LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo
LFS-logo Forside Log ind / Mit LFS Meld dig ind Kontakt Presse LFS Nyt Vilkår Ingen cookie

Hovedmenu

  • LFS-logo
  • LFS
    Velkommen i LFS
     
    Hvad er LFS
     
     
    Kontakt os
     
     
    LFS-åbningstider i juli måned
     
     
    Indmeldelse & overflytning
     
     
    Kontingentsatser
     
     
    Medlemsfordele
     
     
    Medlemskab af a-kassen
     
     
    Medlemskab ved lønnet praktik
     
     
    Medlemskab og konfliktstøtte
     
     
    LFS-indskud ved genindmeldelse
     
    LFS Nyt
     
    2019
     
     
    2010-2018
     
     
    2000erne
     
     
    1990erne
     
     
    1980erne
     
     
    1970erne
     
     
    Annoncer i LFS Nyt
     
     
    Udgivelsesplan 2019
     
    Fagforeningen LFS
     
    LFS' struktur
     
     
    LFS' vedtægter
     
     
    Faglig rådgivning
     
     
    Faglig service og kvalitet
     
     
    FOAs klageinstans
     
     
    FOA - love, principper og mål
     
     
    FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation
     
     
    Den Danske Model
     
     
    LFS og den øvrige fagbevægelses historie
     
    LFS' ledelse og kontaktpersoner
     
    Repræsentantskabet
     
     
    Hovedbestyrelsen
     
     
    Forretningsudvalget - og andre kontaktpersoner med mobilnumre
     
     
    Ledelsens løn- og fratrædelsesvilkår
     
    Bestyrelser, sektioner, udvalg
     
    De 3 fagområder i LFS
     
     
    De 3 ledersektioner i LFS
     
     
    Seniorklubben
     
    Om lfs.dk - og vejledninger
     
    Privatlivspolitik - herunder cookies
     
     
    Ved brug af kommentarfeltet på lfs.dk
     
     
    Ved brug af debatten på lfs.dk
     
     
    Netværksgrupper for tillidsvalgte (Dit LFS)
     
     
    lfs.dk - marts 2017
     
     
    Infoskærm a-kasse
     
     
    Infoskærm
     
    LFS politik
     
    LFS´ fremtidige arbejde - 2019-2020
     
     
    LFS strategipapir - fremtidigt arbejde 2017-2018
     
     
    LFS' alternativ til Professionsstrategi
     
     
    Visioner for den pædagogiske faglighed
     
     
    Visioner fra maskinrummet
     
    A-kassen
     
    Om A-kassen
     
     
    Ydelser fra a-kassen
     
     
    Dagpenge +
     
  • Nyheder
    Nyhedsformidling
     
    TAK FOR STØTTEN ved OK18. Vi fortsætter
     
     
    8. marts i FOA
     
     
    Vinterferieaktiviteter på Arbejdermuseet
     
     
    Inspirationsaften om virkningsfuldt pædagogisk arbejde i dagtilbud
     
     
    Læringsfestival 2019
     
     
    Åbent debatmøde på Amager: Kan EU laves om til en social union?
     
     
    Trivselsundersøgelsen, TU19
     
     
    Lukket i LFS fredag den 31. maj 2019
     
     
    Demonstration: Bak op om et nej til opholdskravet
     
     
    Pædagogisk assistent på 42 uger på Campus Carlsberg
     
     
    15.11.: Møde for ansatte på bemandede legepladser
     
     
    Jul på Arbejdermuseet
     
     
    Pension i Pensam: Gratis vejledning i StessHotline
     
     
    Pensionsdag: Ring til Pensam på søndag
     
     
    Kvinde: Du burde have fri fra den 12. november og året ud
     
     
    Kom til KRAFTVÆRKETS Julebazar 2018
     
     
    Studieture til Cuba, Nicaragua og Costa Rica
     
     
    Vægkalender 2019
     
     
    Hjemløse juletræer søger nyt hjem
     
     
    Få pladser: Juletræsfest 2018
     
     
    Tryghed - styrk dagpengene
     
     
    Overskud hele livet - forebyg stress
     
     
    Vis dit hjerte-aktioner: Støt byens velfærd
     
     
    Pædagog skriver åbent brev: Mine arbejdsvilkår er ikke OK!
     
