LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo
LFS-logo Forside Log ind / Mit LFS Meld dig ind Kontakt Presse LFS Nyt Vilkår Ingen cookie

Hovedmenu

  • LFS-logo
  • LFS
    Velkommen i LFS
     
    Hvad er LFS
     
     
    Kontakt os
     
     
    LFS-åbningstider i juli måned
     
     
    Åbningstider omkring jul og nytår
     
     
    Indmeldelse & overflytning
     
     
    Kontingentsatser
     
     
    Medlemsfordele
     
     
    Medlemskab af a-kassen
     
     
    Medlemskab ved lønnet praktik
     
     
    Medlemskab og konfliktstøtte
     
     
    LFS-indskud ved genindmeldelse
     
    LFS Nyt
     
    2019
     
     
    2010-2018
     
     
    2000erne
     
     
    1990erne
     
     
    1980erne
     
     
    1970erne
     
     
    Annoncer i LFS Nyt
     
     
    Udgivelsesplan 2019 - 2020
     
    Fagforeningen LFS
     
    LFS' struktur
     
     
    LFS' vedtægter
     
     
    Faglig rådgivning
     
     
    Faglig service og kvalitet
     
     
    FOAs klageinstans
     
     
    FOA - love og målprogram
     
     
    FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation
     
     
    Den Danske Model
     
     
    LFS og den øvrige fagbevægelses historie
     
    LFS' ledelse og kontaktpersoner
     
    Repræsentantskabet
     
     
    Hovedbestyrelsen
     
     
    Forretningsudvalget - og andre kontaktpersoner med mobilnumre
     
     
    Ledelsens løn- og fratrædelsesvilkår
     
    Bestyrelser, sektioner, udvalg
     
    De 3 fagområder i LFS
     
     
    De 3 ledersektioner i LFS
     
     
    Seniorklubben
     
    Om lfs.dk - og vejledninger
     
    Privatlivspolitik - herunder cookies
     
     
    Ved brug af kommentarfeltet på lfs.dk
     
     
    Netværksgrupper for tillidsvalgte (Dit LFS)
     
     
    lfs.dk - marts 2017
     
     
    Infoskærm a-kasse
     
     
    Infoskærm
     
    LFS politik
     
    LFS´ fremtidige arbejde - 2019-2020
     
     
    LFS strategipapir - fremtidigt arbejde 2017-2018
     
     
    LFS' alternativ til Professionsstrategi
     
     
    Visioner for den pædagogiske faglighed
     
     
    Visioner fra maskinrummet
     
    A-kassen
     
    Om A-kassen
     
     
    Ydelser fra a-kassen
     
     
    Dagpenge +
     
  • Nyheder
    Nyhedsformidling
     
    Ring til Pensam på søndag
     
     
    Ny fællestillidsrepræsentant på almenområdet i København
     
     
    Budgetaftale 2020 på Frederiksberg
     
     
    Socialrådgivere i dagtilbud skæres væk
     
     
    FOA: Sig farvel til velfærdsforliget
     
     
    LFS-formand: Budget 2020 er godt for børnene, men kun lille hjælp til de mest udsatte (oktober 2019)
     
     
    Budgetaftale 2020 i København (oktober 2019)
     
     
    Valg til Pensams forbrugergrupper (oktober 2019)
     
     
    Skrædder for en dag. Efterårsferie på Arbejdermuseet (oktober 2019)
     
     
    Vægkalender 2020
     
     
    Happening 18.9.: Bevar fritidshjemmene i København (september 2019)
     
     
    FOA fritidsulykkesforsikring ophører
     
     
    FOA kongres 2019 (august 2019)
     
     
    28.8.: Kære Frank holder demonstration mod nedskæringer på handicapområdet (juli 2019)
     
     
    PenSam inviterer til seniormøder (juli 2019)
     
     
    3.7.: Bekymringsbrev vedr. det sociale område i København (juli 2019)
     
     
    Se alle nyheder
     
     
    Nyhedsarkiv
     
    Nyt job
     
    Nyt job: To uddannede pædagoger til FritidscenterTingbjerg
     
     
    Nyt job: Pædagog til køkkenet i Fritidscenter Tingbjerg
     
    Presse, høringssvar og udtalelser
     
    Pressemeddelelser
     
     
    Presseklip
     
     
    Høringssvar
     
     
    Udtalelser
     
    Blog
     
    Finansloven er et plaster på en brækket ryg
     
     
    Det står klart at Socialdemokratiet ikke vil investere nok i velfærden
     
     
    Sophie Løhde tror vi er dumme, men hun bliver klogere
     
     
    Sommerferie er skam, ydmygelse og afsavn for fattigrøvene
     
     
    Kommuneaftalen: Politikere har kun respekt for kærlige puf, los i røven og truslen om at blive fravalgt
     
