Jan Hoby blogger på raesen.dk 16.12.2020:
Danske elever er blevet dårligere til matematik, og det understreger igen, at længere skoledage ikke fører til bedre læring
Folkeskolereformen var en pædagogisk katastrofe, som hverken har skabt dygtigere eller lykkeligere børn. Det har en nylig undersøgelse endnu engang bekræftet. Danske skolebørn hører til de mest testede i Europa, men konsekvenserne af flere tests er mere stress og mindre tid til undervisning. Det fokusskifte var en forandring fra helvede. Aflys verdens længste eftersidning og giv fritiden og friheden tilbage til de danske folkeskoleelever.
Det måtte ske før eller siden. Det var faktisk blot et spørgsmål om tid, før luftkastellet ville sprænge. Alle advarselslamper blinkede allerede før Socialdemokratiets misfoster af en skolereform blev en realitet den 1. august 2014. Alligevel valgte Socialdemokratiet at udrulle sit knæfald for nyliberalismens økonomiske politik i form af en anti-grundtvigiansk skolereform, der byggede på den falske forestilling, at længere skoledage ville give bedre skolegang. For børn lærer mere, jo længere de går i skole.
At det var og er sludder og vrøvl, var ingen hindring for at overbevise flertallet i Folketinget om, at uddannelsessystemet fra vuggestue til ph.d. skulle sikre Danmarks konkurrenceevne og topplacering i den globaliserede markedsøkonomi. Corydonisme i børnehøjde.