LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2000erne
  • 2004
  • Blad nr. 14
  • Værdsættende samtale
 

Sidemenu

  • Leder
     
  • Småt nyt
     
  • Spinning for udviklingshæmmede
     
  • Lønnet praktik
     
  • Løn til tiden
     
  • Til kamp for dagplejen
     
  • Generalforsamling i Almenområdet
     
  • Generalforsamling for Specialområdet
     
  • Værdsættende samtale
     
  • Motivation til forandring
     
  • Nye bøger
     
  • Kunstskolen
     
  • FOA kongres
     
  • Netop nu
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
1.10.2006  | Almen  Dagplejen  Special  
  
 

Værdsættende samtale

Af Elisabeth Lockert Lange

Det halvfulde glas

Tag udgangspunkt i det der virker – og gør mere af det. Er glasset halvtomt eller halvfuldt?

Med det spørgsmål lagde Flemming Nielsen, forstander for bostedet Røde Mellemvej og formand for specialområdets ledersektion, ud i sit oplæg om værdsættende samtale før specialområdets generalforsamling.

Han svarede selv: »Det afhænger af hvordan man ser ting. Om man ser manglerne eller mulighederne«

Tag udgangspunkt i det der virker, sæt fokus på det vi ønsker mere af: glæde, begejstring, energi, mening og påskønnelse. For vi får mere af det vi sætter fokus på, er hans overbevisning. Han fortalte om en virksomhed, som havde lavet en undersøgelse af kundernes tilfredshed, og i stedet for at spørge de utilfredse, hvad de er utilfredse med, som man som regel gør, valgte de at spørge de tilfredse om hvad de var tilfredse med – og så gjorde de mere af det.

»Det starter når vi står op. Hvordan går vi ind i dagen, fokuserer vi mere på det som giver energi og sætter mindre fokus på problemerne? Den grundlæggende tanke i den værdsættende tilgang til tingene er at der altid er noget der virker, og at det er det man skal fokusere på. Det er det vi fokuserer på, som fylder for os og som bliver vores virkelighed. For der er mange virkeligheder, og når vi stiller spørgsmål til andre, så sætter vi tanker i gang. De ord vi bruger skaber vores virkelighed, og anerkendelse giver energi«.

Ligeså grundlæggende er at det skaber tryghed at tage noget med fra fortiden ud i fremtiden. At vi skaber flere handlemuligheder, når vi værdsætter forskelle. At vi først og fremmest lærer af det der lykkes for os, ikke af fiaskoer, og at vi skal dræne ting for læring. Han foreslår at søge tilbage til oplevelser og erfaringer der er lykkedes, hvis man står i noget, som ikke vil lykkes.

»Bag hvert problem er der en drøm, et ønske om noget bedre. Og det giver glæde og energi at tale om det. Lad os tage udgangspunkt i disse grundtanker og ikke i skyldsplacering «.

Flemming Nielsen præsenterede 4 D-modellen: Discovery: arbejd med at finde det vellykkede og værdifulde – ved et sted, en ansættelse, en oplevelse. Dream: skab billeder af den ønskede fremtid, nye muligheder, noget endnu bedre. Design: skab billeder af den opnåelige fremtid – hvad skal ændres og udvikles af det som virker.

Destiny: igangsæt processen til at virkeliggøre ønsket. »Når vi stiller spørgsmål til andre, så skal vi dels forsøge at droppe fordommene, dels droppe vores moraliseren og patent på hvad der er rigtigt og forkert, pænt og grimt, og endelig lade være med at overtage den andens historie og fortælle hvordan det var for mig. Og husk de tre h’er: hold ud, hold af, hold mund«. EL

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/1569 Loadtid: 0.050 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/1569 Loadtid: 0.050 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/1569 Loadtid: 0.050 sek.
Download logo