Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Københavns Forældre Organisation:
maj 2011
Høringssvar vedrørende Københavns kommunes integrationsindsats
Københavns Forældreorganisation er glade for, at der endnu en gang sættes fokus på integrationsindsatsen i København og vil meget gerne bidrage til arbejdet og give vores holdning til forslagene til kende. Mange af forslagene henvender sig til skoleområdet, og det overlader vi til de relevante organisationer på det område at forholde sig til. Men som udgangspunkt er vores holdning, at en god integrationsindsats allerede starter med sundhedsplejerskens besøg i hjemmet og skal vægtes højt i vuggestuerne.
Forslaget om en tidligt indsats i 6-8 vuggestuer er efter vores opfattelse en god idé, men det lave antal kan vi være bekymrede for og opfordrer til, at det overvejes om flere institutioner kunne inddrages hvis det er muligt. Vi oplever, at et større antal institutioner/børn kunne drage nytte af et sådan tiltag. På skoleområdet er der stor vægt på forældresamarbejdet og forældres inddragelse, det samme skal gøre sig gældende på daginstitutionsområdet og vi vil derfor håbe, at forældrene huskes i de institutioner, som inddrages i forsøget. Hvis forsøget skal lykkes er det altafgørende at forældrene inddrages, ikke blot forældrebestyrelsen, men hele gruppen af forældre til børn i institutionerne. Vi er sikre på, at der kan drages gode erfaringer med samarbejde med nogle forældre, som typisk ikke vælger at sidde i en bestyrelse eller indgå i institutionens arbejde.
Sådanne erfaringer er vigtige for det videre arbejde med integrationsindsatsen i de københavnske daginstitutioner. KFO indgår meget gerne i det arbejde på det plan det kan være relevant.
I forhold til forslaget om sprogvurdering af alle 3 årige har KFO en række bekymringer. Først og fremmest er det vores overbevisning, at det pædagogiske personale i forvejen har en lang række værktøjer, som de benytter sig af i arbejdet med sprogstimulering af børn og vi kan være bekymrede for, at sprogvurderingerne vil være endnu en stor administrativ opgave, som personalet skal løfte uden at have de fornødne ressourcer.
Vi er desuden bekymrede for testsituationen, som skal foregå i et uforstyrret rum. Det har KFO ved tidligere diskussioner vedrørende sprogtest udtrykt bekymring for og vil gerne gøre igen. Det er en meget uvant situation for barnet og den voksne og det kan have betydning for testresultatet, at
barnet ikke finder situationen naturlig og tryg samt, at 23 minutter kan være rigtig lang tid for at barn på 3 år at koncentrere sig i.
I forslaget står: ”Det er vigtigt at sikre, at alle børn inddrages i ”sprogrige” situationer i hverdagen og dermed hjælpes til at udvikle sproget. Med sprogrige situationer menes situationer, hvor der er plads og ro til dialog og samtaler med mange skift mellem den voksne og barnet og/eller en gruppe af børn”.
Det er KFO meget enig i, men må med de nuværende normeringer og forhold i institutionerne, stille spørgsmålstegn ved om kan lade sig gøre. Hvis der skal sikres plads, ro og samtale med voksne er forudsætningen, at der er voksne nok, hvilket mange steder allerede nu er svært at sikre.
Forslaget om igen at oprette sprogpladser hilser KFO velkomment og er meget enig i, at: ordningen skal have lidt tid til at blive kendt og efterspurgt, men forventningen er, at der relativt hurtigt, kan opnås en vis effekt i form af øget fordeling af børnene. Der skal reklameres for sprogpladser hos forældre og andre interessenter, som der står i forslaget.
Det er vores opfattelse, at der sidste gang der blev oprettet sprogpladser var en række problemer blandt andet at ordningen ikke fik tid nok, men også at pladserne gik til de ”forkerte”. Det var ikke de børn, som havde mest brug for dem, der fik dem, men de forældre som havde mest overskud og indsigt i kommunens tilbud som fik pladserne – godt for de børn, men ofte ikke de børn med mest behov, som fik pladsen. Det håber vi, at kommunen denne gang tager højde for, lader ordningen få noget tid og gør en stor indsats for at udbrede kendskabet – igen vil KFO meget gerne stille os til rådighed i arbejdet, hvis der er noget vi kan bidrage med.
Det er svært ud fra materialet at se hvad det vil betyde for den enkelte institution, at den får sprogpladser og hvilken indsats der vil blive lavet overfor det enkelte barn. Det bør fremgå tydeligere hvilke opgaver institutionen skal løfte, hvad forældrene kan forvente og hvilke ressourcer til sprogstimulering m.m. som institutionerne får.
Generelt til intentionen om bedre fordeling i dagtilbud er vi glade for, at der er kommet fokus på daginstitutionerne og ikke kun skoler. KFO mener, at forældrene kan og skal inddrages langt mere i arbejdet med fordeling på daginstitutionsniveau. Det kunne evt. overvejes at understøtte et forældrearbejde, som Brug Folkeskolen på daginstitutionsniveau de steder, hvor daginstitutionerne har en skæv fordeling.
Med venlig hilsen
Bestyrelsen i Københavns Forældreorganisation.