LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • Nyheder
  • Presse, høringssvar og udtalelser
  • Høringssvar
  • Høringssvar 2011- 2012
  • LFS-ledersektions høringssvar: Forældreindflydelse i ny institutionsstruktur (februar 2011)
 

Sidemenu

  • LFS-høringssvar: Styrket samarbejde mellem skoler, institutioner og klubber (november 2012)
     
  • LFS-høringssvar: Budgetmodel for tildeling af sociale normeringer 0-13 år (november 2012)
     
  • LFS-høringssvar: Målsætninger og budgetmodel på klubområdet (november 2012)
     
  • LFS-høringssvar: Kvalitetsmodel - akkreditering, voksenområdet (maj 2012)
     
  • LFS-høringssvar: Strategiplan 2012-2014: Børn og unge (specialområdet) (april 2012)
     
  • LFS-høringssvar: Justering af kriterier for tildeling af social kompensation (november 2011)
     
  • LFS-høringssvar: Ny budgetmodel for døgnåbne daginstitutioner (november 2011)
     
  • Høringssvar vedr. revision af budgetmodel på specialfritidshjem, klubber og basisgrupper (oktober 2011)
     
  • LFS-høringssvar: Tidlig indsats- og inklusionspakke (september 2011)
     
  • LFS` høringssvar på: Rapport om udvikling af dagtilbud til borgere med handicap
     
  • LFS-høringsssvar til integrationsindsats (maj 2011)
     
  • KFO-høringssvar til integrationsindsats (maj 2011)
     
  • LFS-høringssvar vedr. fremtidige dialogformer på folkeskole-, fritidsinstitutions- og klubområdet (februar 2011)
     
  • LFS-ledersektions høringssvar: Forældreindflydelse i ny institutionsstruktur (februar 2011)
     
  • LFS-høringssvar: Forældreindflydelse i ny institutionsstruktur (januar 2011)
     
  • LFS-høringssvar: Omdannelse af 4 fritidshjem til KKFO (januar 2011)
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
2.2.2011  | Almen  Lederne  
  
 

2.2.2011

Ledersektionsbestyrelsen almen LFS
v/ Formand Søren Lisberg

Høringssvar – ”Forældreindflydelse i ny institutionsstruktur”

Ledersektionsbestyrelsen almen LFS, vil i det følgende gøre opmærksom på bestyrelsens bekymring i forbindelse med forældrerådet i den enkelte enhed og deres indflydelse på den pædagogiske hverdag i institutionen.

Det fremgår af skrivelsen, ”Forældreindflydelse i ny institutionsstruktur” (2010-143 398) – forældrerådets konkrete opgaver, høringsindstillingen side 2, at forældrerådet skal:
Citat: ”Arbejde med enhedens pædagogiske aktiviteter:
- Igangsættelse, vedligeholdelse og udvikling af arbejdet med enhedens del af læreplanen.
- Udmøntning af klyngens pædagogiske principper og visioner i enhedens pædagogiske aktiviteter.
- Enhedens fokuspunkt(er), læringsmål, handleplaner og fremgangsmåde (metode)
- Enhedens Børnemiljøvurdering”

Det er ledersektionens bekymring at personalets faglighed og de pædagogiske lederes handlefrihed er i fare for at forsvinde, når et forældreråd skal bestemme arbejdsmetoderne og hverdagen i institutionen.

Vi ser de nuværende forældrebestyrelse som værende kompetent, men vi ser en vigtighed i, at vi personale som helhed selv definerer det pædagogiske grundlag og det teoretiske fundament, som giver brugergruppen de bedst mulige forudsætninger i mødet med deres videre liv.

Vi oplever personalegrupper med høj faglighed og med et brændende engagement for i deres brugergrupper, og det pædagogiske arbejde består blandt andet i at styrke børnenes sociale, psykiske, kognitive og fysiske kompetencer.
Vores pædagoger er veluddannet, og har dermed også et teoretisk fundament for at kunne ”drive” et pædagogisk virke, som inkluderer hvert enkelt barn, styrker hvert enkelt barns kompetencer og sikrer den pædagogiske linje.

Vi mener ikke at området skal frarøves den pædagogiske faglighed, som de er uddannet til at formidle og varetage, og vi ser det som værende yderst kritisabelt, pædagogernes faglige uddannelse negligeres på denne måde.

I skoleregi har forældre ikke mulighed for at bestemme og tilrettelægge den daglige undervisning og metodik, da lærerne har en uddannelse, som gør dem i stand til at varetage denne opgave på en teoretisk og faglig ansvarlig måde.

Dette burde også gøre sig gældende indenfor det pædagogisk faglige område, hvor vi som pædagoger ser vores uddannelse som værende belæg for, at vi besidder evnen til at skabe en hverdag for vores brugere, som sikrer den pædagogiske retning og faglighed.

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/6005 Loadtid: 0.052 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/6005 Loadtid: 0.052 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/6005 Loadtid: 0.052 sek.
Download logo