     
    Fagboss: 1. maj vil udstille fagbevægelsens ledere der har det hele i munden
     
     
    Man skulle tro, at magtpartierne var købt og betalt af ubarmhjertige rovkapitalister
     
     
    Arkiv for Jan Hobys blogindlæg
     
    Salg af trøjer og merchandise
     
    Salg af trøjer og t-shirts
     
     
    Salg af merchandise
     
    Få nyheder på sms eller mail
  • Deltag
    Kulturelle arrangementer
     
    LFS koret
     
     
    1. maj i LFS
     
     
    Loppemarked i LFS
     
     
    DHL-løb (september)
     
     
    LFS suppekøkken i kulturnatten (oktober)
     
     
    Juletræsfest for børn og voksne (december)
     
     
    Juletræsfest 2019
     
    Kalender
     
    Medlemsarrangement: Når koncepter spænder ben for den faglige dømmekraft
     
     
    Medlemsarrangement: Hvorfor spare, når der er råd?
     
     
    Medlemsarrangement: Ramt på identiteten
     
     
    Se hele kalenderen
     
    LFS på Facebook og YouTube
     
    Facebook med omtanke
     
     
    Otte klassiske brølere på Facebook
     
     
    Du er en reklame: Sådan stopper du det
     
    Materiale fra afholdte møder
     
    Slides fra oplæg 27.03.19 om Working Poor v/Jakob Lykke 3F
     
     
    Slides fra foredrag 19:4: Menneskelige ressourcer og medarbejderens selvforståelse
     
     
    Slides fra foredrag 13.3.: Når fagsprog møder menneskesprog
     
     
    Slides fra fyraftensmøde 24. oktober: Ramus Alenkær
     
     
    Afvæbnet Kritik, Rasmus Willig, 5. oktober 2017
     
     
    Børns legefællesskaber, 6. oktober 2017
     
     
    Børn i familier med vold. Powerpoint fra møde 26. april
     
     
    Børn og seksualitet: Slides fra oplæg 1. februar
     
     
    Daginstitutionen som læringsmiljø for børn: Materiale fra temadage i januar
     
     
    Materialearkiv fra tidligere år
     
    Debatten
  • Tillidsvalgt
    Tillidsrepræsentant
     
    Når I skal vælge TR
     
     
    Skema: Registrering af tillidshverv
     
     
    TRs hovedopgaver og rolle
     
     
    Digital startpakke til nyvalgt TR
     
     
    TRs rammer og vilkår
     
     
    Fællestillidsrepræsentanterne i LFS
     
    Arbejdsmiljørepræsentant
     
    Når I skal vælge AMR
     
     
    Skema: Registrering af tillidshverv
     
     
    Forskellen på AMR og TR
     
     
    AMRs arbejdsområder
     
     
    Introdag for alle AMR i LFS 18. februar 2020
     
     
    Introdag for Arbejdsmiljørepræsentanter i LFS 28. september 2020
     
     
    Danmarks Mentale Sundhedsdag den 10. oktober
     
     
    Invitation: AMR-året 2019 afsluttes med et stormøde den 12. december 2019
     
     
    2019 bliver arbejdsmiljørepræsentanternes år
     
    MED og TRIO samarbejde
     
    MED (medindflydelse og medbestemmelse)
     
     
    Arbejdsfællesskaber og tillidsdagsorden
     
     
    Trivselsundersøgelser
     
     
    Ytringsfrihed / tavshedspligt
     
    Mødeplan for tillidsvalgte
     
    Temamøder for AMR 2019
     
     
    Almenområdet
     
     
    Specialområdet
     
     
    Dagplejeområdet
     
    Information og materialer til TR
     
    Information og materialer fra TR-møder Almenområdet
     
     
    Diverse materialer og dokumenter til TR på Almenområdet
     
     
    Information- og orientering fra TR-møder til TR på Specialområdet
     
     
    Information- og orientering til TR i skole/frit/KKFO
     
     
    Valg af fællestillidsrepræsentant for BUF 0-18 års området (2019)
     
