LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo
LFS-logo Forside Log ind / Mit LFS Meld dig ind Kontakt Presse LFS Nyt Vilkår Ingen cookie

Hovedmenu

  • LFS-logo
  • LFS
    Velkommen i LFS
     
    Hvad er LFS
     
     
    Kontakt os
     
     
    LFS-åbningstider i juli måned
     
     
    Indmeldelse & overflytning
     
     
    Kontingentsatser
     
     
    Medlemsfordele
     
     
    Medlemskab af a-kassen
     
     
    Medlemskab ved lønnet praktik
     
     
    Medlemskab og konfliktstøtte
     
     
    LFS-indskud ved genindmeldelse
     
    LFS Nyt
     
    2019
     
     
    2010-2018
     
     
    2000erne
     
     
    1990erne
     
     
    1980erne
     
     
    1970erne
     
     
    Annoncer i LFS Nyt
     
     
    Udgivelsesplan 2019
     
    Fagforeningen LFS
     
    LFS' struktur
     
     
    LFS' vedtægter
     
     
    Faglig rådgivning
     
     
    Faglig service og kvalitet
     
     
    FOAs klageinstans
     
     
    FOA - love, principper og mål
     
     
    FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation
     
     
    Den Danske Model
     
     
    LFS og den øvrige fagbevægelses historie
     
    LFS' ledelse og kontaktpersoner
     
    Repræsentantskabet
     
     
    Hovedbestyrelsen
     
     
    Forretningsudvalget - og andre kontaktpersoner med mobilnumre
     
     
    Ledelsens løn- og fratrædelsesvilkår
     
    Bestyrelser, sektioner, udvalg
     
    De 3 fagområder i LFS
     
     
    De 3 ledersektioner i LFS
     
     
    Seniorklubben
     
    Om lfs.dk - og vejledninger
     
    Privatlivspolitik - herunder cookies
     
     
    Ved brug af kommentarfeltet på lfs.dk
     
     
    Ved brug af debatten på lfs.dk
     
     
    Netværksgrupper for tillidsvalgte (Dit LFS)
     
     
    lfs.dk - marts 2017
     
     
    Infoskærm a-kasse
     
     
    Infoskærm
     
    LFS politik
     
    LFS´ fremtidige arbejde - 2019-2020
     
     
    LFS strategipapir - fremtidigt arbejde 2017-2018
     
     
    LFS' alternativ til Professionsstrategi
     
     
    Visioner for den pædagogiske faglighed
     
     
    Visioner fra maskinrummet
     
    A-kassen
     
    Om A-kassen
     
     
    Ydelser fra a-kassen
     
     
    Dagpenge +
     
  • Nyheder
    Nyhedsformidling
     
    TAK FOR STØTTEN ved OK18. Vi fortsætter
     
     
    8. marts i FOA
     
     
    Vinterferieaktiviteter på Arbejdermuseet
     
     
    Inspirationsaften om virkningsfuldt pædagogisk arbejde i dagtilbud
     
     
    Læringsfestival 2019
     
     
    Åbent debatmøde på Amager: Kan EU laves om til en social union?
     
     
    Trivselsundersøgelsen, TU19
     
     
    Lukket i LFS fredag den 31. maj 2019
     
     
    Demonstration: Bak op om et nej til opholdskravet
     
     
    Pædagogisk assistent på 42 uger på Campus Carlsberg
     
     
    15.11.: Møde for ansatte på bemandede legepladser
     
     
    Jul på Arbejdermuseet
     
     
    Pension i Pensam: Gratis vejledning i StessHotline
     
     
    Pensionsdag: Ring til Pensam på søndag
     
     
    Kvinde: Du burde have fri fra den 12. november og året ud
     
     
    Kom til KRAFTVÆRKETS Julebazar 2018
     
     
    Studieture til Cuba, Nicaragua og Costa Rica
     
     
    Vægkalender 2019
     
     
    Hjemløse juletræer søger nyt hjem
     
     
    Få pladser: Juletræsfest 2018
     
     
    Tryghed - styrk dagpengene
     
     
    Overskud hele livet - forebyg stress
     
     
    Vis dit hjerte-aktioner: Støt byens velfærd
     
     
    Pædagog skriver åbent brev: Mine arbejdsvilkår er ikke OK!
     
