LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • Emner
  • Kommunale budgetter
  • Tidligere budgetår
  • Budget 2010
  • Hjerterummet for Specialområdet
  • Idekatalog og tidsplan for hjerteaktiviteter
  • Idekatalog med aktivitetsforslag
 

Sidemenu

  • Idekatalog med aktivitetsforslag
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
1.3.2008  | Special  
  
 

Aktivitetsforslag frem mod budgetvedtagelsen

Formålet med de forskellige forslag til aktiviteter, er at synliggøre det socialpædagogiske område og den mangfoldighed af opgaver, der løses. At flytte fokus fra økonomitænkning til social ansvarlighed og at synliggøre, at kommunens svageste borgere alt andet lige er ... borgere på lige fod med alle andre borgere! Anerkendelse står således helt centralt - dette kunne være hovedbudskabet!

Desuden at synliggøre, at ressourcer er afgørende for kvaliteten i velfærdsydelserne, og konkret kaste lys på konsekvenser af besparelser. "Der skal være tid til et knus i "utide!"" og "Alle har ret til at få rødt på neglene en gang i mellem!"

Notatet er blevet til gennem dialog med tillidsrepræsentanter i LFS.

Notatet - der er under fortsat drøftelse og videreudvikling - rummer pt. følgende ideer:

Venskabsaftaler (adopter en politiker).

Social markedsdag " Hvad vil vi kendes på?"

Indstiftelse af prisen "Årets Socialpolitiker."

"En rejse i det sociale København."

Åbent hus arrangementer.

Medierne - f.eks. DR-dokumentar.

Høring "Hvad vil vi kendes på?"

Kunstudstilling med dias-fremvisning fra hverdagen i det sociale København.

"Vis dit hjerte" - en lind strøm af hjerteaktiviteter.

Andre mindre happenings.

Venskabsaftaler (adopter en politiker)

En række af de sociale tilbud henvender sit til udvalgte politikere mhp at få en venskabsaftale. Aftalen indebærer besøg på institutionen, brevveksling med brugere ansatte og anden kontakt, politikeren får en artikel i beboerbladet f.eks.

Politikerne udvælges med udgangspunkt i, at de på den ene eller anden vis står centralt ift budgetlægningen; enten som

  • Medlemmer af Socialudvalget.
  • Medlemmer af Økonomiudvalget.
  • Central placering i de respektive partier.

Adoptionen kan enten ske som følge af en individuel kontakt (dette vil givetvis skabe den bedste kontakt) eller ved en "kollektiv adoption", der løber af stablen som en happening, forhåbentlig under medieinteresse.
Det vil være helt oplagt at bruge "Vis dit hjerte"-logoet i denne forbindelse. Nogle politikere vil givetvis føle sig intimiderede, såfremt denne metode vælges; omvendt kan den måske skabe opmærksomhed i sig sev.

Adoptionen er ikke blot en engangsbegivenhed. Det afgørende er, at kontakten holdes ved lige gennem f.eks.:

  • Breve fra beboere/brugere til politikerne med dagbogsskriverier eller andet.
  • Invitation til den årlige julefest; grillmiddag eller et søndagsbesøg på Yrsas værelse.
  • Brugerne besøger Rådhuset og ser hvordan der ser ud der.
  • En mail "Hvordan går det hos dig?" i ny og næ.
  • Invitation til at være med i en dagligdag.
  • En walk-and-tak om at være stofmisbruger i Københavns Kommune.
  • Eller om at være ansat i kommunen.

Det hele handler om kendskab og personlig kontakt!

  • En ide kunne være at lade politikeren udtale sig om sin viden på det område, vedkommen bliver adopteret til, ved det allerførste møde og for til sidst at ende ud med en ny og revideret udtale om sin nyerhvervet (forhåbentligt) viden.

Social markedsdag "Hvad vil vi kendes på?" (evt. det år der er kommunalvalg)

Budgetaftalen for 2008 slog fast, at en by kendes på den måde, den behandler sine svageste borgere på (det stor i det mindste i teksten!)
Lad os tage det på ordet.
Der etableres derfor et broget marked, bestående af boder og aktiviteter, der involverer brugere, medarbejdere og ikke mindst politikere. Alle får mulighed for at vise, hvad man vil kendes på.
Hvad vil de udviklingshæmmede borgere kendes på? Hvad vil medarbejderne og de socialpædagogiske tilbud kendes på? Og hvad vil politikerne kendes på?

