september 2006
Valg af sikkerhedsrepræsentant
Hvert andet år skal der vælges sikkerhedsrepræsentant.
Valget skal følge samme regler som ved valg af tillidsrepræsentant, hvilket blandt andet indbefatter at man skal have været ansat i mindst ½ år.
Alle medarbejdere skal være indkaldt til valget, som finder sted i arbejdstiden. Lederen deltager ikke i valghandlingen. Når valget er foretaget så skal det meddeles til arbejdsgiveren som skal meddele det til den faglige organisation.
Hvis sikkerhedsrepræsentanten er fraværende i mere end 4 måneder, så kan der vælges en ny sikkerhedsrepræsentant for resten af valgperioden, men ellers kan der kun foretages nyvalg i valgperioden hvis sikkerhedsrepræsentanten ophører på arbejdspladsen.
Der er meget forskellige anmeldelsesprocedurer fra kommune til kommune og fra forvaltning til forvaltning.
Nogle steder er der et fast beskrevet anmeldelsesprocedure og et bestemt anmeldelsesskema der skal bruges.
Det gælder eksempelvis i København hvor anmeldelsesproceduren er skrevet ind i beskrivelsen af sikkerhedsorganisationen.
Andre steder er der ikke aftalt en fast procedure, men det er arbejdsgiveren hvortil valg skal anmeldes og man skal derfor kontakte sin arbejdsgiver for at høre hvortil anmeldelsen skal sendes.
Uden for København ser LFS gerne at I også sørger for at anmeldelsen også sendes i kopi til LFS, da ikke alle kommuner automatisk videresender anmeldelserne til LFS.
Er der tvivl om anmeldelsesprocedure og anmeldelsesregler så kontakt LFS.