     
    LFS Nyt har udfordringer med distributionen (august 2018)
     
     
    Se alle nyheder
     
     
    Nyhedsarkiv
     
    Nyt job
     
    Familieplejekonsulent til Center for Familiepleje
     
     
    Pædagog til børnehuset Klatretræets vuggestue
     
    Presse, høringssvar og udtalelser
     
    Pressemeddelelser
     
     
    Presseklip
     
     
    Høringssvar
     
     
    Udtalelser
     
    Blog
     
    Sophie Løhde tror vi er dumme, men hun bliver klogere
     
     
    Sommerferie er skam, ydmygelse og afsavn for fattigrøvene
     
     
    Kommuneaftalen: Politikere har kun respekt for kærlige puf, los i røven og truslen om at blive fravalgt
     
     
    Fagboss: 1. maj vil udstille fagbevægelsens ledere der har det hele i munden
     
     
    Man skulle tro, at magtpartierne var købt og betalt af ubarmhjertige rovkapitalister
     
     
    Arkiv for Jan Hobys blogindlæg
     
    Salg af trøjer og merchandise
     
    Salg af trøjer og t-shirts
     
     
    Salg af merchandise
     
    Få nyheder på sms eller mail
  • Deltag
    Kulturelle arrangementer
     
    LFS koret
     
     
    1. maj i LFS
     
     
    Loppemarked i LFS
     
     
    DHL-løb (september)
     
     
    LFS suppekøkken i kulturnatten (oktober)
     
     
    Juletræsfest for børn og voksne (december)
     
    Kalender
     
    12.3.2019 Aktivistmøde
     
     
    Temadage for ledergrupper - lige nu
     
     
    31.8.: DHL-Stafetten 2018
     
     
    Se hele kalenderen
     
    LFS på Facebook og YouTube
     
    Facebook med omtanke
     
     
    Otte klassiske brølere på Facebook
     
     
    Du er en reklame: Sådan stopper du det
     
    Materiale fra afholdte møder
     
    Slides fra foredrag 19:4: Menneskelige ressourcer og medarbejderens selvforståelse
     
     
    Slides fra foredrag 13.3.: Når fagsprog møder menneskesprog
     
     
    Slides fra fyraftensmøde 24. oktober: Ramus Alenkær
     
     
    Afvæbnet Kritik, Rasmus Willig, 5. oktober 2017
     
     
    Børns legefællesskaber, 6. oktober 2017
     
     
    Børn i familier med vold. Powerpoint fra møde 26. april
     
     
    Børn og seksualitet: Slides fra oplæg 1. februar
     
     
    Daginstitutionen som læringsmiljø for børn: Materiale fra temadage i januar
     
     
    Materialearkiv fra tidligere år
     
    Debatten
  • Tillidsvalgt
    Tillidsrepræsentant
     
    Når I skal vælge TR
     
     
    Skema: Registrering af tillidshverv
     
     
    TRs hovedopgaver og rolle
     
     
    TRs rammer og vilkår
     
     
    Fællestillidsrepræsentanterne i LFS
     
    Arbejdsmiljørepræsentant
     
    Når I skal vælge AMR
     
     
    Skema: Registrering af tillidshverv
     
     
    Forskellen på AMR og TR
     
     
    AMRs arbejdsområder
     
     
    2019 bliver arbejdsmiljørepræsentanternes år
     
    MED og TRIO samarbejde
     
    MED (medindflydelse og medbestemmelse)
     
     
    Arbejdsfællesskaber og tillidsdagsorden
     
     
    Trivselsundersøgelser
     
     
    Ytringsfrihed / tavshedspligt
     
    Mødeplan for tillidsvalgte
     
    Almenområdet
     
     
    Specialområdet
     
     
    Dagplejeområdet
     
    Information og materialer TR, AMR og TRIO
     
    Information- og orientering til TR
     
     
    Information- og orientering til AMR
     
     
    Information- og orientering til TRIO
     
    Kurser og uddannelser for tillidsvalgte
     
    Kurser og uddannelser på tillidszonen
     
    Værktøjer
     
    Dit LFS
     
     
    FOAs Tillidszonen
     
     
    Links
     
     
    Forkortelser
     
  • Løn, ansættelse m.m.
    Den danske model
     
    Video om Den Danske Model
     
     
    Ordforklaring - fagretsligt system
     
    Overenskomst
     
    Se DIN overenskomst
     
     
    OK 2018-2021
     
     
    Overenskomst 2017 for privatansatte
     
     
    Overenskomst 2015-2018
     
     
    Arkiv for tidligere overenskomster
     
     
    Institutioner uden overenskomst
     
    Pension
     
    Pensioner/pensionskasser
     
     
    ATP
     
     
    Tjenestemandspension
     
     
    Førtidspension
     
     
    Radgivning fra PenSam
     
    Løn
     
    Lønorientering (satser m.v.)
     
