LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2000erne
  • 2003
  • Blad nr. 1
  • Småt nyt
 

Sidemenu

  • Leder
     
  • Småt nyt
     
  • Følelsesmæssig intelligens
     
  • Farvel til kassereren
     
  • Når det vokser op nedefra
     
  • Hvor rummelige er vi
     
  • Arbejdspladskultur
     
  • Sammen kan vi skabe endnu bedre arbejdspladser
     
  • Kompetenceudvikling og pædagogik
     
  • Aftale om kompetenceudvikling
     
  • Kontingent 2003
     
  • Lederklummen
     
  • Nye bøger
     
  • Hilsen til de tillidsvalgte
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
27.6.2007  | Almen  Dagplejen  Special  
  
 

Småt nyt

Ved Elisabeth Lockert Lange

Plads til kværulanten
Enhver større virksomhed med respekt for sig selv må have gang i et værdiafklaringsprojekt, der kan identificere og forankre virksomhedens vision, mission og værdier for at opdrage medarbejderne i den rette tro. Men set i et læringsmæssigt perspektiv er det ikke sikkert, at den ensrettede organisation er den bedste. Læring er det, der sker, når man møder den usikre situation, mener professor Bente Elkjær, Institut for pædagogisk sociologi ved Danmarks Pædagogiske Universitet.

Kan virksomhederne ikke blive for konforme? Jo, mener hun: »Der er en fare for, at man laver alt for ensrettede virksomheder i korpsåndens hellige navn. Det kan betyde, at der er alt for meget, der ikke står til diskussion. Det gør det sværere at ‘tænke det utænkelige’ eller at ‘diskutere det indiskutable’, hvis man for eksempel har screenet folk på baggrund af et ønske om ensretning, som der er eksempler på i nogle virksomheder. Hvis man på forhånd siger: »Vi har de og de værdier og vi vil kun have de folk, der har de samme værdier«, så kan det set fra nogle synsvinkler måske være godt, men fra en læringssynsvinkel, er det ikke godt. Læring befordres ikke af en alt for ensrettet organisatorisk kultur«, siger Bente Elkjær.

Tosset med Kunst
Kunstskolen for udviklingshæmmede i Københavns Kommune startede i 1984 og var dengang en af de allerførste af sin slags i Danmark. Siden har skolen udstillet på udstillingssteder og kunstforeninger i Danmark, mange steder i Europa og sågar på censurerede udstillinger på Louvre og Orangeriet i Paris. I sidste uge sendte DR en tvdokumentar om kunstskolen, efter tv-holdet i et år havde fulgt eleverne.

»De signaler vi gerne vil sende – også i handicapåret 2003 – er at udviklingshæmmede får mulighed for at udvikle deres intellektuele, kunstneriske og kreative evner, ikke kun til gavn for sig selv, men til berigelse af det samfund de lever i«, siger Hanne Clausen, initiativtager og daglig leder af Kunstskolen.

Som en del af handicapår 2003 viser Kunstskolen en udstilling på Københavns Rådhus fra den 23. juni frem til 29. juni. Her vil man kunne se malerierne fra tv-udsendelsen, men også andre billeder lavet på skolen gennem årene.

345.000 kr. til projekt om børns leg
Dannerseminariet i Jægerspris starter et større pilotprojekt om børns leg. En gruppe studerende fra Dannerseminariet skal forskellige steder på Sjælland bl.a. observere hvor børn leger, hvad de leger og hvornår de leger. De studerende skal lægge deres oplysninger direkte ind i en database.

Pilotprojektet er støttet og finansieret af Egmont Fonden og foregår i hele 2003. Formålet med pilotprojektet er at få opbygget en teknologi, der kan håndtere kompliceret data og udvikle nye metoder til registrering af børns leg. Intentionen er på længere sigt at få lavet en database, der kan vise børns legemønstre og legesteder i hele Danmark. Egmont Fonden har lagt vægt på, at en sådan database vil kunne bruges af såvel forskningen, byplanlæggere, sundhedsvæsen, skolesystemet og legetøjsproducenter.

Til projektet er tilknyttet er række børnekulturforskere: lektor Flemming Mouritsen, Syddansk Universitet, lektor Carsten Jessen, Danmarks Pædagogiske Universitet, lektor Beth Juncker, Biblioteksskolen og rektor Søs Bayer, Dannerseminariet. Projektleder er seminarielærer, Henrik Tarp Vang, Danner-seminariet.

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/1835 Loadtid: 0.055 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/1835 Loadtid: 0.055 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/1835 Loadtid: 0.055 sek.
Download logo