     
    LFS Nyt har udfordringer med distributionen (august 2018)
     
     
    Se alle nyheder
     
     
    Nyhedsarkiv
     
    Nyt job
     
    Familieplejekonsulent til Center for Familiepleje
     
     
    Pædagog til børnehuset Klatretræets vuggestue
     
    Presse, høringssvar og udtalelser
     
    Pressemeddelelser
     
     
    Presseklip
     
     
    Høringssvar
     
     
    Udtalelser
     
    Blog
     
    Sophie Løhde tror vi er dumme, men hun bliver klogere
     
     
    Sommerferie er skam, ydmygelse og afsavn for fattigrøvene
     
     
    Kommuneaftalen: Politikere har kun respekt for kærlige puf, los i røven og truslen om at blive fravalgt
     
     
    Fagboss: 1. maj vil udstille fagbevægelsens ledere der har det hele i munden
     
     
    Man skulle tro, at magtpartierne var købt og betalt af ubarmhjertige rovkapitalister
     
     
    Arkiv for Jan Hobys blogindlæg
     
    Salg af trøjer og merchandise
     
    Salg af trøjer og t-shirts
     
     
    Salg af merchandise
     
    Få nyheder på sms eller mail
  • Deltag
    Kulturelle arrangementer
     
    LFS koret
     
     
    1. maj i LFS
     
     
    Loppemarked i LFS
     
     
    DHL-løb (september)
     
     
    LFS suppekøkken i kulturnatten (oktober)
     
     
    Juletræsfest for børn og voksne (december)
     
    Kalender
     
    12.3.2019 Aktivistmøde
     
     
    Temadage for ledergrupper - lige nu
     
     
    31.8.: DHL-Stafetten 2018
     
     
    Se hele kalenderen
     
    LFS på Facebook og YouTube
     
    Facebook med omtanke
     
     
    Otte klassiske brølere på Facebook
     
     
    Du er en reklame: Sådan stopper du det
     
    Materiale fra afholdte møder
     
    Slides fra foredrag 19:4: Menneskelige ressourcer og medarbejderens selvforståelse
     
     
    Slides fra foredrag 13.3.: Når fagsprog møder menneskesprog
     
     
    Slides fra fyraftensmøde 24. oktober: Ramus Alenkær
     
     
    Afvæbnet Kritik, Rasmus Willig, 5. oktober 2017
     
     
    Børns legefællesskaber, 6. oktober 2017
     
     
    Børn i familier med vold. Powerpoint fra møde 26. april
     
     
    Børn og seksualitet: Slides fra oplæg 1. februar
     
     
    Daginstitutionen som læringsmiljø for børn: Materiale fra temadage i januar
     
     
    Materialearkiv fra tidligere år
     
    Debatten
  • Tillidsvalgt
    Tillidsrepræsentant
     
    Når I skal vælge TR
     
     
    Skema: Registrering af tillidshverv
     
     
    TRs hovedopgaver og rolle
     
     
    Digital startpakke til nyvalgt TR
     
     
    TRs rammer og vilkår
     
     
    Fællestillidsrepræsentanterne i LFS
     
    Arbejdsmiljørepræsentant
     
    Når I skal vælge AMR
     
     
    Skema: Registrering af tillidshverv
     
     
    Forskellen på AMR og TR
     
     
    AMRs arbejdsområder
     
     
    2019 bliver arbejdsmiljørepræsentanternes år
     
    MED og TRIO samarbejde
     
    MED (medindflydelse og medbestemmelse)
     
