Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
2.2.2011
Ledersektionsbestyrelsen almen LFS
v/ Formand Søren Lisberg
Høringssvar – ”Forældreindflydelse i ny institutionsstruktur”
Ledersektionsbestyrelsen almen LFS, vil i det følgende gøre opmærksom på bestyrelsens bekymring i forbindelse med forældrerådet i den enkelte enhed og deres indflydelse på den pædagogiske hverdag i institutionen.
Det fremgår af skrivelsen, ”Forældreindflydelse i ny institutionsstruktur” (2010-143 398) – forældrerådets konkrete opgaver, høringsindstillingen side 2, at forældrerådet skal:
Citat: ”Arbejde med enhedens pædagogiske aktiviteter:
- Igangsættelse, vedligeholdelse og udvikling af arbejdet med enhedens del af læreplanen.
- Udmøntning af klyngens pædagogiske principper og visioner i enhedens pædagogiske aktiviteter.
- Enhedens fokuspunkt(er), læringsmål, handleplaner og fremgangsmåde (metode)
- Enhedens Børnemiljøvurdering”
Det er ledersektionens bekymring at personalets faglighed og de pædagogiske lederes handlefrihed er i fare for at forsvinde, når et forældreråd skal bestemme arbejdsmetoderne og hverdagen i institutionen.
Vi ser de nuværende forældrebestyrelse som værende kompetent, men vi ser en vigtighed i, at vi personale som helhed selv definerer det pædagogiske grundlag og det teoretiske fundament, som giver brugergruppen de bedst mulige forudsætninger i mødet med deres videre liv.
Vi oplever personalegrupper med høj faglighed og med et brændende engagement for i deres brugergrupper, og det pædagogiske arbejde består blandt andet i at styrke børnenes sociale, psykiske, kognitive og fysiske kompetencer.
Vores pædagoger er veluddannet, og har dermed også et teoretisk fundament for at kunne ”drive” et pædagogisk virke, som inkluderer hvert enkelt barn, styrker hvert enkelt barns kompetencer og sikrer den pædagogiske linje.
Vi mener ikke at området skal frarøves den pædagogiske faglighed, som de er uddannet til at formidle og varetage, og vi ser det som værende yderst kritisabelt, pædagogernes faglige uddannelse negligeres på denne måde.
I skoleregi har forældre ikke mulighed for at bestemme og tilrettelægge den daglige undervisning og metodik, da lærerne har en uddannelse, som gør dem i stand til at varetage denne opgave på en teoretisk og faglig ansvarlig måde.
Dette burde også gøre sig gældende indenfor det pædagogisk faglige område, hvor vi som pædagoger ser vores uddannelse som værende belæg for, at vi besidder evnen til at skabe en hverdag for vores brugere, som sikrer den pædagogiske retning og faglighed.