     
    Valg af Fællestillidsrepræsentant for BUF 0-18 års området (2017)
     
    Information og materialer til AMR
     
    Information fra TR/AMR-møderne på specialområdet
     
     
    AMR møde 28.8.2018 - Slides
     
     
    Psykisk arbejdsmiljø - oplæg
     
     
    LFS' retningslinier for transportgodtgørelse til tillidsrepræsentanter TR og AMR
     
     
    Sæt arbejdsmiljø på dagsordenen - FOAs politik og strategi frem mod 2020
     
     
    Politik og retningslinier for håndtering af vold, mobning og chikane
     
     
    Politianmeldelse i forbindelse med offererstatning, vejledning
     
     
    Arbejdsmiljø Københavns Årsrapport og Arbejdsmiljøredegørelse for 2015
     
     
    Grib ind: Godt kollegaskab uden mobning
     
     
    BAR SOSU-kampagne: Godt arbejdsmiljø
     
     
    Arbejdsskadeforsikringslov 2004
     
    Information og materialer til TRIO
     
    Almenområdet
     
     
    Specialområdet
     
     
    Dagplejeområdet
     
     
    Fælles information- og orientering på tværs af områderne
     
     
    Arkiv
     
    Kurser og uddannelser for tillidsvalgte
     
    Kurser og uddannelser på tillidszonen
     
     
    Få gennemslagskraft og sammenhæng i MED-samarbejdet
     
    Værktøjer
     
    Dit LFS
     
     
    FOAs Tillidszonen
     
     
    Links
     
     
    Forkortelser
     
  • Løn, ansættelse m.m.
    Den danske model
     
    Video om Den Danske Model
     
     
    Ordforklaring - fagretsligt system
     
    Overenskomst
     
    OK 2018-2021
     
     
    Overenskomst 2017 for privatansatte
     
     
    Arkiv for tidligere overenskomster
     
     
    Institutioner uden overenskomst
     
    Pension
     
    Pensioner/pensionskasser
     
     
    ATP
     
     
    Tjenestemandspension
     
     
    Førtidspension
     
     
    Radgivning fra PenSam
     
    Løn
     
    Lønorientering (satser m.v.)
     
     
    Forhåndsaftaler og Ny løn
     
     
    Områdetillæg - kommunevis
     
     
    Lønberegner - omregning fra nutidskrone til grundbeløb og omvendt (31.3.2000-niveau)
     
     
    Overenskomsten: Lønudviklingsskema (socialforvaltningen)
     
     
    Lønberegner - beregn arbejdstidsbestemte ydelser (specialområdet)
     
     
    Garantilønsberegner
     
    Arbejdstidsregler
     
    Arbejdstidsregler - almenområdet
     
     
    Arbejdstidsregler - specialområdet
     
     
    Særlige fridage (bl.a. helligdage)
     
     
    Sne og job
     
    Arbejdsmiljø
     
    Arbejdsmiljøloven og dens opbygning
     
     
    Arbejdsmiljøorganisationens opgaver
     
     
    Arbejdspladsvurderinger
     
     
    Fysisk arbejdsmiljø
     
     
    Psykisk arbejdsmiljø
     
     
    Øvrige, pjecer og vejledninger
     
    Arbejdsskader
     
    Arbejdsskader for dagplejere til og fra arbejde
     
     
    Hvad er en arbejdsskade?
     
     
    Hvem kan/skal anmelde en arbejdskade?
     
     
    Frist for anmeldelse
     
     
    Inddragelse af læger
     
     
    Hvilke erstatninger kan man få efter Arbejdsskadesikringsloven
     
     
    Erstatning efter erstatningsansvarsloven
     
     
    Vold
     
     
    Følg arbejdsskadesagen i Arbejdsmarkeds Erhvervssikring
     
     
    Skader ved julefrokosten
     
     
    Hvad kan LFS tilbyde?
     
    Erstatning efter erstatningsansvarsloven
    Ansættelse, afsked m.v.
     
