Til socialministeriet 23.7.2021
Hermed fremsendes høringssvar til:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om socialtilsyn og lov om social service
(Styrkelse af socialtilsynet og styrkelse af det økonomiske tilsyn med sociale tilbud.)
LFS fremsender hermed bemærkninger til høringen om ovennævnte forslag.
I det fremsendte forslag er der flere gode takter som LFS samlet set er enige i.
LFS mener at Socialtilsynet er en væsentlig faktor til velfungerende og kvalitetsmæssige gode sociale tilbud. Der er et behov for at styrke Socialtilsynet, for derigennem at fastholde og udbygge kvaliteten af de sociale tilbud.
At Socialtilsynet skal styrkes i forhold til at se på økonomien er godt, da det er en kompleks opgave som ikke nødvendigvis er en spidskompetence for de tilsynsførende. Endvidere er det fornuftigt at der kommer fokus på de meget dyre tilbud. Der kan være forhold der gør at det er rimeligt at tilbuddet er økonomisk tungt, det er noget som der skal være plads til. På den anden side så skal det ikke være muligt at have uforholdsmæssigt dyre anbringelser, hvor prisen ikke er et udtryk for opgavens kompleksitet. Her er forslaget om at løn til ledelsen, inklusiv diverse goder, skal oplyses en god måde at se om der er brodne kar i branchen.
At der skal ske ensretning af de enkelte Socialtilsyn, er godt og nødvendigt, da det også vil give mulighed for at de enkelte sociale tilbud kan sammenligne kvaliteten på landsplan.
At sanktionsmulighederne styrkes er ser LFS som en god udvikling. Det vil gøre Socialtilsynet mere slagkraftigt og give mulighed for at borgere kan beskyttes bedre, at der tages hånd om problemerne tidligere og i sidste ende at der kommer færre skift i borgernes liv. Skærpet tilsyn uden konkret påbud vil, som LFS ser det, have en befordrende virkning i forhold til at se på egen praksis og sørge for at rette eventuelle problemer.
Videregivelse af oplysninger til andre kommuner og tilsynsmyndigheder. Her er LFS enig i at det vil være fornuftigt underrette de relevante myndigheder, dog skal der være en opmærksomhed på de borgere som er på det enkelte tilbud. Det vil ikke være hensigtsmæssigt hvis kommunerne flytter borgere alene på grund af oplysninger fra Socialtilsynet. Det er dog essentielt at der ikke sker brud på borgerens retssikkerhed, i den forbindelse.
At der skal være en karensperiode ved adresseskift, er godt og nødvendigt. Det er nødvendigt således at der ikke kan ”shoppes” mellem de enkelte Socialtilsyn, godt således at de sociale tilbud har en større kontinuitet i tilsynet. Der kan endvidere ønskes en ”tvungen” overlevering fra det ene Socialtilsyn til det næste. Således at der er krav om at de hidtidige tilsynsførende overleverer til de kommende tilsynsførende. Dette vil sikre at der sker en kvalitetsmæssig overlevering, der yder parterne en så retfærdig overlevering som muligt. Udgangspunktet her er, at der ikke er et stort antal flytning om året.
At der skal være en medarbejderrepræsentant i bestyrelsen, er godt og vil sandsynligvis give en ekstra dimension til bestyrelsens arbejde. Dog skal der være en opmærksomhed på i hvilken grad medarbejderen ansættelsesretligt er beskyttet.
Offentliggørelsen af den samlede lønpakke til lederen, er en god måde at få fokus på aflønningen til ledelsen på institutionen. Endvidere er det godt at der er beskrevet et princip om at Socialtilsynet skal være forsigtige og objektive i vurderingen. Det er rimeligt for den anbringende myndighed at have det fulde overblik ved anbringelsen.
Karensperioden for ledere som har været leder af et tilbud, hvor Socialtilsynet har truffet afgørelse om ophør af godkendelse, er en god løsning. Det kan være svært at se hvordan det konkret skal tjekkes i det enkelte tilfælde. Her er der brug for vejledning til ansættelsesproceduren.
Samlet ser LFS forslaget som en god og fornuftig styrkelse af både det økonomiske tilsyn og af Socialtilsynets kontrolmuligheder i øvrigt.
Med venlig hilsen
Ole Skovgaard
Faglig sekretær