LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2021
  • Blad nummer 3
  • Nye pædagoger ad omvejen. Win-win for alle parter
 

Sidemenu

  • Leder: Budgetloven er kommunal velfærdskannibalisme 
     
  • Jeg kender vejen ind og ud af de dårlige fællesskaber
     
  • Ekstremister hverver børn og unge online
     
  • Københavns Kommune etablerer klageenhed
     
  • Medlemsportræt: Jeg faldt for dagplejen som 13-årig
     
  • Nye pædagoger ad omvejen. Win-win for alle parter
     
  • Det føles ikke så farligt at skifte spor
     
  • Meritten giver en dybere forståelse for faget
     
  • Dårligt OK21 resultat for én specialisering
     
  • Sygemeldt eller hjemsendt? Kend de vigtigste regler
     
  • Afbureaukratisering handler ikke bare om at fjerne opgaver
     
  • Spørg LFS-monopolet: Skal jeg råde min datter til at blive pædagog?
     
  • Debat: Barnet er bare (eller heldigvis?) én i flokken
     
  • Noter
     
14.4.2021  |
  
 

Pædagog ad en omvej: Win-win for alle parter

København har sammen med en række øvrige kommuner satset hårdt på at få uddannet flere pædagoger udenom den traditionelle bacheloruddannelse. Det bærer frugt. I februar 2021 begyndte 14 studerende på den nye sporskiftemodel, hvor man kan blive uddannet pædagog, hvis man har en akademisk uddannelse. Samtidig blev 35 meritpædagogstuderende fra BUF færdige med deres uddannelse, og 37 nye startede op på meritten.

Tekst: Anna Louise Stevnhøj

Vi mangler pædagoger. Ledigheden i København er helt i bund, samtidig med at børnetallet vokser, og der er afsat flere penge fra regeringen til netop at ansætte pædagoger.

Derfor samarbejder LFS med både Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune om at få så mange pædagogmedhjælpere som muligt til at tage uddannelsen som meritpædagog.

Det nyeste skud på rekrutteringsstammen er en forsøgsordning med en sporskiftemodel, som særligt er rettet mod akademikere, der kan tage pædagoguddannelsen på godt to år med løn under uddannelsen.

Motiverede medarbejdere

Formanden for LFS, Britt Petersen, ser både merituddannelsen og sporskiftemodellen som win-win for alle parter.

”En ting er, at vi har brug for alle de pædagoger, vi kan få. Noget andet er, at vi med de meritstuderende får pædagoger, der kender faget, og som ved, hvad de går ind til. De er højt motiverede. Derfor er vi i LFS glade for, at kravet om fem års erhvervserfaring, før man kan søge ind på meritten, er sat ned til to år,” siger Britt Petersen, der også hilser sporskiftemodellen varmt velkommen.

”Mange af dem er i forvejen ansat som medhjælpere rundt omkring i vores institutioner, og det er en rigtig god nyskabelse, at der er et skræddersyet forløb til personer, der er studievante. Der er skabt et virkelig godt studieforløb, hvor de får den pædagogiske teori koblet på op den praksiserfaring, de får i deres hverdag.”

Omskoling til pædagog

Muligheden for at tage merituddannelsen har været til stede i en årrække, mens sporskiftemodellen er helt ny. Den er inspireret af ”Den Skolebaserede Læreruddannelse” i Region Sjælland og programmet Teach First, hvor akademikere kan blive lærere på to år med løn under uddannelsen, mens de arbejder som lærere.

Københavns Kommune har sammen med fire øvrige kommuner i hovedstadsområdet og Københavns Professionshøjskole søgt undervisningsministeriet om godkendelse af den nye uddannelse, der giver personer med mindst en bachelor eller professionsbachelor mulighed for at blive pædagoger på særligt gunstige vilkår. Man kan med en stilling som pædagogmedhjælper få en uddannelsesaftale og løbende undervisning, og efter godt to år er man uddannet pædagog. Det er dog en forudsætning, at der er indgået aftale med den lokale FOA-afdeling, og det er indtil videre kun tilfældet i Københavns Kommune.

”Det er svært at se ulemperne. Det er godt i forhold til pædagogmanglen, og det er godt for de mennesker, der har taget en uddannelse, de har svært ved at komme til at bruge. Og det er godt for samfundet, at vi får glæde af arbejdskraften hos en gruppe mennesker, der ellers ville risikere at blive ramt af langvarig ledighed,” siger Britt Petersen.


Sporskifte


Meritpædagoguddannelsen som sporskifte er for dig, som allerede har en bachelor- eller kandidatuddannelse og er minimum 25 år.

Som studerende skal man arbejde som pædagogmedhjælper i en børnehave eller vuggestue mindst 30 timer om ugen, samtidig med at man tager uddannelsen online Der er fysisk undervisning hver femte weekend. Uddannelsen tager 2,5 år, og der er fuld løn under hele forløbet.

Bor du i København, og er du interesseret i uddannelsen, selv om du endnu ikke har et pædagogmedhjælperjob, kan du skrive til Sporskiftemerit@kk.dk

Læs mere om uddannelsen: www.kp.dk/uddannelser/meritpaedagog/


Meritpædagog

Merituddannelsen til pædagog er for dig, der er fyldt 25 år, og som har minimum to års erhvervserfaring fra pædagogisk eller pædagoglignende arbejde. Er du under 25, kan du komme i betragtning, hvis du har minimum fem års erhvervserfaring fra pædagogisk eller pædagoglignende arbejde. Meritpædagoguddannelsen tager tre år, hvoraf det første år er fuldtidsstudie, og år to og tre er deltidsstudie.

Arbejder du allerede i en af Københavns Kommunes institutioner, kan du have mulighed for at lave en uddannelsesaftale og få fuld løn under hele uddannelsen. Spørg din leder.
Læs mere om uddannelsen: www.kp.dk/uddannelser/meritpaedagog/


Merit-PAU

Du kan nu også få merit for erhvervserfaring, hvis du ønsker at tage uddannelsen til pædagogisk assistent, PAU. Du kan vælge at arbejde som pædagogisk assistent, og PAU er desuden adgangsgivende til pædagoguddannelsen, hvis man ikke har en anden adgangsgivende eksamen som fx studentereksamen eller HF.

PAU tager normalt to år og to måneder. Men er du fyldt 25, og har du mindst to års relevant erhvervserfaring, som er opnået inden for de seneste fire år, kan du få merit og afkorte uddannelsen til mindre end et år. Er du i arbejde, kan du søge om at få en uddannelsesaftale med din arbejdsgiver og dermed få fuld løn under uddannelsen.

Læs mere om uddannelsen: www.lfs.dk/14369


Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/14816 Loadtid: 0.028 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/14816 Loadtid: 0.028 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/14816 Loadtid: 0.028 sek.
Download logo