    Funktionærloven
     
     
    Ansættelsesbreve (ansættelsesbevisloven og aftale KL/forhandlingsfællesskabet)
     
     
    Rammeaftale om deltidsarbejde
     
     
    Tidsbegrænset ansættelse
     
     
    Ændring om grænsen mellem månedslønnede og timelønnede (fjernelse af 8-timers grænsen)
     
     
    Retningslinjer for familienære ansættelser i Frederiksberg kommune
     
     
    Vikarer
     
     
    Kombinationsansættelser
     
     
    Seniorjob
     
     
    Tjenestemænd
     
     
    Partshøring ved afsked
     
     
    Partshøring ved negativ reference
     
     
    Tjenstlige samtaler
     
     
    Notatpligt jf. § 13
     
     
    Aktindsigt
     
     
    Børneattest
     
    Fravær: Ferie, sygdom, seniordage, barsel, omsorgsdage, tjenestefrihed m.v.
     
    Ferie
     
     
    Sygdom
     
     
    Barsel, omsorgsdage m.v.
     
     
    Seniordage og fritvalgstillæg
     
     
    Tjenestefrihed
     
    Krisehjælp og psykologisk bistand
     
    Københavns kommunes krisehjælp
     
     
    Psykologisk bistand til ansatte på Frederiksberg
     
    Rummeligt arbejdsmarked
     
    Det rummelige arbejdsmarked
     
     
    Rammeaftale om seniorpolitik
     
     
    Fleksjob
     
     
    §56-aftale (tidligere §28)
     
     
    FOA-pjece: Hold fast i jobbet
     
     
    FOA-Pjece: Brug og misbrug - af løntilskudsjob på det offentlige arbejdsmarked
     
    Udviklingssamtaler (MUS/GRUS)
     
    MUS
     
     
    GRUS
     
    Uddannelse, praktik og efteruddannelse
     
    Den kommunale kompetencefond
     
     
    Jobrotation
     
     
    AMU-kursustilbud
     
     
    Uddannelser
     
     
    Praktik
     
    MED aftaler
     
    KTO-aftale om medindflydelse og medbestemmelse
     
     
    Københavns kommune, Børne- og Ungdomsforvaltningen: MED-aftale
     
     
    Københavns kommune, MED-aftale i Socialforvaltningen
     
     
    Københavns kommune: Sundheds- og Omsorgsforvaltningens MED-aftale
     
     
    Frederiksberg kommune: MED-aftale
     
     
    Kommunale politikker og retningslinier
     
    Ytringsfrihed og tavshedspligt
     
    Tavshedspligt / underretningspligt
     
     
    Ytringsfrihed / meddelelsesret
     
    Love, regler og bekendtgørelser
     
    Dagtilbudsloven
     
     
    Folkeskoleloven
     
     
    Lov om voksenansvar for anbragte børn og unge
     
     
    Forældreansvarsloven
     
     
    Serviceloven
     
     
    Databeskyttelseslov
     
     
    Forvaltningsloven
     
     
    Lov om offentlighed i forvaltningen
     
     
    Lov om røgfri miljøer
     
     
    Bekendtgørelser om magtanvendelse
     
     
    Socialministeriet: Veje til et godt liv i egen bolig
     
     
    Servicestyrelsens hjemmeside
     
     
    TV-overvågning af ansatte
     
     
    Ligebehandling
     
     
    Arbejdsretten
     
  • Emner
    #Hjertevelfærd - beretninger fra socialområdet i København
     
    Og jeg betaler også prisen for det
     
     
    Det er umenneskeligt
     
     
    Et niveau som dengang, det hed ‘åndssvageforsorgen’
     
     
    De utrygge beboere bliver isoleret i deres lejligheder
     
     
    Meget af det pædagogiske arbejde er reduceret til symptombehandling
     
    Aktivisme og Velfærdsalliance-DK
     
    Velfærdsalliance-DK: Kampen mod nedskæringer og for velfærd
     
     
    Aktivisme - at påvirke verden på den sjove måde
     
     
    Aktivisme i LFS
     
     
    LFS ungdom og aktivisme?
     
    Kommunale budgetter
     
    Budgetspørgeguide og økonomisk ordbog
     
     
    Budgetforløb
     
     
    Budget 2019
     
     
    Budget 2018
     
     
    Budgetår fra 2017 og før
     
    Børn og seksualitet i dagtilbud
    Børn og angst
    Børn og sorg
    Børn og leg og læring
    Børn og køn
    Om stress - til ledere
     
    Stress skal forebygges organisatorisk
     
     
    Stress i ledergruppen
     
     
    Forebyg stress med selvledelse
     
     
    Opfang og håndter stress hos den enkelte medarbejder
     
    Seksuel chikane - eller uønsket seksuel interesse
     
    Guide. Seksuel opmærksomhed fra borgere.
     
