Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Til
Københavns Kommune
Børne- og Ungdomsudvalget
28. januar 2011
Høringssvar – Forældreindflydelse i ny institutionsstruktur.
LFS vil kommentere forslaget til forældreindflydelse i ny institutionsstruktur omkring - pædagogisk særpræg og mangfoldighed - pædagogisk autonomi og metodefrihed i enhederne - antallet af medarbejderrepræsentanter og valggrundlaget i forældrebestyrelsen - og endelig en systematisk uddannelsesindsats for de valgte.
Pædagogisk særpræg og mangfoldigheden af dagtilbud i København.
Det har principiel afgørende betydning, at det politisk besluttede grundlag for den nye institutionsstruktur, som direkte relaterer sig til fundamentet for forældrebestyrelsen og forældrerådets virke, også fremgår og formuleres som grundlæggende vilkår og rammer, for forældrebestyrelse og – råd i klyngestrukturen.
Fra Børne- og Ungdomsudvalget møder og beslutninger, fra henholdsvis den 2.06.2010, (2010-67216) og den 23.06.2010 (2010-85075) er der særlig følgende formuleringer og beslutninger, det er vigtigt formuleres igen i grundlaget for forældreindflydelsen.
Citater fra Børne- og Ungdomsudvalgets møde den 2.06.2010:
Der arbejdes med en ny institutionsstruktur ud fra følgende..- Definition: ”En ny institutionsstruktur i København, hvor institutionerne indgår i større lokale fællesskaber med henblik på at skabe en administrativ effektivisering og en bedre kvalitet..citat slut.
….Formål……Store enheder sikrer bl.a. bæredygtighed, både fagligt og økonomisk. Der er øget mulighed for fleksibilitet i driften, strategisk ledelse og effektivisering af de administrative opgaver….. citat slut
…..A,B,C,F,V og Ø ønskede følgende tilført beslutningsprotokollen: Vi ønsker at bevare en mangfoldighed i daginstitutionstilbuddet i København – også i en ny klyngestruktur….citat slut
Citat fra Børne- og Ungdomsudvalgets møde den 23.6.2010:
…Sammenfattende er der følgende strukturelle betingelser i forvaltningens forslag til organisering:….Mangfoldighed: De enkelte enheder i klyngerne vil bevare deres pædagogiske særpræg….citat slut
Ovennævnte citater fra beslutningsgrundlaget omkring klynger, gør det tydeligt hvilke mål og ramme forældrebestyrelsen skal arbejde under. Hvis dette generelle grundlag også fremgår af styrelsesvedtægtens § 1. Formål, minimerer dette mulighederne for, at der kan sås tvivl ved grundlaget for forældrebestyrelsens virke i en klynge. I denne forbindelse er også vigtigt at nævne, at bestyrelsens arbejde skal favne, fastholde og skabe grundlaget for fortsat udvikling af den mangfoldighed og pædagogisk særpræg, der vil være i de respektive enheder i klyngen.
Pædagogisk autonomi og metodefrihed.
LFS er grundlæggende uenige med de formuleringer der fremgår af forslaget, som i øvrigt også er i strid med det nuværende grundvilkår for de pædagogiske medarbejdere, og som direkte vil bryde med den pædagogiske autonomi og metodefrihed i den pædagogiske praksis.
LFS mener, at forældrerådet alene kan forholde sig til, og beslutte sig for, generelle og principielle forhold omkring udmøntning af den pædagogiske praksis og planlægning i institutionsenheden. Bare for at kommentere et enkelt eksempel i forslaget til styrelsesvedtægtens § 12, forældrerådets opgaver: Citat:…arbejde med enhedens pædagogiske aktiviteter…-enhedens fokuspunkt (er), læringsmål, handleplaner og fremgangsmåde (metode)…citat slut. Hvordan har man forestillet sig dette vil kunne foregå, uden at det direkte vil gribe ind i den pædagogiske metodefrihed??. Dette eksempel illustrerer ganske tydeligt, at det er vigtigt at beskrive at opgaverne for forældrerådet er af principiel og generel karakter, med udgangspunkt i institutionsenhedens pædagogiske særpræg.
Repræsentation og sammensætning i de kommunale klynger og antallet af medarbejderrepræsentanter.
Analogt samarbejdsudvalgsbestemmelsens, § 20, stk. 7, mener vi at forældrebestyrelsen skal være repræsenteret med 3 medarbejderrepræsentanter, valgt i blandt klyngens tillidsrepræsentanter, uanset klyngens antal af institutionsenheder. Dette vil medvirke til en større kontinuiteten i bestyrelsens arbejde og medarbejdernes mulighed for indflydelse på klyngens overordnede mål og rammer.
LFS er enige med formuleringen omkring, at medarbejderne skal sikres mulighed for at blive repræsenteret i forældrerådet.
Uddannelsesmæssig indsats for repræsentanter i forældrebestyrelser og – råd.
LFS mener, der målrettet, skal tilbydes uddannelse til alle de nye repræsentanter der vælges til de respektive bestyrelser og råd. Ved en så stor forandring i institutionsstrukturen, og derved etablering af nye kompetencesnit, vil der altid være gråzoner og faldgruber i en længere periode. Dette kan delvis imødegås ved, at en klynges forældrebestyrelse og – råd, bliver indført i kompetenceveje og – snit og får muligheden for at etablere en fælles forståelse for opgaven – nemlig, at skulle repræsenterer interesserne for en klynges samlede forældregruppe og samlede personale i bestyrelsen, samt forældrerådets opgaver i institutionsenheden.
Med venlig hilsen
Jan Hoby
Næstformand