LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2010erne
  • 2010
  • Blad nr. 11
  • Æseløret
 

Sidemenu

  • Leder
     
  • Hele bladet som pdf fil
     
  • Småt nyt
     
  • Budget 2011: Skidt og kanel
     
  • Fod på legepladsen
     
  • Et socialt område under pres - generalforsamling i specialområdet
     
  • Skal din arbejdsskadesag genoptages?
     
  • En diskussion, en undskyldning og et løfte - generalforsamling i almenområdet
     
  • Leg og langsomhed
     
  • Nulvækst - generalforsamling i dagplejeområdet
     
  • Æseløret
     
  • Nyt fra Seniorklubben
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
4.10.2010  | Almen  Dagplejen  Special  
  
 

Æseløret

Vitalitetsformer

Af Daniel N. Stern

Udviklingspsykologen og spædbarnsforskeren Daniel N. Stern, forfatter til klassikeren Spædbarnets interpersonelle verden, undersøger her det hidtil oversete begreb ’vitalitet’.
Vitalitet har mange dynamiske former og gennemtrænger hverdagsliv, psykologi, psykoterapi og kunst. Vitalitet er manifestation af liv, af at være i live. Vi er opmærksomme på vitaliteten i os selv og dens udtryk hos andre. Livet viser sig i mange forskellige vitalitetsformer. Ifølge Stern er det muligt at studere vitalitetsformer som et selvstændigt område, der adskiller sig fa emotionens, sansningens eller kognitionens område.

I bogen viser Stern, hvordan en forståelse af vitalitet kan være en hjælp i den psykoterapeutiske proces (herunder vitalitetsformernes tilblivelse). Han undersøger også, hvordan teorierne om vitalitet kan hænge sammen med vores viden om hjernen. Vitalitetsformer er en tour de force fra en fremragende kliniker og videnskabsmand og uundværlig læsning for psykologer, psykoterapeuter
og kunstnere.

Hans Reitzels Forlag
192 sider • Pris 248 kr.
ISBN: 978-87-4125-375-6

Professionelt relationsarbejde

- en værktøjskasse til refleksion over relationer

Af Anne Linder

Materialet består af syv refleksionsøvelser, et værktøj til procesevaluering, en vejledning samt en cd-rom med materiale til fri kopiering.

Materialet giver konkret og praktisk vejledning i, hvordan man kan arbejde professionelt med det relationelle forhold - med fokus på relationen mellem den professionelle og barnet. Refleksionsøvelserne kan anvendes på utallige måder - af den enkelte alene, sammen med teamet eller personalegruppen.

Målgruppen er alle, der arbejder professionelt med det relationelle forhold: dagplejere, pædagoger, lærere, konsulenter og psykologer.
Materialet henvender sig til alle pædagogiske fagområder og kan anvendes i både almene og specialpædagogiske sammenhænge.
De syv værktøjer med refleksionsøvelser:
1. Nærhed/distance
2. Samspilscirklen
3. Relationstrekanten
4. Selviagttagelse
5. Relationsskema
6. Stjernestunder
7. Relationskompetence

Dafolo
Pris 499 ekskl. moms
ISBN: 978-87-7281-513-8

Kultur og etnicitet på arbejde

Professionelt arbejde i det flerkulturelle samfund

Jette Steensen og Barbara Noel Day (red.)

En teoretisk og praktisk introduktion til de professionelle kulturelle udfordringer, som globaliseringen, giver anledning til.
Den danske befolkning består i stigende grad af mennesker med forskellige etniske baggrunde, og mange mennesker søger arbejde på tværs af landegrænser.
Gennem temaerne etnicitet, etnisk udvikling, kultur, multikulturalitet og racisme behandler bogen emnet interkulturel kompetence fra såvel et teoretisk som et praktisk perspektiv. Teorierne giver et indblik i en lang række praktiske felter såsom socialt arbejde, skolehjemsamarbejde, demokratisk udvikling, integration og uddannelse.

Bogen er anvendelig i forbindelse med professionelt arbejde, men kan desuden læses af alle, der vil vide mere om kultur og identitet og de udfordringer, vi står overfor i det flerkulturelle samfund.

Systime
Pris 297,50 kr.
ISBN: 978-87-9083-362-6

Professionelle i velfærdsstaten

Steen Juul Hansen (red.)

Bogen præsenterer de teorier og begreber, der er relevante for at forstå den rolle, socialrådgivere, sygeplejersker, lærere og pædagoger spiller i velfærdsstaten og den offentlige sektor, og de vilkår, disse professionelle arbejder under.
Der sættes fokus på følgende temaer:
• Velfærdsstaten og de professionelle
• Styringen af de professionelle i velfærdsstaten
• De professionelle og deres opgaver
• Det tværprofessionelle samarbejde
• Magtforholdet mellem professionel og borger
• Ledelse af de professionelle 

Bogen er skrevet som undervisningsbog, og teorier og begreber er illustreret med eksempler. Hvert kapitel er også suppleret med en række arbejdsspørgsmål, som kan anvendes i undervisningen. Bogen henvender sig til professionsbachelor- og masterstuderende samt til studerende på diplomuddannelserne inden for det sociale, sundhedsfaglige og pædagogiske område.

