Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Leder/TR-mødet 6. november 2009:
Uro over besparelserne på daginstitutionsområdet
Stemningen var ikke til at tage fejl af, da Københavnske ledere og tillidsrepræsentanter i dag var samlet for at drøfte de besparelser, der nu tilsyneladende rammer daginstitutionsområdet.
Ledere og tillidsrepræsentanter udtaler:
Pressemeddelelse:
6. november 2009
Er gældsafvikling vigtigere end trivsel?
Alle partierne snakker om det, kommunalvalget handler om det, vælgerne ønsker det: København skal være Børnenes By.
Men lige nu står samtlige daginstitutioner til at få reduceret deres budgetter i gennemsnit med 177.000 kr. svarende til en historisk høj reduktion på mindst 2,79 pct. Herudover vil fjernelsen af kompensationsordningen betyde besparelser på yderligere 47,7 mill.kr., eller hvis det ramte alle institutioner yderligere 75.000 kr., altså dermed i alt en gennemsnitlig besparelse på 3,98 pct.
I kommunens egen indstilling til Børne- og Ungdomsudvalget kan man læse: Aktuelt er der 450 institutioner, som modtager kompensationsmidler udover den gældende budgetfordelingsmodel, hvilket udgør 74 pct. af alle institutioner. Midlerne gives til ekstra personale, der hvor de bygningsmæssige forhold er uhensigtsmæssige i forhold til børnepasning.
At fjerne kompensationsmidlerne sammen med alle de øvrige besparelser vil på flere institutioner betyde besparelser, der i praksis kan nærme sig op imod 15-20 pct.!
Samtlige politiske partier understregede i budgetforliget 2010 at ”Smartere tilrettelæggelse og effektiviseringer kan reducere udgifterne indenfor dagpasningsområdet uden det ændrer på den service København i dag tilbyder børnefamilierne”. I praksis vælger politikerne bare det stik modsatte!
Hvis Borgerrepræsentationen valgte at udskyde gældsafviklingen kunne der i stedet rettes op på nogle af de områder, hvor budgetforliget rammer helt skævt.
Intentionerne i budgetforliget bliver brudt med gennemførelsen af nedskæringerne på kerneydelsen.
Borgerrepræsentationen har glemt:
- At børnepasning og økonomi er et fælles ansvar for HELE Borgerrepræsentationen og ikke Børne- og Ungdomsforvaltningen alene.
- At de penge, der skulle spares på enhedsomkostningerne, først og fremmest skulle findes, så de ikke berørte barn-voksen-relationen.
- At enhver forringelse af kompensationsordningerne er en forringelse af kerneydelsen.
- At besparelserne på Københavns overadministration og massive brug af eksterne og interne konsulentbistand var tænkt som besparelser i de syv fagforvaltninger – ikke på institutionerne.
Millionbesparelser i den størrelsesorden, som institutionsområdet rammes af, vil udover stærkt forringede forhold for børnene, få dybt alvorlige og helt uoverskuelige arbejdsmiljøkonsekvenser for medarbejderne på det pædagogiske område. Københavns Kommune har på trods af gentagne opfordringer fra LFS ikke prioriteret en gennemgang af de budget- og arbejdsmiljømæssige konsekvenser af besparelserne. Vores påstand er, at flere institutioner simpelthen risikerer ikke at kunne opfylde arbejdsmiljølovens bestemmelser om medarbejdernes ret til et sikkert og sundt fysisk og psykisk arbejdsmiljø.
Tillidsrepræsentanter og ledere fra de kommunale daginstitutioner kræver at politikerne forholder sig til konsekvenserne og finder besparelserne, hvor det ikke påvirker det direkte arbejde med børn og unge.