     
    Hvem og hvor mange er udsat for seksuel chikane?
     
     
    Konsekvenser af seksuel chikane
     
     
    Dilemmaer omkring seksualitet i omsorgsarbejdet
     
    Skjult kamera i københavnske dagtilbud
     
    Pressemeddelelse vedr. daginstitutioner bag facaden
     
     
    Presseomtale vedr. TV2-dokumentar ’Daginstitutioner bag facaden’
     
     
    Pressemeddelelse fra Københavns Kommune vedr. dokumentar
     
     
    Regler om skjult kamera/overvågning
     
    Socialpsykiatrien i Københavns kommune
     
    Åbent brev til BR
     
     
    FOA og SL: Positivt med politisk fokus på profit på velfærd
     
     
    Presseklip: Manglende økonomi i Københavns socialpsykiatri
     
     
    TR' ere: Arbejdet med psykisk syge er blevet opbevaring og brandslukning
     
     
    Debatmøde om udviklingen af socialpsykiatrien i København
     
     
    Debatoplæg: LFS om udviklingen af socialpsykiatrien i København
     
     
    FOA: Et skridt mod en mere sikker psykiatri
     
     
    FOA-udspil: Sammen om psykiatrien
     
     
    Pressearkiv i forhold til socialpsykiatrien
     
    Social dumpning
     
    Frihandelsaftale mellem EU og USA (TTIP)
     
     
    Ryanair
     
     
    Tiny Tots - International Daycare and Preschool
     
     
    Løndumpning i daginstitutioner
     
    Tillidsdagsorden: Fra arbejdsplads til arbejdsfællesskab
     
    Budget16 om arbejdsfællesskaber
     
     
    Oplæg: Fra arbejdsplads til arbejdsfællesskab
     
     
    Tillidsdagsorden i Københavns Kommune
     
     
    Kerneopgaven, et undervisningsforløb
     
     
    Fortællingen om arbejdsfællesskaber
     
    X-temaer
     
    Bevar dagplejen
     
     
    Bemandede legepladser
     
     
    Centerstruktur på specialområdet
     
     
    Du og LFS
     
     
    Faglighed for alle
     
     
    Fritidshjem og klubber
     
     
    Heldagsskoler
     
     
    Hjerterum
     
     
    I love fritidshjem
     
     
    Klyngestruktur på almenområdet
     
     
    Kommunalvalg 2017
     
     
    Kvalitet i anbringelsen
     
     
    Lukkedage i daginstitutioner
     
     
    Madordning
     
     
    Mediestorm over det sociale område
     
     
    Skolereform
     
     
    Specialreformen på almenområdets dagtilbud - og inklusion
     
     
    Sprogtest
     
     
    Ung i København
     
     
    Tvangsspredning af vuggestuebørn
     
     
    Danmark for Velfærd
     
  • Søg  
     

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2000erne
  • 2004
  • Blad nr. 17
  • TR i LFS
 

Sidemenu

  • Leder
     
  • Småt nyt
     
  • Omsorgsplaner
     
  • Overenskomst 2005
     
  • Rep.møde 2004
     
  • Formandens beretning
     
  • Debat fra rep.mødet
     
  • Debat fra rep. mødet 2
     
  • Enighed om principper
     
  • Lønrod
     
  • Ja til fusion
     
  • Tilfreds med dagplejen
     
  • TR i LFS
     
  • Forræderi mod børn
     
  • Lederklummen
     
  • Nyt fra seniorklubben
     
  • Netop nu
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
1.10.2006  | Almen  Dagplejen  Special  
  
 

Læserbrev

Ensomhed! Dumhed? – om at være TR i LFS

For nogle år siden var jeg til 20 års jubilæum på min efterskole. Der faldt jeg i snak med en af mine gamle lærere. Han havde i mellemtiden uddannet sig til psykolog. Min forforståelse for hvordan en psykolog arbejder gjorde at jeg sagde til ham: »Hold da op, hvor skal du have mange løsningsmodeller og svar parat, når du sidder der og lytter til folks problemer«. Min gamle lærer svarede: »Nej, for svarene ligger inde i folk selv, jeg skal bare støtte dem i at sætte ord på problemet, og så kan vi sammen se på hvad personen kan stille op«.

