LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2000erne
  • 2008
  • Blad nr. 7
  • Professionskonferencen: Jan Hoby
 

Sidemenu

  • Leder
     
  • Småt nyt
     
  • Det nyttede
     
  • Rum til ro
     
  • Seniorordninger
     
  • Vold på arbejdspladsen
     
  • Nye bøger
     
  • Med egne øjne
     
  • Lederklummen
     
  • Vi har vundet
     
  • Kunstskolen
     
  • Profesionskonferencen: Søs Bayer
     
  • Professionskonferencen: Alexander von Oettingen
     
  • Professionskonferencen: Jan Hoby
     
  • Nyt fra Seniorklubben
     
  • Bagsiden: 1. maj
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
22.5.2008  | Almen  Dagplejen  Special  
  
 

Handling

Visioner er godt, men strategier skal der også til.

Der er ikke kun rigtige holdninger, der er også rigtige handlinger. Siger Jan Hoby, medlem af LFS’ forretningsudvalg, og tager tråden op. Også strategier er med andre ord vigtige.

For hvordan imødegår vi den udvikling, som kommer til udtryk i om skoleficering, i at der er én udviklingsforståelse, én læringsforståelse, i evidensbølger, tests, standardisering, surrogathøringer, hvor svaret er forudgivet og så videre.

Vi står over for et paradigmeskift, mener han. Det smalle kulturbegreb udtrykt ved det danske flag, mor der venter med boller, perleplader og sprogtests, en børnekultur skabt af voksne, hvor voksne kontrollerer og tester og gør noget ved nogen (sat sig kraftigt igennem i København Kommune). Overfor den brede kulturforståelse, hvor kultur er noget man er, hvor børns kultur skabes børn og børn imellem, i den gode leg.

”Det er det vi kæmper for, modsat heldagsskoler, KKFO’er og deslige”.

Lad os få respektens politik tilbage. Mangel på respekt er ligeså sårende som krænkelser. Og der er disrespekt i det danske samfund. Den professionelle faglighed er under pres fra markedsgørelsen, og de studerende som kommer ud fra seminarierne nu tænker grundlæggende anderledes, mener Jan Hoby:

”I LFS vil vi ikke være ekskluderende, vi vil styrke hinanden. Og der sker ingen forandring, hvis man ikke slås. Ønsket om mere magt er ønsket om mere frihed. Og viljen til magt er drivkraften i strategierne – magt og frihed er forudsætninger for respekt.”

”Det meningsfulde arbejde kommer ikke af sig selv, vi skal gøre noget for det. Når arbejdet opleves meningsløst er det på grund af de forskelle der er fra det vi vil og til virkelighedens vilkår. Pædagogikken skal tilbage til pædagogerne. Vi skal tage fagligheden selv, ikke vente på at nogen giver os den.” EL

Et gruppearbejde uddybede nogle af arbejdspapirets
”pinde” – inspireret af oplæggene. De mange synspunkter
tager arbejdsgruppen med hjem og indarbejder i visionspapiret.
Fremlæggelserne viste at mange af tankerne gik igen
hos flere af deltagerne. Fx er der stor optagethed af at udfolde
og kvalificere læringsbegrebet og dannelsesbegrebet
– og hvor vigtigt det er at det bruges på en sådan måde,
at det ikke kan misbruges af andre, som har en helt anden
dagsorden, fx en økonomisk.
Andre nøgleord er respekt, som også handler om at
gøre dilemmaerne tydelige, dem professionen står overfor,
og rummelighed: at se alle børn og rumme alle forældre.
Men også have ret til at påvirke.
At kunne udfolde reelle demokratiske processer er vigtigt.
Og at have tid – også forberedelsestid. Som én sagde:
”Vores arbejde må ikke blive i pinde – hvor børnene falder
ned mellem pindene.”
Flere nævnte markedsgørelsen, og et eksempel på at
modgå den kom også frem, nemlig da en gruppe daginstitutioner
lavede solidariske ordninger i en bydel, hvor nogle
af dem var ramt økonomisk.

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/3416 Loadtid: 0.047 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/3416 Loadtid: 0.047 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/3416 Loadtid: 0.047 sek.
Download logo