LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo
LFS-logo Forside Log ind / Mit LFS Meld dig ind Kontakt Presse LFS Nyt Vilkår Ingen cookie

Hovedmenu

  • LFS-logo
  • LFS
    Velkommen i LFS
     
    Hvad er LFS
     
     
    Kontakt os
     
     
    LFS-åbningstider i juli måned
     
     
    Indmeldelse & overflytning
     
     
    Kontingentsatser
     
     
    Medlemsfordele
     
     
    Medlemskab af a-kassen
     
     
    Medlemskab ved lønnet praktik
     
     
    Medlemskab og konfliktstøtte
     
     
    LFS-indskud ved genindmeldelse
     
    LFS Nyt
     
    2019
     
     
    2010-2018
     
     
    2000erne
     
     
    1990erne
     
     
    1980erne
     
     
    1970erne
     
     
    Annoncer i LFS Nyt
     
     
    Udgivelsesplan 2019
     
    Fagforeningen LFS
     
    LFS' struktur
     
     
    LFS' vedtægter
     
     
    Faglig rådgivning
     
     
    Faglig service og kvalitet
     
     
    FOAs klageinstans
     
     
    FOA - love, principper og mål
     
     
    FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation
     
     
    Den Danske Model
     
     
    LFS og den øvrige fagbevægelses historie
     
    LFS' ledelse og kontaktpersoner
     
    Repræsentantskabet
     
     
    Hovedbestyrelsen
     
     
    Forretningsudvalget - og andre kontaktpersoner med mobilnumre
     
     
    Ledelsens løn- og fratrædelsesvilkår
     
    Bestyrelser, sektioner, udvalg
     
    De 3 fagområder i LFS
     
     
    De 3 ledersektioner i LFS
     
     
    Seniorklubben
     
    Om lfs.dk - og vejledninger
     
    Privatlivspolitik - herunder cookies
     
     
    Ved brug af kommentarfeltet på lfs.dk
     
     
    Ved brug af debatten på lfs.dk
     
     
    Netværksgrupper for tillidsvalgte (Dit LFS)
     
     
    lfs.dk - marts 2017
     
     
    Infoskærm a-kasse
     
     
    Infoskærm
     
    LFS politik
     
    LFS´ fremtidige arbejde - 2019-2020
     
     
    LFS strategipapir - fremtidigt arbejde 2017-2018
     
     
    LFS' alternativ til Professionsstrategi
     
     
    Visioner for den pædagogiske faglighed
     
     
    Visioner fra maskinrummet
     
    A-kassen
     
    Om A-kassen
     
     
    Ydelser fra a-kassen
     
     
    Dagpenge +
     
  • Nyheder
    Nyhedsformidling
     
    TAK FOR STØTTEN ved OK18. Vi fortsætter
     
     
    8. marts i FOA
     
     
    Vinterferieaktiviteter på Arbejdermuseet
     
     
    Inspirationsaften om virkningsfuldt pædagogisk arbejde i dagtilbud
     
     
    Læringsfestival 2019
     
     
    Åbent debatmøde på Amager: Kan EU laves om til en social union?
     
     
    Trivselsundersøgelsen, TU19
     
     
    Lukket i LFS fredag den 31. maj 2019
     
     
    Demonstration: Bak op om et nej til opholdskravet
     
     
    Pædagogisk assistent på 42 uger på Campus Carlsberg
     
     
    15.11.: Møde for ansatte på bemandede legepladser
     
     
    Jul på Arbejdermuseet
     
     
    Pension i Pensam: Gratis vejledning i StessHotline
     
     
    Pensionsdag: Ring til Pensam på søndag
     
     
    Kvinde: Du burde have fri fra den 12. november og året ud
     
     
    Kom til KRAFTVÆRKETS Julebazar 2018
     
     
    Studieture til Cuba, Nicaragua og Costa Rica
     
     
    Vægkalender 2019
     
     
    Hjemløse juletræer søger nyt hjem
     
     
    Få pladser: Juletræsfest 2018
     
     
    Tryghed - styrk dagpengene
     
     
    Overskud hele livet - forebyg stress
     
     
    Vis dit hjerte-aktioner: Støt byens velfærd
     
     
    Pædagog skriver åbent brev: Mine arbejdsvilkår er ikke OK!
     
