NOTAT
18. januar 2008
Sagsnr. 2007-32277
Dokumentnr. 2007-444429
Sagsbehandler Morten Figge Andersen
Omlægning af dagtilbudsområdet for voksne handicappede
Indledning
Københavns Kommune giver tilbud om beskyttet beskæftigelse efter Servicelovens §103 og aktivitets og samværstilbud efter Servicelovens §104 til en bred målgruppe af personer med udviklingshæmning, personer med multihandicap og personer med fysiske handicaps eller erhvervet hjerneskade.
Tilbudene leveres inden for kommunens grænser i tilbud, som kommunen driver selv eller i selvejende tilbud, som kommunen har driftsoverenskomst med. Derudover køber kommunen en del pladser i andre kommuner og i private tilbud inden for kommunens grænser.
Den sektorplan for området, som blev vedtaget i 2005 indeholder en række målsætninger for fornyelse af dagtilbudsområdet. I forlængelse heraf har det igennem en årrække været drøftet at etablere en ny struktur på dagområdet for at give brugerne bedre muligheder for at bevæge sig fra et tilbud til et andet og for at skabe en ny dynamik, der skal sikre nyt indhold og nye rammer for de tilbud, der gives.
Dagtilbuddene oplever desuden øgede krav til kvalitet, dokumentation, effektiv anvendelse af ressourcer, og der er skærpet konkurrence om arbejdskraften. Samtidig skal ydelser og tilbud målrettes den enkelte bruger - og brugergrupperne ændrer sig, får nye behov, stiller anderledes krav og skal være medbestemmende. Organisationen skal derfor indrettes, så den både er konkurrencedygtig og effektiv og samtidig fleksibel i sine løsninger, så tilbud og ydelser løbende nytænkes og justeres efter brugernes behov.
Herved udfordres de mere traditionelle institutionsrammer, såvel fagligt, økonomisk som ledelsesmæssigt og der er behov for nye løsninger. Dels i form af at samle tilbudene i færre og mere bæredygtige fællesskaber og dels i form af en ny ledelsesstruktur, der er mere differentieret end i dag.
Det foreslås på denne baggrund, at der oprettes to centre af kommunale dagtilbud.
Beskæftigelses- og Kompetenceudviklings Centeret (BKC) bestående af de nuværende dagtilbud; Koloritten, Jydeholmen, Gladsaxe Møllevej og Væveriet Svanevej
Aktivitets- og Kompetenceudviklings Centeret (AKC) bestående af de nuværende dagtilbud; Dagcentret Sundbyvang, Daghjemmet Sundbyvang, Kernehusene, Hans Knudsens Plads, Strandparkscentret og Øresundshospitalet.
Der indledes desuden en proces hvor de selvejende dagtilbud samles i en netværkskonstruktion og pålægges at arbejde tættere sammen om udvalgte opgaver i relation til administration m.v.
De resterende heltidstilbud fortsætter uændret.
Centrene vil blive etableret på baggrund af de eksisterende tilbud med det eksisterende budget, fysiske rammer, medarbejdere og brugere. Etableringen af de større enheder giver imidlertid lederen mulighed for i samspil med øvrige ledere, brugere og medarbejdere på sigt at tilpasse aktiviteten, der hvor der er muligheder for det. Samtidig kan der inden for rammen af den større enhed sættes nye projekter i gang inden for den større budgetmæssige ramme. Eksempel på centerkonstruktionen er vist i figur 1 nedenfor.
Figur 1
Med etableringen af centrene skabes der frem for alt bedre muligheder for at brugerne kan bevæge sig fra en aktivitet til en anden, muligheder for at prøve nye aktiviteter af i et trygt miljø osv. Det har igennem en årrække været en væsentlig anke fra brugere og pårørende at kommunens styring af dagtilbudenes økonomi ikke gav tilstrækkelig gode muligheder for at tage ”orlov” fra et tilbud og prøve et andet.
Med etableringen af større enheder vil dette i vid udstrækning kunne finde sted inden for den samme enhed. Målet er at der på det mellemlange sigt etableres økonomistyringsmodeller, der giver mulighed for at ressourcerne flyttes med brugerne fra en aktivitet til en anden.
Etableringen af de større enheder (centrene og netværkskonstruktionen af selvejende dagtilbud) skal derfor også ledsages af en ændring i visitationspraksis, således at der fremover fra centralt hold alene visiteres til det ene eller det anden center, og at det derefter er overladt til ledere, medarbejdere mv. at forestå den interne visitation, dvs. anvisning af hvor i organisationen brugerens behov bedst opfyldes.
Visitationen til de selvejende dagtilbud og heltidstilbuddene fortsætter uændret.
I budget 2008 er det forudsat, at hele dagtilbudsområdet samlet skal spare 4,5 mill. kr. Besparelsen foreslås fordelt jf. tabel 1;
Bemærkninger til de enkelte besparelser fremgår nedenfor
Besparelse på brugerløn
Brugerløn udmeldes til § 103 Beskyttet Beskæftigelse og §104 Aktivitets- og Samværs tilbud og skal anvendes til aflønning af brugerne, såfremt der foregår en produktion i forbindelse med aktiviteterne.