     
    Forhåndsaftaler og Ny løn
     
     
    Områdetillæg - kommunevis
     
     
    Lønberegner - omregning fra nutidskrone til grundbeløb og omvendt (31.3.2000-niveau)
     
     
    Overenskomsten: Lønudviklingsskema (socialforvaltningen)
     
     
    Lønberegner - beregn arbejdstidsbestemte ydelser (specialområdet)
     
     
    Garantilønsberegner
     
    Arbejdstidsregler
     
    Arbejdstidsregler - almenområdet
     
     
    Arbejdstidsregler - specialområdet
     
     
    Særlige fridage (bl.a. helligdage)
     
     
    Sne og job
     
    Arbejdsmiljø
     
    Arbejdsmiljøloven og dens opbygning
     
     
    Arbejdsmiljøorganisationens opgaver
     
     
    Arbejdspladsvurderinger
     
     
    Fysisk arbejdsmiljø
     
     
    Psykisk arbejdsmiljø
     
     
    Øvrige, pjecer og vejledninger
     
    Arbejdsskader
     
    Arbejdsskader for dagplejere til og fra arbejde
     
     
    Hvad er en arbejdsskade?
     
     
    Hvem kan/skal anmelde en arbejdskade?
     
     
    Frist for anmeldelse
     
     
    Inddragelse af læger
     
     
    Hvilke erstatninger kan man få efter Arbejdsskadesikringsloven
     
     
    Erstatning efter erstatningsansvarsloven
     
     
    Vold
     
     
    Følg arbejdsskadesagen i Arbejdsmarkeds Erhvervssikring
     
     
    Skader ved julefrokosten
     
     
    Hvad kan LFS tilbyde?
     
    Erstatning efter erstatningsansvarsloven
    Ansættelse, afsked m.v.
     
    Funktionærloven
     
     
    Ansættelsesbreve (ansættelsesbevisloven og aftale KL/forhandlingsfællesskabet)
     
     
    Rammeaftale om deltidsarbejde
     
     
    Tidsbegrænset ansættelse
     
     
    Ændring om grænsen mellem månedslønnede og timelønnede (fjernelse af 8-timers grænsen)
     
     
    Retningslinjer for familienære ansættelser i frederiksberg kommune
     
     
    Vikarer
     
     
    Kombinationsansættelser
     
     
    Seniorjob
     
     
    Tjenestemænd
     
     
    Partshøring ved afsked
     
     
    Partshøring ved negativ reference
     
     
    Tjenstlige samtaler
     
     
    Notatpligt jf. § 13
     
     
    Aktindsigt
     
     
    Børneattest
     
    Fravær: Ferie, sygdom, seniordage, barsel, omsorgsdage, tjenestefrihed m.v.
     
    Ferie
     
     
    Sygdom
     
     
    Barsel, omsorgsdage m.v.
     
     
    Seniordage og fritvalgstillæg
     
     
    Tjenestefrihed
     
    Krisehjælp og psykologisk bistand
     
    Københavns kommunes krisehjælp
     
     
    Psykologisk bistand til ansatte på Frederiksberg
     
    Rummeligt arbejdsmarked
     
    Det rummelige arbejdsmarked
     
     
    Rammeaftale om seniorpolitik
     
     
    Fleksjob
     
     
    §56-aftale (tidligere §28)
     
     
    FOA-pjece: Hold fast i jobbet
     
     
    FOA-Pjece: Brug og misbrug - af løntilskudsjob på det offentlige arbejdsmarked
     
    Udviklingssamtaler (MUS/GRUS)
     
