Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Indkomne forslag
Forslag nr. 1: Nedlæggelse af socialfonden
Socialfonden nedlægges som selvstændigt konto.
Fonden formål bevares uændret. Bevilgede ansøgninger tages over almindelig drift.
Forslagsstiller: Forretningsudvalget
Pia kommenterede forslaget og sagde bl.a. at formålet med socialfonden er, at når et medlem af sociale grunde står i en situation, der stiller personen økonomisk ringere end dagpengesatsen, så har man mulighed for at søge fonden om et bidrag.
Det der ønskes ændret er, at fonden kommer med i budgetlægningen, så den på den måde figurerer på såvel budget som regnskab. Som den er nu ligger den i en fond, og når den er tom, så skal der tilføres midler fra regnskabet. Der er der ingen grund til. Når den kommer ind i budget og regnskab, er den synlig for alle.
Repræsentantskabet godkendte enstemmigt forslaget.
Forslag nr. 2: Frikøb af områdeformænd
Der blev på repræsentantskabsmødet november 2008 besluttet at nedsætte en arbejdsgruppe bestående af de 3 områdekasserere og kassereren for LFS centralt. Opgaven var at finde en økonomisk model for frikøb af områdeformændene.
Forslag til beslutning på REP 2010:
3 formænd frikøbt på trin 42. Dette administreres i det centrale bogholderi og figurerer ikke i områdernes økonomi. Lønnen reguleres alene på generelle lønstigninger.
Stigninger derudover skal besluttes på REP sidestillet med forretningsudvalgets lønstigninger.
Områdernes økonomi afhænger af antal medlemmer.
Der vil blive udbetalt et ens grundbeløb på 70.000,- kr. pr. år til hvert område, resten af beløbet fordeles forholdsmæssigt til de 3 sektioner efter medlemstallet pr. 1. december til fordeling det efterfølgende år.
Økonomien til ledersektionerne er taget ud af områderne og vil fremadrettet budgetteres selvstændigt.
I forslaget har vi reduceret forretningsudvalget med en person, denne aflønning er med til at finansiere formandsfrikøbene.
Bilag med økonomisk oversigt er vedhæftet.
Som en del af aftalen om frikøbte formænd og reduktion i forretningsudvalget er følgende opgaver på forhånd aftalt:
Dækning af 14 receptionisttimer
Hverveansvarlig
Uddannelsesbesøg
Repræsentation i lokale uddannelsesudvalg
Faste fællesmøder med FU
Ansvarlig for faggrupper
Der vil ikke være tilknyttet sekretærbistand, formændene varetager sekretæropgaverne.
Forslagsstiller: Hovedbestyrelsen
Pia sagde, at forslaget har været diskuteret godt og grundigt.
Pia tilføjede, at det i en længere årrække været et stort ønske fra områdebestyrelserne at have en fuldtids frikøbt formand. At være frikøbt i færre timer eller delvist og stadig være ansat og fungerende på en institution er en uholdbar arbejdssituation. Hvis man skal have mulighed for at følge med i, hvad der rører sig på området og i øvrigt følge med i udviklingen, så kræver det et fuldt frikøb.
Efter REP2006 valgt de dengang siddende områdeformænd at synliggøre de opgaver, der er gennemgående for alle tre områder og naturligt bør varetages der. Det udmundede sig i de arbejdsopgaver, der er nævnt i forslag 4.2. Opgaverne bliver allerede varetaget af områdeformanden for Almen.
De to andre formænd, som endnu ikke er frikøbt, der bliver opgaverne løst et andet sted i huset.
Sådan som økonomien er fordelt i dag, er det kun almenområdet, der har råd til at frikøbe formanden fuldt ud. De to andre områder har ikke en medlemsdækning, der sikrer dem den samme økonomi. På REP2008 tog man en beslutning om at forsøge at finde en budgetmodel, hvor alle tre formænd kunne blive frikøbt og alligevel have en økonomi, der sikrede medlemsaktiviteter.
Der blev nedsat en gruppe bestående af de tre områdekassere og LFS-kassereren.
Gruppen har fundet økonomien som beskrevet i forslag 4.3.
Forslaget medfører, at en reduktion af medlemmer i forretningsudvalget. Der bliver nedlagt en stilling på 16 timer. Dagplejeområdets formand er i dag ansat til at varetage 14 timer i receptionen.
De 14 timer vil ligge som en arbejdsopgave, der fremover skal fordeles på de tre formænd. Når formændene er fuldt frikøbt og dermed har deres arbejdsplads i LFS, er det naturligt, at det er dem, der skal sidde i forhandlende og besluttende udvalg og organer og følge med i udviklingen og dermed indhente den faglige viden på områderne, der skal til for at udfylde opgaven.
