Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
LFS-høringssvar: Forankring af specialfritidsinstitution på Kildevældskolen
Til
Børne- og Ungdomsforvaltningen,
Københavns kommune
28. august 2008
Høring om forankring af specialfritidsinstitution på Kildevældskolen
LFS har følgende kommentar til forslagene om den organisatoriske forankring af specialfritidshjemspladserne fra Fritidshjemmet Humlebien, Distrikt Nørrebro, på Kildevældskolen, Distrikt Østerbro.
Indledningsvis ønsker LFS at problematisere at specialfritidshjemspladsernes forankring gøres til genstand for et spørgsmål om en organisatorisk forankring som fritidshjem eller KKFO.
Tilbage i 2002/2003 gik bølgerne højt på fritidshjemsområdet i København.
Som et led i at genskabe ro på fritidsområdet indgik Borgerrepræsentationen en politisk aftale den 11.12.2003, (BR 617/03).
I årene fra 2003 og frem, har det været god og fælles anerkendt praksis at BR-beslutningen blev set i et sammenhængende hele. Det vil sige at BR-aftalens ”At’er” ikke er blevet gradbøjet.
I den konkrete sag vedr. specialfritidshjemspladsernes fysiske flytning fra ”moder”fritidshjemmet Humlebien på Jagtvejens skole til andre fysiske rammer på Kildevældskolen, er LFS af den helt klare opfattelse, at der er tale om et eksisterende fritidshjem, hvor den afdeling af Humlebien, der rummer specialfritidshjemspladserne omplaceres til andre fysiske rammer.
I BR 617/03 står der: ”At eksisterende fritidshjem fastholder deres nuværende status med mindre det enkelte fritidshjem selv ønsker en omlægning til skolefritidsordning/KKFO”.
Frivilligheden er ét af BR 617/03 aftalens kernepunkter.
I den forbindelse er der fra fritidshjemmet Humlebiens forældrebestyrelse og personalets side, ikke frivilligt ønsket en ændret lovgivningsmæssig forandring fra fritidshjem til KKFO.
Ledelse, medarbejdere og forældre har derimod krævet at fortsætte som fritidshjem.
I BR 617/03 står der ligeledes: ”At på grund af den særlige undervisning børn modtager på skoler, der er oprettet for at drive vidtgående specialundervisning i henhold til Folkeskoleloven §20 stk.2, integreres nye fritidstilbud i skolens virke i form af en KKFO”.
I den forbindelse er der ikke tale om et nyoprettet specialfritidshjem, - der er derimod tale om at 28 specialfritidshjemsbørn og personale på baggrund af BUU- og BR-beslutningen fra 2007 om strukturændringer på daginstitutionsområdet, flytter sig fysisk fra lokaler i Humlebien på Jagtvej til lokaler på Kildevældskolen på Østerbro.
Det eneste nye der er i den sag er, at 5 nye børn fra Distrikt Østerbro integreres i specialfritidshjemsgruppen.
Det er LFS opfattelse, at omstruktureringen af Humlebien, som jo er en del af
BR-strukturforandringsforliget fra 2007, lider af ugennemsigtighed og demokratisk underskud i hørings- og beslutningsprocessen omkring strukturforandringerne.
Der på intet tidspunkt i processen stillet tvivl om, om der ville ske en anderledes lovgivningsmæssig forankring af specialfritidshjemspladserne.
Derfor er de pædagogiske medarbejdere, forældrebestyrelsen og LFS selvfølgelig i den tro at specialfritidshjemmet fortsætter som fritidshjem.
I den konkrete proces fra januar 2008 og frem til april 2008, hvor LFS begærer aktindsigt og forhandling i sagen, er det LFS opfattelse, at der er foregået en meget uheldig skindemokratiproces som tendere vildledning og misinformation af vore medlemmer.
LFS er vidende om at det på møder mellem vore medlemmer, Distrikt Østerbro og Kildevældskolen bl.a. bliver i tale sat, at ”… når I bliver KKFO til august”.
LFS vil gøre opmærksom på, at vi rejste sagen overfor Direktionen og Distrikt Østerbro den 30. april 2008 på grund af sagens alvor.
LFS er stærkt bekymret for at en evt. beslutning om at gøre specialfritidshjemspladserne til special KKFO pladser kan skabe uro på det fritidspædagogiske område.
En forhastet beslutning som træffes inden afslutningen på visionsdebatten, vil kunne komme til at lægge gift ud for en ny målsætning for fritidsområdet og fritidspædagogikken.
Børne- og Ungdomsudvalget har besluttet at sende 3 valgmuligheder i forhold til specialfritidshjemspladsernes forankring i høring:
1) Specialfritidshjemspladserne etableres som KKFO i Kildevældskolens regi:
LFS er imod dette forslag.
Der er mange kedelige nutidige eksempler fra Københavns Kommune på, hvad der sker med fritidspædagogikken når den underlægges skoletænkningen viser, at der sker et markant tab af fritidspædagogik i KKFO og heldagsskoler. I en KKFO konstruktion er der ingen garanti for udfoldelsen af fritidspædagogikken på pædagogikkens mangfoldige betingelser. Der er ingen garanti for et ligeværdigt samarbejde mellem skole/KKFO ledelsen og den fritidspædagogiske leders kompetence udhules.
Der er ingen garanti for ligeværdighed mellem det pædagogiske personale og lærerne.
De pædagogiske medarbejderes medindflydelse begrænses.