Jeg har i dette efterår, været på et seks ugers fuldtidsstudie med alt betalt af U og U forvaltningen. Det er del af den pædagogiske diplomuddannelse udbudt fra CVU inden for samtænkning: Projektledelse og Forandringsprocesser.

Der oplevede jeg virkelig, at komme til psykolog i mit arbejdsliv. Det var den rene vridemaskine, for her læste og modtog jeg så meget teori, at min hjerne kørte på højtryk. Jeg blev ude af stand til at passe de kasketter jeg har på i mit privatliv: Mor - Samlever - Datter - Søster - Veninde. Jeg fik dårlig samvittighed!

Meget af det jeg læste var det rene volapyk, jeg overvejede at stoppe og vende tilbage til mit daglige arbejde, for det var meget nemmere at overskue. (Organisation): Vores undervisere kaldte vores arbejdspladser for organisationer. Det kunne jeg først slet ikke forholde mig til. For en organisation var for mig FOA eller Amnesty International. Noget som lå uden for mig.

Men jeg lærte, at en organisation er noget, der er opbygget på baggrund af kommunikation. Det er de rammer, der opstår, når to mennesker mødes, forelsker sig i hinanden og måske stifter familie. Det er en gammel eller nystartet institution, der arbejder og handler sammen (interaktion) ud fra et værdigrundlag, en fælles platform.

(Artefakter): Hvem tager beslutningerne i organisationerne: Er det mor? Er det far? Eller er det alle familiemedlemmerne? Fysiske rammer, indretning, indretning, farver på væggene, legepladsen, kostpolitik/slikpolitik, arbejdstidsregler osv.? De muligheder eller begrænsninger det giver i det daglige arbejde eller i familien?

Bemærk at jeg har sat begreberne i parentes. Det har jeg gjort, fordi det var sådanne utallige begreber jeg stødte på, der gjorde, at jeg næsten opgav at komme igennem stoffet. Jeg har flere forskellige former for ordbøger, og de blev i hele perioden brugt flittigt. Det lykkedes mig til sidst at få knækket mange begreber, som gør, at jeg nu står med en kæmpe viden, en masse værktøjer og et helt andet syn på mine »arbejdspladser« (institutionen og skolen). Jeg var først ligesom det vanskelige og utilpassede barn, der endnu ikke var blevet i stand til at læse i 2. klasse. Men da jeg knækkede koderne, åbnede der sig en hel verden fuld af spændende historier og eventyr, der faldt ro over mig.

Jeg fandt teori bl.a. i Knud Illeris bog: Læring - i spændingsfeltet mellem Piaget, Freud og Marx, hvor han definerer et begreb han kalder for Hverdagsbevidsthed.

Men det var ikke kun hans teorier, der blev min bibel. Det var alt det, jeg læste, blev undervist i og reflekterede over. Jeg sorterede i brugbar og ikke brugbar viden.

Jeg ved nu: At modstand ikke kun er skidt, for den kan være: positiv-negativ- defensiv-offensiv.
Jeg ved nu: Hvorfor vi har samarbejdsvanskeligheder i samtænkning. Jeg ved nu: Hvorfor kursusvirksomhed er så lavt prioriteret.
Jeg ved nu: Hvilke faktorer der virker begrænsende i den organisatoriske læring.

Jeg ved nu: osv. osv. osv. Al den viden har jeg fået, fordi jeg har været på skolebænken igen. Jeg gik i offensiven for mig selv, og valgte selv – inde i forløbet – at disse seks uger skulle være noget, hvor jeg sagde: »Jeg vil forstå det! Du er så begavet! Du har skrevet teori om emnet, lær mig noget mere«. Jeg fravalgte at sige: »Jeg forstår ikke, hvad du siger, din dumme lærer. Hvad kan jeg bruge det, du siger, til? Du ved ingenting om det virkelige liv. Lad mig være i fred«.

Jeg var selv igennem en forandringsproces (vridemaskine), og er nu blevet langt klogere på, hvorfor jeg i mine egne organisationer oplever mennesker, der opfører sig, som de gør. I mit eget subjektive univers har jeg afskaffet begrebet sladder, det hedder nu refleksion. Refleksioner hører til i folks hoveder, eller bør komme til udtryk enten skriftligt, mundtligt eller i plenum, så den enkelte eller alle i organisationen kan høre, hvad man er glad for eller utilfreds med. At give udtryk for sin glæde ved eller utilfredshed med et andet menneske, kan for mange mennesker opleves så grænseoverskridende, at følelserne aldrig kommer til udtryk. At konfrontere andre mennesker med sig selv kan tage mange år at lære, for tænk hvis andre så nogle dårlige eller mindre attraktive sider af en selv (uvidenhed/dumhed/ensomhed).