Derfor synes der ikke mere at være behov for en fast tilknyttet faglig sekretær. Da der i forslaget skæres ned i de centrale ressourcer, er der brug for de faglige sekretærer i det daglige arbejde og opgaveløsning.
Ændringsforslag til forslag 2:
Forslag til frikøb af områdeformænd
Der blev på repræsentantskabsmødet november 2008 besluttet at nedsætte en arbejdsgruppe bestående af de 3 områdekasserer og kassereren for LFS centralt. Opgaven var at finde en økonomisk model for frikøb af områdeformændene.
Forslag til beslutning på REP 2010:
3 formænd frikøbt på trin 42. Dette administreres i det centrale bogholderi og fremgår til orientering på områdernes budget med lønudgift i kroner. Lønnen reguleres alene på generelle lønstigninger.
Stigninger der ud over skal besluttes på REP, sidestillet med forretningsudvalgets lønstigninger.
Områdernes økonomi afhænger af antal medlemmer.
Der vil blive udbetalt et ens grundbeløb på 70.000 kr. til hvert område, resten af beløbet fordeles efter antal medlemmer.
Økonomien til ledersektionerne er taget ud af områderne og vil fremadrettet budgetteres selvstændigt.
I forslaget har vi reduceret forretningsudvalget med en person, denne aflønning er med til at finansiere formandsfrikøbene.
Områdeformændene er forpligtet til at dække i op til 14 receptionstimer i det omfang, hvor de ikke er dækket af andre.
Dækning af 14 receptionisttimer.
Der vil ikke være tilknyttet sekretærbistand.
Ændringsforslaget henviser til Bilag med økonomisk oversigt som foreslået af HB, forslag 2 (4.3).
Forslag 4.2.2 blev vedtaget med 3 stemmer imod.
Forslag nr. 3: Antal medlemmer i forretningsudvalget
Antallet af medlemmer i Forretningsudvalget ændres fra 6 til 5 personer.
Forslaget hænger sammen med forslaget om frikøb af områdeformændene.
Forslagsstiller: Hovedbestyrelsen
Forslag 4.4.3 blev vedtaget med 1 stemme imod.
Forslag til vedtægtsændring
Hovedbestyrelsen fremlægger forslag til vedtægtsændring i Standardvedtægter for fagområderne. Det er en konsekvensrettelse, der blev glemt ved seneste vedtægtsændring.
Gældende vedtægt § 3, stk. 5
Fratræder formanden/kassereren i utide, vælger bestyrelsen af sin midte en ny kasserer, der varetager funktionen indtil næste generalforsamling.
Ny vedtægt § 3, stk. 5
Fratræder formanden/kassereren i utide, vælger bestyrelsen af sin midte en ny formand/kasserer, der varetager funktionen indtil næste generalforsamling.
Forslagsstiller: Hovedbestyrelsen
Forslag til vedtægtsændring
Hovedbestyrelsen fremlægger forslag til vedtægtsændring til Vedtægter for LFS, § 12, stk. 7 - Økonomi.
Gældende vedtægt § 12, stk. 7
På budgettet fastsættes beløb til aflønning af formand, næstformand, kasserer og 2 forretningsudvalgsmedlemmer.
Ny vedtægt § 12, stk. 7
Stk. 7. På budgettet fastsættes beløb til aflønning af formand, næstformand, kasserer, 2 forretningsudvalgsmedlemmer samt 3 områdeformænd.
Forslagsstiller: Hovedbestyrelsen
Forslag til vedtægtsændring
Hovedbestyrelsen fremlægger forslag til vedtægtsændring til Vedtægter for LFS, § 12, stk. 8 - Økonomi.
Gældende vedtægt § 12, stk. 8
Der afsættes et beløb til decentrale aktiviteter. Heraf fordeles 30% ligeligt mellem fagområderne, og 7% afsættes til en årlig central pulje, der anvendes til frikøb af de 3 områdeformænd. Resten fordeles forholdsmæssigt til fagområderne efter medlemstal pr. 1. december.
Af de respektive områders beløb overføres følgende til ledersektionerne: Almenområdet 5%. Dagplejen og specialområdet hver 3%.
Ny vedtægt § 12, stk. 8
Der afsættes et beløb til fordeling i de 3 områder. 210.000,- kr. fordeles ligeligt, resten fordeles forholdsmæssigt til fagområderne efter medlemstallet pr. 1. december.
De 3 ledersektioner har separat økonomi, der fastsættes i det centrale budget. Det budgetterede beløb fordeles forholdsmæssigt til de 3 ledersektioner efter medlemstallet pr. 1. december til fordeling det efterfølgende år.
Forslagsstiller: Hovedbestyrelsen