    MUS
     
     
    GRUS
     
    Uddannelse, praktik og efteruddannelse
     
    Den kommunale kompetencefond
     
     
    Jobrotation
     
     
    AMU-kursustilbud
     
     
    Uddannelser
     
     
    Praktik
     
    MED aftaler
     
    KTO-aftale om medindflydelse og medbestemmelse
     
     
    Københavns kommune, Børne- og Ungdomsforvaltningen: MED-aftale
     
     
    Københavns kommune, MED-aftale i Socialforvaltningen
     
     
    Københavns kommune: Sundheds- og Omsorgsforvaltningens MED-aftale
     
     
    Frederiksberg kommune: MED-aftale
     
     
    Kommunale politikker og retningslinier
     
    Ytringsfrihed og tavshedspligt
     
    Tavshedspligt / underretningspligt
     
     
    Ytringsfrihed / meddelelsesret
     
    Love, regler og bekendtgørelser
     
    Dagtilbudsloven
     
     
    Folkeskoleloven
     
     
    Lov om voksenansvar for anbragte børn og unge
     
     
    Forældreansvarsloven
     
     
    Serviceloven
     
     
    Databeskyttelseslov
     
     
    Forvaltningsloven
     
     
    Lov om offentlighed i forvaltningen
     
     
    Lov om røgfri miljøer
     
     
    Bekendtgørelser om magtanvendelse
     
     
    Socialministeriet: Veje til et godt liv i egen bolig
     
     
    Servicestyrelsens hjemmeside
     
     
    TV-overvågning af ansatte
     
     
    Ligebehandling
     
     
    Arbejdsretten
     
  • Emner
    Aktivisme og Velfærdsalliance-DK
     
    Velfærdsalliance-DK: Kampen mod nedskæringer og for velfærd
     
     
    Aktivisme - at påvirke verden på den sjove måde
     
     
    Aktivisme i LFS
     
     
    LFS ungdom og aktivisme?
     
    Kommunale budgetter
     
    Budgetspørgeguide og økonomisk ordbog
     
     
    Budgetforløb
     
     
    Budget 2019
     
     
    Budget 2018
     
     
    Budgetår fra 2017 og før
     
    Børn og seksualitet i dagtilbud
    Børn og angst
    Børn og sorg
    Børn og leg og læring
    Børn og køn
    Seksuel chikane - eller uønsket seksuel interesse
     
    Guide. Seksuel opmærksomhed fra borgere.
     
     
    Hvem og hvor mange er udsat for seksuel chikane?
     
     
    Konsekvenser af seksuel chikane
     
     
    Dilemmaer omkring seksualitet i omsorgsarbejdet
     
    Socialpsykiatrien i Københavns kommune
     
    Åbent brev til BR
     
     
    FOA og SL: Positivt med politisk fokus på profit på velfærd
     
     
    Presseklip: Manglende økonomi i Københavns socialpsykiatri
     
     
    TR' ere: Arbejdet med psykisk syge er blevet opbevaring og brandslukning
     
     
    Debatmøde om udviklingen af socialpsykiatrien i København
     
     
    Debatoplæg: LFS om udviklingen af socialpsykiatrien i København
     
     
    FOA: Et skridt mod en mere sikker psykiatri
     
     
    FOA-udspil: Sammen om psykiatrien
     
     
    Pressearkiv i forhold til socialpsykiatrien
     
    Social dumpning
     
    Frihandelsaftale mellem EU og USA (TTIP)
     
     
    Ryanair
     
     
    Tiny Tots - International Daycare and Preschool
     
     
    Løndumpning i daginstitutioner
     
    Tillidsdagsorden: Fra arbejdsplads til arbejdsfællesskab
     
    Budget16 om arbejdsfællesskaber
     
     
    Oplæg: Fra arbejdsplads til arbejdsfællesskab
     
     
    Tillidsdagsorden i Københavns Kommune
     
     
    Kerneopgaven, et undervisningsforløb
     
     
    Fortællingen om arbejdsfællesskaber
     
    X-temaer
     
    Bevar dagplejen
     
     
    Bemandede legepladser
     
     
    Centerstruktur på specialområdet
     
     
    Du og LFS
     
     
    Faglighed for alle
     
     
    Fritidshjem og klubber
     
     
    Heldagsskoler
     
     
    Hjerterum
     
     
    I love fritidshjem
     
     
    Klyngestruktur på almenområdet
     
     
    Kommunalvalg 2017
     
     
    Kvalitet i anbringelsen
     
     
    Lukkedage i daginstitutioner
     
     
    Madordning
     
     
    Mediestorm over det sociale område
     
     
    Skolereform
     
     
    Specialreformen på almenområdets dagtilbud - og inklusion
     
     
    Sprogtest
     
     
    Ung i København
     
     
    Tvangsspredning af vuggestuebørn
     
     
    Danmark for Velfærd
     
  • Søg  
     

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2000erne
  • 2003
  • Blad nr. 19
  • Værdsæt og bliv forvandlet
 

