Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Til Socialforvaltningen i København
MR. Voksne
Att: Lars Gregersen
Bernsstoffsgade 17,4.
1592 Kbh.V.
27-03-08.
Høringssvar fra LFS til MR - for voksne, om ny centerstruktur
LFS er enig i de overordnede rammer for en ny organisations/ ledelsesstruktur.
En centerstruktur kan således være en rigtig ramme at etablere for en ny indsats, der medtager det bedste fra de nuværende center og bosteder, hvor der laves meget godt socialpædagogisk arbejde i dag.
En sådan strukturændring, som der lægges op til, er naturligvis interessant, hvis den etableres med baggrund i et ønske om at øge kvaliteten i centerne.
I den forbindelse har vi hæftet os positivt ved, at forslaget pointerer, at centerstrukturen og principperne heri skal genovervejes ifm. udbygningen af og moderniseringsbestræbelserne på området. Vi finder, at der i forbindelse med disse overvejelser bør finde en reel decentralisering af det faglige, økonomiske og personalemæssige ansvar sted, således at der sikres nærhed i den daglige og faglige ledelse.
LFS hilser naturligvis moderniseringen af botilbuddene for psykisk syge velkommen, men vi finder det helt utilfredsstillende, at økonomien ikke er sikret, så moderniseringsplanerne kan gennemføres over en kortere årrække.
De bygningsmæssigt meget store centre vækker minder om fortidens store centralinstitutioner og lægger fysiske begrænsninger for implementering af Servicelovens værdier om selvstændige boliger. Skal en reel kvalitetsudvikling af området kunne realiseres fuldt ud, må struktur, principper og fysiske rammer spille sammen.
Med hensyn til det foreliggende forslag, der således beskriver struktur og principper for en overgangsperiode har vi nedenstående bemærkninger.
Målgruppe og visitation.
Det drejer sig om mennesker med en ofte varig psykisk sygdom, langvarige og tilbagevendende psykoser, med eller uden misbrug og andre, der har samme funktionsniveau.
Der er en gruppe borgere, hvor de psykiske belastninger er så store, at de ikke magter at få tilværelsen til at hænge sammen, og derfor må tilbydes en særlig boform i centrene eller på bostederne.
Kernen i det social-pædagogiske arbejde med psykiske syge er, at sikre det gode liv, og få hverdagen til at fungere.
Det drejer sig om relationerne mellem mennesker, og at arbejde i og med pædagogiske processer med mål, der er besluttet sammen med beboerens livssituation.
Det gør visitationen helt centralt.
I høringsforslaget bibeholdes visiteringen i MR ? voksnes regi, men der nævnes intet om hvorvidt centrene på sigt skal have forskellige målgrupper.
LFS går ind for en bedre og mere fleksibel visitation, som understøtter at hvert enkelt center i højere grad kan specialisere sig, således at nye beboere kan blive visiteret til det bedst egnede botilbud. Dette i modsætning til nu, hvor vi har medlemmer der oplever, at visitationen er for vilkårlig.
Ledelseskompetence.
Centerchefen har ansvaret for den samlede økonomi i centret, men for de bosteder der ligger geografisk adskilt fra centeret vil vi foreslå, at de enkelte bosteder får en selvstændig økonomi. De lokale ledere skal have udlagt selvstændig økonomi og til at ansætte personale.
Medarbejdere på dette område søger ikke et center, men søger derimod en særlig beboergruppe og en særlig kollegakreds samt en leder, de skal arbejde sammen med i det daglige arbejde.
Samtidig vil det være yderst problematisk, såfremt medarbejder risikerer at skulle pendle frem og tilbage mellem geografisk fjerntliggende enheder. Problematisk for medarbejderne og ikke mindst for de sårbare beboere, der har brug for en tæt og kontinuerlig relation til de ansatte.
Vi er således imod, at personalet ? for de mindre geografisk adskilte botilbud ? skal ansættes i centret.
Derudover vil vi gøre opmærksom på, at titlen afdelingsleder næppe vil være dækkende for de decentrale ledere i de geografisk adskilte enheder, såfremt den nødvendige ledelseskompetence skal være til stede her.
Vikarkops.
På frivillig basis vil vi foreslå, at hvert enkelt center overvejer etablering af et internt vikarkops, især i disse tider, hvor det kan være svært at rekruttere det fornødne personale.
Om den videre proces.
Det vil være afgørende for såvel den videre proces som resultatet af strukturforandringerne, at der afsættes midler til HR-tiltag, således at såvel ledere som medarbejdere understættes i implementeringen.
Samtidig skal der være opmærksomhed på, at den videre medarbejderindflydelse skal sikres; såvel på HSU-niveau som på det lokale niveau.
Væsentlige forudsætninger.
Struktur øger i sig selv ikke kvaliteten af den sociale og socialpædagogiske indsats.
Som tidligere nævnt må der sikres nær faglig ledelse og tilstrækkeligt med ledelsesrum til at udvikle den faglige indsats.
Det er ligeledes afgørende, at der på centerniveau afsættes midler til faglig udvikling og kompetenceudvikling for de ansatte.
Derudover er det yderst vigtigt, at de ansatte får supervision på arbejdspladsen. Supervision er med til at sikre, at personalet altid har mulighed for en forsat faglig udvikling i arbejdet.
Afslutningsvist vil vi erindre om, at organiseringen af medarbejderindflydelsen via SU og TR-systemet samt sikkerhedsorganisationen skal forhandles med de faglige organisationer. En forhandling, vi forventer skal finde sted samlet set for alle forvaltningens botilbud.
Vi ser frem til det videre arbejde med udvikling af struktur og principper på området.
Med venlig hilsen
Ulla Baggesgaard
Karin Bengtson..