Ambulancetjeneste ved vold og trusler om vold
Ambulancetjeneste er en aftalt organiseret handleplan for psykisk førstehjælp, som skal træde i kraft når en medarbejder kommer i krise på arbejdspladsen. Hvis en medarbejder bliver udsat for en psykisk krise vil følgevirkningerne ofte afhænge hvordan den umiddelbare første krisebehandling har virket.
På arbejdspladser med megen vold eller trusler om vold er der derfor al mulig grund til at have en ambulanceplan, men også på mange andre arbejdspladser kan man have fordel af at have en ambulanceplan, så alle ved hvad der skal ske hvis en medarbejder pludselig komme i psykisk krise.
En ambulanceplan skal indeholde mindst 3 elementer:
A. En handleplan, så der ikke opstår situationer, hvor man ikke ved, hvad man skal gøre.
B. En vejledning i psykisk førstehjælp.
C. En prioriteret liste over personer blandt personale, familie og venner, offeret ønsker man skal ringe til.
Ambulancetjenesten skal omfatte alle ansatte, inclusive administrative og tekniske medarbejdere, herunder køkken- og rengøringspersonale, samt gårdmænd. Ambulanceplanen skal være skriftlig og tilgængelig for alle.
Man bør ikke bare overtage en ambulanceplansmodel fra en anden arbejdsplads. Det er vigtigt at hver enkelt arbejdsplads, udfra sine egne forudsætninger, får diskuteret om man vil have en ambulanceplan, hvorfor man vil have den, hvad den skal bruges til og hvordan man definerer de situationer hvor den skal bruges.
Alle arbejdspladser er forskellige og den plan som passer på den ene arbejdsplads er ikke nødvendigvis brugbar på den anden arbejdsplads.
Hvis ikke ambulanceplanen bruges med jævne mellemrum er det vigtigt at man af og til standser op og diskuterer om man fortsat skal have den samme plan eller om den skal revideres.
Olaf Christensen
Vejledning i psykisk førstehjælp
- Kriseramte har brug for tryghed, trøst, fred og ro.
- Kriseramte skal væk fra nysgerrige blikke.
- Kriseramte må ikke være alene.
Du må ikke:
- bebrejde
- antyde at tingene kunne være gjort anderledes
- intellektualisere
- styre samtalen, snakke selv
- finde syndebukke
- argumentere, afbryde
- lade offeret være alene
Du skal:
- imødegå bebrejdelse og selvkritik fra kriseramte
- lytte, spørge om episoden, snakke den igennem
- røre ved kriseramte
- finde ud af hvad kriseramte har lyst til og behov for
- sørge for at kriseramte snakker om episoden
- acceptere alle kriseramtes følelser og udbrud uden forbehold
- vise respekt
Vær opmærksom på at:
- kriseramte er ikke selv i stand til at se, hvad der skal gøres
- kriseramte har ingen tidsfornemmelse
- kriseramte har mistet vurderingsevnen generelt
- medlidenhed er med til at styrke følelsen af egen utilstrækkelighed samt forstærke angsten
- at kriseramte kan se normal ud, men under facaden er der kaos og forvirring.
- reaktionerne kan være:
sløvhed, overaktivitet, latter,gråd, aggressivitet, barnlig adfærd, fornægtelse, panik, lammelse, træthed
- kriseramte kan have brug for støtte i flere døgn
- dine egne reaktioner på episoden og hvad det betyder for samtalen
Vurder om:
- skal person fra tilkaldelisten komme
- skal der tilkaldes vikar
- skal kriseramte væk fra arbejdspladsen (gå tur, hjem, på skadestuen)
- kan kriseramte med støtte blive på arbejdspladsen
- skal pårørende fra tilkaldeliste kontaktes
Køreplan for ambulancetjeneste
1. Kriseepisoden finder sted.
2. En person tager sig af kriseramte (se vejledning i psykisk førstehjælp).
3. Kollega fra tilkaldelisten tilkaldes (der vurderes om der også skal tilkaldes en pårørende).
4. Er skadevolder klient/bruger tager en medarbejder sig straks af skadevolder, mens andre kolleger tager sig af øvrige der har overværet episoden.
5. Evt. ekstra personale tilkaldes.
6. Ledelsen, sikkerhedsrepræsentant og tillidsmand orienteres.
7. Politianmeldelse foretages om nødvendigt.
8. Kriseepisoden tages hurtigst muligt op på et personalemøde.
9. Er skadevolder klient/bruger/forældre vurderes om der efter et par dage kan foretages en opfølgningssamtale mellem kriseramte, støtteperson og ledelsen.
10. Er skadevolder klient/bruger/forældre vurderes om der efter et par dage kan foretages en opfølgningssamtale mellem kriseramte, skadevolder, støtteperson og ledelsen.
Tilkaldeliste
(Listen kan godt ligge i lukket kuvert, men skal være tilgængelig for alle)
Det er vigtigt at man har sikret sig en grundig personalediskussion og afklaring af at der ikke er noget forkert i at man vælger den /de personer som man tror vil være til størst hjælp i en krisesituation.
Medarbejdernavn:______________________________________________
Jeg ønsker ansatte tilkaldt i følgende rækkefølge:
Navn Telefon
1.____________________________ ________________________
2.____________________________ ________________________
3.____________________________ ________________________
Følgende pårørende kontaktes:
Navn Telefon
1.____________________________ ________________________
2.____________________________ ________________________
3.____________________________ ________________________
Dato:_______________
Underskrift:____________________________________________