Sidemenu

  • Leder
     
  • Småt nyt
     
  • Vi løfter i flok
     
  • Bedre køkken
     
  • At gøre fælles
     
  • Værdsæt og bliv forvandlet
     
  • Værdsættende kommunikation
     
  • Efteruddannelse
     
  • Nye bøger
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
11.9.2007  | Almen  Dagplejen  Special  
0  
 

Kommunikation

Af Tine Sejbæk

VÆRDSÆT OG BLIV FORVANDLET

Se på, hvad der virker, istedet for at begrave jer i problemerne. Begejstring smitter. Og nogle gange forsvinder et problem af simpel mangel på opmærksomhed. Det er nogle af principperne bag værdsættende kommunikation, som vinder indpas på flere og flere arbejdspladser - også blandt pædagoger.

Forestil dig, at du er på kursus med dine kolleger. Du har lige hørt et spændende oplæg om noget helt nyt, der bliver kaldt værdsættende kommunikation, også kaldet anerkendende samtale eller appreciative inquiry. Du sidder nu med tre-fire kolleger - gerne med dem, du snakker mindst med til daglig. På skift interviewer I hinanden med følgende spørgsmål: »Hvad er det bedste, der er sket dig på din arbejdsplads?

Hvornår har du følt dig allermest levende og begejstret? Hvad brænder du allermest for? Hvordan kan I sammen skabe flere gode oplevelser på din arbejdsplads?«
Sandsynligvis får du et helt nyt billede af dig selv og dine kolleger. Samt fornyet energi og en arbejdsglæde, der er større end nogensinde.
Det er ihvertfald, hvad Berit Hertz, sundhedsplejerske og underviser i værdsættende kommunikation, gang på gang oplever. Berit Hertz underviser hovedsageligt mennesker, der arbejder med børn, som lærere, pædagoger og sundhedsplejersker sideløbende med, at hun har specialiseret sig i at bruge værdsættende kommunikation i forhold til skoleklasser med trivselsproblemer.

Ideen med værdsættende samtale er, at man - istedet for at fordybe sig i et eventuelt problem - ser på, hvad der virker. Eksempel: en virksomhed laver en undersøgelse blandt kunderne. 87% er tilfredse, og 13% er utilfredse. Den umiddelbare reaktion er ofte at spørge de 13%, hvad de er utilfredse med, for at kunne rette det. Når man arbejder ud fra de værdsættende principper, spørger man istedet de 87%, hvad de er tilfredse med, for så at kunne gøre mere af det. På samme måde interviewer personalegrupper hinanden om, hvad der gør dem mest begejstrede i dagligdagen, hvad de sætter pris på ved hinanden osv.

»I dét øjeblik man taler om, hvad der virker, er det dét, der fylder rummet. Det giver et velvære, man næsten kan mærke fysisk. Og man taler jo ikke »bare« overfladisk om det positive. Man går i dybden med nogle historier, folk har oplevet, men ikke har tænkt over som noget exceptionelt. Man deler dem med kolleger og får foldet dem ud. Det er ikke så tit, vi giver os tid til at arbejde med det, der egentlig er lykkedes«, siger Berit Hertz.

Når hun er ude på en arbejdsplads, f.eks. blandt pædagoger, er det alfa og omega, at de ansatte meget tidligt i forløbet deler de positive historier med hinanden.

»Jeg forklarer samtidig, at værdsættende kommunikation handler om at se muligheder frem for u-muligheder. At ingen kan ændre sig i et negativt defineret felt. At ordet skaber, hvad det benævner. At det, vi fokuserer på, bliver vores virkelighed.«

Derefter kommer typisk et opvarmende interview, hvor deltagerne to og to interviewer hinanden om: »Hvad er du mest stolt over ved din arbejdsplads? Hvad værdsætter du hos dig selv arbejdsmæssigt? Hvad ville være det første tegn på, at din arbejdsplads er ved at få det bedre?«

Så går man ofte sammen to par og deler nogle ting fra det foregående interview, der har gjort positivt indtryk. Derefter følger flere øvelser krydret med teori. En del af processen er også at definere, hvad man kunne ønske i fremtiden. Man kan f.eks. lade som om, at man befinder sig et år ude i fremtiden, mens man - i nutid - taler om det positive, der allerede er sket. En øvelse på kurset kan også være at skrive et brev til sig selv om, hvad man gerne vil mindes om om tre måneder. Et brev, der så bliver sendt til én. Helst i forbindelse med en genopfriskningsdag for hele personalet. At have øje for det positive skal nemlig holdes ved lige, for at holdningen kan blive forankret i det daglige arbejde.