     
    LFS Nyt har udfordringer med distributionen (august 2018)
     
     
    Se alle nyheder
     
     
    Nyhedsarkiv
     
    Nyt job
     
    Familieplejekonsulent til Center for Familiepleje
     
     
    Pædagog til børnehuset Klatretræets vuggestue
     
    Presse, høringssvar og udtalelser
     
    Pressemeddelelser
     
     
    Presseklip
     
     
    Høringssvar
     
     
    Udtalelser
     
    Blog
     
    Sophie Løhde tror vi er dumme, men hun bliver klogere
     
     
    Sommerferie er skam, ydmygelse og afsavn for fattigrøvene
     
     
    Kommuneaftalen: Politikere har kun respekt for kærlige puf, los i røven og truslen om at blive fravalgt
     
     
    Fagboss: 1. maj vil udstille fagbevægelsens ledere der har det hele i munden
     
     
    Man skulle tro, at magtpartierne var købt og betalt af ubarmhjertige rovkapitalister
     
     
    Arkiv for Jan Hobys blogindlæg
     
    Salg af trøjer og merchandise
     
    Salg af trøjer og t-shirts
     
     
    Salg af merchandise
     
    Få nyheder på sms eller mail
  • Deltag
    Kulturelle arrangementer
     
    LFS koret
     
     
    1. maj i LFS
     
     
    Loppemarked i LFS
     
     
    DHL-løb (september)
     
     
    LFS suppekøkken i kulturnatten (oktober)
     
     
    Juletræsfest for børn og voksne (december)
     
    Kalender
     
    12.3.2019 Aktivistmøde
     
     
    Temadage for ledergrupper - lige nu
     
     
    31.8.: DHL-Stafetten 2018
     
     
    Se hele kalenderen
     
    LFS på Facebook og YouTube
     
    Facebook med omtanke
     
     
    Otte klassiske brølere på Facebook
     
     
    Du er en reklame: Sådan stopper du det
     
    Materiale fra afholdte møder
     
    Slides fra foredrag 19:4: Menneskelige ressourcer og medarbejderens selvforståelse
     
     
    Slides fra foredrag 13.3.: Når fagsprog møder menneskesprog
     
     
    Slides fra fyraftensmøde 24. oktober: Ramus Alenkær
     
     
    Afvæbnet Kritik, Rasmus Willig, 5. oktober 2017
     
     
    Børns legefællesskaber, 6. oktober 2017
     
     
    Børn i familier med vold. Powerpoint fra møde 26. april
     
     
    Børn og seksualitet: Slides fra oplæg 1. februar
     
     
    Daginstitutionen som læringsmiljø for børn: Materiale fra temadage i januar
     
     
    Materialearkiv fra tidligere år
     
    Debatten
  • Tillidsvalgt
    Tillidsrepræsentant
     
    Når I skal vælge TR
     
     
    Skema: Registrering af tillidshverv
     
     
    TRs hovedopgaver og rolle
     
     
    Digital startpakke til nyvalgt TR
     
     
    TRs rammer og vilkår
     
     
    Fællestillidsrepræsentanterne i LFS
     
    Arbejdsmiljørepræsentant
     
    Når I skal vælge AMR
     
     
    Skema: Registrering af tillidshverv
     
     
    Forskellen på AMR og TR
     
     
    AMRs arbejdsområder
     
     
    2019 bliver arbejdsmiljørepræsentanternes år
     
    MED og TRIO samarbejde
     
    MED (medindflydelse og medbestemmelse)
     
