Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Budget 2010 / København:
Træerne vokser ikke ind i himmelen, men lidt er bedre ind intet
I morges - nærmere præcist klokken 05.30 - blev aftalen om budget for 2010 underskrevet og den er indgået mellem alle Borgerrepræsentationens partier. LFS og BUPL-Hovedstaden var med hele vejen fra kl. 21.00. LFS deltog sammen med BUPL som faglig sparringspartner for Socialborgmester Mikkel Warming og Enhedslisten.
Aftalen rummer de første forbedringer for handicapområdet i årtier i København - og for LFS har det været afgørende at der kom et gennembrud på området. For første gang tages der nu hul på de ventelister der plager københavnere med handicap.
De svageste blev prioriteret …lidt!
LFS kan kun rose Mikkel Warmings og Enhedslistens for deres benhårde arbejde for at sikre resultater. Da det kom til stykket, var det kun Enhedslisten (og SF) der arbejdede for et socialt løft i København: De fine ord fra S og R om det sociale områdes vigtighed faldt til jorden, men det lykkedes trods dét svigt at bygge området op.
Brandslukning – kvalitetsløft på daginstitutionsområdet lader vente på sig
Skoler og fritidshjem, vuggestuer og børnehaver bliver udbygget, så det matcher det stærkt stigende børnetal i 2010. Ikke mere end at matche, men "brandene" er slukket. Kommunen bruger godt en milliard kroner ekstra over de næste fire år på anlæg af nye pladser, åbning af skoler og så videre. Ikke mindst med hensyn til fritidshjemmene er det Enhedslistens fortjeneste. Desværre var Bo Asmus Kjeldgaard Børne- og ungdomsborgmester og SF ikke til meget hjælp.
LFS er tilfredse med budgetaftalen, - ud fra de givende politiske forhold. Der kunne gøres meget mere, men der var ikke flere penge at hente, selv med en grundig støvsugning af indtægtsmuligheder og overflødige udgifter. Fordi Socialdemokraterne, SF og de radikale ikke i denne omgang ville finde flere penge gennem en kraftigere reduktion af Københavns kommunes massive overadministration på 1 mia. kr og voldsomme forbrug af eksterne konsulenter (446 mio. kr i 2008).
Hvis det røde flertal samme med de Radikale ville arbejde for en langt mere markant velfærdspolitisk dagsorden, havde prioriteringerne kunne være anderledes og have kanaliseret flere penge ud til f.eks handicapområdet og daginstitutionsområdet. Når en ældre skal på plejehjem, venter vedkommende højst fire uger, men når en handicappet venter på bolig, venter han eller hun 29 måneder.
Dét ville LFS have ønsket det røde flertal havde prioriteret højere, men trods alt er budgettet for 2010 et løft.
Djævlen er begravet i teksten
De mest foruroligende ting omkring budgetforliget er selve teksten der understøtter budgetforligets kroner og ører. På side 9 i budgetforliget under overskriften ”Udfordringer” er der lagt op til så mange angreb, forringelser og nedskæringer på daginstitutionsområdet, som har vidtrækkende konsekvenser:
- Tidligere oprykning i vuggestuerne: 2 år og 9 måneder (og dermed nedsættelse af vuggestuealderen til 2 år og 10 måneder).
- Lavere enhedspriser på daginstitutionsområdet: pladsprisen skal sænkes for vuggestue- og børnehavebørn. København ”bruger” årligt 24.000 kr. mere pr. barn. (P.g.a overadministration, for store udviklingsafdelinger i BUF og brug af eksterne konsulenter).
- Dyre private pasningsordninger skal fremmes.
- Dagplejen skal underlægges dagsinstitutionsledelse.
- Daginstitutionsområdet skal finansiere udgifterne på socialområdet.
- Heldagsskoler og profilskoler er kommet for at blive (uden evaluering, uden at forholde sig til at disse konstruktioner for skoler er dobbelte så dyre som andre skoler).
Der findes andre problematisk formuleringer i budgetforliget som er stærkt politiserende og er et forsøg på at gidseltagende forligspartierne og de enkle forvaltninger og ikke mindst daginstitutionsområdet.
En mere detaljeret gennemgang vil ske på leder- og tillidsmandsmødet i nærmeste fremtid.
Jan Hoby, næstformand i LFS
17. september 2009