Forældrenes medindflydelses- og beslutningskompetence begrænses også i en KKFO-konstruktion, idet forældrenes indflydelse i en KKFO jf. Folkeskoleloven underlægges skolebestyrelsens kompetence.
Børns ret til ”fri tid” og, leg som barnets nærmeste zone for videreudvikling anerkendes ikke i skolesystemet. Fritidspædagogik forstået som en vekselvirkning mellem de enkelte børns initiativ og formåen, - og det pædagogiske personales bevidste indsats i relation hertil, har svære vilkår når fritidspædagogik underlægges en skole-”kode”. Den øgede fokus på faglighed levner ikke plads til en sådan kombination. Det pædagogiske personale er på udebane i skolesystemet, der alene er skabt for at sikre lærernes metodefrihed.
2) Pladserne overflyttes til eksisterende fritidshjem på skolen. Derved opretholdes samme konstruktion som Jagtvejens Skole
Forvaltningen motiverer bl.a. forslaget med, at det vil harmonere med intentionerne i aftalen om fritidshjem, - og at det vil følge intentionerne om bæredygtighed i strukturforliget om ”Fremtidens daginstitutioner”.
LFS ser ikke sammenlægningen med det selvejende fritidshjem som en mulighed.
En virksomhedsoverdragelse fra et kommunalt ansættelsesområde til et selvejende fritidshjem med en bestyrelse som arbejdsgiver, er en væsentlig forringelse af vore medlemmers løn- og ansættelsesretlige vilkår.
I øjeblikket har LFS medlemmer Københavns Kommune som arbejdsgiver, hvilket betyder et bredt kommunalt ansættelsesområde, tryghed i ansættelsen og en jobbankaftale mellem LFS og BUF/Københavns Kommune.
En virksomhedsoverdragelse fra et kommunalt fritidshjem til et selvejende fritidshjem er efter LFS opfattelse et skridt i en forkert retning, - og den vil i givet fald på grund af administrationsbidraget til den selvejende institution være en økonomisk merudgift for BUF.
Ved en virksomhedsoverdragelse til en selvejende institution viser erfaringen fra Københavns Kommune, at der er en overvejende sandsynlighed for, at flere af de pædagogiske medarbejdere kræver omplacering til anden kommunal daginstitution, fordi de ikke ønsker en selvejende bestyrelse som arbejdsgiver.
Hvis dette scenarium også bliver en realitet i denne konkrete sag, så vil det betyde at stor pædagogisk viden og indsigt og specialfritidspædagogik går tabt, - og børn og forældre mister de professionelle pædagogiske medarbejdere der har været knyttet til specialbørnene i Fritidshjemmet Humlebien, - børn der i høj grad har brug for tryghed og høj pædagogisk faglighed, viden og indsigt om specialfritidspædagogik.
3) De overflyttede pladser oprettes som et selvstændigt specialfritidshjem på Kildevældsskolen på skolens grund.
LFS støtter dette forslag, og ser specialfritidshjems pladsernes forankring under Dagtilbudsloven, som et kommunalt specialfritidshjem med fuld kompetence til den fritidspædagogiske ledelse, medarbejdsindflydelse og forældrebestyrelse jf. dagtilbudslovens bestemmelser som den eneste løsning, der vil sikre fritidspædagogikken og den fritidspædagogiske kultur en udfoldelse, der bygger på den pædagogiske viden og indsigt.
Forvaltningen skriver i sin indstilling, at en oprettelse som selvstændigt kommunalt specialfritidshjem ikke følger intentionerne i strukturplanen om bæredygtighed. Dette udsagn er efter LFS opfattelse helt forkert, og det ligner et forsøg på at misinformere det politiske udvalg.
For det første er økonomien der ”bindes” i forslag 1) og forslag 3) den samme.
Forvaltningen argumenterer i forslag 1) med at KKFO forslaget opfylder intentionerne i strukturplanen om bæredygtighed. Specialfritidshjems pladserne bliver vel hverken mere eller mindre bæredygtige af at de hedder ”fritidshjem” eller ”KKFO”?
LFS vil også henlede opmærksomheden på, at rigtig mange special dag- og fritidsinstitutioner fungerer som bæredygtige institutioner med et børnetal på ca. 32 børn.
Budgettildelingen til specialinstitutionspladser er anderledes end til almene institutionspladser.
Som det fremgår af strukturforliget om ”Fremtidens daginstitutioner” handler bæredygtighed også om at bevare mangfoldigheden i de københavnske dagtilbud med både små og store daginstitutionsmiljøer.
Som det ligeledes fremgår af strukturforligets faglige visioner skal ” Københavns Kommune bestå af fagligt, ledelsesmæssigt, administrativt og økonomisk bæredygtige enheder, der kan fremme en bæredygtig etnisk og social børnesammensætning og sikre en høj faglig kvalitet i dag – og fritidstilbud i Københavns Kommune for både ressourcestærke og ressourcesvage børn.
Det er således hensigten, at de organisatoriske rammer og strukturer omkring ydelserne skal skabe den optimale platform til at sikre børns læring, trivsel og udvikling”.
Det er LFS opfattelse at børn, personale, forældre og Københavns Kommune får den bedste løsning på specialfritidshjemspladsernes forankring, hvis de forankres som et kommunalt specialfritidshjem.
Med venlig hilsen
p.o.v.
Jan Hoby
Forretningsudvalgsmedlem i LFS