     
    Arbejdsfællesskaber og tillidsdagsorden
     
     
    Trivselsundersøgelser
     
     
    Ytringsfrihed / tavshedspligt
     
    Mødeplan for tillidsvalgte
     
    Almenområdet
     
     
    Specialområdet
     
     
    Dagplejeområdet
     
    Information og materialer TR, AMR og TRIO
     
    Information- og orientering til TR
     
     
    Information- og orientering til AMR
     
     
    Information- og orientering til TRIO
     
    Kurser og uddannelser for tillidsvalgte
     
    Kurser og uddannelser på tillidszonen
     
    Værktøjer
     
    Dit LFS
     
     
    FOAs Tillidszonen
     
     
    Links
     
     
    Forkortelser
     
  • Løn, ansættelse m.m.
    Den danske model
     
    Video om Den Danske Model
     
     
    Ordforklaring - fagretsligt system
     
    Overenskomst
     
    Se DIN overenskomst
     
     
    OK 2018-2021
     
     
    Overenskomst 2017 for privatansatte
     
     
    Overenskomst 2015-2018
     
     
    Arkiv for tidligere overenskomster
     
     
    Institutioner uden overenskomst
     
    Pension
     
    Pensioner/pensionskasser
     
     
    ATP
     
     
    Tjenestemandspension
     
     
    Førtidspension
     
     
    Radgivning fra PenSam
     
    Løn
     
    Lønorientering (satser m.v.)
     
     
    Forhåndsaftaler og Ny løn
     
     
    Områdetillæg - kommunevis
     
     
    Lønberegner - omregning fra nutidskrone til grundbeløb og omvendt (31.3.2000-niveau)
     
     
    Overenskomsten: Lønudviklingsskema (socialforvaltningen)
     
     
    Lønberegner - beregn arbejdstidsbestemte ydelser (specialområdet)
     
     
    Garantilønsberegner
     
    Arbejdstidsregler
     
    Arbejdstidsregler - almenområdet
     
     
    Arbejdstidsregler - specialområdet
     
     
    Særlige fridage (bl.a. helligdage)
     
     
    Sne og job
     
    Arbejdsmiljø
     
    Arbejdsmiljøloven og dens opbygning
     
     
    Arbejdsmiljøorganisationens opgaver
     
     
    Arbejdspladsvurderinger
     
     
    Fysisk arbejdsmiljø
     
     
    Psykisk arbejdsmiljø
     
     
    Øvrige, pjecer og vejledninger
     
    Arbejdsskader
     
    Arbejdsskader for dagplejere til og fra arbejde
     
     
    Hvad er en arbejdsskade?
     
     
    Hvem kan/skal anmelde en arbejdskade?
     
     
    Frist for anmeldelse
     
     
    Inddragelse af læger
     
     
    Hvilke erstatninger kan man få efter Arbejdsskadesikringsloven
     
     
    Erstatning efter erstatningsansvarsloven
     
     
    Vold
     
     
    Følg arbejdsskadesagen i Arbejdsmarkeds Erhvervssikring
     
     
    Skader ved julefrokosten
     
     
    Hvad kan LFS tilbyde?
     
    Erstatning efter erstatningsansvarsloven
    Ansættelse, afsked m.v.
     
    Funktionærloven
     
     
    Ansættelsesbreve (ansættelsesbevisloven og aftale KL/forhandlingsfællesskabet)
     
     
    Rammeaftale om deltidsarbejde
     
     
    Tidsbegrænset ansættelse
     
     
    Ændring om grænsen mellem månedslønnede og timelønnede (fjernelse af 8-timers grænsen)
     
     
    Retningslinjer for familienære ansættelser i frederiksberg kommune
     
     
    Vikarer
     
     
    Kombinationsansættelser
     
     
    Seniorjob
     
     
    Tjenestemænd
     
     
    Partshøring ved afsked
     
     
    Partshøring ved negativ reference
     
     
    Tjenstlige samtaler
     
     
    Notatpligt jf. § 13
     
     
    Aktindsigt
     
     
    Børneattest
     
    Fravær: Ferie, sygdom, seniordage, barsel, omsorgsdage, tjenestefrihed m.v.
     
    Ferie
     
     
    Sygdom
     
     
    Barsel, omsorgsdage m.v.
     
     
    Seniordage og fritvalgstillæg
     
     
    Tjenestefrihed
     
    Krisehjælp og psykologisk bistand
     
    Københavns kommunes krisehjælp
     
     
    Psykologisk bistand til ansatte på Frederiksberg
     
    Rummeligt arbejdsmarked
     
    Det rummelige arbejdsmarked
     
     
    Rammeaftale om seniorpolitik
     
     
    Fleksjob
     
     
    §56-aftale (tidligere §28)
     
     
    FOA-pjece: Hold fast i jobbet
     
     
    FOA-Pjece: Brug og misbrug - af løntilskudsjob på det offentlige arbejdsmarked
     
    Udviklingssamtaler (MUS/GRUS)
     