     
    Arbejdsfællesskaber og tillidsdagsorden
     
     
    Trivselsundersøgelser
     
     
    Ytringsfrihed / tavshedspligt
     
    Mødeplan for tillidsvalgte
     
    Almenområdet
     
     
    Specialområdet
     
     
    Dagplejeområdet
     
    Information og materialer TR, AMR og TRIO
     
    Information- og orientering til TR
     
     
    Information- og orientering til AMR
     
     
    Information- og orientering til TRIO
     
    Kurser og uddannelser for tillidsvalgte
     
    Kurser og uddannelser på tillidszonen
     
    Værktøjer
     
    Dit LFS
     
     
    FOAs Tillidszonen
     
     
    Links
     
     
    Forkortelser
     
  • Løn, ansættelse m.m.
    Den danske model
     
    Video om Den Danske Model
     
     
    Ordforklaring - fagretsligt system
     
    Overenskomst
     
    Se DIN overenskomst
     
     
    OK 2018-2021
     
     
    Overenskomst 2017 for privatansatte
     
     
    Overenskomst 2015-2018
     
     
    Arkiv for tidligere overenskomster
     
     
    Institutioner uden overenskomst
     
    Pension
     
    Pensioner/pensionskasser
     
     
    ATP
     
     
    Tjenestemandspension
     
     
    Førtidspension
     
     
    Radgivning fra PenSam
     
    Løn
     
    Lønorientering (satser m.v.)
     
     
    Forhåndsaftaler og Ny løn
     
     
    Områdetillæg - kommunevis
     
     
    Lønberegner - omregning fra nutidskrone til grundbeløb og omvendt (31.3.2000-niveau)
     
     
    Overenskomsten: Lønudviklingsskema (socialforvaltningen)
     
     
    Lønberegner - beregn arbejdstidsbestemte ydelser (specialområdet)
     
     
    Garantilønsberegner
     
    Arbejdstidsregler
     
    Arbejdstidsregler - almenområdet
     
     
    Arbejdstidsregler - specialområdet
     
     
    Særlige fridage (bl.a. helligdage)
     
     
    Sne og job
     
    Arbejdsmiljø
     
    Arbejdsmiljøloven og dens opbygning
     
     
    Arbejdsmiljøorganisationens opgaver
     
     
    Arbejdspladsvurderinger
     
     
    Fysisk arbejdsmiljø
     
     
    Psykisk arbejdsmiljø
     
     
    Øvrige, pjecer og vejledninger
     
    Arbejdsskader
     
    Arbejdsskader for dagplejere til og fra arbejde
     
     
    Hvad er en arbejdsskade?
     
     
    Hvem kan/skal anmelde en arbejdskade?
     
     
    Frist for anmeldelse
     
     
    Inddragelse af læger
     
     
    Hvilke erstatninger kan man få efter Arbejdsskadesikringsloven
     
     
    Erstatning efter erstatningsansvarsloven
     
     
    Vold
     
     
    Følg arbejdsskadesagen i Arbejdsmarkeds Erhvervssikring
     
     
    Skader ved julefrokosten
     
     
    Hvad kan LFS tilbyde?
     
    Erstatning efter erstatningsansvarsloven
    Ansættelse, afsked m.v.
     
    Funktionærloven
     
     
    Ansættelsesbreve (ansættelsesbevisloven og aftale KL/forhandlingsfællesskabet)
     
     
    Rammeaftale om deltidsarbejde
     
     
    Tidsbegrænset ansættelse
     
     
    Ændring om grænsen mellem månedslønnede og timelønnede (fjernelse af 8-timers grænsen)
     
     
    Retningslinjer for familienære ansættelser i frederiksberg kommune
     
     
    Vikarer
     
     
    Kombinationsansættelser
     
     
    Seniorjob
     
     
    Tjenestemænd
     
     
    Partshøring ved afsked
     
     
    Partshøring ved negativ reference
     
     
    Tjenstlige samtaler
     
     
    Notatpligt jf. § 13
     
     
    Aktindsigt
     
     
    Børneattest
     
    Fravær: Ferie, sygdom, seniordage, barsel, omsorgsdage, tjenestefrihed m.v.
     
    Ferie
     
     
    Sygdom
     
     
    Barsel, omsorgsdage m.v.
     
