.v..
Institutionerne i center for specialinstitutioner har fælles målgruppe, hvilke giver mulighed for fælles faglig udvikling, og etablering af mere differentierede/fleksible forløb.
Center for dagbehandling indeholder dagtilbuddene, hvilket indebærer en mere fagligt afgrænset målgruppe, end de øvrige centres. Der skal etableres et tæt samarbejde med de øvrige centre med skoledel.
Ungecenteret samler alle døgnbaserede tilbud ? og giver derved god mulighed for at etablerer sammenhængende forløb, fra f.eks. sanktionsplads til ungdomshybel, ligesom muligheden for faglig udvikling forøges grundet den centerets målgruppe.
Børnecentrene etableres med baggrund i - til dels en geografisk opdeling, samt døgntilbud dækkende 0-14(18) år, flere med intern skoletilbud. Der etableres 2 centre ? der hver samarbejde med 4 socialcentre. På den måde øges kendskabet socialcenter/anbringelsescenter, villet skulle give mulighed for en tættere dialog, og et udvidet samarbejde i de konkrete sager.
Ud af de 6 centre, er der selvejende institutioner i de 4 af dem. Vi foreslår at de allerede indgåede driftaftaler med forvaltningen, fremover indgås med centerledelsen, evt. suppleret af samarbejdsaftaler internt i centeret.
Det er dog fortsat vor holdning, at centerstrukturen vil blive styrket, såfremt flere af de rådgivende/opsøgende/forebyggende institutioner, indgår i centre med de dag-/døgnbehandlende institutioner, f.eks. mellem de 2 ungecentre.
Generelt skal vi påpege - at uanset hvilke model der etableres, at det så sikres at disse centre/de enkelte institutioner fortsat kan udvikle og fastholde samarbejde med aktører i andre centre, f.eks. dommervagtprojektet.
LFS ser frem til den videre proces, herunder et kommende møde i følgegruppen, hvor vi gerne vil have lov til at uddybe vore synspunkter.
Med venlig hilsen
Ulla Baggesgaard
Niels Andersen
Høringssvar er endvidere tilsendt
SOF - MR Børn
att: Tobias Børner Stax
Bernstorffsgade 19
1592 Kbh. V