    MUS
     
     
    GRUS
     
    Uddannelse, praktik og efteruddannelse
     
    Den kommunale kompetencefond
     
     
    Jobrotation
     
     
    AMU-kursustilbud
     
     
    Uddannelser
     
     
    Praktik
     
    MED aftaler
     
    KTO-aftale om medindflydelse og medbestemmelse
     
     
    Københavns kommune, Børne- og Ungdomsforvaltningen: MED-aftale
     
     
    Københavns kommune, MED-aftale i Socialforvaltningen
     
     
    Københavns kommune: Sundheds- og Omsorgsforvaltningens MED-aftale
     
     
    Frederiksberg kommune: MED-aftale
     
     
    Kommunale politikker og retningslinier
     
    Ytringsfrihed og tavshedspligt
     
    Tavshedspligt / underretningspligt
     
     
    Ytringsfrihed / meddelelsesret
     
    Love, regler og bekendtgørelser
     
    Dagtilbudsloven
     
     
    Folkeskoleloven
     
     
    Lov om voksenansvar for anbragte børn og unge
     
     
    Forældreansvarsloven
     
     
    Serviceloven
     
     
    Databeskyttelseslov
     
     
    Forvaltningsloven
     
     
    Lov om offentlighed i forvaltningen
     
     
    Lov om røgfri miljøer
     
     
    Bekendtgørelser om magtanvendelse
     
     
    Socialministeriet: Veje til et godt liv i egen bolig
     
     
    Servicestyrelsens hjemmeside
     
     
    TV-overvågning af ansatte
     
     
    Ligebehandling
     
     
    Arbejdsretten
     
  • Emner
    Aktivisme og Velfærdsalliance-DK
     
    Velfærdsalliance-DK: Kampen mod nedskæringer og for velfærd
     
     
    Aktivisme - at påvirke verden på den sjove måde
     
     
    Aktivisme i LFS
     
     
    LFS ungdom og aktivisme?
     
    Kommunale budgetter
     
    Budgetspørgeguide og økonomisk ordbog
     
     
    Budgetforløb
     
     
    Budget 2019
     
     
    Budget 2018
     
     
    Budgetår fra 2017 og før
     
    Børn og seksualitet i dagtilbud
    Børn og angst
    Børn og sorg
    Børn og leg og læring
    Børn og køn
    Seksuel chikane - eller uønsket seksuel interesse
     
    Guide. Seksuel opmærksomhed fra borgere.
     
     
    Hvem og hvor mange er udsat for seksuel chikane?
     
     
    Konsekvenser af seksuel chikane
     
     
    Dilemmaer omkring seksualitet i omsorgsarbejdet
     
    Socialpsykiatrien i Københavns kommune
     
    Åbent brev til BR
     
     
    FOA og SL: Positivt med politisk fokus på profit på velfærd
     
     
    Presseklip: Manglende økonomi i Københavns socialpsykiatri
     
     
    TR' ere: Arbejdet med psykisk syge er blevet opbevaring og brandslukning
     
     
    Debatmøde om udviklingen af socialpsykiatrien i København
     
     
    Debatoplæg: LFS om udviklingen af socialpsykiatrien i København
     
     
    FOA: Et skridt mod en mere sikker psykiatri
     
     
    FOA-udspil: Sammen om psykiatrien
     
     
    Pressearkiv i forhold til socialpsykiatrien
     
    Social dumpning
     
    Frihandelsaftale mellem EU og USA (TTIP)
     