Drømmen bag det svære

Selv om det handler om at have fokus på det, der virker, kan man sagtens arbejde værdsættende med problemer. Vil man f.eks. indføre værdsættende kommunikation på en arbejdsplads med store samarbejdsproblemer, hvor der måske er udbredt mistillid til lederen, er det ikke sådan, at man kun taler om det positive.

»Men man snakker om det svære på en konstruktiv og fremadrettet måde. Man ser på drømmen bag det svære. Istedet for på alle eksemplerne så som »Hun gjorde også sådan«, taler man om: »Hvad kunne vi ønske istedet?« Det er en spændende måde at arbejde med problemer på. Man undgår beskyldninger og undgår på magisk vis hele tiden at drukne i problemet. Og når man starter med at lave anerkendende øvelser, sker der det forunderlige, at noget af det, man syntes, var et problem, begynder at smuldre lidt«, siger Berit Hertz.

Hun betragter værdsættende kommunikation som en måde at se livet på, som smitter omgivelserne.
»Det er min erfaring, at starter man ét sted med at forbedre en kultur, vil det brede sig til resten af systemet. Hvis man kan finde ud af at forholde sig anerkendende til sine kolleger, vil man også gøre det over for de børn og brugere, man arbejder med.«

»Pædagoger er jo også opdraget til at være fejlfindere. Og de er tit overraskede over, hvor lidt der skal til for at skabe stor forandring. Mange siger, at de også er blevet inspireret til at bruge værdsættende kommunikation hjemme i deres egen familie, f.eks. ved middagsbordet. Den klassiske sætning »Hvad har du lært i skolen i dag?«, kan med fordel erstattes af »Hvad er det bedste, du har oplevet i skolen i dag?«, siger Berit Hertz.

Værdsættende kommunikation kan i øvrigt også bruges i forældresamarbejde. I sin egenskab af sundhedsplejerske var Berit Hertz på et tidspunkt inviteret ud i en vuggestue, hvor der var oprør i forældregruppen på grund af langvarig diarré blandt børnene. Forældrene var vrede og ville snakke hygiejne på et forældremøde. Berit Hertz lavede nogle spørgsmål, og forældrene blev delt op i grupper med én fra personalet i hver. I grupperne skulle man snakke om: »Hvad har vi lagt mærke til, at personalet allerede har gjort for at fremme hygiejnen? Hvad synes vi, de kan gøre mere eller mindre af? Hvad har vi som forældre mulighed for at gøre, både i institutionen og hjemme? Hvad vil vi vide mere om?«

»Ordet hygiejne kan erstattes med »trivsel« eller andet, man f.eks. opfatter som et problem. Fra at være et møde, personalet havde frygtet, endte det med at blive det bedste forældremøde, de havde haft i den vuggestue«, siger Berit Hertz.

Litteratur:

»Værdsat« - værdsættende samtale i praksis, Psykologisk Forlag. 2002. »Forvandling« - værdsættende samtale i teori og praksis, Psykologisk Forlag. 2002. »Slip anerkendelsen løs«, Frydenlunds forlag. »Anerkendelse i børnehøjde«, udkommer til januar på Psykologisk Forlag.

Fakta om værdsættende samtale

Værdsættende samtale er oprindelig udviklet i USA under navnet appreciative inquiry med det formål at få organisationer til at arbejde bedre sammen. Det kom til Danmark først i 1990'erne og bliver i dag brugt i mange organisationer og på arbejdspladser. Det kan bruges på alle niveauer. Ved middagsbordet derhjemme, i en vuggestue eller i store organisationer.Berit Hertz har i samarbejde med bl.a. Børnerådet planer om at holde to konferencedage i marts 2004. Titlen er foreløbig »Slip anerkendelsen løs - i skoler og institutioner«.

Kommentarer (0)

Log ind for at skrive kommentarer.

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.800 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/2200 Loadtid: 0.068 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.800 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/2200 Loadtid: 0.068 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.800 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/2200 Loadtid: 0.068 sek.
Download logo