LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2022
  • Nummer 5
  • Vi begyndte med det, vi kunne tilbyde
 

Sidemenu

  • Leder: Ulven står på vores dørtrin
     
  • Beslutningen om Tingbjerg, som politikerne ikke vil kendes ved
     
  • Vi skal have et fælles fagligt sprog for sorg og savn
     
  • Man skal ikke være bange for at gøre noget forkert
     
  • Medlemsportræt: Marie Louise Arpe Munksgaard
     
  • Vi ruller den røde løber ud for de nye
     
  • Vi begyndte med det, vi kunne tilbyde
     
  • Fokus på sexisme i Københavns Kommune
     
  • De leder efter de usynlige børn
     
  • At blive set som man er
     
  • Noter
     
21.6.2022  |
  
 

Sådan lykkes vi med at rekruttere

Vi begyndte med det, vi kunne tilbyde

Den kun to år gamle skole bor i midlertidige pavilloner, og alting skal skabes fra bunden. Alligevel var der ansøgere nok, da KKFO’en ved Skolen på Hannemanns Allé i foråret skulle ansætte fire nye pædagoger.

Tekst og foto: Anna Louise Stevnhøj

Det vrimler med små skolebørn, når man besøger Skolen på Hannemanns Allé, som har adresse i pavilloner på Ørestads Boulevard på Vestamager, mens den rigtige skole bliver bygget.

De første 0. klasser begyndte i 2020, og planen er, at der skal udvides med fire 0. klasser hvert år. Så med majbørnene fra 2022, kom elevtallet op på 235.

Det betød, at der skulle ansættes flere pædagoger, og Marie Tümmler-Hellesen, som er daglig leder af KKFO’en, fortæller da også, at der var mange overvejelser omkring, hvornår og hvordan stillingerne skulle slås op.

”Vi var tvivl om, hvornår vi skulle gå i gang med processen, for vi ville gerne sikre, at vi ikke udelukkende fik nyuddannede ansøgere. Vi er en så nystartet skole, at vi har brug for den erfaring og ballast, som erfarne pædagoger har med sig,” siger Marie Tümmler-Hellesen.

Vi kan tilbyde

De nye pædagoger skulle begynde per 1. april, og det endte med, at KKFO’en slog stillingerne op i februar. Stillingsopslaget nævnte ikke, at der var brug for hele fire pædagoger. Til gengæld valgte KKFO’en at forsøge at gøre sig selv attraktiv ved at læge vægt på, hvad arbejdspladsen kunne tilbyde ansøgerne, fremfor på hvad man forventede af dem.

”Det traditionelle stillingsopslag er ofte bygget op, så man øverst skriver, hvad man forventer af ansøgeren, og hvad vedkommende skal kunne leve op til. Vi valgte at vende det hele om. Vi tilbød, at man kan få indflydelse på sit timetal og på sine mødetider, så det eksempelvis er muligt at arbejde her, selv om man er enlig forælder. Vi lagde også vægt på, at vi tilbyder efteruddannelse, for vi har som nystartet institution med rigtigt mange flersprogede børn brug for en masse kompetencer,” fortæller Marie Tümmler-Hellesen.

De vil være med til at skabe

Opslaget gav pote. Men Marie Tümmler-Hellesen tror ikke bare, det er løfter om arbejdsforhold og efteruddannelse, der har gjort stillingerne attraktive:

”Min klare oplevelse er, at det handler om, at vi er en helt nystartet skole og KKFO. Man kan som medarbejder være med til at bygge en helt ny arbejdsplads og kultur. Det vil klart afskrække nogen, men det tiltrækker til gengæld nogle andre, som synes, det er en spændende udfordring, og som er glade for, at de ikke ankommer til et sted, hvor alting er givet på forhånd,” siger Marie Tümmler-Hellesen, der selv valgte jobbet på KKFO’en ved Skolen på Hannemanns Allé til på den baggrund.

”Jeg gik efter udfordringen. Det kan virkelig være hårdt, for der er intet, der er givet. Vi sadler, mens vi rider, og man kan ikke læne sig op ad rutiner. Man kan ikke gå ind til sin leder og sige: Nu er det snart fastelavn, hvad plejer vi at gøre? For der er ikke noget plejer. Det kræver lyst til udvikling, det kræver masser af snak, og det kræver, at man er villig til forandring. Det er anstrengende, men det er også virkelig spændende og berigende, og vi har et fantastisk sammenhold på tværs af skole og KKFO.”

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/15441 Loadtid: 0.048 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/15441 Loadtid: 0.048 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/15441 Loadtid: 0.048 sek.
Download logo