     
    Ryanair
     
     
    Tiny Tots - International Daycare and Preschool
     
     
    Løndumpning i daginstitutioner
     
    Tillidsdagsorden: Fra arbejdsplads til arbejdsfællesskab
     
    Budget16 om arbejdsfællesskaber
     
     
    Oplæg: Fra arbejdsplads til arbejdsfællesskab
     
     
    Tillidsdagsorden i Københavns Kommune
     
     
    Kerneopgaven, et undervisningsforløb
     
     
    Fortællingen om arbejdsfællesskaber
     
    X-temaer
     
    Bevar dagplejen
     
     
    Bemandede legepladser
     
     
    Centerstruktur på specialområdet
     
     
    Du og LFS
     
     
    Faglighed for alle
     
     
    Fritidshjem og klubber
     
     
    Heldagsskoler
     
     
    Hjerterum
     
     
    I love fritidshjem
     
     
    Klyngestruktur på almenområdet
     
     
    Kommunalvalg 2017
     
     
    Kvalitet i anbringelsen
     
     
    Lukkedage i daginstitutioner
     
     
    Madordning
     
     
    Mediestorm over det sociale område
     
     
    Skolereform
     
     
    Specialreformen på almenområdets dagtilbud - og inklusion
     
     
    Sprogtest
     
     
    Ung i København
     
     
    Tvangsspredning af vuggestuebørn
     
     
    Danmark for Velfærd
     
  • Søg  
     

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2000erne
  • 2003
  • Blad nr. 20
  • Synspunkt
 

Sidemenu

  • Leder
     
  • Småt nyt
     
  • Girafsprog
     
  • Giraffer i legestuen
     
  • Nye bøger
     
  • Synspunkt
     
  • Lederklummen
     
  • Lønsumsstyring
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
11.9.2007  | Special  
0  
 

SYNSPUNKT

Af Claus Bendix Olsen, socialpædagog

UDVIKLINGSHÆMMEDE HAR OGSÅ RET TIL SEX

Efter jeg har læst socialpædagog Jeanette Dyhrs synspunkt med overskriften Seksuelt Dilemma i LFS Nyt nr.18 blev jeg inspireret til at skrive lidt om mine erfaringer og tanker angående handicappede og seksualitet.

Jeanette stiller mange relevante spørgsmål om blandt andet grænser i forhold til sig selv, og de borgere, hun er sat til at hjælpe. Jeg har i kraft af mit arbejde på et bosted for voksne udviklingshæmmede også været på en del kurser om dette emne. På disse kurser oplevede jeg også, at der blev stillet en masse spørgsmål om grænser og alt det man skal passe på. Jeg oplever at alle er enig i at beboerne har ret til et sexliv, men vi syntes at opgaven er meget svær at håndtere. Det er så svært at komme i gang.

Men behøver det at være så svært? En måde at komme i gang på er at gøre sig klart, hvilken opgave vi har med at gøre. Her kan det være til nytte at læse Socialministeriets vejledning »Seksualitet uanset handicap«, som første gang udkom for mere end 10 år siden (1989). Men fremskridtene har været små i retning af bedre seksuel vejledning og hjælp til de udviklingshæmmede og handicappede, derfor er vejledningen udgivet igen i en ny udgave i 2001.

Formålet med vejledningen er:
• at beskrive den støtte og hjælp, der kan ydes til personer med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
• at oplyse hjælpepersoner om, hvilke forpligtelser og rettigheder de har i forhold til at yde støtte og hjælp til seksualitet
• at beskrive de retlige rammer, så både hjælpepersoner og personer med nedsat funktionsevne kan være trygge ved henholdsvis at give og modtage hjælp
• at angive nogle pædagogiske retningslinier, der kan afklare nogle af de tvivlssituationer, som hjælpepersoner kan stå i, når de skal give oplæring, støtte og hjælp til seksualitet.

Vi har som pædagoger en pligt til også at tage hånd om det seksuelle område, selv om vi finder det svært, det fremgår også af serviceloven: En af de gennemgående målsætninger i serviceloven fra 1. juli 1998 er at skabe så normale vilkår og livsbetingelser som muligt for mennesker med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Et væsentligt formål med den sociale indsats er at forbedre den enkeltes sociale og personlige funktion samt udviklingsmuligheder. Samtidig skal indsatsen være med til at forbedre mulighederne for den enkeltes livsudfoldelse, blandt andet gennem kontakt og samvær.

I disse bestræbelser indgår også spørgsmål om støtte og hjælp i forbindelse med seksualitet. Også i FN’s Standardregler om Lige muligheder for handicappede (standardregel nr. 9) understreges det, at mennesker med nedsat funktionsevne skal have mulighed for at opleve deres egen seksualitet og have seksuelle forhold på linie med andre mennesker, og at de i denne forbindelse skal støttes gennem lovgivning samt med relevant rådgivning.

