LFS – stiftende generalforsamling i ledersektionerne
den 13.1. 2003
Generalforsamlingerne afholdtes i Islands Brygges Kulturhus.
Programmet for dagen var:
Orientering og debat om Repræsentantskabsmødets vedtagelser vedr. struktur på lederområdet og fremtidigt arbejde.
Paneldebat ”Kampen om lederne – vilkårene for fremtidens ledelse af pædagogiske arbejdspladser. Denne debat er refereret separat.
Stiftende generalforsamling i ledersektionerne.
Dagsorden:
- Formalia.
- Indkomne forslag.
- Drøftelse af arbejdet i ledersektionen.
- Evt. beslutning om bestyrelsens størrelse.
- Orientering om budget.
- Valg af: Formand + Hovedbestyrelsesmedlem.
- Øvrige bestyrelsesmedlemmer.
- Eventuelt.
Generalforsamlingerne indledtes med en fælles orientering og debat om Repræsentantskabsmødets vedtagelser vedr. struktur på lederområdet og fremtidigt arbejde.
Under denne del af generalforsamlingerne var:
Inger Nordkap dirigent.
Pia Ludvigsen og Bjarne Fritzbøger referenter.
Velkomst og orientering om Repræsentantskabsmødets beslutninger vedr. lederne
v/ Ulla Baggesgaard:
Velkommen. Det er en historisk dag, nemlig dagen, hvor de nye ledersektioner i LFS stiftes.
Beslutningen om ledersektioner i LFS blev truffet på Repræsentantskabsmødet i november 2002, hvor debatten om det fremtidige lederarbejde var et af de 5 fokusområder.
Forslaget om fremtidigt arbejde på lederområdet blev enstemmigt vedtaget uden ændringer.
Derimod skabte forslaget til vedtægter for strukturen debat. Hovedbestyrelsen foreslog oprindelig 3
ledersektioner samt et fælles tværgående lederforum. På mødet blev forslaget om fælles,
tværgående lederforum trukket.
Hvert område ( almen-, dagpleje- og specialområde ) kan vælge et Hovedbestyrelsesmedlem.
Strukturen blev illustreret med omstående fremstilling, der viser, hvorledes strukturen ser ud fra den enkelte leders perspektiv. (Bilag 1)
Der tildeles særskilt økonomi til hver ledersektion ud fra besluttede forudsætninger bl.a. i forhold til
antal medlemmer.
Ø konomifordelingen mellem ledersektionerne er besluttet således:
Almen-sektionen 44.247,-
Dagplejeselksionen 12.761,-
Specialsektionen 13.159,-
Desuden kan sektionerne søge midler fra en central pulje under Hovedbestyrelsen på 50.000 kr.
Den sidste vedtagelse på Repræsentantskabsmødet vedrørte definition og afgrænsning af ledergrupperne i LFS. I arbejdet med og debatten om definitionen af, hvem der er ledere, besluttedes på mødet en entydig og markant afgrænsning.
Den har følgende ordlyd:
” I LFS’ ledersektioner og lederforum optages alle medlemmer, der i forhold til alle øvrige medarbejdere på arbejdspladsen har en overordnet stilling og repræsenterer arbejdsgiveren.
En arbejdsplads defineres her som en enhed med et selvstændigt driftsbudget.”
Efterfølgende var der debat.
Herunder er denne søgt gengivet :
Hvorfor ikke decentral løn for lederne med i REP-beslutningerne om ledelsesarbejdet ?
Ulla B. : Løn blev formuleret i et andet fokusafsnit på REP-mødet. Og lederne i F & A og i U & U har allerede udpeget ledere, der deltager i lønforhandlingerne for lederne. Det er fra F & A Dorthe Munch og fra U & U Poul Rasmussen På specialområdet skal det ligeledes være en fra bestyrelsen.
Det er svært at gennemskue, hvor lederne kan få større indflydelse. Lederne har jo allerede indflydelse – og der er jo også andre end lederne i LFS.
