LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo
LFS-logo Forside Log ind / Mit LFS Meld dig ind Kontakt Presse LFS Nyt Vilkår Ingen cookie

Hovedmenu

  • LFS-logo
  • LFS
    Velkommen i LFS
     
    Hvad er LFS
     
     
    Kontakt os
     
     
    LFS-åbningstider i juli måned
     
     
    Indmeldelse & overflytning
     
     
    Kontingentsatser
     
     
    Medlemsfordele
     
     
    Medlemskab af a-kassen
     
     
    Medlemskab ved lønnet praktik
     
     
    Medlemskab og konfliktstøtte
     
     
    LFS-indskud ved genindmeldelse
     
    LFS Nyt
     
    2019
     
     
    2010-2018
     
     
    2000erne
     
     
    1990erne
     
     
    1980erne
     
     
    1970erne
     
     
    Annoncer i LFS Nyt
     
     
    Udgivelsesplan 2019
     
    Fagforeningen LFS
     
    LFS' struktur
     
     
    LFS' vedtægter
     
     
    Faglig rådgivning
     
     
    Faglig service og kvalitet
     
     
    FOAs klageinstans
     
     
    FOA - love, principper og mål
     
     
    FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation
     
     
    Den Danske Model
     
     
    LFS og den øvrige fagbevægelses historie
     
    LFS' ledelse og kontaktpersoner
     
    Repræsentantskabet
     
     
    Hovedbestyrelsen
     
     
    Forretningsudvalget - og andre kontaktpersoner med mobilnumre
     
     
    Ledelsens løn- og fratrædelsesvilkår
     
    Bestyrelser, sektioner, udvalg
     
    De 3 fagområder i LFS
     
     
    De 3 ledersektioner i LFS
     
     
    Seniorklubben
     
    Om lfs.dk - og vejledninger
     
    Privatlivspolitik - herunder cookies
     
     
    Ved brug af kommentarfeltet på lfs.dk
     
     
    Ved brug af debatten på lfs.dk
     
     
    Netværksgrupper for tillidsvalgte (Dit LFS)
     
     
    lfs.dk - marts 2017
     
     
    Infoskærm a-kasse
     
     
    Infoskærm
     
    LFS politik
     
    LFS´ fremtidige arbejde - 2019-2020
     
     
    LFS strategipapir - fremtidigt arbejde 2017-2018
     
     
    LFS' alternativ til Professionsstrategi
     
     
    Visioner for den pædagogiske faglighed
     
     
    Visioner fra maskinrummet
     
    A-kassen
     
    Om A-kassen
     
     
    Ydelser fra a-kassen
     
     
    Dagpenge +
     
  • Nyheder
    Nyhedsformidling
     
    TAK FOR STØTTEN ved OK18. Vi fortsætter
     
     
    8. marts i FOA
     
     
    Vinterferieaktiviteter på Arbejdermuseet
     
     
    Inspirationsaften om virkningsfuldt pædagogisk arbejde i dagtilbud
     
     
    Læringsfestival 2019
     
     
    Åbent debatmøde på Amager: Kan EU laves om til en social union?
     
     
    Trivselsundersøgelsen, TU19
     
     
    Lukket i LFS fredag den 31. maj 2019
     
     
    Demonstration: Bak op om et nej til opholdskravet
     
     
    Pædagogisk assistent på 42 uger på Campus Carlsberg
     
     
    15.11.: Møde for ansatte på bemandede legepladser
     
     
    Jul på Arbejdermuseet
     
     
    Pension i Pensam: Gratis vejledning i StessHotline
     
     
    Pensionsdag: Ring til Pensam på søndag
     
     
    Kvinde: Du burde have fri fra den 12. november og året ud
     
     
    Kom til KRAFTVÆRKETS Julebazar 2018
     
     
    Studieture til Cuba, Nicaragua og Costa Rica
     
     
    Vægkalender 2019
     
     
    Hjemløse juletræer søger nyt hjem
     
     
    Få pladser: Juletræsfest 2018
     
     
    Tryghed - styrk dagpengene
     
     
    Overskud hele livet - forebyg stress
     
     
    Vis dit hjerte-aktioner: Støt byens velfærd
     
     
    Pædagog skriver åbent brev: Mine arbejdsvilkår er ikke OK!
     
