LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • Tillidsvalgt
  • Arbejdsmiljørepræsentant
  • AMRs arbejdsområder
  • Vold og trusler
  • Ambulancetjeneste ved vold og trusler
 

Sidemenu

  • Forebyggelse af vold
     
  • Ambulancetjeneste ved vold og trusler
     
  • Politianmeldelse af voldsepisoder
     
  • Psykisk krise m.v.
     
1.10.2006  | Almen  Dagplejen  Special  
  
 

Ambulancetjeneste ved vold og trusler om vold

Ambulancetjeneste er en aftalt organiseret handleplan for psykisk førstehjælp, som skal træde i kraft når en medarbejder kommer i krise på arbejdspladsen. Hvis en medarbejder bliver udsat for en psykisk krise vil følgevirkningerne ofte afhænge hvordan den umiddelbare første krisebehandling har virket.

På arbejdspladser med megen vold eller trusler om vold er der derfor al mulig grund til at have en ambulanceplan, men også på mange andre arbejdspladser kan man have fordel af at have en ambulanceplan, så alle ved hvad der skal ske hvis en medarbejder pludselig komme i psykisk krise.

En ambulanceplan skal indeholde mindst 3 elementer:

A. En handleplan, så der ikke opstår situationer, hvor man ikke ved, hvad man skal gøre.
B. En vejledning i psykisk førstehjælp.
C. En prioriteret liste over personer blandt personale, familie og venner, offeret ønsker man skal ringe til.

Ambulancetjenesten skal omfatte alle ansatte, inclusive administrative og tekniske medarbejdere, herunder køkken- og rengøringspersonale, samt gårdmænd. Ambulanceplanen skal være skriftlig og tilgængelig for alle.

Man bør ikke bare overtage en ambulanceplansmodel fra en anden arbejdsplads. Det er vigtigt at hver enkelt arbejdsplads, udfra sine egne forudsætninger, får diskuteret om man vil have en ambulanceplan, hvorfor man vil have den, hvad den skal bruges til og hvordan man definerer de situationer hvor den skal bruges.

Alle arbejdspladser er forskellige og den plan som passer på den ene arbejdsplads er ikke nødvendigvis brugbar på den anden arbejdsplads.

Hvis ikke ambulanceplanen bruges med jævne mellemrum er det vigtigt at man af og til standser op og diskuterer om man fortsat skal have den samme plan eller om den skal revideres.

Olaf Christensen

Vejledning i psykisk førstehjælp

- Kriseramte har brug for tryghed, trøst, fred og ro.
- Kriseramte skal væk fra nysgerrige blikke.
- Kriseramte må ikke være alene.

Du må ikke:

- bebrejde
- antyde at tingene kunne være gjort anderledes
- intellektualisere
- styre samtalen, snakke selv
- finde syndebukke
- argumentere, afbryde
- lade offeret være alene

Du skal:

- imødegå bebrejdelse og selvkritik fra kriseramte
- lytte, spørge om episoden, snakke den igennem
- røre ved kriseramte
- finde ud af hvad kriseramte har lyst til og behov for
- sørge for at kriseramte snakker om episoden
- acceptere alle kriseramtes følelser og udbrud uden forbehold
- vise respekt

Vær opmærksom på at:

- kriseramte er ikke selv i stand til at se, hvad der skal gøres
- kriseramte har ingen tidsfornemmelse
- kriseramte har mistet vurderingsevnen generelt
- medlidenhed er med til at styrke følelsen af egen utilstrækkelighed samt forstærke angsten
- at kriseramte kan se normal ud, men under facaden er der kaos og forvirring.
- reaktionerne kan være:
sløvhed, overaktivitet, latter,gråd, aggressivitet, barnlig adfærd, fornægtelse, panik, lammelse, træthed
- kriseramte kan have brug for støtte i flere døgn
- dine egne reaktioner på episoden og hvad det betyder for samtalen

Vurder om:

- skal person fra tilkaldelisten komme
- skal der tilkaldes vikar
- skal kriseramte væk fra arbejdspladsen (gå tur, hjem, på skadestuen)
- kan kriseramte med støtte blive på arbejdspladsen
- skal pårørende fra tilkaldeliste kontaktes

Køreplan for ambulancetjeneste

1. Kriseepisoden finder sted.

2. En person tager sig af kriseramte (se vejledning i psykisk førstehjælp).

3. Kollega fra tilkaldelisten tilkaldes (der vurderes om der også skal tilkaldes en pårørende).

4. Er skadevolder klient/bruger tager en medarbejder sig straks af skadevolder, mens andre kolleger tager sig af øvrige der har overværet episoden.

5. Evt. ekstra personale tilkaldes.

6. Ledelsen, sikkerhedsrepræsentant og tillidsmand orienteres.

7. Politianmeldelse foretages om nødvendigt.

8. Kriseepisoden tages hurtigst muligt op på et personalemøde.

9. Er skadevolder klient/bruger/forældre vurderes om der efter et par dage kan foretages en opfølgningssamtale mellem kriseramte, støtteperson og ledelsen.

10. Er skadevolder klient/bruger/forældre vurderes om der efter et par dage kan foretages en opfølgningssamtale mellem kriseramte, skadevolder, støtteperson og ledelsen.

Tilkaldeliste

(Listen kan godt ligge i lukket kuvert, men skal være tilgængelig for alle)

Det er vigtigt at man har sikret sig en grundig personalediskussion og afklaring af at der ikke er noget forkert i at man vælger den /de personer som man tror vil være til størst hjælp i en krisesituation.

Medarbejdernavn:______________________________________________

Jeg ønsker ansatte tilkaldt i følgende rækkefølge:

Navn Telefon

1.____________________________ ________________________

2.____________________________ ________________________

3.____________________________ ________________________

Følgende pårørende kontaktes:

Navn Telefon

1.____________________________ ________________________

2.____________________________ ________________________

3.____________________________ ________________________

Dato:_______________

Underskrift:____________________________________________

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/381 Loadtid: 0.035 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/381 Loadtid: 0.035 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/381 Loadtid: 0.035 sek.
Download logo