LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2000erne
  • 2004
  • Blad nr. 14
  • Lønnet praktik
 

Sidemenu

  • Leder
     
  • Småt nyt
     
  • Spinning for udviklingshæmmede
     
  • Lønnet praktik
     
  • Løn til tiden
     
  • Til kamp for dagplejen
     
  • Generalforsamling i Almenområdet
     
  • Generalforsamling for Specialområdet
     
  • Værdsættende samtale
     
  • Motivation til forandring
     
  • Nye bøger
     
  • Kunstskolen
     
  • FOA kongres
     
  • Netop nu
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
1.10.2006  | Almen  Dagplejen  Special  
  
 

Uddannelse

Af Ulla Baggesgaard

Lønnet praktik

Gammel vin på nye flasker. Endelig kom lovforslaget om en ny pædagoguddannelse, men en egentlig reform er der ikke tale om – overhovedet!

Undervisningsministeren foreslår at den lønnede praktik fastholdes i sin nuværende form. Det betyder, at der på ingen måder rettes op på den massive kritik, der hidtil er rejst af såvel finansiering som sammenhæng mellem uddannelsesinstitutioner og praktikinstitutioner. De ignoreres ganske enkelt.

Det er tydeligt at regeringen ikke ønskede selv at financiere sit eget lovforslag, den ville istedet sende regningen til kommuner og amter/regioner. Der er al mulig grund til at tro, at ministeren har haft for store problemer med at overbevise arbejdsmarkedets parter om, at de skulle betale, hvorefter regeringen valgte at trække forslaget i stedet for at finde pengene via finansloven. Det er positivt, at ministeren har valgt at lytte til parterne, men det er en skandale, at regeringen ikke selv har ønsket at finde pengene.

Undervisningsministren foreslår også at den nuværende fagrække fastholdes. Fagene vægtes blot anderledes, og generelt nedprioriteres uddannelsens fokus på de studerendes personlige og reflektive kompetencer, mens der lægges vægt på et kvalifikationsbegreb, der i dag er forældet.

Bemærkningerne til lovforslaget opererer f.eks. med begrebet »anvendt viden«, altså at teori kan overføres direkte til praksis, og med et læringsog faglighedsbegreb, relateret til fagdidaktisk og enkeltfagsformidling, som ikke matcher det pædagogiske arbejde. Samtidig fastholdes pædagogik på et relativt begrænset niveau i uddannelsen og optræder på lige fod med f.eks. psykologi.

Andre væsentlige, konkrete forandringer er, at der fokuseres på de færdiguddannedes slutkompetencer i forhold til læreplaner i daginstitutionerne og sprogstimulation af børn fra etniske minoriteter.

Samtidig fortoner pædagoguddannelsens generalist-karakter sig; således foreslås at de socialpædagogiske aspekter reduceres til noget, den studerende skal vælge til under uddannelsen.

Endelig foreslår ministeren, at optagelsesbetingelserne skærpes. Vi er enige i, at der er brug for en stramning, men det foreslås, at alene gymnasial uddannelse eller PGU skal være adgangsgivende. Det vil betyde, at ansøgere med en bred erhvervserfaring (den nuværende kvote 2) ikke længere vil kunne optages, hvilket vi finder helt forkert.

LFS tager på det kraftigste afstand fra ministerens forslag, dels fordi de få ændringer, som forslaget indeholder, vil forringe uddannelsen, dels fordi det på ingen måde retter op på de forhold i uddannelsen, der bør ændres, og endelig fordi de foreslåede forandringer ikke står mål med de ressourcer, som skal bruges på implementeringen.

Konsekvensen vil være, at de nyuddannede pædagoger vil være dårligere til at håndtere de krav, de vil møde på fremtidens pædagogiske arbejdspladser.

Kun Kommunernes Landsforening roser ministerens forslag – alle andre interessenter rejser en skarp kritik heraf.

Vi har tidligere foreslået ministeren at starte forfra og inddrage både arbejdsfeltets interesseorganisationer og ministeriets egen evaluering af uddannelsen. Begge dele er hidtil blevet ignoreret.

Nu kan det ikke siges tydeligt nok: Om igen. Lad os få en uddannelse, der matcher professionen, og ikke en uddannelse der forventes at ændre professionen til en langt mere teknisk og mekanisk sådan.

Lovforslaget er endnu ikke offentliggjort på ministeriets hjemmeside, men kan rekvireres ved henvendelse i LFS, Bjarne Fritzbøger eller Ulla Baggesgaard.

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/1564 Loadtid: 0.058 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/1564 Loadtid: 0.058 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/1564 Loadtid: 0.058 sek.
Download logo