     
    Seniordage og fritvalgstillæg
     
     
    Tjenestefrihed
     
    Krisehjælp og psykologisk bistand
     
    Københavns kommunes krisehjælp
     
     
    Psykologisk bistand til ansatte på Frederiksberg
     
    Rummeligt arbejdsmarked
     
    Det rummelige arbejdsmarked
     
     
    Rammeaftale om seniorpolitik
     
     
    Fleksjob
     
     
    §56-aftale (tidligere §28)
     
     
    FOA-pjece: Hold fast i jobbet
     
     
    FOA-Pjece: Brug og misbrug - af løntilskudsjob på det offentlige arbejdsmarked
     
    Udviklingssamtaler (MUS/GRUS)
     
    MUS
     
     
    GRUS
     
    Uddannelse, praktik og efteruddannelse
     
    Den kommunale kompetencefond
     
     
    Jobrotation
     
     
    AMU-kursustilbud
     
     
    Uddannelser
     
     
    Praktik
     
    MED aftaler
     
    KTO-aftale om medindflydelse og medbestemmelse
     
     
    Københavns kommune, Børne- og Ungdomsforvaltningen: MED-aftale
     
     
    Københavns kommune, MED-aftale i Socialforvaltningen
     
     
    Københavns kommune: Sundheds- og Omsorgsforvaltningens MED-aftale
     
     
    Frederiksberg kommune: MED-aftale
     
     
    Kommunale politikker og retningslinier
     
    Ytringsfrihed og tavshedspligt
     
    Tavshedspligt / underretningspligt
     
     
    Ytringsfrihed / meddelelsesret
     
    Love, regler og bekendtgørelser
     
    Dagtilbudsloven
     
     
    Folkeskoleloven
     
     
    Lov om voksenansvar for anbragte børn og unge
     
     
    Forældreansvarsloven
     
     
    Serviceloven
     
     
    Databeskyttelseslov
     
     
    Forvaltningsloven
     
     
    Lov om offentlighed i forvaltningen
     
     
    Lov om røgfri miljøer
     
     
    Bekendtgørelser om magtanvendelse
     
     
    Socialministeriet: Veje til et godt liv i egen bolig
     
     
    Servicestyrelsens hjemmeside
     
     
    TV-overvågning af ansatte
     
     
    Ligebehandling
     
     
    Arbejdsretten
     
  • Emner
    Aktivisme og Velfærdsalliance-DK
     
    Velfærdsalliance-DK: Kampen mod nedskæringer og for velfærd
     
     
    Aktivisme - at påvirke verden på den sjove måde
     
     
    Aktivisme i LFS
     
     
    LFS ungdom og aktivisme?
     
    Kommunale budgetter
     
    Budgetspørgeguide og økonomisk ordbog
     
     
    Budgetforløb
     
     
    Budget 2019
     
     
    Budget 2018
     
     
    Budgetår fra 2017 og før
     
    Børn og seksualitet i dagtilbud
    Børn og angst
    Børn og sorg
    Børn og leg og læring
    Børn og køn
    Seksuel chikane - eller uønsket seksuel interesse
     
    Guide. Seksuel opmærksomhed fra borgere.
     
     
    Hvem og hvor mange er udsat for seksuel chikane?
     
     
    Konsekvenser af seksuel chikane
     
     
    Dilemmaer omkring seksualitet i omsorgsarbejdet
     
    Socialpsykiatrien i Københavns kommune
     
    Åbent brev til BR
     
     
    FOA og SL: Positivt med politisk fokus på profit på velfærd
     
     
    Presseklip: Manglende økonomi i Københavns socialpsykiatri
     
     
    TR' ere: Arbejdet med psykisk syge er blevet opbevaring og brandslukning
     
     
    Debatmøde om udviklingen af socialpsykiatrien i København
     
     
    Debatoplæg: LFS om udviklingen af socialpsykiatrien i København
     
     
    FOA: Et skridt mod en mere sikker psykiatri
     
     
    FOA-udspil: Sammen om psykiatrien
     
     
    Pressearkiv i forhold til socialpsykiatrien
     
    Social dumpning
     
    Frihandelsaftale mellem EU og USA (TTIP)
     