Vores lille gruppe på to fik et 7 til eksamen. Vi fik at vide, at vi havde lavet en rigtig god opgave, der absolut er et godt værktøj til praksis. De tog hatten af for vores mundtlige fremlæggelse, for vi havde virkelig forstået at hænge teori på praksis. Men da det virkelig gjaldt ved eksaminationen, røg vi i praksisfælden. Vi glemte at tage udgangspunkt i de teorier, der stod i vores opgave, og i det, vi fremlagde. Ud fra det de havde læst og hørt, ville de have givet os en langt højere karakter. Vi fik aldrig bundet en sløjfe på den røde tråd.

Den viden og de erfaringer jeg og mange andre deltagere på CVU modulet fik via hinanden og undervisningen, den er der aldrig nogen, der kan tage fra os. Vi er – ud fra teori, undervisning og refleksioner – blevet langt bedre til at forstå og tackle den daglige praksis i vores organisationer.

I mit arbejdsliv har jeg også mange kasketter på: Pædagog – Idèmager – Stuepædagog – Praktikvejleder – Tillidsrepræsentant – Ressourceperson i samtænkning. Jeg har dårlig samvittighed som tillidsrepræsentant. Jeg trænger til at komme igen- nem en forandringsproces. Nu ved jeg godt hvad LFS kan gøre for at hjælpe mig af med min dårlige samvittighed. For husk, jeg har været til psykolog i mit arbejdsliv og er blevet udstyret med nogle værktøjer. Nu kan jeg sætte ord på den uvidenhed, dumhed og ensomhed, jeg føler.

Fagforeningerne er en del af vores nationale historie. De er en del af det billede, jeg har som dansker, og det er jeg meget stolt af. Det var ildsjæle, der skabte det samfund, vi har i dag. Jeg vil gerne være med til at bære historien videre og forhåbentlig være med til at fortælle nye eventyr. Men lige nu har jeg ikke en god historie i ærmet. Den om strejken hvor mine kollegaer stod skulder ved skulder og satte deres privatøkonomi på spil, er efterhånden fortalt så mange gange, at det er en saga blot.

ØNSKELISTE
Jeg har lavet en ønskeliste til jer, den skal I opfatte som konstruktiv kritik. Jeg begrunder også mine ønsker.

Jeg er blevet bevidst om, at jeg er et visuelt menneske, dvs. jeg tænker og lærer meget i billeder. Jeg kan simpelthen ikke få et billede ind i mit hoved, på hvordan organisationerne er bygget op. Jeg finder viden – læser og glemmer igen. Jeg føler mig så dum på trods af, at jeg har været TR i en del år efterhånden. Jeg gentager: Jeg er god til at forstå billedsprog. Begrebet undervisnings- differentiering er noget, man skal arbejde med i alle danske folkeskoler.

På den baggrund: Kan I hænge nogle billeder op inde på Rosenvænget, der rent billedligt viser organisationernes opbygning og sammenhæng? Vil I være rare at overveje, om det skal være jer, der tager referat af de månedlige TR-møder, for jeg mister koncentrationen, når jeg både skal koncentrere mig om at referere fra det der bliver sagt og samtidig tage notater?

I er den fagforening, der har forhandlingsretten for alle de kommunale daginstitutioner i København. Den har I haft i årtier. Snart har vi også PMF med i FOA og så skal LFS vel også forhandle for dem i de selvejende institutioner?

Da I har forhandlingsretten, vil jeg meget kraftigt opfordre jer til, at I får sat jer ned sammen med U og U forvaltningen, forvaltningen, og får lavet et sæt arbejdstidsregler for Samtænkning. Der er så mange tolkninger, som er vidt forskellige, ud fra hvilke samtænkningsfora i København man befinder sig i. Vi aner ikke hvad vi har at rette os efter, for det står ikke nedskrevet. Vi har haft samtænkning siden strejken i 1999 og der findes ingen retningslinier.