Hvad skal budgettet dække ? Og hvad med rådgivningen fra LFS?
Det er godt med samlet styrke over for arbejdsgiverne. Vi har længe stået foir svagt og for splittede som ledere.
Vi skal samarbejde med BUPL’s lederudvalg.
Ulla B. : Det vil være afgørende, at de nye ledersektioner ikke udvikler sig til kaffeklubber. Det er derfor, bestyrelserne er udstyret med reelle beføjelser. Bl.a. vil en leder fra bestyrelsen kunne deltage i lønforhandlinger.
Hver af de tre ledersektioner har tilknyttet en faglig sekretær og et ansvarligt FU-medlem.
LFS har haft kontakt med BUPLs FU og ledersekretariat om fælles samarbejde og konstateret interesse for fælles samarbejde. Det bliver ledersektionen på almenområdet, der bør følge dette op.
LFS har ligeledes søgt en drøftelse med SL om evt. fælles samarbejde om lederanliggender.
Her må beklageligvis konstateres, at et mere formaliseret samarbejde ikke ligger lige for.
Dernæst var der som nævnt paneldebat, der er referet separat.
Dagen sluttede med stiftende generalforsamlinger i de tre ledersektioner. Disse er refereret på omstående sider. (På web er der herunder vist referatet for givne område).
Ledersektion Specialområdet – stiftende generalforsamling
Stemmeberettigede deltagere
Der deltog 5 stemmeberrettigede medlemmer.
Øvrige deltagere
Bodil Henriques (faglig sekretær i LFS).
Dagsorden:
- Formalia.
- Indkomne forslag.
- Drøftelse af arbejdet i ledersektionen.
- Evt. beslutning om ledersektionens størrelse.
- Budget.
- Valg af formand, Hovedbestyrelsesmedlem og øvrigt bestyrelsesmedlem.
- Evt.
Ad 1. Formalia.
Referent Bodil Henriques.
Ad 2. Indkomne forslag.
Der var ikke indkommet forslag.
Ad 3. Drøftelse af arbejdet i ledersektionen.
Det er allerede besluttet, at bestyrelsen vil tage på besøg hos alle ledere og forstandere i området. Dette for at høre om, hvad den enkelte kunne tænke sig, der blev arbejdet med og som vedkommende ville bidrage til/deltage i.
Ny løn og forhåndsaftaler skal der arbejdes med snarest. Liza Jurgensen har tidligere opsamlet flere gode forslag fra ledergruppen, dem vil Lasse Steenland få fat i til det videre arbejde.
Der var også forslag om temaer som: Pædagogisk ledelse, lederuddannelse og kompetence udvikling.
Ad 4. Evt. beslutning om bestyrelsens størrelse.
Ifølge. vedtægterne skal bestyrelsen minimum bestå af tre medlemmer. Derudover besluttedes ingen begrænsninger.
Ad 5. Budget.
Sektionen får tilført 3 % af specialområdets budget i LFS, svarende til 12.761,- kr. i 2003, hvilket blev taget til efterretning. Herudover kan i Hovedbestyrelsen søges midler fra en central pulje til lederarbejdet på 50.000 kr.
Bestyrelsen fører almindeligt regnskab for budgetforbruget med hjælp fra LFS` bogholderi.
Ad 6. Valg.
Formand: Ole Lidau, Bostedet Griffenfeld, Griffenfeldtsgade 44,3. 2200 Kbh. N., tlf. 3528 9933
Hovedbestyrelsesmedlem: Flemming Nielsen, Boinstitutionen Persillevej/Rødemellemvej 50, 2300 Kbh. S tlf: 3297 0805
Bestyrelsesmedlem: Lasse Steenland, Bo-og arbejdsprojekt, Havdrupvej 92, 2700 Brh. tlf. 3879 7371.
Ad 7. Evt.
1. møde i bestyrelsen blev sat til tirsdag den 28. januar kl. 9.00-11.00 i LFS.