Alle tilbydes en bod eller stand, en væg til udstilling og adgangen til en talerstol/speakers corner. Der kan være arbejdende værksteder, udstillinger, oplysningsmaterialer, teater eller andre indslag.

Derudover kunne der afvikles et kunstnerisk indslag; med f.eks. Anne Maria Helger og ikke mindst indslag fra bruger-bands eller lignende (Spireband & Instinkt ?)
I et hjørne kører kommunalvalgsvideoen, hvor ansatte i kommunen fortæller om deres arbejde, om udfordringer, glæder og problemer, krydret med fotos fra dagligdagen.
I et andet står Søren Gericke sammen med nogle af TV-glads brugere og laver små tapas eller lignende.
Desuden inviteres, naturligvis, pressen og offentligheden.

Såfremt det er muligt etableres markedet i Rådhushallen - alternativt findes et (kommunalt) lokale et centralt sted i byen.
Såfremt arrangementet skal løbe af stablen i sommerhalvåret, kan det overvejes at lægge det udendørs (Rådhuspladsen?)

Markedsdagen kan f.eks. også danne rammen om kåringen af "Årets Socialpolitiker" og uddeling af prisen.

Tidspunktet for afholdelse skal naturligvis overvejes:
- Skal det være i foråret, hvor budgetdrøftelserne starter op og bruttosparekataloget diskuteres? På dette tidspunkt vil det primært kunne give en almen synliggørelse af et område, der er i spil. Medieinteressen vil givetvis afhænge af politikernes interesse for og deltagelse i arrangementet.

- Skal det være i eftersommeren, lige op til 1.behandlingen af budgettet? Dette vil - såfremt det skal have en effekt ud over almen synliggørelse - forudsætte at 1-2 særlige spareforslag sættes i centrum (eller måske kan de kobles under en samlet overskrift). Medieinteressen kunne da udspringe af de konkrete spareforslag.

- Skal det være efter beslutningen om det kommende års budget for at kunne uddele prisen til Årets Socialpolitiker. Dette kunne give øget medieinteresse. Samtidig kunne det lægge op til drøftelserne om budgetforudsætningerne, der starter op allerede i november.

Indstiftelse af prisen "Årets eller Periodens Socialpolitiker"
(evt. med opstart til kommunalvalget 2009)

LFS opretter en "fond", der årligt uddeler en pris til årets socialpolitiker for særlig udvist interesse og social ansvarlighed /engagement. Kriterierne kan naturligt være bredt formulerede, men prisen bør omtales relateret til budgetforhandlingerne, hvorfor uddeling af en pris bør ske enten umiddelbart efter budgetvedtagelsen eller i starten af det nye budgetår. Prisen kan/bør gøres til en fast bestanddel af LFSs aktiviteter.
Det helt fysiske symbol på prisen bør overvejes nøje. Den skal have en stærk symbolværdi og desuden være se-værdig!

Det kunne alternativt overvejes at lave en vandrepokal, hvor det ene års prismodtager er med i beslutningen om udvælgelse af det kommende års pris og overrækker denne. Det kunne (muligvis) styrke medieinteressen.

Hvis det gøres op til kommunalvalget i 2009, kunne man fremtrække politikkernes udtalelser ved sidste valg og hvordan de har "levet op" til dem i perioden.
Her kan også tænkes at man enten laver det som en positiv pris (det gode sociale hjerte) eller som den 'negative' pris (ligesom 'nytårstorsken').

"En rejse i det sociale København"

Inviterer politikkerne fra det Sociale udvalg (SUD) på en bustur med guide.
En rundrejse i det sociale København, til et udpluk af vores tilbud, som kan vise viften af mangfoldighed.

Åbent-hus-arrangementer

Her tænkes, at det enkelte tilbud kunne overveje muligheden for enten at lave Åbent hus arrangementer eller ved planlagte Åbent hus arrangementer, huske at invitere nogle af Socialforvaltningens politikker med.

Det kunne både være med større arrangementer, men også mindre afdelinger/enheder kunne gribe chancen.
Grund; fylder år, udvidelse, nye møbler eller maling på væggen eller ......