     
    LFS Nyt har udfordringer med distributionen (august 2018)
     
     
    Se alle nyheder
     
     
    Nyhedsarkiv
     
    Nyt job
     
    Familieplejekonsulent til Center for Familiepleje
     
     
    Pædagog til børnehuset Klatretræets vuggestue
     
    Presse, høringssvar og udtalelser
     
    Pressemeddelelser
     
     
    Presseklip
     
     
    Høringssvar
     
     
    Udtalelser
     
    Blog
     
    Sophie Løhde tror vi er dumme, men hun bliver klogere
     
     
    Sommerferie er skam, ydmygelse og afsavn for fattigrøvene
     
     
    Kommuneaftalen: Politikere har kun respekt for kærlige puf, los i røven og truslen om at blive fravalgt
     
     
    Fagboss: 1. maj vil udstille fagbevægelsens ledere der har det hele i munden
     
     
    Man skulle tro, at magtpartierne var købt og betalt af ubarmhjertige rovkapitalister
     
     
    Arkiv for Jan Hobys blogindlæg
     
    Salg af trøjer og merchandise
     
    Salg af trøjer og t-shirts
     
     
    Salg af merchandise
     
    Få nyheder på sms eller mail
  • Deltag
    Kulturelle arrangementer
     
    LFS koret
     
     
    1. maj i LFS
     
     
    Loppemarked i LFS
     
     
    DHL-løb (september)
     
     
    LFS suppekøkken i kulturnatten (oktober)
     
     
    Juletræsfest for børn og voksne (december)
     
    Kalender
     
    12.3.2019 Aktivistmøde
     
     
    Temadage for ledergrupper - lige nu
     
     
    31.8.: DHL-Stafetten 2018
     
     
    Se hele kalenderen
     
    LFS på Facebook og YouTube
     
    Facebook med omtanke
     
     
    Otte klassiske brølere på Facebook
     
     
    Du er en reklame: Sådan stopper du det
     
    Materiale fra afholdte møder
     
    Slides fra foredrag 19:4: Menneskelige ressourcer og medarbejderens selvforståelse
     
     
    Slides fra foredrag 13.3.: Når fagsprog møder menneskesprog
     
     
    Slides fra fyraftensmøde 24. oktober: Ramus Alenkær
     
     
    Afvæbnet Kritik, Rasmus Willig, 5. oktober 2017
     
     
    Børns legefællesskaber, 6. oktober 2017
     
     
    Børn i familier med vold. Powerpoint fra møde 26. april
     
     
    Børn og seksualitet: Slides fra oplæg 1. februar
     
     
    Daginstitutionen som læringsmiljø for børn: Materiale fra temadage i januar
     
     
    Materialearkiv fra tidligere år
     
    Debatten
  • Tillidsvalgt
    Tillidsrepræsentant
     
    Når I skal vælge TR
     
     
    Skema: Registrering af tillidshverv
     
     
    TRs hovedopgaver og rolle
     
     
    Digital startpakke til nyvalgt TR
     
     
    TRs rammer og vilkår
     
     
    Fællestillidsrepræsentanterne i LFS
     
    Arbejdsmiljørepræsentant
     
    Når I skal vælge AMR
     
     
    Skema: Registrering af tillidshverv
     
     
    Forskellen på AMR og TR
     
     
    AMRs arbejdsområder
     
     
    2019 bliver arbejdsmiljørepræsentanternes år
     
    MED og TRIO samarbejde
     
    MED (medindflydelse og medbestemmelse)
     
     
    Arbejdsfællesskaber og tillidsdagsorden
     
     
    Trivselsundersøgelser
     
     
    Ytringsfrihed / tavshedspligt
     
    Mødeplan for tillidsvalgte
     
    Almenområdet
     
     
    Specialområdet
     
     
    Dagplejeområdet
     
    Information og materialer TR, AMR og TRIO
     
    Information- og orientering til TR
     
     
    Information- og orientering til AMR
     
     
    Information- og orientering til TRIO
     
    Kurser og uddannelser for tillidsvalgte
     
    Kurser og uddannelser på tillidszonen
     
    Værktøjer
     
    Dit LFS
     
     
    FOAs Tillidszonen
     
     
    Links
     
     
    Forkortelser
     
  • Løn, ansættelse m.m.
    Den danske model
     
    Video om Den Danske Model
     
     
    Ordforklaring - fagretsligt system
     
    Overenskomst
     
    Se DIN overenskomst
     
     
    OK 2018-2021
     
     
    Overenskomst 2017 for privatansatte
     
     
    Overenskomst 2015-2018
     
     
    Arkiv for tidligere overenskomster
     
     
    Institutioner uden overenskomst
     
    Pension
     
    Pensioner/pensionskasser
     
     
    ATP
     
     
    Tjenestemandspension
     
     
    Førtidspension
     
     
    Radgivning fra PenSam
     
    Løn
     
    Lønorientering (satser m.v.)
     