     
    Ryanair
     
     
    Tiny Tots - International Daycare and Preschool
     
     
    Løndumpning i daginstitutioner
     
    Tillidsdagsorden: Fra arbejdsplads til arbejdsfællesskab
     
    Budget16 om arbejdsfællesskaber
     
     
    Oplæg: Fra arbejdsplads til arbejdsfællesskab
     
     
    Tillidsdagsorden i Københavns Kommune
     
     
    Kerneopgaven, et undervisningsforløb
     
     
    Fortællingen om arbejdsfællesskaber
     
    X-temaer
     
    Bevar dagplejen
     
     
    Bemandede legepladser
     
     
    Centerstruktur på specialområdet
     
     
    Du og LFS
     
     
    Faglighed for alle
     
     
    Fritidshjem og klubber
     
     
    Heldagsskoler
     
     
    Hjerterum
     
     
    I love fritidshjem
     
     
    Klyngestruktur på almenområdet
     
     
    Kommunalvalg 2017
     
     
    Kvalitet i anbringelsen
     
     
    Lukkedage i daginstitutioner
     
     
    Madordning
     
     
    Mediestorm over det sociale område
     
     
    Skolereform
     
     
    Specialreformen på almenområdets dagtilbud - og inklusion
     
     
    Sprogtest
     
     
    Ung i København
     
     
    Tvangsspredning af vuggestuebørn
     
     
    Danmark for Velfærd
     
  • Søg  
     

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2000erne
  • 2002
  • Blad nr. 14
  • Teamledelse
 

Sidemenu

  • Leder
     
  • Småt nyt
     
  • Teamledelse
     
  • Ellepilen
     
  • Ny løn
     
  • Kommentar til Vibeke Njor
     
  • Lederklummen
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
2.9.2008  | Almen  
0  
 

Teamledelse

Team og ledelse

Af Elisabeth Lockert Lange

I Brønshøj-Husum arbejder lokalcentret med at udvikle ledelsesteam på daginstitutionerne, så ledelsen reelt består af en leder og en souschef i et team. I den integrerede institution Arken er de kommet langt med teamledelsen.

Stort set alle begreber hvor ordet team indgår, klinger positivt: teamarbejde, teambuilding, teamledelse osv. Det smager af moderne samarbejde i en ligeværdig dialog, hvor hver enkelt deltager har mulighed for at udvikle og udfolde sine bedste sider. Sådan er det optimale teamarbejde, og sådan er det selvfølgelig ikke altid i det virkelige liv.

I Brønshøj-Husum holdt lokalcentret en stor konference om lederteam i foråret for både ledere og souschefer på dag-institutionerne og nedsatte efterfølgende en arbejdsgruppe.

Diskussionen om teamledelse og souschefernes rolle har bydelen haft løbende de sidste tre år, og lederne har presset på for at få souscheferne inddraget. Lederne argumenterer med, at de har brug for en sparringspartner, de har brug for hjælp og støtte i det daglige. Ledelsesarbejdet i en daginstitution er mere end 37 timer om ugen, og med de mange nye krav og opgaver, der kommer ud på institutionen, er det også så som så med hvor godt de fleste ledere er klædt på til lederrollen.

På den integrerede institution Arken på Vindingevej er både leder og souschef relativt nyansatte. Maj-Lis Alstrup kom til som leder for et år siden, og Birgitte Jensen blev souschef lige før årsskiftet. De var allerede godt i gang med at udvikle deres teamledelse, da lokalcentret indkaldte til konferencen i marts.

»Teamledelse fjerner ikke dilemmaerne i souschefarbejdet: primært manglen på tid til souschefarbejdet og dermed en splittelse mellem børnearbejde og kontorarbejde. Men jeg har nu altid »ledelsestanker« med mig, også når jeg er i børnearbejdet. Der observerer jeg - som en naturlig del af at arbejde integreret og bredt«, siger Birgitte Jensen og fortsætter:

»Det mest positive ved at arbejde i lederteam ligger i muligheden for udvikling, det at ledelsen samlet har en større kompetence, og man får et større engagement og en større samarbejdsflade. Det mest negative er splittelsen i arbejdet for souscheferne, risikoen for at ledelsesteamet bliver et lukket rum, der ikke videreformidles fra, og så er det en tidssluger.«

Ny platform for ledelse

Maj-Lis Alstrup kom fra en stilling som souschef også i Brønshøj-Husum:

»Jeg var souschef i et team på den måde, man nu gerne vil have, at souschefer skal være. Og den forventning havde jeg til Birgitte, som også søgte stillingen på grund af de muligheder.«

Begge er socialpædagoger, har 13-14 år i faget bag sig og er nogenlunde samme alder. Det gav dem som udgangspunkt en ligeværdighed. Og sammen startede de fra bunden med at bygge huset op organisationsmæssigt.

