LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2000erne
  • 2009
  • Blad nr. 10
  • På stående fod
 

Sidemenu

  • Leder
     
  • Hele bladet som pdf fil
     
  • På stående fod
     
  • Irakerne i kirken
     
  • Heldagsskole: Mindre leg – mere undervisning
     
  • Den politiske kamp om børns fritid
     
  • Vi ved alt for lidt om børns følelser
     
  • Som pædagog skal man også være afstemt
     
  • Kommunalvalg: Sort på hvidt
     
  • Den gode stemning åbner døre og muligheder
     
  • Netop nu
     
  • Læserbrev: En stor tak til Susanne Brink Andersen, Søren Kjær Jensen og LFS
     
  • Læserbrev: Om begrebet anerkendelse (LFS-nyt nr.9, Jan Hoby)
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
23.8.2009  |
  
 

På stående fod

God mening i offentlig ledelse

Selvom blandt andet lønnen som offentlig leder ligger noget under, hvad lederkollegerne i det private erhvervsliv tjener, går flere offentlige end private ledere hjem fra jobbet med følelsen af, at jobbet giver god mening. Er det genkendeligt?
En undersøgelse fra Ledernes Hovedorganisation viser at næsten syv ud af otte offentlige ledere, 86 procent, angiver, at deres arbejde i høj eller meget høj grad giver god mening. Det tilsvarende tal for private ledere er 75 procent.
Læs mere www.lederne.dk

Gå chefen på dørene

Som leder er der ingen grund til at holde sig væk fra chefens kontor. Tal fra Ledernes Hovedorganisation viser, at jævnlig dialog med chefen giver højere frihedsgrader.
En undersøgelse viser at 76 pct. af de ledere, der har en jævnlig dialog med sin nærmeste chef, oplever at have en høj eller meget høj grad af medindflydelse på jobindholdet. Det samme gør sig kun gældende for 58 pct. af de ledere, som ikke jævnligt er i dialog med chefen.
Samme undersøgelse viser også, at frihedsgraderne til de ledelsesmæssige beslutninger stiger, hvis man hyppigt taler med sin chef. Uden dialog kan det være svært for lederen at vide, hvor grænsen for hendes kompetence går. Hun kan opleve at chefen bare udstikker retningslinjer. Ved en jævnlig dialog får man afstemt forventningerne til, hvad man som leder selv kan varetage, og hvornår chefen gerne vil inddrages.
Det giver mulighed for højere frihedsgrader, vurderer Signe Tønnesen, arbejdsmiljøkonsulent i Ledernes Hovedorganisation.
Læs mere på www.lederne.dk

Mellem fristed og institution

Videncenter for Institutionsforskning UCC V/ Søren Smidt og Suzanne Krogh har på foranledning af pædagogisk sektor i FOA udarbejdet en rapport, hvor de pædagogisk bemandede legepladser i København og i Århus er i centrum for opmærksomheden.
Den er et forsøg på at dokumentere og analysere legepladsernes funktion, medarbejderne og brugernes perspektiver på legepladserne samt at give et indtryk af livet på legepladserne.
Rapporten lægger også an til udvikling på området i overensstemmelse med samfunds- og byudviklingen.
Hent rapporten på https://www.lfs.dk/4662

Børn oplever mere tryghed og trivsel i københavnske folkeskoler

Det skriver Børne- og Ungdomsforvaltningen i en pressemeddelelse. Den taler om ”medvind i arbejdet med at skabe trivsel for eleverne. Satsningen på legepladspatruljer, elevmægler og trivselsvejledere virker.
Antallet af børn, der er bange for at blive holdt udenfor eller slået i skolen, er faldet, viser dugfriske tal. Et flot resultat, siger børne- og ungdomsborgmester Bo Asmus Kjeldgaard (SF).
Københavnerbarometret 2009 – den årlige undersøgelse af københavnske elevers oplevelse af skolen – viser altså at flere elever trives bedre, og at den daglige mobning falder. Det bør kunne mærkes også i fritidshjemmene, når børnene kommer derhen efter skole.

Tidstyrani

Trods løfter om det modsatte vokser omfanget af registreringer og dokumentation fortsat i den offentlige sektor. Det er noget de fleste offentligt ansatte kan fortælle, og det bekræftes af en undersøgelse, som FOA har foretaget. Forbundet har især sat fokus på hjemmeplejen, og har været vært ved et topmøde om afbureaukratisering, hvor relevante ministre og partiformænd deltog sammen med repræsentanter fra alle folketingets partier, arbejdsgiverorganisationer og faglige organisationer.

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/4700 Loadtid: 0.044 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/4700 Loadtid: 0.044 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/4700 Loadtid: 0.044 sek.
Download logo