     
    Forhåndsaftaler og Ny løn
     
     
    Områdetillæg - kommunevis
     
     
    Lønberegner - omregning fra nutidskrone til grundbeløb og omvendt (31.3.2000-niveau)
     
     
    Overenskomsten: Lønudviklingsskema (socialforvaltningen)
     
     
    Lønberegner - beregn arbejdstidsbestemte ydelser (specialområdet)
     
     
    Garantilønsberegner
     
    Arbejdstidsregler
     
    Arbejdstidsregler - almenområdet
     
     
    Arbejdstidsregler - specialområdet
     
     
    Særlige fridage (bl.a. helligdage)
     
     
    Sne og job
     
    Arbejdsmiljø
     
    Arbejdsmiljøloven og dens opbygning
     
     
    Arbejdsmiljøorganisationens opgaver
     
     
    Arbejdspladsvurderinger
     
     
    Fysisk arbejdsmiljø
     
     
    Psykisk arbejdsmiljø
     
     
    Øvrige, pjecer og vejledninger
     
    Arbejdsskader
     
    Arbejdsskader for dagplejere til og fra arbejde
     
     
    Hvad er en arbejdsskade?
     
     
    Hvem kan/skal anmelde en arbejdskade?
     
     
    Frist for anmeldelse
     
     
    Inddragelse af læger
     
     
    Hvilke erstatninger kan man få efter Arbejdsskadesikringsloven
     
     
    Erstatning efter erstatningsansvarsloven
     
     
    Vold
     
     
    Følg arbejdsskadesagen i Arbejdsmarkeds Erhvervssikring
     
     
    Skader ved julefrokosten
     
     
    Hvad kan LFS tilbyde?
     
    Erstatning efter erstatningsansvarsloven
    Ansættelse, afsked m.v.
     
    Funktionærloven
     
     
    Ansættelsesbreve (ansættelsesbevisloven og aftale KL/forhandlingsfællesskabet)
     
     
    Rammeaftale om deltidsarbejde
     
     
    Tidsbegrænset ansættelse
     
     
    Ændring om grænsen mellem månedslønnede og timelønnede (fjernelse af 8-timers grænsen)
     
     
    Retningslinjer for familienære ansættelser i frederiksberg kommune
     
     
    Vikarer
     
     
    Kombinationsansættelser
     
     
    Seniorjob
     
     
    Tjenestemænd
     
     
    Partshøring ved afsked
     
     
    Partshøring ved negativ reference
     
     
    Tjenstlige samtaler
     
     
    Notatpligt jf. § 13
     
     
    Aktindsigt
     
     
    Børneattest
     
    Fravær: Ferie, sygdom, seniordage, barsel, omsorgsdage, tjenestefrihed m.v.
     
    Ferie
     
     
    Sygdom
     
     
    Barsel, omsorgsdage m.v.
     
     
    Seniordage og fritvalgstillæg
     
     
    Tjenestefrihed
     
    Krisehjælp og psykologisk bistand
     
    Københavns kommunes krisehjælp
     
     
    Psykologisk bistand til ansatte på Frederiksberg
     
    Rummeligt arbejdsmarked
     
    Det rummelige arbejdsmarked
     
     
    Rammeaftale om seniorpolitik
     
     
    Fleksjob
     
     
    §56-aftale (tidligere §28)
     
     
    FOA-pjece: Hold fast i jobbet
     
     
    FOA-Pjece: Brug og misbrug - af løntilskudsjob på det offentlige arbejdsmarked
     
    Udviklingssamtaler (MUS/GRUS)
     