»Over for personalet har vi skabt en ny platform og struktur for ledelse. Vi meldte ud, hvad vi gerne vil, og vi har haft alle muligheder her. Jeg signalerer til personalet, at Birgitte er lige så meget ledelse som jeg er, men det er noget de skal vænne sig til, endnu regner de mig for mest ledelse«, siger Maj-Lis Alstrup.

»Og det er jo også Maj-Lis, der har det afgørende ansvar«, konstaterer Birgitte Jensen og fortsætter:

»Pyramiden er der, men vi prøver at minimere den indadtil. Vi arbejder også med teamsamarbejde på hele arbejdspladsen, hvor alle er lige gyldige deltagere i teamet, men har forskellige kompetencer og opgaver. Så teamtanken er bredt ud til alle grupper.«

Souschefer på banen

Brønshøj-Husum vil have souscheferne på banen, og det er et krav fra lokalcentret, at der skal dannes ledelsesteam og udøves teamledelse. Hvert år skal der holdes en konference for teamene, så de bliver klædt på til kravene. På årets konference - den første - startede man fra bunden med teori om teamdannelse, vigtigheden af dialog og kommunikation, kompetencefordeling i teamet og lederteamenes rolle i institutionen og i forhold til centerledelsen.

Efterfølgende deltager Birgitte Jensen i en arbejdsgruppe om strukturering af møder, bl.a. for at gøre souscheferne bedre repræsenteret i forskellige fora og kontakt- og dialoggrupper.

Birgitte Jensen og Maj-Lis Alstrup vil begge et optimalt ledelsesteam, og de hilste derfor lokalcentrets initiativ velkomment.

»Vi har valgt, at Birgitte har 14 timer på kontoret, men det er op til institutionen selv at fordele. For når souschefen går fra til ledelsesarbejde, mangler der en pædagog på stuen. Lokalcentret lagde op til, at vi måtte investere i den tid, det tager at bygge teamet op. Men så enkelt er det jo ikke på en daginstitution, børnene skal jo have skiftet ble, også mens vi arbejder med teams«, konstaterer Maj-Lis Alstrup og fortsætter:

»Derfor er jeg også nogle gange alene med ledelsesarbejdet. Og så kan jeg få skabt mig nogle arbejdsgange, som er uigennemskuelige for Birgitte, men jeg synes vi er gode til at få samlet op på det.«

Den fælles arbejdsplads med én computer giver nogle begræns-
ninger. Alle informationer og værktøj ligger på den samme computer, som det kan være svært at komme til for souschefen, når lederen har den som fast arbejdsplads. Institutionerne bør have to computere koblet til netværket, er de enige om.

Et kollegapar

Et af de vigtigste områder når man skal have teamledelse til at fungere er kompetencefordeling: hvad kan vi hver især og tilsammen.

»Det er vigtigt, at vi har et godt kendskab til hinanden og til opgaverne, og at vi kommunikerer meget. Og vi skal have viljen til at samarbejde og give feedback, så vi også vurderer hinanden som kolleger. Vi føler os som et kollegapar, som ledelseskolleger «, siger Birgitte Jensen.

Maj-Lis Alstrup er enig:

»Det er især vigtigt for lederen. At være leder af en daginstitution er et blækspruttearbejde. Man er administrerende direktør for en virksomhed med flere forskellige personalegrupper, politisk forhandler, skal sætte den pædagogiske dagsorden, kunne tale med byggesagkyndige og lave kontrakter om vedligeholdelse af solfangere. Man kan ikke være god til det hele, og så er det rart at have en anden at vende ting med og til at supplere der hvor man er mindre god.«

Birgitte Jensen har sin force i det pædagogiske og arbejdsmiljømæssige. Hun observerer og analyserer sig frem.

