Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Alle har ret til……..
LFS har startet først del af sin kommunalpolitiske kampagne med at sætte fokus på konsekvenserne af den nyliberale revolution som har ramt den offentlige sektor og velfærdssamfundet som en Tsunami.
Under overskriften ”Alle har ret til …” vil LFS sætte fingeren på den øgede ulighed, udstødning og nedslidning af mennesker, som er et resultat af det nyliberale syn på individet.
”Alle har ret til …”-kampagnen sætter fokus på logikken bag nyliberalismen: enhver er sin egen lykkes smed.
LFS vil en anden udvikling: Mere velfærd, mindre marked. LFS’s alternativ er solidarisk og bæredygtigt velfærd: velfærdsledelse og udvidet professionelt råderum til de offentlige ansatte. Det kræver et politisk og ideologisk opgør med New Public Management
Som politisk styringsmiddel har introduktionen af markedskræfter (New Public Management), fritvalgs-ordninger og udbud, ikke været med til at forbedre den offentlige sektor eller fokusere på borgernes behov. Tværtimod!
Introduktionen af nye fritvalgsmodeller (2003) i den offentlige sektor har sløret ansvaret for den offentlige service. De svageste tabes i et individualiseret system, hvor de, der har kræfter og overskud til at sætte sig ind i tingene, står som vindere. Og hvor ansvaret for kvaliteten er dit eget. Resulteret i en masse bureaukrati, som sluger en masse ressourcer, samtidig med at mange kommuner har fundet det nødvendigt generelt at spare på pleje og omsorg.
Dokumentationen taler sit eget tydelige sprog:
1: En gallup-undersøgelse fra maj 2009 viser, at danskerne oplever at kvaliteten i den offentlige sektor er blevet markant ringere siden kommunalreformen trådte i kraft i 2007.
2: En netop offentliggjort undersøgelse fra AE-rådet (Arbejderbevægelsens Erhvervsråd) viser, at andelen af fattige i Danmark er steget med 50 procent over de seneste 10 år. 3,9 pct. af københavnerne betegnes som langtidsfattige og permanent fattige (Ugebrevet A4, nr.23, 29.06.2009).
3: Stigningen i fattigdom betyder, at ca.50.000 børn nu lever i fattigdom i Danmark. cirka 6.000 københavnske børn lever i fattige familier.
4: Arbejdsmiljøundersøgelse viser, at det psykiske arbejdsmiljø er i bund og sygefraværet er i top. Markedsgørelsen af den offentlige sektor har medført en brutalisering af det psykiske arbejdsmiljø. Børne- og ungdomsforvaltningens undersøgelse af skole- og institutionslederes psykiske arbejdsmiljø, taler sit eget tydelige sprog (se lfs.dk): Ledernes arbejdsmiljø er væsentligt dårligere på de kommunale institutioner end på de selvejende institutioner.
Undersøgelsen viser at 50% af de kommunale ledere har en arbejdstid på omkring 45 timer om ugen, hvilket svarer til en ekstra dag om ugen. For lederne på de selvejende institutioner er det 12% der har en arbejdstid på omkring 45 timer.
Stresssymptomerne er dobbelt så hyppigt forekommende hos kommunale ledere som hos lederne på selvejende institutioner.
5: Den systematiske umyndiggørelse af den pædagogiske faglighed, er taget til under markedsgørelsen af den offentlige sektor. Tillid erstattes af kontrol, mistillid og standardisering. ”Umyndiggørelse” hedder sociologen Rasmus Willigs nye bog. Den er bygget på beretninger fra de århusianske daginstitutioner, hvor al kritik er blevet kvalt eller vendt indad. Rasmus Willigs studie er også et studie af hvordan pædagogernes kritiske sans langsomt bliver slået i stykker af politikernes konstante krav om effektivitet.
6: Markedsgørelsen af den offentlige sektor, har betydet overførsel af ledelses- og styringsformer fra den private sektor: New Public Management. De New Public Management inspirerede reformer har overordnet set et fælles principielt sigte: markedets rehabilitering i forhold til velfærdsstaten. Mere marked, mere udlicitering og privatisering. Det er derfor brugen af eksterne konsulent firmaer er eksploderet.
Konsulentfirmaer, som Accenture, McKinsey og Rambøll Management Consultings råd & vejledning handler om at markedsgøre den offentlige sektor fra top til bund.
Alene i 2008 brugte staten 3,7 milliarder kroner på konsulenter og Københavns Kommune brugte 446 millioner kroner på konsulenter i 2008.
Tænkt hvis alle de penge som bruges på private konsulentfirmaer blev brugt på offentlig velfærd, så var der ikke brug for nedskæringer år ud og år ind. Ugebrevet A4, nr. 20, 8.06.2009.
LFS håber, med vores kampagne, at kunne sætte velfærdsdagsorden højt på den kommunalpolitiske dagsorden.
Valget står mellem mere velfærd eller mere marked.