Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Høringssvar på principper for ny budgetmodel for 0-9 års området - LFS
Til Børne- og Ungdomsudvalget.
Høringssvar på principper for ny budgetmodel for 0-9 års området - LFS.
LFS er enige i de grundlæggende principper der er sat til høring. Vi har valgt at anskue principperne ud fra ” hvis vi i dag skulle starte forfra, med den viden vi har om det eksisterende, hvilke grundlæggende principper skulle så være gældende?
I LFS er vi ikke i tvivl om, at principperne om overskuelighed, enkelthed og ikke mindst ensartethed, er helt rigtige.
Vi har i de nuværende budgetmodeller på 0-9 års området alt for mange skjulte og indirekte hensyn og det giver alt for mange problemer for ledere, ansatte, organisationer , forvaltning og politikere.
I LFS har vi tidligere været tilhængere af puljer ud fra devisen om, at der skulle sikres penge til opgaver eller en begivenheder, der ikke forekom ligeligt i institutionerne – imidlertid har vi oplevet, at det der var intentionerne med puljerne, langt fra er den måde vi ser tildelinger på i praksis. Vi har derfor ændret opfattelse og ser i dag langt hellere at de fleste af de eksisterende puljer, om ikke dem alle, lægges med ud i pladspris og at institutionerne så på denne måde er kompenseret for forskellige generelle opgaver.
I forhold til institutionsbevillingen, er det vores opfattelse at udflytterinstitutionernes udgift til bus bør flyttes op til grundbevillinger, ligesom husleje.
Vi er enige i at de børnetalsafhængige bevilliger knytter sig til følgende aldersgrupper:
- 0-3 årige (er områdets og organisationernes almindelige sprogbrug for det der i oplægget hedder 0-2 årige).
- småbørn (2 årige)
- 3-6 årige (i oplægget 3-5 årige)
- og 6-9 årige
Nogle institutioner har i de senere år i visse lokale områder i byen oplevet at få indskrevet særlige mange børn under 1 år – dette skal der kompenseres for, da opgaven med disse meget små børn kræver flere ressourcer. Vores bud er at de under 1 årige indgår i de principper der senere skal fastlægges for tillægsbevillinger.
Ligeledes bør særlige begivenheder i personalegruppen, såsom nødvendig og aftalebaseret konstitution ved fravær af længere varighed i ledelsesgruppen indgå i principperne for tillægsbevillinger, sygdom af større omfang samt forpligtelser i forhold til ”det rummelige arbejdsmarked”.
Vi kan være en anelse bekymrede for at institutionernes faktiske børnetal i året før, er det der lægges til grund for et kommende års budget og skal virke i hele året. I skrivende stund ved vi, at der endnu ikke er ”taget bid på problematikken om tomme pladser” og vi har derfor en række institutioner, der vil være i klemme hvis den nye models betingelser skal være gældende.
Vi kan fremadrettet være bekymret for, om pladskapaciteten kan og vil blive styret godt nok, når det nu får meget stor betydning for den enkelte institutions budget. Vi forudsætter at det politiske udvalg tager de nødvendige beslutninger herom.
Når modellen alene gælder 0-9 års området og en række institutioner også har en eksisterende klubmodel inde i deres økonomi, er det yderst vigtigt at institutionens samlede budget og de deraf følgende opgaver er til at håndtere for lederne.
For alle gælder, at der skal være de nødvendige edb-baserede og styringsmæssige værktøjer og den nødvendige personlige support tilstede.
Skulle det vise sig, at det på et senere tidspunkt bliver nødvendigt at se på klubmodellen, skal vi allerede nu henlede opmærksomheden på, at klubbernes opgave ikke alene er i forhold til indmeldte børn/unge, men at klubberne også har lokale opgaver derudover.
I forhold til særbevillinger til særlige opgaver bør overenskomstbestemte miljøtillæg indskrives, dette gælder for både de institutioner, der i forbindelse 1997 overenskomsten blev aftalt ved de centrale forhandlinger og for de institutioner der senere lokalt er aftalt.
I forhold til nyetablerede institutioner bør budgettildelingen være den besluttede pladskapacitet fra det tidspunkt hvor personalet ansættes.
Der skal beregnes ny gennemsnitsløn for alle grupper gældende pr. 1.1.07.
Dette var i korthed de bemærkninger vi har til selve principperne for ny budgetmodel, vi skal dog ikke undlade at komme med en opfordring her på falderebet.
Bag diskussionen om budgetmodel gemmer sig ansatte og børn og vi skal opfordre til at udvalget sammen med organisationer, ansatte og forældre for sat ”børns ret til voksne” til diskussion- vi synes at der er behov for at vi sammen får diskuteret på hvilken måde vi kan og vil give børn og forældre velfærdsrettigheder i København om ikke andet så på det lille delemne, der omhandler børnenes liv i institutionerne.
Med venlig hilsen
Britt Petersen
formand