»Jeg udfylder ikke Maj-Lis’ huller, vi supplerer hinanden. Men den pædagogiske ledelse var i fare i nogle år, fordi lederen var så meget i den politiske forhandlerrolle, at der ikke var tid.« Maj-Lis Alstrup kører til gengæld nærmest sololøb med hele økonomistyringen.

»Jeg glemmer nogle gange at huske på, at jeg er pædagog. Så tænker jeg udelukkende i administration og økonomi, papir, tal og kolonner. Så det er godt at være et team.«

Hun giver et eksempel, hvor der skulle et par ekstra børn ind i institutionen. Dem placerede hun så der var lige mange børn på stuerne. Helt uden at tænke over, at pædagogerne faktisk arbejdede med det ud fra pædagogiske overvejelser.

»Jeg tænkte slet ikke pædagogisk, jeg talte bare børn. Der ville det være godt at bruge Birgitte, som både er ledelse og en del af det praktisk-pædagogiske arbejde.«

Det optimale ville være at begge havde børnetid, så der blev en fordeling af børn og administration, mener de begge. Maj- Lis Alstrup har kun en fast åbne- og lukkedag om ugen, så hun dog kender børn og forældre. Hun forsøgte i starten med en dag om ugen hos børnene, men det lykkedes aldrig, så hun droppede det.

Kontakten til lokalcentret

Konferencen gav deltagerne en erkendelse af, at ledelsesteamet er gensidigt afhængigt af hinanden. Og at de skal huske at snakke sammen.

»Vi fik mere præcise ord på fællesmål og kompetencefordeling. Men det føltes rart, da vi sad der, at det der blev lagt frem, var tanker vi havde tænkt. Det gav os en god selvtillid. Nogle blev faktisk forskrækkede over, hvad souschefrollen indebærer «, fortæller Birgitte Jensen og Maj-Lis Alstrup.

»Men det er da et dilemma organisatorisk, hvornår og hvor længe vi skal tale sammen for at sikre, at vi når hele vejen rundt. En daginstitution er jo dynamisk. Selvom vi aftaler, at vi skal snakke sammen fredag, kan dagen ende med noget helt andet. Derfor har vi begge ting, vi bare beslutter og handler på.«

Lokalcentret er Arkens nærmeste samarbejdspartner, og centrets folk bruger både souschef og leder, dog ikke i alle situationer.

»Nogle gange vil de absolut informere lederen først. Det ser jeg som et usikkerhedstræk. Og så vil de se os souschefer. Så hvis man deltager, så kontakter de også én. Vi prøver i arbejdsgruppen nu at skabe en struktur som sikrer, at souscheferne ses på centret«, siger Birgitte Jensen.

Ud over den fælles konference for ledelsesteamet holder lokalcentret også en konference om ledelse kun for lederne.

»Lokalcentret stiller krav til lederne om ny lederstil. Man skal turde være leder med stort L inklusiv at stille krav til souschefen. Ligesom man som souschef skal være stærk og turde sige fra«, siger Maj-Lis Alstrup.

Teamarbejde er en organisering med udgangspunkt i ligeværdighed mellem deltagerne, refleksive dialoger og fleksibelt samarbejde.

Teamledelse er, når flere personer igangsætter og er katalysator for ledelsesprocesser ud fra et fælles mål og værdisæt. Det sker med udgangspunkt i forskellige problembestemmelser og med forskellige opgaver.

Forudsætninger for teamledelse er, at der er en klar ansvars- og kompetence-fordeling, at der er ligeværdighed, afklarede roller og opgaver, gensidig sympati/professionelle relationer, og at der hverken er antipati eller fjendskab eller indbyrdes konkurrence.

For at teamledelse skal lykkes skal deltagerne have sociale færdigheder, opleve ejerskab og forpligtelse, have opgavefærdigheder og teamet skal være organisatorisk forankret.
 

 

Kommentarer (0)

Log ind for at skrive kommentarer.

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.800 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/3656 Loadtid: 0.078 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.800 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/3656 Loadtid: 0.078 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.800 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/3656 Loadtid: 0.078 sek.
Download logo