    MUS
     
     
    GRUS
     
    Uddannelse, praktik og efteruddannelse
     
    Den kommunale kompetencefond
     
     
    Jobrotation
     
     
    AMU-kursustilbud
     
     
    Uddannelser
     
     
    Praktik
     
    MED aftaler
     
    KTO-aftale om medindflydelse og medbestemmelse
     
     
    Københavns kommune, Børne- og Ungdomsforvaltningen: MED-aftale
     
     
    Københavns kommune, MED-aftale i Socialforvaltningen
     
     
    Københavns kommune: Sundheds- og Omsorgsforvaltningens MED-aftale
     
     
    Frederiksberg kommune: MED-aftale
     
     
    Kommunale politikker og retningslinier
     
    Ytringsfrihed og tavshedspligt
     
    Tavshedspligt / underretningspligt
     
     
    Ytringsfrihed / meddelelsesret
     
    Love, regler og bekendtgørelser
     
    Dagtilbudsloven
     
     
    Folkeskoleloven
     
     
    Lov om voksenansvar for anbragte børn og unge
     
     
    Forældreansvarsloven
     
     
    Serviceloven
     
     
    Databeskyttelseslov
     
     
    Forvaltningsloven
     
     
    Lov om offentlighed i forvaltningen
     
     
    Lov om røgfri miljøer
     
     
    Bekendtgørelser om magtanvendelse
     
     
    Socialministeriet: Veje til et godt liv i egen bolig
     
     
    Servicestyrelsens hjemmeside
     
     
    TV-overvågning af ansatte
     
     
    Ligebehandling
     
     
    Arbejdsretten
     
  • Emner
    Aktivisme og Velfærdsalliance-DK
     
    Velfærdsalliance-DK: Kampen mod nedskæringer og for velfærd
     
     
    Aktivisme - at påvirke verden på den sjove måde
     
     
    Aktivisme i LFS
     
     
    LFS ungdom og aktivisme?
     
    Kommunale budgetter
     
    Budgetspørgeguide og økonomisk ordbog
     
     
    Budgetforløb
     
     
    Budget 2019
     
     
    Budget 2018
     
     
    Budgetår fra 2017 og før
     
    Børn og seksualitet i dagtilbud
    Børn og angst
    Børn og sorg
    Børn og leg og læring
    Børn og køn
    Seksuel chikane - eller uønsket seksuel interesse
     
    Guide. Seksuel opmærksomhed fra borgere.
     
     
    Hvem og hvor mange er udsat for seksuel chikane?
     
     
    Konsekvenser af seksuel chikane
     
     
    Dilemmaer omkring seksualitet i omsorgsarbejdet
     
    Socialpsykiatrien i Københavns kommune
     
    Åbent brev til BR
     
     
    FOA og SL: Positivt med politisk fokus på profit på velfærd
     
     
    Presseklip: Manglende økonomi i Københavns socialpsykiatri
     
     
    TR' ere: Arbejdet med psykisk syge er blevet opbevaring og brandslukning
     
     
    Debatmøde om udviklingen af socialpsykiatrien i København
     
     
    Debatoplæg: LFS om udviklingen af socialpsykiatrien i København
     
     
    FOA: Et skridt mod en mere sikker psykiatri
     
     
    FOA-udspil: Sammen om psykiatrien
     
     
    Pressearkiv i forhold til socialpsykiatrien
     
    Social dumpning
     
    Frihandelsaftale mellem EU og USA (TTIP)
     
     
    Ryanair
     
     
    Tiny Tots - International Daycare and Preschool
     
     
    Løndumpning i daginstitutioner
     
    Tillidsdagsorden: Fra arbejdsplads til arbejdsfællesskab
     
    Budget16 om arbejdsfællesskaber
     
     
    Oplæg: Fra arbejdsplads til arbejdsfællesskab
     
     
    Tillidsdagsorden i Københavns Kommune
     
     
    Kerneopgaven, et undervisningsforløb
     
     
    Fortællingen om arbejdsfællesskaber
     
    X-temaer
     
    Bevar dagplejen
     
     
    Bemandede legepladser
     
     
    Centerstruktur på specialområdet
     
     
    Du og LFS
     
     
    Faglighed for alle
     
     
    Fritidshjem og klubber
     
     
    Heldagsskoler
     
     
    Hjerterum
     
     
    I love fritidshjem
     
     
    Klyngestruktur på almenområdet
     
     
    Kommunalvalg 2017
     
     
    Kvalitet i anbringelsen
     
     
    Lukkedage i daginstitutioner
     
     
    Madordning
     
     
    Mediestorm over det sociale område
     
     
    Skolereform
     
     
    Specialreformen på almenområdets dagtilbud - og inklusion
     
     
    Sprogtest
     
     
    Ung i København
     
     
    Tvangsspredning af vuggestuebørn
     
     
    Danmark for Velfærd
     
  • Søg  
     

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2000erne
  • 2003
  • Blad nr. 19
  • Efteruddannelse
 