LFS har alt for mange forskellige udlægninger, når jeg skal bruge jer. Jeg har i forvejen rigeligt, jeg skal overskue, da jeg befinder mig på en af Københavns store integrerede institutioner, hvor der er flere forskellige arbejdstidsaftaler. Jeg skal vide, og forholde mig til hvad der ligger af retningslinier i dem.

Jeg har haft meget store vanskeligheder med at blive taget alvorligt: »LFS har ikke styr på noget som helst! Hvad skal vi bruge jer til? Er det nødvendigt at være medlem af LFS? Vi vil meget hellere være medlem af en anden fagforening! «

Kan I se, hvilken interessekonflikt det har sat mig i, kære LFS. På den ene side forstår jeg mine kollegers reaktion, på den anden side forstår jeg nødvendigheden af, at vi er medlem af en relevant fagforening.

Vil I glæde os alle, når I udtaler jer om f.eks. arbejdstidsregler, med at tale som én stemme = udlægning, mening? Den ene stemme skal jeg kunne: læse Biblioteket på nettet – i mit fagblad – høre i faglig afdeling – høre fra min fællestillidsrepræsentant og fra vores formand.

LFS skal hjælpe mig med at knække koden i det faglige arbejde. For, ligesom da jeg var på skolebænken og var tæt på at opgive det hele, for dog til sidst at »knække« koden, således skal jeg fornemme, at I er de eksperter, der ved alt om love, rammeaftaler, arbejdstidsaftaler osv. der findes inden for mit arbejdsområde. Jeg skal være i stand til at hænge jeres teori op på praksis og få aha - oplevelser. Ellers bliver LFS den bog, hvor jeg efter at have læst den, må konstatere, at jeg ikke kan finde den brugbare viden til det, jeg skal formidle videre, og bruge i mit arbejde som TR. Som LFS er lige nu, kan jeg kun bruge den viden I formidler, som små og måske brugbare citater. Jeg er tæt på at give op for derefter at lukke jeres bog.

Hvis I skulle til eksamen, og jeg var jeres censor, ville I få 5. Jeg vil se på jeres problemformulering: »Hvordan kan vi klæde alle vores tillidsrepræsentanter bedre på, så de i deres nuværende og kommende arbejde står bedre rustet?«, og ud fra den vurdere, om svaret ligger i jeres konklusion.

Jeg kan godt se, at I har fat i en masse spændende og relevant. Opgaven bærer præg af, at I – qua jeres gruppearbejde – har nogle interne stridigheder. Men I burde have samlet de kræfter og den store viden, som I er i besiddelse af. Det er ærgerligt, for ud fra opgaven kan jeg se, at I ved så meget og gør så meget. I har disponeret opgaven dårligt. I bliver spurgt i øst, men svarer i vest. Teorien formår I ikke at hænge op på praksis. I har ikke I jeres konklusion svaret på problemformuleringen. I har ikke formået at binde sløjfe på den røde tråd. Vågn op, gå til psykolog, tag en tur igennem vridemaskinen, sæt ord på, blot jer selv, jeg vil respektere jer meget mere!

Giv mig selvtillid og selvværd så jeg kan fylde min kasket ud som TR. LFS har forhandlet løn til mig for dette stykke arbejde men jeg føler ikke, at jeg fortjener min løn.

Tag jer sammen, bliv den klippe jeg har brug for og gør mig stolt af LFS!

Puha, hvor det hjalp! Jeg håber, at LFS vil tage mit oplæg til sig, for det vil være en enorm hjælp, så jeg i fremtiden kan passe mit arbejde som TR bedre og med god samvittighed. Der er sladder i krogene. Men nu mener jeg, at jeg har reflekteret i plenum via LFSNYT. Jeg er gået i offensiven for jer.

Jeg er godt klar over, at dette er meget subjektivt, men jeg ved også, at de problemstillinger, jeg har peget på her, deler jeg med andre.

The show must go on!

Kærlig hilsen Kristina Løvendahl Lyngenbo Tillidsrepræsentant

PS. Jeg vil gerne sige tak til: U og U forvaltningen – CVU København og Nordsjælland – Birthe H. Inge W. – Pia Fah – Alle mine medstuderende på modulet - Alle mine organisationer, I ved selv hvem I er. Uden jeres klogskab, feedback og opbakning havde det slet ikke været muligt at gøre mig så meget klogere, som jeg er i dag.

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.800 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/1649 Loadtid: 0.155 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.800 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/1649 Loadtid: 0.155 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.800 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/1649 Loadtid: 0.155 sek.
Download logo