LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2021
  • Blad nummer 4
  • Vi kom til at lukke os om vores egne stuer
 

Sidemenu

  • Leder: Vi skal berede os på benhård kamp for at få tjenestemandsreformen afskaffet
     
  • I Poppelhuset arbejder man ikke kun på rød, blå eller gul stue
     
  • Vi kom til at lukke os om vores egne stuer
     
  • Jeg frygter at blive ensom, når jeg flytter for mig selv
     
  • Medlemsportræt: Man skal have en pædagog i maven
     
  • Flerbørnsdagplejen Himmelblå – forsøgsordningen der bed sig fast
     
  • AULA rykker ind på gul stue
     
  • Spørg LFS-monopolet: Kan jeg tillade mig at advare min arbejdsplads mod min veninde?
     
  • Debat: Pædagog som en genvej
     
  • Noter
     
18.5.2021  |
  
 

Vi kom til at lukke os om vores egne stuer

Når Meiken Drachmann Mikkelsen laver nyt materiale til et forløb, eller når hun falder over en interessant artikel, deler hun ikke bare med sin egen stue, men med hele teamet i børnehavedelen i Børnenes Poppelhus. Sådan har det ikke altid været. Der var engang, hvor man lukkede sig om sin egen stue – og hvor uenigheder lidt for nemt blev til personlige konflikter.

Tekst og foto: Anna Louise Stevnhøj

”Da jeg begyndte i Børnenes Poppelhus for 20 år siden, var det en lille hyggelig familieinstitution med aldersopdelte stuer og en pædagogisk leder, der havde tid til at være med på stuerne. Så kom klyngerne, og vi kom ud i en periode med skiftende ledere, og vi fik mere og mere travlt på grund af nedskæringer og stigende faglige krav. Så vi fik ikke udviklet kulturen. Jeg var på diverse kurser med fokus på kommunikation og arbejdsmiljø, men der var aldrig rigtig tid i hverdagen til for alvor at vidensdele,” fortæller Meiken Drachmann Mikkelsen.

Da Børnenes Poppelhus for knap tre år siden fik ny leder og samtidig blev sammenlagt med vuggestuen på nabogrunden, var det derfor en splittet personalegruppe, der stod over for udfordringerne.

Der blev inddraget og lyttet

”Vi havde i stigende grad lukket os om vores egne stuer. Man kan sige, at der var tre børnehaver i børnehaven. Det meget personlige i den lille institution udviklede sig desværre også til, at uenigheder nemt blev personlige,” siger Meiken Drachmann Mikkelsen.

Den nye leder, Lisa Oldhøj, ønskede at indføre teamstruktur for at skabe større fleksibilitet og bedre udnyttelse af ressourcerne. Samtidig skulle stuerne aldersintegreres.

”Der skulle ske meget på kort tid. Men det foregik heldigvis med stor inddragelse af både medarbejdere og forældre, og der blev lyttet meget til os. Jeg tror, det var derfor, det gik så godt, som det gjorde. Vi fik også hjælp af en konsulent, der kom udefra, som hjalp os til at komme videre og se frem. Det var en virkelig god proces.”

Arbejdsro og tid til fordybelse

I dag er teamstrukturen indført. Og selv om den har lidt noget under covid-19, kan Meiken Drachmann Mikkelsen dårligt få hænderne ned.

”I dag er vi én samlet medarbejdergruppe, som løfter i fællesskab. Der er stor fleksibilitet, og vi hjælper hinanden. Fordi vi aflaster hinanden og tit arbejder på tværs af stuerne, kender vi alle børn, og det betyder, at vi kan give hinanden faglig sparring,” siger Meiken Drachmann Mikkelsen.

Sygefraværet er faldet, og trivslen er øget. Strukturen giver arbejdsro, når man har brug for forberedelse og fordybelse. Der skemalægges, så de, der er ansvarlige for et område såsom TR, It, sprog etc., kan gå fra uden dårlig samvittighed, og hver stue holder heldagsmøde hver tredje mandag.

”Det er ret fantastisk, for det giver mulighed for planlægning og for at hente vejledning og undervisning ind udefra. Vi behøver ikke hele tiden være i overhalingsbanen,” siger Meiken Drachmann Mikkelsen.

Hun understreger, at Poppelhuset slet ikke er færdig med udviklingen.

”Vi er i gang med at integrere vuggestue og børnehave mere. Men det er lidt på hold på grund af covid-19. Vi arbejder generelt med at skabe en kultur, hvor vi hele tiden tager stilling til, om den måde, vi gør tingene på, virker. Det giver arbejdsglæde.”

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/14859 Loadtid: 0.023 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/14859 Loadtid: 0.023 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/14859 Loadtid: 0.023 sek.
Download logo