Medierne - f.eks. DR-dokumentar

Her kan tænkes en mangfoldighed af aktiviteter. Det svære vil blive at "komme igennem", men f.eks. kan en opfølgning på reportagen fra Forchammersvej komme på tale - en historie om Kysten "Vejen tilbage til livet."
Og det kunne være ved at tage ud og vise vores hjerte (ligesom det skete d. 20/12 2007)

Det kunne også være læserbreve i forskellige lokale aviser - gode som *dårlige* historier (dårlige forstået som, hvor man påpeger skævhederne)
Et andet eksempel kunne være brug af Fotoskolen til at komme ud med budskabet.

Høring "Hvad vil vi kendes på?"

Der etableres en høring, der fokuserer på et relativt smalt udsnit af det sociale område; f.eks. vilkårene for borgere med stofmisbrug.

  • Enten i form af en traditionel høring med et eller to ekspertoplæg og et politikerpanel, hvor "salen" debatterer med panelet.
  • Eller i form af et socialt forsamlingshus, hvor politikerne sidder sammen med alle andre i salen og et panel, bestående af "dagligdagens eksperter" samt teoretiske eksperter giver oplæg fra hvert sit hjørne og dernæst debatteres på kryds og tværs; initieret og styret af en "Niels Højlund" med kendskab og humor.
  • Eller i form af forskellige blikke, der kastes ind over området. F.eks. Brugerperspektivet, repræsenteret ved brugere; det politiske perspektiv, repræsenteret ved BR-politikere; det professionelle blik, repræsenteret ved ansatte og eks. Det offentlige perspektiv, repræsenteret ved f.eks. journalister (psykiatrihøringen kan f.eks. anvendes som skabelon).

Kunstudstilling med dias-fremvisning fra hverdagen i det sociale København

Kommunale institutioner/tilbud, TV-glad og andre inviteres til en kunst- og kulturudstilling med mulighed for at udstille en mangfoldighed af kunst og kultur; lige fra en sang eller et teaterstykke til malerier og skulpturer. Midt i det hele laver Søren Gericke f.eks. mad sammen med TV-Glads brugere og over det hele kører et videokamera for at fastholde de gyldne øjeblikke, der vises på en stor skærm.

Til arrangementet inviteres naturligvis politikere, medier og offentligheden, men også specifikt daginstitutioner, skoler eller lignende.

Samtidig kører diasshow eller kommunalvalgsvideoen, hvorpædagogisk personale beretter om det særlige ved deres arbejde og om problemer og udfordringer.

Eller det kunne også være i det små med hverdagsbilleder som fremvises på det lokale bibliotek - og gerne med brugerinddragelse (invitation til lokalpressen).

"Vis dit hjerte" - en lind strøm af hjerteaktiviteter

Når der opstår en relevant situation - eksempelvis at et område/en konkret institution er på dagsordenen i SUD, ØU eller BR, sættes happening i værk.Dette uanset om anledningen er positiv eller negativ. Det kan dreje sig om overrækkelse af et "vis dit hjerte", blomster eller et håndtryk (håndslag?) til SUDs medlemmer eller lignende.

Eller f.eks. en lille erindring til Økonomiudvalgsmedlemmer om, at det drejer sig om ægte, levende borgere og ikke en røde eller sorte tal på en bundlinie.

Andre mindre forslag til happenings:

  • Provokerende sorte hjerter eller gi' et sort hjerte til én politikker.
  • Røde næser (klovne næser) = offentlige ansatte er til grin....
  • Uddeling af kvarte theboller = der er ikke råd til mere...
  • Sanggruppe (som vil kunne synge ren, som det blev forslået ved sidste TR møde) LFS arbejder på at få lavet LFS' eget sangkor i 2009.

Andet:

Vi skal endvidere overveje følgende:

  • Go-cards (med flere forskellige motiver der beskriver området). Gode ideer modtages med kyshånd.
  • Sms tjeneste i forbindelse med aktionerne/happenings.
  • Kasketter med LFS logo eller andet der kan vises frem...

Kun fantasien (og tiden) sætter grænser

Det skal i denne forbindelse nævnes, at såvel ULF som TV-Glad har tilkendegivet interesse for (fortsat) at lave aktiviteter sammen på dette område.

Helle Haslund, Karin Bengtson og Lisbeth Waidtløw som mulige tovholdere på projekterne.

LFS december 2007 (2. udgave) - revideret i februar 2009

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/2974 Loadtid: 0.038 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/2974 Loadtid: 0.038 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/2974 Loadtid: 0.038 sek.
Download logo