LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2021
  • Blad nummer 5
  • Pædagogstuderende: Prioritering af seksualitet mangler
 

Sidemenu

  • Leder: Det skal være nemt at være god som pædagogisk leder
     
  • Sagen der voksede og fik sit eget liv – og kostede Michael jobbet
     
  • I København fyrer man da de pædagoger, der er brug for
     
  • Kronik: Vi vil have mere bøvl og tænke langsomt
     
  • Medlemsportræt: Lederjobbet er en jongleringsøvelse uden facit
     
  • Smittet med covid-19 på job
     
  • Ny teknologi hjælper borgere til low eller high arousal
     
  • Kåret som årets velfærdstalenter
     
  • Forvandling med loppefund og bløde farver
     
  • Pædagogstuderende: Prioritering af seksualitet mangler
     
  • Spørg LFS-monopolet: Vi er så irriterede - hvordan får vi professionalismen tilbage?
     
  • Farsel på legepladsen
     
  • Noter
     
21.6.2021  |
  
 

DEBAT

Pædagogstuderende: Prioritering af seksualitet mangler

Der er mange borgere med funktionsnedsættelser, som har ikke viden om seksualitet, eller ved hvordan den kan udleves - De har brug for vores hjælp!

På pædagoguddannelsen undervises der i forskellige temaer. Et af temaerne er: “Køn, seksualitet og mangfoldighed”. Dette er det eneste tema under uddannelsen, hvor fokusset på seksualitet er obligatorisk.

Gennem uddannelsen har vi som studerende på eget initiativ mulighed for at sætte fokus på seksualitet. Vi har valgt, at seksualitet er omdrejningspunktet for vores uddannelse. Det har ikke gjort sig gældende for vores medstuderende, da de ikke har valgt at belyse dette emne. Det finder vi problematisk, da vi mener, at arbejdet med seksualitet bør anskues som værende på lige fod med andre omsorgsopgaver som f.eks. relationsdannelse.

Forskningen på området samt vores egne erfaringer viser, at på mange institutioner og bosteder bærer kulturen præg af, at der oftest kun bliver arbejdet med seksualitet, når det omhandler en problematiseret adfærd. Seksualitet, som en mulig del af borgernes livskvalitet, går i glemmebogen, hvis pædagogerne ikke tilegner sig viden og erfaringer. Arbejdet med seksualitet bliver ikke en naturlig del af hverdagen. Den manglende viden og erfaring gør, at arbejdet med seksualitet er op til den enkelte, hvilket ikke fører til en samlet pædagogik på området.

Selv blandt pædagoger er der en diskurs, som handler om, at seksualitet kun bliver set som sex, og hvem du vil have sex med. Seksualitet er meget mere end det. Det handler også om berøring såsom kram og massage, følelser, tanker og den sociale kontakt.

For at støtte borgerne i deres seksualitet, behøver man ikke nødvendigvis at hjælpe borgerne til samleje, udtrykkes det i vores feltarbejde og interviews af seksualvejledere. I dagligdagen kan man bl.a. smøre borgerne ind i creme, holde dem i hånden og give dem alene tid når de er i bad. Det er vigtigt, at pædagogerne har fokus på kropskontakt og er bevidste om egne og borgernes grænser. Det vigtigt at pædagogerne også støtter borgerne i deres seksualitet gennem dialog og vejledning.

Selvom arbejdet med seksualitet kan være svært og grænseoverskridende, vil vi som kommende pædagoger styrke borgernes mulighed for at udleve deres seksualitet.

Debatindlægget er skrevet af Josefine Grosen og Anna Heiberg.


“Seksualitet er en integreret del af ethvert menneskes personlighed, noget som ikke kan adskilles fra andre sider af livet. Seksualitet er ikke det samme som samleje (..) Seksualitet udtrykkes i det vi føler, i måden vi bevæger os på, og i måden vi berører og berøres af andre på. Seksualitet påvirker vores tanker, følelser, handlinger og vores samspil med andre.”
 (WHO’s definition af seksualitet)


 

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/14920 Loadtid: 0.040 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/14920 Loadtid: 0.040 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/14920 Loadtid: 0.040 sek.
Download logo