Sidemenu

  • Leder
     
  • Småt nyt
     
  • Vi løfter i flok
     
  • Bedre køkken
     
  • At gøre fælles
     
  • Værdsæt og bliv forvandlet
     
  • Værdsættende kommunikation
     
  • Efteruddannelse
     
  • Nye bøger
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
11.9.2007  | Almen  Dagplejen  Special  
0  
 

Efteruddannelse

Af Elisabeth Lockert Lange

INDSIGT OG UDSYN

Et værksted hvor de udsatte unge kan træne sociale kompetencer. Et tværfagligt samarbejde mellem alle de instanser, som har med disse unge at gøre. Det er et par af de visioner, som en efteruddannelse, målrettet socialarbejdere som arbejder med de udsatte, utilpassede vilde unge, har givet to af deltagerne.

Ordet indsigt går igen i de to socialarbejderes engagerede beretninger. De unges indsigt i sig selv, deres følelser og handlemønstre. Socialarbejdernes indsigt i deres eget arbejde, i de andres arbejde, i de fælles mål og i helheden.

Yvonne Kahraman Nielsen er pottemager og pædagog. Hun arbejder på en af Sønderbro Observationshjems sikringsafdelinger, dvs. et surrogatfængsel for de helt unge kriminelle. Sofjan Azzouzi er ansat som gadeplansarbejder i Vilde Læreprocesser, et projekt under Københavns Kommune. Begge arbejder med de vilde unge, de såkaldte U-unge: de utilpassede, uregerlige, udadreagerende, uopdragelige, usikre. Og begge har netop afsluttet efter/videreuddannelsen Udstødelse – unge med massive og komplekse problemer på Københavns Pædagogseminarium.

Det har givet dem meget. De har hver især opnået indsigt i deres eget arbejde, i sammenhænge gennem indsigt i andres arbejde, og de står nu med visioner for konkrete projekter, som kan opkvalificere arbejdet med de unge.

»Det er først nu efter den afsluttende skriftlige opgave, at jeg for alvor har fået sat ord på mit eget arbejde. Og det er først nu jeg rigtig synes, jeg kan implementere det, jeg har lært. Jeg har brugt et år på at få indsigt og udsyn og derefter visioner. Og det er netop det samme, jeg mener de unge har brug for og skal igennem, indsigt i sig selv og deres egne reaktioner og motiver, udsyn i forhold til hvad andre gør og hvorfor, for derigennem at få visioner«, fortæller Yvonne Kahraman Nielsen og fortsætter:

»Dette år har været en ren luksus. Jeg er blevet fodret med informationer og har fået mange forskellige vinkler på tingene. Vi har fået en viden om hinandens arbejde og er blevet tændt på at lære og læse om andre. Den skriftlige opgave er individuel, og den gav mig rigtig meget erkendelse; jeg fik sat ord på min egen praksis og udsyn til bl.a. Sofjans arbejde. Det er rart at sidde sammen og erkende at vi har brug for hinanden, tilsammen er vi en helhed.«

For mange skyttegrave

For Sofjan Azzouzi har uddannelsen givet stor eftertænksomhed og fordybelse i områder. Det giver styrke. Især står behovet for tværfagligt samarbejde tydeligt for ham

»Viden er vigtig. At opsøge information i arbejdet og kigge på arbejdet ovenfra. Min skriftlige opgave handler om samarbejde mellem instanser og institutioner omkring den unge. Jeg var nødt til at begrænse mig i opgaven, så jeg valgte to områder ud: sagsbehandlerne og gadeplansarbejderne. Men jeg samlede også data fra mange andre instanser«, fortæller Sofjan Azzouzi.