Det er vurderingen, at brugerløn skal udbetales jf. bestemmelserne om, at der skal foregå en produktion. Det er yderligere vurderingen at indtægten fra produktionen fremadrettet bør kunne dække udgifterne til brugerløn.
Sundbyvang Dagcenter og Jydeholmen har i 2006 og 2007 fået udmeldt budget til brugerløn, som ikke er anvendt til brugerløn, men indgår i det øvrige budget til selvforvaltning.
Det vurderes, at Jydeholmen og Sundbyvang Dagcenter stilles bedre budgetmæssigt i forhold til de andre 16 dagtilbud som følge af, at disse to dagcentre anvender brugerlønnen til den ordinære drift.
Dels har de øvrige dagtilbud, der ikke har budget til brugerløn, ikke denne mulighed, og dels er der ikke indbygget tilstrækkeligt incitament i budgetudmeldingen til at sikre budgettet anvendes efter hensigten. Derved opnås nogle fordele og muligheder, som de øvrige dagtilbud ikke har adgang til.
Derfor spares der 380.000 kr. på Jydeholmens budget og 200.000 på Sundbyvang Dagcenters budget i 2008.
Besparelse på ledelsen
For hvert center ansættes en center leder. På hvert dagcenter tilknyttet centret ansættes en daglig/faglig leder. I forhold til den nuværende ledelsesstruktur betyder det behov for et reduceret antal ledere og souschefer. De selvejende dagtilbud bevarer den nuværende ledelsesstruktur. De selvejende dagtilbud har, jf. selvforvaltningen på området, mulighed for at placere besparelsen på andre udgifter.
Besparelse på administrative opgaver
Der er i dag ansat ca. 6 fuldtidsstillinger til administrative opgaver fordelt udover de 9 kommunale dagtilbud. Ved oprettelse af centrene forventes det, at de administrative støttefunktioner kan samles og stordriftsfordele går at der skal spares administrative funktioner svarende til ca. ½ normering pr. center, samt ½ normering i netværkskonstruktionen af selvejende dagtilbud.
Besparelse på transport
Der forventes et tættere samarbejde mellem både dagtilbuddene i centrene, og mellem bostederne og centrene. Centrene skal være i stand til at oprette (og nedlægge) aktiviteter løbende som er attraktive i forhold til efterspørgslen på bostederne. En bedre logistik forventes at resultere i en besparelse i 2008 på i alt 0,400 mill. kr. ud af et samlet budget på ca. 14 mill. kr. til kørsel. På sigt forventes en omstrukturering og et udbud af hele kørselsopgaven, med et mål om en større effektivisering.
Øvrige besparelser
Øvrige besparelser vedrører centrenes og netværkskonstruktionens mulighed for at operere indenfor én samlet økonomi i en afgrænset økonomisk enhed. Det vil betyde en bedre udnyttelse af normeringer til vikarer og nyansatte. Det forudsættes, at allerede fastansat personale bliver på nuværende dagtilbud, mens nyansatte ansættes indenfor det samlede centret. Yderligere vil der kunne opnås stordriftsfordele ved faglige oplæg, mødeplanlægning m.v.
Besparelsen udmeldes i 2008 til de enkelte dagtilbud i perioden 1. januar 2008 til 30. juni 2008. Den nye struktur forventes implementeret fra 1. juli, hvorefter dagtilbuddene medtager besparelsen over i centret. Ak-centrets samlede besparelse er således summen af de besparelser der er pålagt de enkelte dagtilbud der hører under centret.
Besparelsen på de selvejende dagtilbud udmeldes for hele 2008 til de enkelte dagtilbud.
Fordelingen af besparelsen i 2008 på 4,5 mill. kr. til de enkelte dagtilbud og til centrene og netværkskonstruktionen af selvejende dagtilbud fremgår af tabellerne 2-4 (alle beløb er i hele kr.)
Centermodellens samling af ledelses- og stabsfunktioner giver tilbudene bedre mulighed for at prioritere økonomi og faglige udviklingsressourcer i et bredere perspektiv, end det i dag er muligt i en lille enhed. Med modellen lægges dermed op til større økonomisk fleksibilitet inden for centerfællesskabets ramme.
Centrets leder skal kunne sikre en effektiv ressourceudnyttelse, skabe rammerne for at der diskuteres helhed, udvikling og tværgående løsninger, og sidst men ikke mindst skal han/hun kunne indgå i en tættere dialog med det politiske niveau og den øvrige ledelse i Socialforvaltningen.
Det er vigtigt at understrege at der ikke lægges op til at der ansættes flere ledere. Derimod vil nogle af de nuværende ledere få en ændret ledelsesprofil og en ny opgaveportefølje, som følge af at de bliver centerledere
De daglige/faglige ledere på dagtilbudene er daglige ledere for medarbejderne og for den daglige drift. De har et særligt ansvar for udvikling af fagligheden, det brugerrettede arbejde, medarbejdernes kompetenceudvikling og trivsel.
Behovet for nye måder at organisere og tilrettelægge ledelsesstrukturen på står socialforvaltningen ikke alene med. Mange kommuner har allerede gennemført eller er i gang med omfattende ændringer, især på dagområdet for børn og unge. Men også på specialområderne gennemføres der - på baggrund af kommunalreformen - lignende strukturændringer. Kommunernes erfaringer og forskellige modeller har således været inspirationskilde til de forandringer, der nu lægges op til.