Ømtåleligt emne

Vi behøver ikke at være så bange for at gå i gang, der er faktisk mange der forlanger og forventer at vi tager hånd om dette, og mulighederne er der. Men det er svært, og jeg tror vi undskylder det med at vi er bange for at overskride brugernes grænser Men står vi ikke tit i andre situationer, hvor vi overskride nogle grænser hos brugerne? Og når vi så oplever det, ved vi så ikke hvor grænsen er, stopper op og ændrer kurs?

Hvorfor er det så meget farligere, når vi taler sex? Jeg tror det er fordi seksualitet stadig for mange er et ømtåleligt emme. Det er svært at tale om, fordi det involverer en erkendelse af vores egen seksualitet. Jeg tror det er umuligt at forholde sig til andres seksualitet uden at forholde sig til sin egen. Derfor vil det være nemmere »bare« at sende beboeren til en prostitueret, men det er en lidt nem løsning, eller få fat i en seksualvejleder, men dem er der ikke nok af, så de er svære at få fat på. Men det er jo ikke brugernes problem, så noget må vi gøre selv. Og jeg mener vi kan meget selv.

Jeantte Dyhr er også inde på prostitution, og hun skriver om frygten for at beboerne skal udsættes for hiv og andre sygdomme, men jeg tror de flest prostituerede passer på sig selv. Prostituerede er andet end gadeluderen – de er en stor og nuanceret gruppe af mennesker som af forskellige årsager har valgt denne levevej.

Nogle mener at vi som pædagoger må se på denne »faggruppe« som et muligt redskab i det pædagogiske arbejde. (Jeg er ikke helt afklaret omkring brugen af prostituerede, jeg syntes der er nogle problemer i det, fx at det er kvindeundertrykkende og på længere sigt ikke særlig sundt for kvinden). Men i forhold til brugerne er min holdning ikke så interessant, for hvis brugerne giver udtryk for et ønske om at jeg skal etablere kontakt til en prostitueret, skal jeg gøre det, uanset min holdning, det står klart og tydeligt i vejledningen.

En anden ting jeg har oplevet i forhold til beboere der køber sex er, at det er svært at forklare beboeren, at det er en tjenesteydelse som han køber, (det er mest hanner der gør det) og at det ikke er en kæreste og kærlighed. Jeg har også oplevet at fyren ikke får den forløsning, vi som pædagoger havde håbet på, men blev mere tændt og ikke kunne forstå, hvorfor han ikke også bare må tage på de andre kvinder på institutionen. Så er der også det økonomiske aspekt, der ryger nogle lommepenge!

Men det som en prostitueret kan være god til at fortælle og vise er, hvad der er godt og hvornår beboerne tager for hårdt fat. Han får mulighed for at lære nogle tricks som han kan bruge en dag, hvor der (måske) kommer en kæreste.

Men jeg syntes ikke det er ved prostitution vi skal begynde, når vi snakker beboere og sex. Det er vigtigt at man begynder med »mindste indgreb princippet« og det kunne i mange tilfælde være onani, for så er det ikke så svært at komme i gang. Og nogle gange er det heller ikke så meget der skal til.

Min oplevelse er at det er godt i personalegruppen at få snakket om alle beboerne i forhold til seksualitet, lige som vi taler om alle de andre ting, fx kost og hygiejne. Som vi jo også tit regulerer. Det er vigtigt at tale om vores egne grænser i personalegruppen og er åbne om det. Hvad syntes jeg er svært? Og hvilken hjælp kan jeg få fra mine kollegaer så det ikke opleves så svært? Der er måske nogle der syntes det er svært at beboerne ser pornofilm og har blade liggende. Eller synes, at blot det at beboeren har ret til et sexliv er svært, men så er det måske det forkerte job man her. Det er vigtigt, at det ikke bliver den laveste fællesnævner, der bliver bestemmende for opgaveløsningen.

Se på beboernes adfærd. Hvem har et behov for vejledning/hjælp, er der noget i beboernes uhensigtsmæssige adfærd, der måske skyldes et uforløst sexbehov?

Find ud af hvem af beboerne der onanerer. Dem der ikke gør det, behøver de hjælp? Det kunne være pornoblade, film, glidecreme. Der er lavet film til udviklingshæmmede som omhandler vejledning i onani. Noget andet der er vigtigt at få undersøgt er forhudsforsnævring. Nogle mænd kan have forhudsforsnævring, og kan derfor have svært ved at onanere, da det kan gøre ondt.