Hans Reitzels Forlag
216 sider • Pris 250 kr.
ISBN: 978-87-7675-815-8

Fra terapi til pædagogik

- en brugsbog i narrativ praksis

Anette Holmgren (red.)

Fra terapi til pædagogik handler om narrativ praksis med særligt fokus på det pædagogiske arbejde inden for især de specialpædagogiske og socialpædagogiske områder. Der ligger en stor udfordring for enhver pædagog, psykolog, psykiater, sygeplejerske, lærer og socialrådgiver i at afstå fra at ”vide bedre” i mødet med eleven, borgeren, klienten eller patienten.

Som narrativ praktiker må man lægge sin egen fortolkning af ”situationen” på hylden. Narrativ praksis tilbyder et radikalt alternativ til diagnoser og fortolkning og har det fundamentalt positive og konstruktive udgangspunkt, at hvor der er liv, der altid er en livskraft til stede. Bogen beskriver, hvordan narrativ pædagogik kan praktiseres i forskellige professionelle sammenhænge – uden for terapirummet.
Forfatterne arbejder alle med narrativ pædagogik i hverdagen, og bogens mange cases stammer fra deres erfaringer med inddragelse af narrative metoder i deres daglige arbejde. Bogen indeholder desuden kapitler, der indfører læseren i teoretisk og metodisk narrativt arbejde.

Hans Reitzels Forlag
282 sider • Pris 325 kr.
ISBN: 978-87-4125-381-7

Capability approach

-en ny tilgang til pædagogik, uddannelse og omsorg

Af Niels Rosendal Jensen og Christian Christrup Kjeldsen

Bogen giver en helt ny tilgang til pædagogikken i Danmark. Internationalt er tilgangen ofte anvendt, også i forhold til de pædagogiske, uddannelses- og sundhedsprofessioner.
Nobelpristageren Amartya Sen er teoretikeren, der har skabt teorien med base i moral- og nyttefilosofiens spørgsmål om velfærd.
Tilgangen rejser spørgsmålet: Lighed i forhold til hvad?

I Danmark er denne bog blandt de første samlede introduktioner. Tilgangen har velfærd og det gode liv som overordnet mål. Uddannelse, penge og omsorg er alle midler i bestræbelsen herpå. Hvordan skaber og sikrer vi os muligheden for det gode liv for den enkelte?
Det liv som er værdifuldt? Dette søger forfatterne at give et bud på. Et bud forankret i Capability- tilgangen og den nutidige samfunds- og uddannelsessituation i Danmark.
Bogen henvender sig til lærer-, pædagog-, sygepleje-, og socialrådgiveruddannelsen.

ViaSystime
160 sider • Pris 195 kr.
ISBN: 978-87-9083-356-5

Anerkendende samtaler med børn

Af Emilie Kinge

Hvordan kan vi blive bedre til at snakke med børn – og ikke bare til dem?
Mange børn tumler med tanker og forestillinger, som er knyttet til begivenheder i familien, børnehaven eller skolen. Nyheder fra den store verden kan også virke overvældende. Nogle reagerer med frygt og utryghed og kan kompensere ved at udvikle en adfærd, der opleves som krævende og problematisk. Vi kalder dem ´adfærdsvanskelige´, når de protesterer, argumenterer eller bryder grænser. Fælles for disse børn er, at de har brug for voksne, som ser dem, og som kan hjælpe dem med at udtrykke og forstå sig selv bedre.

»Glem alt om de gode råd, lyt i stedet ind til barnets budskab, og vær så nærværende, at barnet selv får en fornemmelse af at være på vej – med din støtte.
Det er hjælpekunstens mest centrale essens. Bogen giver en fornem hjælp til at udvikle en sådan professionel relationskompetence.«
Fra bogens forord af Per Schultz Jørgensen.

Bogen henvender sig til pædagoger, lærere og alle andre, der har med børn at gøre.

Dafolo
192 sider • Pris 360 kr.
ISBN: 978-87-7281-518-3

Autisme og Aspergers syndrom

-En introduktion

Af Uta Frith

Står vi overfor en autismeepidemi?
Hvad er autisme
og Aspergers syndrom?
Hvad er kernesymptomerne, og hvad skyldes de? Hvor tidligt kan autisme genkendes, og hvad kan man gøre ved det? Hvorfor ser autisme ud til at blive, mere og mere almindeligt? Hvorfor er drenge statistisk mere ramt af autisme, end piger? Er vi alle en lille smule autistiske?
Vi har alle hørt om autisme, men ved vi, hvad der ligger bag udviklingsforstyrrelsen?
Uta Frith gennemgår i denne introduktion de tre hovedtræk i autismespektret:

• gensidig social interaktion
• kommunikation
• gentagne handlinger og snævre interesseområder.
Den beskriver, de mest aktuelle forskningsteorier. Forfatteren giver et overblik over den viden, vi i øjeblikket har om autisme og Aspergers syndrom. Ved gennemgang af symptomer fra hele spektret af autistiske forstyrrelser og diskussion, af de nyeste beviser, fra hjerneforskning og genetik udforsker denne bog, det sociale handicaps oprindelse og natur.

Dansk Psykologisk Forlag
128 sider • Pris 188 kr.
ISBN:978- 87 -7706 -684 -9

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/5669 Loadtid: 0.073 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/5669 Loadtid: 0.073 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/5669 Loadtid: 0.073 sek.
Download logo