»Min konklusion er, at det her er en branche, som i alt for høj grad er præget af skyttegrave. Gadeplansarbejderne har et kæmpe hul i deres viden om sagsbehandlerarbejdet og døgninstitutionernes arbejde, deres rammer, regler og erfaringer. Manglen på viden gør at gadeplansarbejderne kan føle sig misforstået og modarbejdet. Og omvendt. Hvis vi i stedet bruger hinandens ressourcer og viden, så sker noget helt andet. For det kræver samarbejde mellem institutioner og instanser at se muligheder frem for begrænsninger. Vi kan supplere hinanden. Fx har vi gadeplansarbejdere et vigtigt kendskab til vennerne og omgangskredsen. Jeg kan se det der ikke fungerer nu, og de muligheder der er. Og at få indsigt i hinandens arbejde og samarbejde behøver ikke gøre indsatsen dyrere.«

En konkret vision er tværfaglige grupper med skolelærere, klubmedarbejdere, gadeplansarbejderne, personale på døgninstitutioner, sundhedspersonale, psykologer, politi, ja sågar advokater og journalister. Alle vinkler på arbejdet er vigtigt, understreger han.

»Jeg tror på netværk. Og samarbejdet skal handle om noget konkret. Det kan være en konkret ung, en konkret gruppe eller en arbejdssituation. Mange ressourcer går nu til spilde, og irritation og frustration følger. Fx slog det mig på et tidspunkt, hvor er sundhedspersonalet henne; de kunne give mig indsigt i hashmisbrug, og nogle af disse unge er også rigtig dårligt ernærede.«

Finde drømme frem

Motivationsarbejde. Sådan beskriver Yvonne Kahraman Nielsen sit arbejde. Den erkendelse er for alvor kommet med efteruddannelsen. Formålet er at motivere de unge. De er bange og forskrækkede når de kommer, de har ingen selvtillid eller selvværd, og tror ikke de kan noget som helst.

»Arbejdet består i at finde ud af, hvad de er gode til, hvad de kan og bruge deres ressourcer fornuftigt, også i forhold til hvad de skal når de kommer ud. Finde deres drømme frem og gøre dem opnåelige. Hjælpe dem til små sikre succeser, male et billede, tømre en reol, konstruere en højtaler til bilen. På Sønderbro har vi ansatte forskellige håndværkerevner, smed, tømrer, pottemager m.m.«, siger Yvonne Kahraman Nielsen.

»Udgangspunktet er, at der er noget godt i os alle, en indre kerne som vi gerne vil puste til. Samtidig forsøger vi at lære dem nye måder at handle og reagere på, mere hensigtsmæssige måder. Deres aggression og frustration kommer ofte ud på en voldsom måde, bl.a. på grund af sprogvanskeligheder. Vi skal vise dem en anden vej.«

Her har efteruddannelsen allerede gjort en forskel.
»Jeg har bevidst prøvet at bruge det. Vist at jeg har set den unge og hans følelser, anerkendt at det er i orden at have de følelser, fx vrede, men det er ikke i orden at slå. Og det virker! Jeg har et helt konkret eksempel på det. En ung fyr som ikke kunne lide mig og sagde det. Jeg fortalte ham, at det var i orden, den følelse måtte han gerne have. Det har ændret vores samspil.«

Yvonne Kahraman Nielsen har en vision om et værksted, hvor de unge kan øve sig og få sociale kompetencer:
»Disse unge har så mange nederlag bag sig, afbrudte skoleforløb, anbringelser osv. De giver op på forhånd af frygt for at det går galt. De har få ord, fortolker i stedet og er let antændelige, når de misforstår andre. Et projekt som Spydspidsen er godt til at skaffe de unge ud på arbejdsmarkedet, men jeg savner et værksted til dem inden. Et værksted hvor de unge kan træne i at håndtere følelser og adfærd og få sociale kompetencer, som er vigtige for et godt arbejdsforløb. Fx træne dem i at håndtere, når arbejdsgiveren skælder dem ud. At de er ok alligevel, i stedet for at gå ud fra, at de bliver fyret. Og hvor de kan prøve konkrete ting, mure, tømre, kunst, prøve det for at finde ud af hvad de gerne vil og har evner for. Sådan et værksted mangler der, med kompetente pædagoger og håndværkere. «

Fredsmægler

Hvor Yvonne Kahraman Nielsen møder de unge i sikringsafdelingen, møder Sofjan Azzouzi dem på gaden og ofte i grupper. Deres gruppesammenhold giver ikke mulighed for følsomme snakke, og de unge kan gå fra ham, når de vil.