Skaber vi mulighederne for at det kan lade sig gøre at onanere? Ved ikke at forstyrre og fx lade dem være alene i badet. Så er der nogle praktiske ting som at det er en god ide at der er en håndbruser, især for kvinderne, ikke noget med fast monteret bruser på væggen! Er badeværelset et behageligt sted at opholde sig, eller kan det være hyggeligere? Er der spejle på bostedet? Det er vigtigt for kropsbevidstheden at man kan se sin krop, og det er altid en begyndelse.

Forsøg at skabe et miljø hvor det er naturligt at snakke sex. Det er også vigtigt at man i personalegruppen finder ud af, hvilke ord man bruger, fx. kalder man det at hygge sig, når man mener onanere. Så skal man sige onanere eller hvilket ord man nu vælger. Når beboerne ved hvad det hedder, kan de også selv sige hvad de vil.

Hvis beboerne har sprog, kan man spørge dem om de onanerer. Nogle vil måske mene at det er at gå over en grænse, for hvad hvis de ikke har lyst/behov, er det så os der påtvinger dem et behov? Det syntes jeg ikke det er; tænk hvis de har det behov, men der aldrig er nogen der har talt med dem om det. Hvorfor skulle de ikke have den glæde i livet? Det er os der er tættest på dem, så det er noget vi skal tage os af. Min oplevelse er at beboere, der kan tilfredsstille sig selv er mere harmoniske og afslappede.

Kropsbevidsthed

Hvis man beslutter at der er brug for praktisk hjælp til onani, så skal der laves en handleplan på det. Der er i vejledningen klare regler om det, fx må vi ikke onanere på en person, men vi må godt støtte en beboers hånd. Det vil sige, hvis det fx er en mand må vi godt holde uden på hans egen hånd. Det er også her man kan beslutte, om man evt. vil inddrage en seksualvejleder eller en pædagog, som måske ikke er så tæt på beboeren. Som personale har man altid ret til at vælge en sådan opgave fra, når det omhandler praktisk hjælp. Her er det måske også vigtigt at slå fast, at vi aldrig må bruge os selv som seksualpartner i bestræbelserne på at tilfredsstille beboernes behov.

Seksualitet handler også meget om kropsbevidsthed og berøring. I forhold til berøring er mange af vores brugere meget underernærede, måske kan vi blive bedre til at turde åbne op og bruge vores kroppe fx massage. Vi er meget bange for at nusse og berøre.

Motion er også en god ting, det ved alle, men også i forhold til sex kan det havde en betydning. Jeg har hørt erfaringer med udviklingshæmmede par, der holdt op med at bolle, hver gang de blev lidt forpustede og mærkede hjertet banke, og de ikke viste hvad det betød. Så kan det være en ide fx at løbetræne eller dyrke anden fysisk aktivitet og få erfaring for at det ikke er farligt at blive forpustet.

I forhold til pårørende vil nogle måske mene at der kan opstå problemer. Det kan der jo altid, men i forhold til seksualitet oplever jeg at de pårørende faktisk er lettede over, at vi også tager dette aspekt med i vores arbejde. Hvis de undrer sig over det, må vi forklare at det er en pligt vi har. Det er en opgave, vi skal tage os af.

Måske får jeg det til at lyde meget let, det ved jeg godt det ikke er. Men beboernes seksualitet fylder meget også selv om vi ikke gør noget ved det, og måske mest da. Jeg ved godt at dette emne for mange er svært, men jeg håber at mit indlæg kan inspirere til at gå i gang med arbejdet. Når man først er i gang så føles det ikke så svært. Det er en proces, og det sværeste er at komme i gang.

Jeg håber det kan medvirke til at mennesker med nedsat funktionsevne også får mulighed for at opleve deres egen seksualitet og have seksuelle forhold på linie med andre mennesker, og får den støtte der skal til.

Kommentarer (0)

Log ind for at skrive kommentarer.

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.800 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/2212 Loadtid: 0.066 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.800 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/2212 Loadtid: 0.066 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.800 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/2212 Loadtid: 0.066 sek.
Download logo