Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Til
Børne- og Ungdomsforvaltningen
Københavns kommune
17. november 2008
Høring vedrørende omlægning af udflytterinstitutioner
LFS opfatter BUF’s forslag om at omlægge udflytterinstitutioner på Nørrebro, som et meget uhensigtsmæssigt forslag. Det pædagogiske personale og forældre har i høringsperioden kommet med en lang række alternativer som LFS opfordrer det politiske udvalg og forvaltningen tager i betragtning.
Tilvejebringelse af flere institutionspladser skal ske med respekt for de konkrete institutionernes daglige praksis og virkelighed, - og skal ske på frivillig basis, med de nødvendige ressourcer og rammer til at løse opgaven.
LFS opfatter ”kvadratmeter-argumentet” som et unuanceret argument i forhold til at pålægge merindskrivning;
• ”Kvadratmeter-argumentet” tager udelukkende højde for, at der er kvadratmeter nok, jf. Bygningsreglementet, til at presse flere børn og personale ind i de eksisterende fysiske rammer i institutionen.
• ”Kvadratmeter-argumentet” tager ikke højde for andre elementer i Arbejdsmiljøloven, så som det psykiske arbejdsmiljø i institutionen. Mange institutioner har i dag et højt sygefravær, - flere ledere er langtidssygemeldt, - og rigtig mange institutioner har problemer med at kunne fastholde og rekruttere pædagogisk personale.
• ”Kvadratmeter-argumentet” tager heller ikke højde for, at en del af de institutioner fra 1995, er institutioner, der indenfor det sidste år er blevet sammenlagt/fusioneret, som følge af forliget af strukturforandringer omkring bæredygtige institutioner 2007/08. Flere af disse institutioner er jo, af gode grunde, slet ikke på omdrejningshøjde som én institution endnu - sammenlægningsprocesser tager tid, - og processen bør ikke forværres af et nyt top-down-tiltag, så som pålagt merindskrivning.
LFS har et alternativ til den politiske beslutning i BUU den 1.oktober. LFS mener, at de kreative og konstruktive forslag fra institutionerne skal implementeres i den samlede strategi/plan for at etablere flere pladser. Disse forslag er opstået udefra frivillighedsprincippet og som grundlæggende vil have en afgørende betydning ved forandringer.
LFS vil herudover pege på nogle alternative forslag som både tilgodeser arbejdsmiljømæssige, pædagogiske, ledelses- og personalemæssige forhold - og barnets ret til et sundt, sikkert og trygt pædagogisk institutionstilbud:
• LFS mener der kan skabes grupperum i flere af de eksisterede fritidshjem - således at flere fritidshjem kan omdannes til 3-10 års institutioner. En sådan frivillig model, vil samtidig sikre Københavns Kommunes overordnede strategi om fremtidssikrede og bæredygtige integrerede institutioner.
• LFS har kendskab til vuggestuer og integrerede institutioner, hvor der kan etableres nye børnegrupper i ledige etage m2. F.eks. en vuggestue der ønsker frivillig opnormering med mere end de 14 børn de evt. bliver pålagt at indskrive. Det skal undersøges til bunds, om der er flere institutioner, der har de samme muligheder for opnormering?
• LFS mener det skal undersøges om der kan indkøbes/lejes godkendte pavilloner - som kan opsættes på arealerne ved de nuværende udflytterinstitutioner. Denne løsning kræver selvfølgelig transport og opsamlingssted.
• LFS mener, at det bør undersøges om institutionsområdet er villige til at etablere en pavillon/udflytterløsning på tværs af institutionerne.
• LFS mener, at muligheden for at leje tomme institutionslokaler i nabokommunerne bør undersøges.
Det faktum, at Københavns Kommune ikke har haft styr på sine ventelisteprognoser, kapacitets- og pladsdimensionering, - og så længe landets lovgivning kræver at Københavns Kommune overholder pasningsgarantien, - så vil LFS ud fra denne kontekst, - som bedst kan beskrives, som det bedste af to "onder" pege på en strategi, - der indenfor pædagogiske, personale- og arbejdsmiljømæssige "lovlige" kriterier/rammer, læner sig op af princippet om: ”hellere genere nogle få institutioner, i kort tid - end mange, i lang tid”.
Med venlig hilsen
Jan Hoby
Næstformand i LFS