»Det er sjældent de er sig selv, når de er sammen med vennerne, de har en facade og kan styre det hele på den halve tid. Det er lettest at gøre samtalen konstruktiv, når jeg taler med dem enkeltvis, men der er også fordele ved at fange dem sammen, for så har alle hørt det samme og kan ikke spille smarte over for hinanden. Jeg vender deres egne historier imod dem selv, men på en fornuftig måde. Fx oplevede jeg en episode hvor gruppen af drenge savner én, som sidder inde for vold, fordi han overreagerede på et skældsord. Jeg fortæller dem, at hvis han havde kunnet reagere med et træk på skuldrene, så ville de ikke mangle ham nu.«

Sofjan Azzouzis arbejde handler også om konfliktløsning og fredsmægling, og det har været noget af det tungeste, fortæller han.

»Jeg har ingen uddannelse i det, men jeg har 10 års erfaring, mit menneskesyn, min forståelse, tålmodighed og evne til at være objektiv. Jeg synes meget er lykkedes for mig, selvom det kan være farligt med både knive og våben. Jeg går ind i en konflikt med det mål at blive ved, til den stopper, ikke til jeg ikke kan stoppe den. Jeg overvejer og gennemtænker meget, hvad jeg skal gøre inden jeg møder dem, og hvordan jeg kan komme ind på livet af dem.«

Han har kontakt ikke kun med de unge selv, men også med deres familier, venner og fjender, omgangskreds, klubber, skoler, og alle andre steder hvor den unge kommer. Det kræver, at man er »blåstemplet« af dem, og det er han. Og han kender deres baggrund og kultur.

Som Yvonne Kahraman Nielsen ser også Sofjan Azzouzi det som sit mål at finde ud af, hvad disse unge brænder for og drømmer om. Og at tænde drømmen hvis den er slukket.

»Jeg har gennem uddannelsen fået stof til eftertanke. Jeg har fået nye briller, flere vinkler og nye redskaber. Og det er en rigdom at have fået de briller. Drengene er også glade for, at jeg har fået den uddannelse, det er der respekt om.«

Han påpeger, at det er svært at tale om egen succes i arbejdet med de unge, succesen tilkommer de unge selv.
»Med deres baggrund, socialt belastede, måske analfabetiske forældre, som slår når de ikke forstår deres børn, er det flot at de kan flytte sig og blive velfungerende med egne mål i livet. Den succes tilkommer dem, de laver det største arbejde.«

Yvonne Kahraman Nielsen supplerer:
»Ja, og det giver os en oplevelse af succes af støtte dem i det. Jeg har dem jo nogle gange kun 2-3 måneder, så jeg forventer ikke den store omvæltning. Men vi får startet noget op, og de får vist noget af det gode i dem selv.«

Efter/videreuddannelsen Udstødelse – unge med massive og komplekse problemerer en etårig uddannelse rettet mod socialarbejdere, som arbejder med de unge, som ofte benævnes som uden for pædagogisk rækkevidde.

Andet hold på 20 socialarbejdere blev færdige på Københavns Pædagogseminarium for få uger siden. Desuden er hold afsluttet på Peter Sabro Seminariet. Et nyt hold er nu begyndt på uddannelsen.

Uddannelsen blev etableret ud fra et politisk og fagligt ønske om at styrke indsatsen i arbejdet med unge med massive og komplekse problemer. Bl.a. ved at kvalificere og videreuddanne folk, som havde dokumenteret, at de kunne rumme, samarbejde med og støtte de unge med hensyn til at få et bedre liv. Uddannelsen betales af Socialministeriet.

Uddannelsen starter med en »optagelsessamtale« af halvanden times varighed for at finde de mest engagerede og mest motiverede til at deltage i et reflekterende og vidensskabende teamsamarbejde med hele holdet. Deltagernes arbejdspladser er et spejlbillede af den brede vifte af foranstaltninger/ institutioner, som en stor gruppe af disse unge på et eller andet tidspunkt stifter bekendtskab med.

Uddannelsen er en praksis – teori – praksis uddannelse med 50 uddannelsesdage. Det er en smal uddannelse, der hele tiden tager sit udgangspunkt i deltagernes konkrete erfaringer.

Kommentarer (0)

Log ind for at skrive kommentarer.

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.800 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/2202 Loadtid: 0.062 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.800 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/2202 Loadtid: 0.062 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.800 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/2202 Loadtid: 0.062 sek.
Download logo