LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2000erne
  • 2009
  • Blad nr. 8
  • Leder
 

Sidemenu

  • Leder
     
  • Hele bladet som pdf fil
     
  • På stående fod
     
  • På tålt ophold
     
  • Inklusion koster
     
  • Hærværk til blærværk
     
  • Et rigtigt arbejde
     
  • Længe leve mangfoldigheden - på kvindearbejdspladser
     
  • Kom og leg
     
  • Ringene i vandet
     
  • Stop mobning
     
  • Mangfoldighed
     
  • Debat: Den falske frihed og anerkendelse
     
  • Kommentar: Kampe kæmpes i fællesskab
     
  • Nyt fra Seniorklubben
     
  • FOA opretter hotline om ytringsfrihed
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
15.6.2009  | Almen  Dagplejen  Special  
  
 

Leder

Af Jan Hoby, næstformand

Direktørens og borgmesterens forhånelse

Den 29. maj var forsidehistorien i Politiken, at børnehaverne modarbejder sprogtests. Mindre end halvdelen af de 3-årige børn i København bliver sprogtestet. Pædagogerne obstruerer det lovpligtige tilbud, mener kommunen.

”Det er pædagogernes modstand, som har forhindret forældrene i at få tilbuddet”, udtaler administrerende direktør for Børne- og ungdomsforvaltningen Else Sommer. Som hentet ud af sociolog Rasmus Willigs nye bog ”Umyndiggørelse” er det politiske og forvaltningsmæssige modsvar endnu mere registrering og kontrol – ikke tillid. Kommunen vil nemlig skrue bissen på over for institutionslederne og tvinge dem til at tilbyde testen.

Det betyder at forældre, som siger nej tak, skal registreres. Samtidig vil kommunen have tal på, hvor mange forældre der ikke har fået tilbuddet. Og senest midt i juni skal institutionerne kunne redegøre for samtlige 3-årige i kommunens institutioner.
Pædagogerne skal være loyale over for politikernes beslutninger, når de kommunikerer med forældrene, understreger direktøren for Københavns børne- og ungdomsforvaltning.

Retorikken fra politikerne og forvaltningen er fyldt med positive ord som anerkendelse, bottom-up kommunikation og faglig stolthed, men bag retorikken gemmer sig en stigende umyndiggørelse, systematisk diskvalificering og afprofessionalisering af den pædagogiske faglighed.
Ifølge Rasmus Willig er pointen, at i den klassiske teori om kritik er det befolkningen, som stiller kritiske spørgsmål til magthaverne. I evalueringernes tidsalder er det i stedet magthaverne, som stiller kritiske spørgsmål til sin befolkning. Pædagoger går med andre ord rundt med en latent dårlig samvittighed, fordi gabet mellem, hvad den faglige viden siger, de burde gøre, og hvad det reelt
er muligt at gøre, bliver større og større.

Else Sommers udtalelser i Politiken er et bevis på denne udvikling og logik.
Hun beskylder alle daginstitutionsledere og øvrige ansatte for at være illoyale.
Desværre støtter Børne- og ungdomsborgmester Bo Asmus Kjeldgaard (SF) sin direktørs udmeldinger! Det ligger ikke inden for politikernes og forvaltningens logik, at det pædagogiske personale i København har så grundig en viden om børns sproglige udvikling, at den frivillige sprogtest ikke giver mening, og sprogstimulering er velintegreret i daginstitutionernes hverdagsliv.

Det ligger ikke inden for forvaltningens logik, at daginstitutionslederne er i stand til at ansætte fagligt velkvalificeret pædagoger, som i det daglige også uden test af børn er i stand til at spotte en fejludvikling og handle derpå.
Det ligger ikke inden for politikernes og forvaltningens logik, at den tid, der skal bruges på at teste og registrere, bliver taget fra den tid, der bruges på børnene.
Og dermed øges den sociale ulighed.

Der snakkes om anerkendelse og respekt for den pædagogiske faglighed (tal faget op). Der snakkes om afbureaukratisering. Men direktør Else Sommer og borgmester Bo Asmus Kjeldgaard har med deres håndtering af sagen om færre sprogtestede 3-årige i København vist, at Børne- og Ungdomsforvaltningens værdier: ligeværdighed, dialog, tillid og respekt er skueværdier.

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/4569 Loadtid: 0.054 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/4569 Loadtid: 0.054 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/4569 Loadtid: 0.054 sek.
Download logo