LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • Nyheder
  • Presse, høringssvar og udtalelser
  • Høringssvar
  • Høringssvar 2011- 2012
  • KFO-høringssvar til integrationsindsats (maj 2011)
 

Sidemenu

  • LFS-høringssvar: Styrket samarbejde mellem skoler, institutioner og klubber (november 2012)
     
  • LFS-høringssvar: Budgetmodel for tildeling af sociale normeringer 0-13 år (november 2012)
     
  • LFS-høringssvar: Målsætninger og budgetmodel på klubområdet (november 2012)
     
  • LFS-høringssvar: Kvalitetsmodel - akkreditering, voksenområdet (maj 2012)
     
  • LFS-høringssvar: Strategiplan 2012-2014: Børn og unge (specialområdet) (april 2012)
     
  • LFS-høringssvar: Justering af kriterier for tildeling af social kompensation (november 2011)
     
  • LFS-høringssvar: Ny budgetmodel for døgnåbne daginstitutioner (november 2011)
     
  • Høringssvar vedr. revision af budgetmodel på specialfritidshjem, klubber og basisgrupper (oktober 2011)
     
  • LFS-høringssvar: Tidlig indsats- og inklusionspakke (september 2011)
     
  • LFS` høringssvar på: Rapport om udvikling af dagtilbud til borgere med handicap
     
  • LFS-høringsssvar til integrationsindsats (maj 2011)
     
  • KFO-høringssvar til integrationsindsats (maj 2011)
     
  • LFS-høringssvar vedr. fremtidige dialogformer på folkeskole-, fritidsinstitutions- og klubområdet (februar 2011)
     
  • LFS-ledersektions høringssvar: Forældreindflydelse i ny institutionsstruktur (februar 2011)
     
  • LFS-høringssvar: Forældreindflydelse i ny institutionsstruktur (januar 2011)
     
  • LFS-høringssvar: Omdannelse af 4 fritidshjem til KKFO (januar 2011)
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
8.5.2011  | Almen  Dagplejen  Special  
  
 

Københavns Forældre Organisation:

maj 2011

Høringssvar vedrørende Københavns kommunes integrationsindsats

Københavns Forældreorganisation er glade for, at der endnu en gang sættes fokus på integrationsindsatsen i København og vil meget gerne bidrage til arbejdet og give vores holdning til forslagene til kende. Mange af forslagene henvender sig til skoleområdet, og det overlader vi til de relevante organisationer på det område at forholde sig til. Men som udgangspunkt er vores holdning, at en god integrationsindsats allerede starter med sundhedsplejerskens besøg i hjemmet og skal vægtes højt i vuggestuerne.

Forslaget om en tidligt indsats i 6-8 vuggestuer er efter vores opfattelse en god idé, men det lave antal kan vi være bekymrede for og opfordrer til, at det overvejes om flere institutioner kunne inddrages hvis det er muligt. Vi oplever, at et større antal institutioner/børn kunne drage nytte af et sådan tiltag. På skoleområdet er der stor vægt på forældresamarbejdet og forældres inddragelse, det samme skal gøre sig gældende på daginstitutionsområdet og vi vil derfor håbe, at forældrene huskes i de institutioner, som inddrages i forsøget. Hvis forsøget skal lykkes er det altafgørende at forældrene inddrages, ikke blot forældrebestyrelsen, men hele gruppen af forældre til børn i institutionerne. Vi er sikre på, at der kan drages gode erfaringer med samarbejde med nogle forældre, som typisk ikke vælger at sidde i en bestyrelse eller indgå i institutionens arbejde.

Sådanne erfaringer er vigtige for det videre arbejde med integrationsindsatsen i de københavnske daginstitutioner. KFO indgår meget gerne i det arbejde på det plan det kan være relevant.
I forhold til forslaget om sprogvurdering af alle 3 årige har KFO en række bekymringer. Først og fremmest er det vores overbevisning, at det pædagogiske personale i forvejen har en lang række værktøjer, som de benytter sig af i arbejdet med sprogstimulering af børn og vi kan være bekymrede for, at sprogvurderingerne vil være endnu en stor administrativ opgave, som personalet skal løfte uden at have de fornødne ressourcer.

Vi er desuden bekymrede for testsituationen, som skal foregå i et uforstyrret rum. Det har KFO ved tidligere diskussioner vedrørende sprogtest udtrykt bekymring for og vil gerne gøre igen. Det er en meget uvant situation for barnet og den voksne og det kan have betydning for testresultatet, at
barnet ikke finder situationen naturlig og tryg samt, at 23 minutter kan være rigtig lang tid for at barn på 3 år at koncentrere sig i.

I forslaget står: ”Det er vigtigt at sikre, at alle børn inddrages i ”sprogrige” situationer i hverdagen og dermed hjælpes til at udvikle sproget. Med sprogrige situationer menes situationer, hvor der er plads og ro til dialog og samtaler med mange skift mellem den voksne og barnet og/eller en gruppe af børn”.

Det er KFO meget enig i, men må med de nuværende normeringer og forhold i institutionerne, stille spørgsmålstegn ved om kan lade sig gøre. Hvis der skal sikres plads, ro og samtale med voksne er forudsætningen, at der er voksne nok, hvilket mange steder allerede nu er svært at sikre.
Forslaget om igen at oprette sprogpladser hilser KFO velkomment og er meget enig i, at: ordningen skal have lidt tid til at blive kendt og efterspurgt, men forventningen er, at der relativt hurtigt, kan opnås en vis effekt i form af øget fordeling af børnene. Der skal reklameres for sprogpladser hos forældre og andre interessenter, som der står i forslaget.

Det er vores opfattelse, at der sidste gang der blev oprettet sprogpladser var en række problemer blandt andet at ordningen ikke fik tid nok, men også at pladserne gik til de ”forkerte”. Det var ikke de børn, som havde mest brug for dem, der fik dem, men de forældre som havde mest overskud og indsigt i kommunens tilbud som fik pladserne – godt for de børn, men ofte ikke de børn med mest behov, som fik pladsen. Det håber vi, at kommunen denne gang tager højde for, lader ordningen få noget tid og gør en stor indsats for at udbrede kendskabet – igen vil KFO meget gerne stille os til rådighed i arbejdet, hvis der er noget vi kan bidrage med.

Det er svært ud fra materialet at se hvad det vil betyde for den enkelte institution, at den får sprogpladser og hvilken indsats der vil blive lavet overfor det enkelte barn. Det bør fremgå tydeligere hvilke opgaver institutionen skal løfte, hvad forældrene kan forvente og hvilke ressourcer til sprogstimulering m.m. som institutionerne får.

Generelt til intentionen om bedre fordeling i dagtilbud er vi glade for, at der er kommet fokus på daginstitutionerne og ikke kun skoler. KFO mener, at forældrene kan og skal inddrages langt mere i arbejdet med fordeling på daginstitutionsniveau. Det kunne evt. overvejes at understøtte et forældrearbejde, som Brug Folkeskolen på daginstitutionsniveau de steder, hvor daginstitutionerne har en skæv fordeling.

Med venlig hilsen
Bestyrelsen i Københavns Forældreorganisation.

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/6257 Loadtid: 0.026 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/6257 Loadtid: 0.026 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/6257 Loadtid: 0.026 sek.
Download logo