Åbent brev fra LFS og KLF 24.3.2022:
Kære politikere i Børne- og Ungdomsudvalget
På nuværende tidspunkt ser det ud til, at der er et økonomisk råderum på 470 mio. kr. i budgetforhandlingerne om budget 23, som I politikere kan ønske indsatser for.
Vi håber, at I som udvalg vil arbejde for penge til at styrke alle børns mulighed for et fagligt og socialt løft og skabe gode rammer for trivsel i København.
Her giver vi vores bud:
I fagforeningerne LFS og KLF mener vi, dette bedst kan realiseres, hvis den lange skoledag forkortes, understøttende undervisning erstattes af to-lærer-timer/Co-teaching samtidig med en udvidelse af åbningstiden i fritidstilbud.
Det vil højne kvaliteten både i skoletilbud og fritidstilbud.
For kvalitet i fritidstilbud
I 2019 besluttede politikerne modstræbende at afskaffe de sidste fritidshjem, for at dække millionunderskud i kassen ved at omdanne fritidshjem til KKFO’er og lade forældrebetalingen stige markant. Konsekvensen blev, at 20 selvejende og 27 kommunale fritidshjem blev omlagt til KKFO’ere, den særlige københavnske udgave af skolefritidsordninger. Et stort tab for børns fritid, frihed og ikke mindst fritidspædagogikken. Fritidspædagogikken er blevet til et halehæng til skolen. Længere skoledage giver ikke bedre skolegang, og fravær af et selvstændigt fritidspædagogisk rum forstærker de negative konsekvenser af skolereformen. Derfor ønsker vi, at Børne- og Ungdomsudvalget omgør beslutningen, som ændrede samtlige fritidshjem til KKFO’ere.Fritidshjemmet er den eneste arena for børn og unge, der ikke er specifikt målsat i aktivitet eller læring, som f. eks skole, heldagskole, SFO/KKFO eller sportsaktiviteter. Det betyder et mere pædagogisk og helhedsorienteret udviklingspotentiale for den enkelte. Skoleinflueret skolevirksomhed i fritidspædagogikkens virksomhed er ikke fritid eller fritidspædagogik.
Fritidspædagogikken og skolen har hver deres opgave.
For kvalitet i skoletilbud
I skolen skal rammerne styrkes for, at alle elever trives og udvikler sig både fagligt og socialt. Det vil have afgørende betydning, at skoledagen forkortes og den understøttende undervisning konverteres til to-lærer-timer/Co-teaching. Muligheden for, at der er to lærere i undervisningen i klasser, hvor der er flere elever med særlige behov, øger muligheden for at nåalle elever i den undervisning, som de har krav på. Den lange skoledag og understøttende undervisning har ikke medført en bedre skoledag fagligt eller trivselsmæssigt – dokumentationen er entydig i den følgeforskning, der er gennemført. Co-teaching har vist sig at have positiv virkning (inklusionseftersynets rapport).
En konvertering af ressourcerne fra understøttende undervisning til to-lærer-timer/ Co-teaching, vil have stor betydning, da der er behov for en solid faglig og didaktisk indsats i de københavnske skoler, hvis man vil lykkes med de politiske mål og værdier.
En konvertering af ressourcerne fra understøttende undervisning til to-lærer-timer/ Co-teaching, vil have stor betydning, da der er behov for en solid faglig og didaktisk indsats i de københavnske skoler, hvis man vil lykkes med de politiske mål og værdier.
solid viden om faglighed og didaktik i de københavnske skoler. Ved flere to-lærer-timer vil der bedre kunne planlægges gode undervisningsforløb, undervisningsdifferentieres, holddeles, tages hånd om såvel elever med særlige behov som resten af klassen samt gives mulighed for ture ud i det omgivende samfund til gavn for alle elever og dermed skabes rum for inkluderende klassefællesskaber.
I forhold til effektiviseringsforslaget ”Flere pædagoger til understøttende undervisning” på 16,8 mio. kr., ser vi med bekymring på, at der tænkes i effektiviseringer ved at erstatte den ene personalegruppe med en anden til lavere løn, fremfor at prioritere kvalitet, som vi mener bedst opnås ved vores forslag ovenover. Vi mener den understøttende undervisning skal afskaffes. Der er som sagt ingen forskning, som viser, at den understøttende undervisning har haft en gavnlig effekt for eleverne.
Det er vigtigt for os at understrege at meningen med vores forslag er, at der skal være sammenhæng i børnenes hverdag, og derfor skal samarbejdet mellem fritidshjem og skoler selvfølgelig fortsætte.
Vi håber, I vil arbejde for, at der investeres fælles kommunale penge i kvalitetstilbud til børnene både i skole- og fritidstilbud. Børnene i København fortjener den investering i deres opvækst og liv.
På vegne af LFS, Jan Hoby, næstformand LFS og på vegne af KLF, Inge Thomsen, næstformand Københavns Lærerforening